Артур Конан Дойл «Пістрява стрічка». Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей.

Про матеріал
Узагальнити знання учнів про творчість Артура Конан Дойла та особливості жанру детективного оповідання; розвивати логічне мислення, кмітливість , увагу до деталей, навички аналізу ключових епізодів; виховувати повагу до розумних, сильних людей, які невтомно борються зі злом.
Перегляд файлу

Тема.  Артур Конан Дойл «Пістрява стрічка».  Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей.

Мета: узагальнити знання учнів про творчість Артура Конан Дойла та особливості жанру детективного оповідання; розвивати логічне мислення, кмітливість , увагу до деталей, навички аналізу ключових епізодів; виховувати повагу до розумних, сильних людей, які невтомно борються зі злом.

Обладнання:тексти оповідань А.Конан Дойла, виставка книг митця; завдання для роботи в групах.

Тип уроку: нетрадиційний урок.

Шерлок Холмс - це та людина,

яка ніколи не жила, але яка ніколи і не помре.

Орсон Уеллс

Хід уроку

І.Мотивація навчальної діяльності

Учитель. У літературі є такі твори, що не залишають байдужими ні дорослих, ні дітей. До них весь час повертаються, їх перечитують, і з великим задоволенням дивляться екранізації. Саме такі твори належать перу Артура Конан Дойла. Мабуть, у цілому світі немає людини, яка б не знала про Бейкер-стріт. Ця англійська вулиця стала знаменитою завдяки тому, що на ній оселився улюблений герой Артура Конан Дойла – Шерлок Холмс.

   На сьогоднішньому уроці   ми знову завітаємо до Англії та поговоримо про детективний  дует Шерлока Холмса і лікаря Ватсона, який був створений уявою і силою таланту англійського письменника.

Прошу усіх бути уважними, спостережливими та активними.

ІІ.Оголошення теми і мети уроку

   Шерлок Холмс прославився тим, що розслідував злочини, які здійснювали люди різного віку. Разом з тим, він намагався зрозуміти, що штовхає людину на цей  злочин. Працював він з любові до мистецтва, а не заради грошей, ніколи не брався за розслідування , якщо справа не обіцяла чогось надзвичайного.

ІІІ.Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

  •          Що таке детективна література? (Це твори, в яких описуються події, пов҆язані з процесом розслідування і розкриття якогось злочину.)
  •          Назвіть головні ознаки детективу.(наявність таємниці, пов҆заної із злочином;головний герой-детектив;мотиви злочину-найчастіше гроші, влада, страх; сюжет детективу – шлях розслідування злочину.)
  •          Хто є автором оповідань про Шерлока Холмса?(Артур Конан Дойл)
  •          У чому секрет успіху оповідань письменника?(У своїх творах він показав людину винятково розумних здібностей, дуже спостережливу, здатну аналізувати факти і знаходити вихід із найскладніших ситуацій. Сюжети побудовані так, що читач постійно перебуває в напрузі. Він не знає таємниці до кінця.)
  •          Кого вважають прототипом Шерлока Холмса?(Відомий лікар та професор Единбурського університету Джозеф Белл, асистентом якого був Артур Конан Дойл. Завдяки своїй спостережливості та умінню робити висновки, Белл  міг легко визначити професію пацієнта, звідки він та певні подробиці з його життя. Цими рисами, а також схожою зовнішністю Конан Дойл наділив і свого персонажа.)
  •          Хто був літописцем діянь Шерлока Холмса? (Джон Ватсон)
  •          В чому полягає дедуктивний метод Шерлока Холмса? (Звертає увагу на ланцюжок деталей і фактів, роздумує над деталями і фактами і робить висновок. Детектив розкриває заплутану кримінальну справу, застосовуючи дедуктивний метод, послуговуючись «низкою міркувань від наслідків до причини»)

IV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

1.Учитель. Сьогодні ми продовжуємо розглядати оповідання  А.Конан Дойла «Пістрява стрічка». Проаналізуємо художні образи твору, з҆ясуємо особливості дедуктивного методу Шерлока Холмса і простежимо, як же вдалося славетному детективу розкрити злочин і покарати порок.

-Які виразні деталі портрета свідчать про те, що Грімсбі Ройлотт – лиха людина?

-Як розмовляє Грімсбі Ройлотт із Шерлоком Холмсом?

-Як ви гадаєте, чому Грімсбі Ройлотт приїхав до Лондона? Чи домігся він свого?

-Чи були в нього мотиви для вбивства пасербиць?

-Як Шерлок Холмс розкрив таємницю і врятував жінку від смерті?

2.Поділ класу на групи

Учитель. А зараз, леді та джентльмени, ми ділимося на 2 групи та виконуємо ряд завданнь.

Завдання 1.Розмістити в правильній послідовності події оповідання «Пістрява стрічка».

  1. Розповідь Елен про смерть сестри.
  2. Погрози Ройлотта.
  3. Огляд кімнат.
  4. Нічна засідка.
  5. Рання гостя.
  6. Холмс береться за справу.
  7. У маєтку.
  8. Шнур і блюдце.
  9. Смерть Ройлотта.

 

     2.Робота з текстом.

Знайдіть цитати, які свідчать про:

а)фізичну силу Шерлока Холмса;

б)відсутність у Шерлока Холмса користолюбства;

в)вміння Шерлока Холмса зберігати таємницю;

г)сміливість Шерлока Холмса.

 

Завдання 3. З переліку поданих ознак виберіть ті, які підходять до характеристики Шерлока Холмса чи лікаря Ватсона.

Геніальний слідчий, розумний, спостережливий, лікар за фахом, порядний, чесний, справедливий, завжди стриманий, чудовий психолог, наполегливий, володіє бездоганною логікою, народжений людиною дії, вміє зберігати таємницю, охайний, невибагливий, головне для нього - робота думки, допомагає другові розкривати злочини, готовий зробити все для захисту і навіть порятунку людини, літописець діянь свого напарника, любить музику, грає на скрипці, захоплюється шахами.

  •          А які риси поєднують обох героїв?

Отже, Шерлок Холмс і лікар Ватсон – втілення сили інтелекту і моральних якостей.

 

     Завдання 4. Скласти сенкани до образу Шерлока Холмса та лікаря Ватсона.

Шерлок Холмс                                       Лікар Ватсон

 

   Завдання 5. Вправа «Займи позицію»

Запитання «Що найбільшою мірою керує Шерлоком Холмсом під час його розслідування?»

1.Бажання перевірити свої інтелектуальні здібності, ефективність дедуктивного методу.

2.Покарати винного.

3.Прагнення встановити істину.

V.Підбиття підсумків уроку

1.Робота з епіграфом.

(Учитель зачитує епіграф)

- Як ви розумієте слова Орсона Уеллса про Шерлока Холмса?(Свідчення того, що цей літературний персонаж є дуже популярним і житиме вічно)

2.Підсумкова бесіда

-Які чесноти уславлюються в образі Шерлока Холмса?

-Чим , на вашу думку, Шерлок Холмс відрізняється від сищиків з інших детективних творів?

-Яке практичне значення дедуктивний метод може мати в повсякденному житті?

VІ.Домашнє завдання

Підготувати усне висловлювання «Що приваблює мене в образі славетного детектива Шерлока Холмса?»

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
20 жовтня
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку