«Артур Конан Дойл. „Пістрява стрічка”. Майстерність Шерлока Холмса у застосуванні дедуктивного методу»

Про матеріал
На прикладі твору „Пістрява стрічка” увиразнити особливості сюжетів оповідань про Шерлока Холмса, розкрити секрет успіху головного героя на ниві детективних розслідувань.
Перегляд файлу

1

 

                                       Урок-практикум 

Тема:  Артур Конан Дойл. „Пістрява стрічка”. Майстерність Шерлока Холмса у застосуванні  дедуктивного методу

Мета:  на прикладі твору „Пістрява стрічка” увиразнити особливості сюжетів оповідань про Шерлока Холмса, розкрити секрет успіху головного героя на ниві детективних розслідувань; розвивати дослідницькі навички учнів; формувати уявлення про загально - людські цінності: гуманізм, справедливість. Виховувати спостережливість, логічне мислення.

Обладнання: Портрет письменника, ілюстрації до оповідання, фрагменти  кінофільму режисера     І. Масленнікова.

Очікувані результати: учні систематизують основну інформацію про літературного героя, розуміють причини популярності Шерлока Холмса, характеризують дійових осіб твору на основі їхніх вчинків, уміють будувати висновок на основі багатьох дрібних спостережень.

 

Хід уроку

 

Ах, скільки на світі зла, і найгірше, коли злі справи робить розумна людина!......

А.Конан Дойл

 

  1. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
1.  Вступне слово вчителя

            Ми – люди нової епохи. Яким буде ХХІ століття залежить від нас. З чим ми прийшли, що принесли з собою? Добро чи зло? Добра - на світі більше, інакше і світ не існував би, але зло сильне, підступне, маскується солодкими словами, його активні і хитрі дії важко виявити.

Як боротися зі злом? Спостережливість і людський розум мають безмежні можливості. Так вважає англійський письменник Конан Дойл.

(Тихо звучить музика І.С.Баха)

 

  1. Оголошення, теми та  епіграфу уроку.

Рольова гра „Англійський клуб”.(Звучить музика з кінофільму „Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона”)

 

Під музику виходять „ джентльмени ”,. Сідають за стіл. Починають бесіду.

 

1дж. Панове , вже кілька років ми, прихильники Шерлока Холмса, об'єдналися в нашому англійському клубі, а чи знаєте ви, скільки років нашому улюбленому героєві?

 

2дж.  Це зовсім просто підрахувати. Якщо Ш.Холмс з'явився вперше у 1888р., то зараз йому виповнюється 118 років.

 

   1дж.  В якому творі Шерлок Холмс з'явився вперше?

 

3дж.  О, це дуже просто – «Етюд у ясно – червоних кольорах». Етюд- це щось на зразок проб або розминки, а ясно – червоні кольори – це кольори крові, смерті, з якою завжди боровся Шерлок Холмс.

 

4дж. Джентльмени ! А чи знаєте ви , що перше детективне агентство виникло ще задовго до появи самого жанру детективу?

 

Усі: Будь ласка, розкажіть нам про це.

 

4дж. 1833 року в Парижі відомий авантюрист Франсуа Ежен Відок заснував перше в Європі приватне бюро розслідувань. Він став загрозою всього кримінального світу.

 

5дж. Панове! А я нещодавно дізнався про те , яким був Артур Конан Дойл, автор відомих оповідань і повістей по Шерлока Холмса. Він важив понад 100 килограмів, а зріст його – майже два метри. А ще він дуже любив спорт.

 

1 дж. А чому Конан Дойл почав писати?

 

    5дж. Мабуть, тому, що захотів здобути славу, як його попередник Едгар По.

 

  2дж. Навпаки. Він почав писати тільки тому, що жив надто скрутно. Детективи принесли йому численні гонорари. А наприкінці життя А.Конан Дойл став мільйонером, і весь його спадок дістався синові.

 

  3дж. О. так. Я щось чув про це. Син все зберіг і написав про нього книгу, в якій Конан Дойл змальовується як письменник із твердими переконаннями.

 

  4дж. До речі, спочатку твори Конан Дойла не помітили в Англії. Його помітили спершу в Сполучених Штатах , і вже після того визнали в Англії.

 

   6дж. (Заходить у клуб і веде із собою доктора Ватсона. )Джентльмени! Дозвольте відрекомендувати вам доктора Ватсона, вірного секретаря і друга Шерлока Холмса.

 

Усі. О, це сам Ват сон! Розкажіть нам щось про Шерлока Холмса.

 

Ват сон. Шерлок Холмс – дивовижна людина. Він, як і я, витвір фантазії письменника, проте він сприймається як цілком реальний чоловік. Усе своє життя Шерлок Холмс присвятив боротьбі проти злочинності. Допомагав безневинним людям.

 

  1дж. А чи любив Шерлок Холмс  мистецтво?

 

Ват сон. О, так. Він розбирався в музиці. Вмів грати на скрипці і навіть сам писав музику.

 

  2дж. Панове, а чи знаєте ви, що Конан Дойл хотів убити свого героя?

 

Усі. Як? Чому? Ватсоне, що ви про це знаєте?

 

Ватсон. Справді, так могло бути. Артур Конан Дойл завжди мріяв здобути славу в жанрі історичного роману. А Шерлок Холмс відволікав його від цієї праці. Убивцею Шерлока Холмса став професор Моріарті    розумний злочинець. В „Останній справі Холмса” герой полетів у прірву. І, здавалося, ніщо не могло його врятувати. Ознак після цього оповідання сполохнув  справжній скандал. Читачі вимагали продовження повернувся до свого героя.

 

  5дж. Чому так сталося?

 

  6дж. Я знаю чому. Його друг і журналіст Глетчер Робінзон розповів цікаву легенду по подружжя Кебелів , котрі жили в Дертмурі у ХVІІ ст. Ричард Кебел убив свою дружину, коли запідозрив Ії у подружній зраді. Але невідомо звідки з'явився величезний собака, який перегриз горло жорстокому чоловіку. Ця легенда вразила Конан Дойла, котрий вирішив написати за її мотивами повість „Собака Баскервілів”.

 

  2дж. Панове , а скільки ж усього оповідань написав Конан Дойл про Шерлока Холмса?

 

  3дж. Артур Конан Дойл написав 4 повісті, 56 оповідань.

 

  4дж. Життя Артура Конан Дойла обірвалося 11 липня 1930 року. На його надгробку вдова попросила вирізьбити лише його ім'я, дату народження і чотири слова : „ Stell true,blade straight „(„Вірний, як сталь, прямий як клинок”.) Ці слова можна віднести до його героя Шерлока Холмса.

 

  5дж. Хоча Арткр Конан Дойл давно помер, життя його героя продовжується , тому що в Шерлока Холмса є багато прихильників в усіх країнах світу, в тому числі й в Україні. Доказом цього є наш клуб, де зібралися шанувальники таланту Артура Конан Дойла.

 

3.Евристична бесіда

1.  Чим герой схожий на автора?

  (Добре знає біологію, хімію, любить спорт. Енергійний , працьовитий, любить життя, зацікавлений справами людини та світу. Весь час підвищує свій науковий рівень).

2.  У якій галузі науки робить досліди?

(У галузі хімії. Це просто улюблена справа, а й глибоке наукове заняття.)

 

3.  Що ще притаманне Шерлоку Холмсу?

  (Уважно читає газети, складає каталоги , а коли треба знати нервове напруження, то йде в театр , слухає музику. він сам прекрасно грає на скрипці.)

 

4.  Як про це говорить його друг і помічник доктор Ват сон?

   (чит.ст.343, Б. Щавурський. ”Спілка рудих”, звучить скрипка)

 

5.  Чому новели й повісті захоплюють і старих і малих?

  (Автор торкнувся найболючішої теми суспільства – злочинності. Пограбування, таємничі вбивства, величезні афери тривожать людей).

 

6.  Артур Конан Дойл писав детективні  твори. Назвіть мені особливості детективного жанру .

 

   (таємниця, загадка, злочин(на дошці прикрито папером.))

 

7.  А який же літературний прийом використовує автор , щоб нас зацікавити? Ми це з'ясуємо, коли розгадаємо шифр.

 

4. Розгадування шифру

 

     Речення       Слово         Буква

 1  8  11  - і

 3  7  9  - н

 5  2  6  - т

 7  3  5  - р

 9  6  4  - и

 11  3  5  - г

 12  2  11  - а

 

  5. Словник:

 Інтрига ( фр.intrigue від лат. intrico – заплутую) – складне й заплутане розгортання подій у творі.

