Тема 1. В.Г. Короленко. «Сліпий музикант» (слайд 1)
Мета: ознайомити учнів із життям і творчими здобутками видатного письменника й громадського діяча, зосередившись при цьому на періоді творчості митця, пов’язаному з Україною; з’ясувати історію створення повісті «Сліпий музикант»; визначити роль музичного мистецтва у житті головного героя твору; розвивати мовлення учнів.
Обладнання: додаток (8 слайдів): портрет письменника, ілюстрації до твору, узагальню вальні таблиці.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
Музика - універсальна мова людства.
Й. В. Гете (слайд 2)
І. Перевірка домашнього завдання.
1. Дидактична гра «Закінчи фразу» (слайд 3).
ФРАЗА
|
ПРОДОВЖЕННЯ
|
Антон Чехов - майстер ...
|
|
Художня деталь - це ...
|
|
Собака вкусила Хрюкіна ...
|
|
В оповіданні «Товстий і тонкий»
А.Чехов використав ...
|
|
Хамелеон - це тварина ....
|
|
Хамелеоном можна назвати ...
|
|
-
Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і завдань уроку.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота з епіграфом (слайд 2).
-
Як ви розумієте вислів німецького поета Й.В. Гете про музику?
-
Як перегукується цей афоризм із темою нашого сьогоднішнього уроку?
-
Вивчення біографічних відомостей про В. Г. Короленка (слайд 4, word-документ).
-
Бесіда.
-
Що ви запам’ятали про життя Володимира Короленка?
-
Які життєві випробування випали на його долю?
-
Назвіть твори, написані В. Г. Короленком.
-
Як життя письменника пов’язане з Україною?
-
Коли була створена повість «Сліпий музикант»?
-
Читання та обговорення художнього тексту.
-
Що ви дізналися про сім’ю Попельських?
-
Яке лихо трапилося з Петриком Попельським?
-
Як родичі відреагували на страшну хворобу хлопчика?
-
Чому головний герой так був вражений навколишніми звуками?
-
Як дядько Максим намагався привчити Петрика до сприйняття навколишнього світу?
-
Пригадайте, яким був перший вихід Петрика на природу.
-
«Мозковий штурм».
-
Чому дядько Максим наполіг на особливому вихованні хлопчика?
-
Як звуки річки, птахів, шум води розтривожили Петруся?
-
Чому, на вашу думку, герой знепритомнів?
-
Які звуки особливо зацікавили Петруся?
-
Як музика Йохимової сопілки відкрила для хлопчика мистецтво музики?
-
Що вам відомо про сопілку як музичний інструмент?
-
Хто, зазвичай, в Україні найчастіше грав на сопілці?
-
На якому інструменті віртуозно грала мати Петрика?
-
Чи вдалося їй привернути увагу хлопця до фортепіанної музики?
-
Як вигадаєте, чи зможе Петро Попельський стати успішним музикантом?
-
Хто з героїв повісті зможе допомогти Петрові забути про ваду й реалізувати свій талант?
-
Робота з таблицею (слайди 5-6).
ГЕРОЙ
|
ХАРАКТЕРИСТИКА
|
1. Дядько Максим
|
А. Людина добродушна, але досить байдужий до усього,
окрім господарства.
|
2.Батько
|
Б. Врешті-решт її мистецтво підкорює і Петруся, і конюха.
|
3.Йохим
|
В. Відрізнявся бійцівським характером. Замолоду він славився
всюди «небезпечним забіякою» і виправдав цю характеристику:
поїхав до Італію, де поступив у загін Гарібальді.
|
4.Петрусь
|
Г. Любить слухати гру конюха Йохима на дудці.
|
5.Евеліна
|
Д. Він грає кожен вечір на дудці, і в одині з таких вечорів до нього
на стайню прийшов сліпий панич.
|
6.Єгор
|
Е. Ровесниця Петруся. Ця красива дівчинка, спокійна і розсудлива,
випадково знайомиться з Петром на прогулянці.
|
7.Мати
|
Є. Озлоблений на весь світ. Він грубо лає сільських дітей, що
намагаються проникнути на дзвіницю.
|
-
Установити відповідність між героєм і його характеристикою.
Ключ до завдання: 1В, 2А , 3Д , 4 Г, 5 Е, 6 Є, 7Б .
-
Підсумок уроку (слайд 7).
-
Як мистецтво допомогло Петрові Попельському стати щасливим?
-
Яку роль у житті хлопця відіграв Йохим і його сопілка?
-
Чому малому Петрусеві більше сподобалася музика сопілки, а не звуки дорогого рояля?
-
Видатний американський письменник Г. Лонгфелло писав: «Музика - універсальна мова людства». Як же музика змінила життя головного героя?
-
Домашнє завдання (слайд 8).
Для всіх учнів.
Скласти сюжетний ланцюжок повісті «Сліпий музикант».
Індивідуальні завдання.
-
Підготувати цитати-загадки про Петра Попельського, Евеліну, дядька Максима.
-
Скориставшись словником музичних термінів, підготувати розповідь про сопілку, рояль, кобзу (за вибором).
-
Підготувати стислий переказ біблійної історії про сліпонародженого.