 

Учитель. Де ж виникає інтрига в оповіданні А. Конан Дойла  „Пестрева стрічка”?

 ( На початку твору , коли до Шерлока Холмса і доктора Ватсона завітала молода леді Хелін Стоунер і почала розповідати свою жахливу історію).             

 

 

  1. Формування нових знань, умінь і навичок.

 

1.Бесіда за оповіданням „Пістрява стрічка”.

 

– Яке враження справило на вас оповідання?

- Хто є головним героями оповідання?

   (Шерлок Холмс і доктор Ватсон)

 

 -Від чого імені ведеться оповідь?

(Від імені доктора Ватсона)

 - Чому ж Хелін Стоунер приїхала до Шерлока Холмса?

 

  2.Дослідницьке завдання.

 Простежити, з якою метою і як Шерлок Холмс застосовує дедуктивний метод.

 

Словник:

Дедуктивний метод ( лат. deductionвиведення, доведення) – спосіб розміркування, за якого нова думка або висновок виводиться шляхом роздумів над багатьма іншими думками, фактами.

 

  1. Перша зустріч з Хелін Стоунер.
    • Читання уривка в особах, ст..311,312 (підручник авт. Б.Щавурський)

 

- І так , звертаємо увагу на ланцюжок деталей і фактів, спираючись на які, Холмс дійшов дедуктивних висновків.

 

 Відповідь учнів за схемою: деталі, факти – висновки.

 

Квиток за лівою рукавичкою – міс Стоунер приїхала поїздом вранці.

 

Грязюка на лівому рукаві – „довго їхали розгаслим путівцем на бідарці (ст..312,Б.Щавурський)

 

Заповіт покійної дружини лікаря – „лікар має свої вельми переконливі мотиви для того, щоб стати на перешкоді падчеркам (ст..314,322,Б.Щавурський)

 

  • якого висновку дійшов Холмс?
  •  

( Холмс має достатню уяву про життя Хелін Стоунер і на основі вище значених деталей і фактів зробив висновок, що молоду жінку треба захистити від... Ройлотта )

 

 - Яку вдачу має лікар Ройлотт?

 ( Читання цитати з тексту, ст..314,315 Б.Щавурський; Портрет Ройлотта, ст.,321)

 

  1. Обстеження будинку лікаря Ройлотта.

 

Зараз ми з'ясуємо як Ш.Холмс заспокоїв Хелін Стоунер і чим здивував її. Дивимось уривок з фільму „Обстеження...” (ст.323-326, Б.Щавурський)

  1. Фінальне пояснення Шерлока Холмса.

 

Інсценізація. (ст..329,330, Б.Щавурський)

 

Виходять Ш.Холмс і доктор  Ватсон.

 

  • Холмс, поясніть , як ви про все здогадались?

 

  • Це дуже просто, дорогий Ватсон. Я склав воєдино деталі, факти і зробив висновки.

 

 

 Вкрита синцями рука дівчини – з Хелін Стоунер поводилися жорстоко.

 

Повідомлення міс Стоунер про те, що її сестра чула запах сигари, яку курив вітчим – „Я зробив висновок, що тут має бути душник.”

 

 Ліжко , прикріплене до підлоги, фальшивий шнур і дзвінок - „ це просто місток, по якому щось могло б перебратися від душника до ліжка”.

 

 Стілець Ройлотта – „він має звичку ставати до нього, очевидно , для того, щоб дістатися до душника.”

 

 Посвистування , сейф, блюдечко з молоком, батіжок з петлею – лікар має змію.

 

 Учитель. Який же можна зробити висновок?

( Холмс розкриває надзвичайно складну справу завдяки майстерному застосуванню дедуктивного методу).

  1. Застосування  знань, умінь, навичок.

1.Розкрийте зміст епіграфу уроку.

Чому „найгірше, коли злі справи робить розумна людина”?

„Мікрофон”

2. Метод «Кошик».

 

Поміркуйте, що найбільше привертає увагу в сюжеті оповідання – події чи процес міркування. Обґрунтуйте відповідь.

 

  1. Підсумки уроку

 

Сьогоднішній урок мене навчив… (відповіді учнів)

 

  1. Домашнє завдання:

скласти криптограму улюбленого епізоду з твору

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
7311
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку