МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДОКРЕМЛЕНИЙ СТРУКТУРНИЙ ПІДРОЗДІЛ НАЦІОНАЛЬНОГО АВІАЦІЙНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
СЛОВ’ЯНСЬКИЙ КОЛЕДЖ НАЦІОНАЛЬНОГО
АВІАЦІЙНОГО УНІВЕРСИТЕТУ
АСТРОНОМІЯ
Робочий зошит для студентів вищих навчальних закладів
І-ІІ рівнів акредитації, які здійснюють підготовку молодших спеціалістів на основі базової загальної середньої освіти
2017
Укладач: Балабаєва Ольга Олександрівна – викладач фізики, спеціаліст вищої категорії.
Рецензент: Котляров Олексій Володимирович, викладач Слов'янського хіміко-механічного технікуму, спеціаліст вищої категорії, викладач – методист.
Робочий зошит з астрономії складено відповідно до діючої програми загального курсу астрономії для підготовки молодших спеціалістів коледжу на основі базової загальної середньої освіти. Зошит містить 13 уроків з основних тем курсу астрономії. Він допоможе систематизувати і узагальнити базові знання з астрономії та організувати систематичний контроль за результатами навчальної діяльності учнів.
Робочий зошит розглянутий та схвалений на засіданні циклової комісії фундаментальних дисциплін
Протокол № 9 від 25.04.2017 року
Голова циклової комісії О.І. Чайченко
Зміст
с.
Пояснювальна записка 4 1. Тема: «Предмет астрономії» 5
2. Тема: «Небесна сфера. Рух світил на небесній сфері» 8
3. Тема: «Сонячний час. Видимий рух Місяця» 11
4. Тема: «Видимі рухи планет» 13
5. Тема: «Закони Кеплера» 16
6. Тема: «Методи та засоби астрономічних досліджень» 19
7. Тема: «Наша планетна система. Планети земної групи» 21
8. Тема: «Планети - гіганти» 24
9. Тема: «Малі тіла у Сонячній системі» 27
10. Тема: «Сонце – найближча зоря» 31
11. Тема: «Зорі. Еволюція зір» 33
12. Тема: «Наша Галактика» 37
13. Тема: «Будова і еволюція Всесвіту» 40
Література 43
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Даний посібник «Робочий зошит з Астрономії» призначено для студентів вищих навчальних закладів І – ІІ рівнів акредитації, які здійснюють підготовку молодших спеціалістів на основі базової загальної освіти.
Зошит містить 13 уроків з основних тем курсу астрономії. Він допоможе систематизувати і узагальнити базові знання з астрономії та організувати систематичний контроль за результатами навчальної діяльності учнів.
Деякі вправи передбачають виконання з урахуванням варіанту.
Для виконання завдань необхідно скористатися навчальним матеріалом з даної теми, підручником і, якщо потрібно, керівництвом викладача.
Робочий зошит рекомендований викладачам і студентам вищих навчальних закладів І – ІІ рівня акредитації.
УРОК 1 «___»_________20___
1. Закінчити речення.
Астрономія – наука____________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ Слово «астрономія» походить від ________________________ _____________________________________________________ Задачами астрономії є __________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
2. Охарактеризувати розділи астрономії
Назва розділу |
Коротка характеристика |
Астрометрія
|
|
Небесна механіка
|
|
Астрофізика
|
|
Зоряна астрономія
|
|
Космогонія
|
|
Космологія
|
|
3. Причини, що обумовили і стимулювали зародження і розвиток астрономії____________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________ 4. Об'єкти дослідження в астрономії:
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
5. Вказати внесок вчених у вивченні сонячної системи:
Клавдій Птолемей |
|
Микола Коперник |
|
Галілео Галілей |
|
Йоган Кеплер |
|
Ісаак Ньютон |
|
5. Значення астрономії в даний час _______________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
Домашнє завдання: Підготуйте повідомлення на тему «Мої знання і уявлення про Всесвіт».
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ УРОК 2 «___»_________20___
1. Закінчити речення.
Небесна сфера ________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ Сузір’я – це __________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
2. Використовуючи карту зоряного неба, заповнити таблицю.
Назва сузір’я |
Схема сузір’я |
Назва найбільш яскравої зірки |
Велика Ведмедиця
|
|
|
Мала Ведмедиця
|
|
|
Волопас
|
|
|
Лев
|
|
|
Лебідь
|
|
|
Оріон
|
|
|
3. Вкажіть назву основних точок і ліній небесної сферою, які позначені цифрами 1 – 18.
1. ________________________ 2. _________________________
3. ________________________ 4. _________________________
5. ________________________ 6. _________________________
7. ________________________ 8. _________________________
9. ________________________ 10. ________________________
11. _______________________ 12. ________________________
13. _______________________ 14. ________________________
15. _______________________ 16. ________________________
17. _______________________ 18. ________________________
19. _______________________ 20. ________________________
4. Продовжити речення.
Математичний горизонт - це_____________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ Екліптика - це_________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ Кульмінація - це_______________________________________ _____________________________________________________ Зоряна доба – це_______________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ Зоряний час – це_______________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ 5. Виразіть 2 год 3 хв 1с в градусній мірі.
_____________________________________________________
6. Переведіть 4˚5'6'' в міру часу.
_____________________________________________________
7. У чому полягає відмінність між верхньою і нижньою кульмінаціями? _______________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________
Домашнє завдання:
1. Розташуйте наступні зірки в порядку убування їх блиску 1) Бетельгейзе, 2) Спіка, 3) Альдебаран, 4) Сіріус, 5) Арктур, 6) Капела, 7) Процион, 8) Вега, 9) Альтаїр, 10) Поллукс.
2. Підготуйте усне повідомлення на тему «Міфи і легенди зоряного неба».
УРОК 3 «___»_________20___
1. Продовжити речення.
Справжньою сонячною добою називают __________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ Середня сонячна доба – це ______________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ Місцевий час – це _____________________________________
_____________________________________________________ Поясний час – це ______________________________________ _____________________________________________________ Всесвітній час – це ____________________________________ _____________________________________________________
2. Заповнити таблицю.
Дні |
Дата (число, місяць) |
Весняного рівнодення |
|
Літнього сонцестояння |
|
Осіннього рівнодення |
|
Зимового сонцестояння |
|
3. Сидеричним або зоряним місяцем називається ___________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
4. Зобразіть зміну Місячних фаз, починаючи з нового Місяця
5. Тривалість сидеричного місяця ________________________
6. Тривалість синодичного місяця ________________________
7. Тривалість повного затемнення Місяця _________________ 8. Сонячне затемнення відбувається ______________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
9. Місячне затемнення відбувається ______________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ 10. Календарем називають ______________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
11. Заповнити таблицю.
Тип календаря |
Характеристика |
Місячний
|
|
Місячно-сонячний
|
|
Сонячний
|
|
12. Тривалість юліанського календаря ____________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ 13. Тривалість григоріанського календаря _________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ Домашнє завдання: Зобразити сонячне та місячне затемнення.
УРОК 4 «___»_________20___
1. За особливостями свого видимого руху на небесні сфері планети поділяються на дві групи:
нижні _______________________________________________ верхні _______________________________________________ 2. Конфігурації – це____________________________________
_____________________________________________________
3. Використовуючи рисунок, вказати основні конфігурації планет при їх розташування в точках 1-8.
1. ________________________ 2. _________________________
3. ________________________ 4. _________________________
5. ________________________ 6. _________________________
7. ________________________ 8. _________________________
4. У якій конфігурації на мінімальну відстань до Землі підходить нижня планета?______________________________ _____________________________________________________
5. У якій конфігурації на мінімальну відстань до Землі підходить верхня планета?______________________________ 6. Які планети можуть проходити по диску Сонця?
_____________________________________________________ 7. Дайте визначення поняттям.
Синодичним періодом обертання називається ______________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ Сидеричним (або зоряним) періодом обертання називається
_____________________________________________________
_____________________________________________________
8. Запишіть формули взаємозв'язку синодического і сидеричного періодів звернення:
а) для нижніх планет ___________________________________
б) для верхніх планет __________________________________ 9. Розв’язати задачі.
Варіант 1
1. Який синедичий період Марса, якщо його зоряний період Т = 1,88 земного року?
2. Нижні сполучення Меркурія повторюються через 116 діб.
Визначте сидеричний період Меркурія. Варіант 2
1. Визначте зоряний період Венери, якщо її нижні сполучення повторюються через 584 діб.
2. Через який проміжок часу повторюються протистояння Юпітера, якщо його сидеричний період Т = 11,86 року?
Рішення (варіант _____)
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________ __________________________________________________ Домашнє завдання: Записати формулу для визначення періоду обертання супутника над поверхнею Землі і розрахувати його період на висоті 200 км.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ УРОК 5 «___»_________20___
1. Сформулюйте закони Кеплера.
Перший закон |
|
Другий закон |
|
Третій закон |
|
2. Дати визначення.
Еліпс – це __________________________________________
_____________________________________________________ ____________________________________________________ Радіусом-вектором планети називається _________________
_____________________________________________________ ____________________________________________________ Перигелієм називається _______________________________ ___________________________________________________ Афелієм називається __________________________________ ____________________________________________________ Ексцентриситетом називається _________________________
3. На рисунку визначити точки афелії і перигелії.
4. Рішення задач.
1. Визначити афелійну відстань астероїда Мінськ, якщо велика піввісь його орбіти а = 2,88 а.е., а ексцентриситет е = 0,24.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ __________________________________________________
2. Визначити перигелійну відстань астероіда Ікар, якщо велика піввісь його орбіти а = 160 млн. км, а ексцентриситет е = 0,83.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ __________________________________________________
3. Визначити масу Сатурна (у масах Землі) шляхом порівняння системи Сатурн - Титан з системою Земля - Місяць, якщо відомо, що супутник Сатурна Титан відстоїть від нього на відстані а = 1220 тис. км і звертається з періодом Т = 16 діб. Для отримання даних про Місяць скористайтеся довідником.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ __________________________________________________
5. Як змінюється швидкість планети при її русі від афелію до перигелію? ________________________________________
6. Як змінюється швидкість Місяця при її русі від перигея до апогею? ___________________________________________
7. Самостійна робота.
Варіант 1
1. Визначте період обертання астероїда Білорусія, якщо велика піввісь его орбіти а = 2,4 а.о.
2. Зоряний період обертання Юпітера навколо Сонця Т = 12 років. Яка середня відстань від Юпітера до Сонця? Варіант 2
1. Період обертання малої планети Шагал навколо Сонця Т = 5,6 року. Визначте велику піввісь її орбіти.
2. Велика піввісь орбіти астероїда Тихов а = 2,71 а.о. За який час цей астероїд обертається навколо Сонця?
Рішення (варіант _____)
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________
__________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ __________________________________________________
Домашнє завдання: Визначити масу карликової планети Плутон (в масах Землі) шляхом порівняння системи Плутон - Харон з системою Земля - Місяць, якщо відомо, що Харон відстоїть від Плутона на відстані а = 19,7 тис. км і звертається з періодом Т = 6,4 доби. Маси Місяця, Харона і Титана вважайте пренебрежимо малими в порівнянні з масами планет. _____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
__________________________________________________
УРОК 6 «___»_________20___
1. Хто збудував перший телескоп? _____________________ 2. Призначення телескопа ____________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________ __________________________________________________
3. Складові частини оптичного телескопа:
об’єктив___________________________________________ труба _____________________________________________ монтування _________________________________________ окуляр ______________________________________________ 4. Зобразіть хід променів в телескопах:
рефракторах рефлекторах
5. Обсерваторія – це ___________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
6. Радіотелескопами називають _________________________
_____________________________________________________
____________________________________________________
7. Основні складові частини типового радіотелескопа
___________________________________________________
8. Фотоелектронний помножувач - це ___________________
_____________________________________________________ __________________________________________________ 9. Що таке детектор нейтрино? ________________________ __________________________________________________ Домашнє завдання:
1. Знайдіть на картах «Атласу світу» розташування найголовніших астрономічних обсерваторій. Записати їх назву і місцеположення. ______________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
2. За даними курсу фізики накресліть схему призмового спектрографа, з’ясовуючи роль кожного з його складових елементів.
УРОК 7 «___»_________20___
Тема: «Наша планетна система. Планети земної групи» 1. Вкажіть на схемах уявлення будови Сонячної системи розташування Сонця і планети Земля.
Геоцентрична Геліоцентрична
2. Запишіть назви планет в порядку віддалення від Сонця
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9* |
* коли дане небесне світило перестало називатися планетою __________ 3. Закінчити речення, що стосуються загальних характеристик планет Сонячної системи.
Варіант 1.
Найтриваліший період обертання навколо Сонця з планет земної групи має ______________________________________ Найбільшою масою з планет земної групи має _____________ Самим великим періодом обертання навколо осі володіє планета ______________________________________________
Один супутник має планета _____________________________ Найбільший перепад денної і нічної температур поверхні у планети ______________________________________________
Практично не має атмосфери на планеті __________________
Варіант 2 На найближчій відстані від Сонця обертається планета
__________________________________________________ На найближчу відстань до Землі підходить планета
___________________________________________________
Найбільша за розміром планета земної групи _____________ Не мають супутників планети __________________________ Планета земної групи, середня температура поверхні якої нижче 0˚С, - це ______________________________________ Планета, що має біосферу ____________________________ 4. Користуючись довідковими даними підручника, заповніть таблицю з основними фізичними характеристиками планет земної групи.
Фізичні характеристики планет |
Меркурій |
Венера |
Земля |
Марс |
Маса (у масах Землі) |
|
|
|
|
Середній радіус (в радіусах Землі) |
|
|
|
|
Густина, г/см3 |
|
|
|
|
Період обертання |
|
|
|
|
Атмосфера: - тиск - хімічний склад |
|
|
|
|
Температура поверхні, ˚С |
|
|
|
|
Число супутників |
|
|
|
|
Назва супутників |
|
|
|
|
Заповнивши таблицю, зробіть висновки і вкажіть подібності та відмінності між планетами земної групи.
Висновок
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________ __________________________________________________
Домашнє завдання: На наступні питання дайте односкладові відповіді – «так» або «ні».
1. Чи є Місяць найближчим до Землі небесним тілом? _____
2. Чи є на Місяці атмосфера? _____
3. Ступала чи на Місяць нога людини? _____ 4. Змог би космонавт на Місяці скористатися компасом для орієнтування, як мандрівник на Землі? _____
5. Чи характерні для Місяця різкі зміни температур? _____
6. Чи схожі місячні речовини на вулканічні земні породи - базальти? _____
7. Чи є в місячних породах сліди органічних сполук? _____ 8. Чи вірно твердження, що вік місячних порід становить близько 4,5 млрд. років? _____
9. Чи пов'язані з Місяцем явища припливів і відливів на
Землі? _____
10. Чи є в місячних морях вода? _____
11. Чи є кратери найчисельнішими утвореннями на
Місяці? _____
12. Чи вірно, що Місяць повернений до Землі завжди однією стороною? _____
13. Чи можна вивчати внутрішню будову Місяця за записами струсів від ударів метеоритів по її поверхні? _____
14. Вісь обертання Місяця майже перпендикулярна площини її орбіти. Чи буде на небі Місяця α Малої Ведмедиці грати
роль Полярної зірки? _____ УРОК 8 «___»_________20___
1. Закінчити речення, що стосуються загальних характеристик планет - гігантів.
Варіант 1
Планета, що має найбільшу піввісь орбіти, _______________
На найближчу відстань до Землі з планет - гігантів підходить ___________________________________________________ Найбільша за розмірами з планет-гігантів _______________
Найменшу середню густину має планета _________________
Особливістю обертання планет - гігантів навколо осі є те, що __________________________________________________ Планети - гіганти мають малу середню густину з причини
_____________________________________________________
__________________________________________________
Варіант 2
Найкоротший період обертання навколо Сонця серед планет - гігантів має ________________________________________ Найбільшу масу має планета ___________________________ Найбільшу середню густину має планета ________________ Планета – гігант, яка обертається у зворотному напрямку
___________________________________________________
Наявність у Юпітера і Сатурна щільних і протяжних атмосфер пояснюється __________________________________________ _____________________________________________________ __________________________________________________ Існування кілець виявлено у наступних планет – гігантів
___________________________________________________
___________________________________________________
2. Користуючись довідковими даними підручника, заповніть таблицю з основними фізичними характеристиками планет - гігантів.
Фізичні характеристики планет |
Юпітер |
Сатурн |
Уран |
Нептун |
Маса (у масах Землі) |
|
|
|
|
Середній радіус (в радіусах Землі) |
|
|
|
|
Густина, г/см3 |
|
|
|
|
Період обертання |
|
|
|
|
Атмосфера: - температура |
|
|
|
|
- хімічний склад |
|
|
|
|
Число супутників |
|
|
|
|
Назви найбільших супутників |
|
|
|
|
Заповнивши таблицю, зробіть висновки і вкажіть подібності та відмінності між планетами - гігантами.
Висновок
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ __________________________________________________
3. Зоряний період обертання Сатурна навколо Сонця Т = 29,5 року. Яка середня відстань від Сатурна до Сонця?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
__________________________________________________
4. Закінчити речення, що стосуються внутрішньої будови планет - гігантів.
У планет _______________________________ між центральним ядром і протяжної атмосферою є оболонка з властивостями металу.
Планети - гіганти, як і Земля, володіють магнітним полем, напруженість якого у Юпітера _________________________________________ у Сатурна _________________________________________ у Урана ___________________________________________ у Нептуна __________________________________________ Полярні сяйва були відмічені у наступних планет - гігантів: ___________________________________________________
Домашнє завдання: Користуючись довідковою літературою, заповніть таблицю, в яку необхідно внести відомості про великі супутники планет.
Супутник |
Планета |
Діаметр, км |
Маса, 1022 кг |
Густина, кг/м3 |
Ганімед |
|
|
|
|
Титан |
|
|
|
|
Каллісто |
|
|
|
|
Іо |
|
|
|
|
Європа |
|
|
|
|
Тритон |
|
|
|
|
УРОК 9 «___»_________20___
1. Закінчити речення.
Карликові планети являють собою _______________________ ___________________________________________________
Карликовими планетами є (потрібне підкреслити): Меркурій, Плутон, Марс, Титан, Церера, Харон, Веста, Ганімед, Седна, Європа.
2. Заповніть таблицю: охарактеризуйте відмітні особливості малих тіл Сонячної системи.
Характеристики |
Астероїди |
Комети |
Метеоритні тіла |
Вид на небі |
|
|
|
Орбіти (розміри, період) |
1.Головний пояс астероїдів _______________ _______________ 2. Пояс Койпера _______________ _______________ |
|
|
Середні розміри |
|
|
|
Склад |
|
|
|
Походження |
|
|
|
Наслідки зіткнення із Землею |
|
|
|
3. Закінчити речення.
Варіант 1 Залишок метеоритного тіла, що не згорів у земній атмосфері і впав на поверхню Землі, називають _____________________ Розміри хвоста комет можуть перевищувати _____________ Метеорні тіла вриваються в атмосферу Землі зі швидкостями ____________________________________________________
Радіант - це __________________________________________
_____________________________________________________ ___________________________________________________ Великі астероїди мають власні імена, наприклад __________
__________________________________________________
Варіант 2 Дуже яскравий метеор, видимий на Землі як летить по небу вогненна куля, - це __________________________________ Голови комет досягають розмірів ______________________
Метеорні тіла, влітають в атмосферу Землі світяться, випаровуються і повністю згоряють на висотах це __________________________________________________ Тверді осколки комети поступово розподіляються по орбіті комети у вигляді ____________________________________ Орбіти більшості астероїдів в Сонячній системі розташовані ___________________________________________________
4. Запишіть назви астероїдів і їх характеристики:
Рік відкриття |
Назва |
Розміри, км. |
Місце розташування |
1801 |
|
|
|
1802 |
|
|
|
1804 |
|
|
|
1807 |
|
|
|
1977 |
|
|
|
5. Вкажіть місце розташування сімейства астероїдів
1221 Амур |
|
1862 Аполлон |
|
2962 Атон |
|
6. Рішення задач.
1. Яка енергія виділиться при ударі метеорита масою 50 кг, що має швидкість біля поверхні Землі 2 км/с?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________ __________________________________________________
2. Яка велика піввісь орбіти комети Галлея, якщо період її обертання Т = 76 років?
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________ __________________________________________________ 3. Обчисліть приблизну ширину метеорного потоку Персеїд в кілометрах, знаючи, що він спостерігається з 16 липня по 22 серпня.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
__________________________________________________ Домашнє завдання: 1. Вказати елементи комети.
1. _______________________
2. ______________________
3. ______________________
4. ______________________
2. Етапи формування протопланетного диска (ППД):
- перший етап_____________
_________________________
_________________________ _________________________
_________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
- другий етап _________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ - третій етап __________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ УРОК 10 «___»_________20___
Тема: «Сонце – найближча зоря»
1. На схемі вкажіть елементи будови Сонця
1. _____________________
2. _____________________
3. _____________________
4. _____________________
5. _____________________
6. _____________________
2. Заповніть таблицю з основними характеристиками Сонця.
Параметри |
Величини |
Середня відстань від Землі |
____________________а.о. ____________________км |
Лінійний діаметр |
____________________Dз ____________________км |
Видимий кутовий діаметр |
____________________́ |
Маса |
____________________Мз ____________________кг |
Сонячна постійна |
____________________кВт/м2 |
Світність |
___________________Вт |
Температура видимого зовнішнього шару |
___________________К |
Хімічний склад зовнішніх шарів |
__________________________ ________________________ |
Період обертання |
___________діб - у екватора ___________діб - у полюса |
Температура в центрі Сонця |
______________________К |
Абсолютна зоряна величина |
_________________________ |
Вік |
____________________років |
Середня густина |
____________________кг/м3 |
3. Дайте визначення поняттям, пов'язаним з сонячною атмосферою.
Фотосфера ___________________________________________ _____________________________________________________ ___________________________________________________ Сонячна корона ______________________________________ __________________________________________________
Пляма _____________________________________________ __________________________________________________
Факел _____________________________________________ __________________________________________________ Протуберанець ______________________________________
_____________________________________________________ ___________________________________________________ Сонячний вітер _____________________________________ _____________________________________________________
4. Закінчити речення.
Варіант 1
Понад 10000 ліній поглинання неперервного спекту Сонця називаються _______________________________________ Зона, де зосереджена половина сонячної маси і виділяється практично вся енергія, що змушує його світитися __________ Зона, яка знаходиться під фотосферою, де енергія переноситься шляхом конвекції називається _______________ Послідовна серія збурень геомагнитного поля це ___________ ___________________________________________________ Як визначається потенціальна енергія зорі?_______________
Варіант 2
Стан Сонця, в якому внутрішній тиск газу і випромінювання зрівноважує вагу речовини, розміщеної вище, називається __________________________________________________ Джерелами енергії Сонця є ___________________________
___________________________________________________ Зона, в якій енергія переноситься шляхом поглинання випромінювання і наступного його перевипромінювання, називається ________________________________________ Місця, де спостерігаються активні утвори, отримали назву
___________________________________________________
Раптові (5-10 хв) місцеві збільшення яскравості хромосфери, під час яких виділяється значна кількість енергії у вигляді енергії рентгенівського, оптичного і радіовипромінювання та кінетичної енергії прискорених частин сонячної плазми називаються ________________________________________ Домашнє завдання: Вплив сонячної активності на людину. __________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________
__________________________________________________
УРОК 11 «___»_________20___
1. Дайте визначення поняттям.
Світність зірки _______________________________________
_____________________________________________________ Видима зоряна величина _____________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
__________________________________________________ Абсолютна зоряна величина ____________________________ _____________________________________________________ ____________________________________________________ Річний паралакс ____________________________________
_____________________________________________________
2. Запишіть формули, за якими можна визначити відстань до зірок (в астрономічних одиницях і парсеках), якщо відомий їх паралакс _____________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
3. Запишіть співвідношення між одиницями 1 пк = _______________св. р. 1 пк = _______________а.о.
1 пк = _______________км
4. Заповніть таблицю з характеристиками класів зоряних спектрів.
Спектральний клас |
Характеристики спектральних класів |
Типові зірки |
|
колір |
температура |
||
О |
|
|
|
В |
|
|
|
А |
|
|
|
F |
|
|
|
G |
|
|
|
K |
|
|
|
M |
|
|
|
5. Для кожного визначення виберіть правильні відповіді із загального переліку:
а) візуально - подвійні зірки; б) спектрально - подвійні зірки;
в) оптичні подвійні зірки; г) фізичні подвійні зірки;
д) затменно - подвійні зірки.
Дві зірки, рухаються навколо загального центру мас під дією сил тяжіння, _______________________________________
Нерозв'язні в телескоп пари зірок, видима зоряна величина яких змінюється, так як площину їх орбіт збігається з променем зору спостерігача, __________________________ Подвійні зірки, двоїстість яких виявляється в телескоп,
__________________________________________________
Дві зірки, випадково спроектовані у близькі точки на небесній сфері, _____________________________________________ Тісні пари зірок, в спектрі яких спостерігається періодичне зміщення або роздвоєння спектральних ліній, ____________ ____________________________________________________
6. Закінчити речення.
Прикладом оптичної подвійної зірки є __________________ Різниця зоряних величин в мінімумі і максимумі блиску називається ________________________________________ Проміжок часу між двома послідовними максимумами або мінімумами блиску називається _________________________ Зміна види кривої блиску затемнення-змінної зірки дозволяє визначити наступні характеристики орбіт її компонентів: _____________________________________________________ __________________________________________________
Зміна ліній спектрів спектрально - подвійних зірок відбувається наступним чином:
а) якщо яскравості і спектри зірок, состовляющих пару,
подібні, то в спектрі подвійної зірки спостерігається
__________________________________________________ б) у наближається зірки спектральні лінії змістяться
_____________________________________________________ в) у віддалюваною зірки спектральні лінії змістяться __________________________________________________
7. Вкажіть послідовність стадій еволюції Сонця:
а) охолодження білого карлика;
б) ущільнення мас газу та пилу;
в) стиснення в протозірку;
г) гравітаційне стиснення червоного гіганта;
д) стаціонарна стадія (джерело випромінювання - термоядерна реакція);
е) червоний гігант з збільшується гелієвим ядром.
8. Дайте визначення поняттям.
Фізичні змінні зірки _________________________________
_____________________________________________________ ___________________________________________________ Цефеїди ___________________________________________
_____________________________________________________ Нові зірки _________________________________________
___________________________________________________ Наднові зірки ________________________________________
_____________________________________________________ ____________________________________________________ Пульсари __________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ Нейтронна зоря ______________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________ ____________________________________________________ Чорна діра ___________________________________________ _____________________________________________________ _____________________________________________________
9. Відповісти на запитання.
Який період пульсації зірки? ___________________________ Як із зміною зоряної величини змінюється спектр? _____________________________________________________ ___________________________________________________ Коли зірка досягає максимальної та мінімальної температури?
_____________________________________________________
_____________________________________________________ ____________________________________________________
Домашнє завдання: Заповніть таблицю фізичних параметрів нестаціонарних зірок.
Параметри |
Нестаціонарні зір |
ки |
|
Цефеїди |
Нові |
Наднові |
|
Зміна блиску |
|
|
|
Абсолютна зоряна величина |
|
|
|
Світність (в світності Сонця) |
|
|
|
Причина нестаціонарності |
|
|
|
УРОК 12 «___»_________20___
Тема: «Наша Галактика» 1. Закінчити речення.
Галактика – це ________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________ Молочний шлях – це ________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
___________________________________________________ Найбільш щільна центральна область нашої Галактики
розташована в сузір'ї _______________ і називається
___________________________________________________
Групи з великого числа зірок у Галактиці називають ______
_______________________, прикладом яких є____________
___________________________________________________ Розсіяні зоряні скупчення складаються __________________
_____________________________________________________ ___________________________________________________ Кулясті зоряні скупчення мають ________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
2. На малюнку показано будову нашої Галактики. Вкажіть положення Сонця в Галактиці і основні її структурні елементи: ядро, диск, гало, корону, центральне згущення (балдж).
1. __________________
2. __________________
3. __________________
4. __________________
5. __________________
3. З перерахованих нижче викресліть об'єкти, що не входять в міжзоряне середовище: водень, бактерії, дрібні частинки пилу, водяна пара, електромагнітне випромінювання, гелій, ядра важких елементів.
4. Заповніть таблицю, що містить загальні відомості про Галактиці.
Характеристики Галактики |
Чисельні значення |
Розмір (діаметр), кпк |
|
Відстань від центру Галактики до Сонця, кпк |
|
Лінійна швидкість обертання навколо ядра (на відстані від центру Галактики до Сонця), км/с |
|
Період обігу (повний оборот Сонця і зірок в його околицях навколо центру Галактики), млн. років |
|
Маса (у масах Сонця) |
|
Вік, млрд. років |
|
5. Заповнити схему «Типи туманностей»
Домашнє завдання: Заповніть таблицю фізичних характеристик міжзоряного газу в різних станах.
Характеристики |
Стан газу |
||
іонізований |
атомарний |
молекулярний |
|
Температура, К |
|
|
|
Густина, кг/м3 |
|
|
|
Методи спостереження |
|
|
|
Структура |
|
|
|
Розташування в галактиках |
|
|
|
УРОК 13 «___»_________20___
1. Підпишіть назви класифікації Галактик
2. Відзначте знаком «+» вірні відповіді.
а) наша Галактика належить до типу:
Е0, Е2, S0, Sb, Ir.
б) Еліптичні галактики:
- обертаються медленее порівняно зі спіральними;
- обертаються швидше порівняно зі спіральними;
- обертаються приблизно з такою ж швидкістю, як і спіральні;
- нерухомі.
в) Галактики типу Е1 в порівнянні з галактикою типу Е5 має:
- більш стисненні; - менш стисненні; - стисненні однаково.
г) Із зазначених галактик ближче до нас перебуває:
- туманність Андромеди;
- Мала Магелланова Хмара;
- «Вир» в сузір'ї Гончих Псів.
д) Швидкості розбігання галактик:
- пропорційні їх віку;
- пропорційні відстані від центру Всесвіту;
- пропорційні відстані від спостерігача;
- обернено пропорційні віддалі від центру Всесвіту; - не підкоряються ніякої закономірності.
е) За допомогою постійної Хаббла можна визначити наступний параметр Всесвіту:
- радіус; - масу; - вік;
- світність; - середню температуру.
є) Якщо галактика віддаляється зі швидкість 3000 км/с, то відстань до неї:
- 4 Мпк; - 10 Мпк; - 40 Мпк; - 400 Мпк;
- неможливо визначити.
3. Розташуйте наведені об'єкти в порядку збільшення їх розміру:
а) зірки, б) планета; в) галактика; г) скупчення галактик;
д) Сонячна система.
4. Заповніть таблицю порівняльних даних про різних типах галактик.
Параметри |
Типи галактик |
||
еліптичні |
спіральні |
неправильні |
|
Маса (у масах Сонця) |
|
|
|
Діаметр, кпк |
|
|
|
Світність (в світності Сонця) |
|
|
|
Склад зоряного «населення» |
|
|
|
Міжзоряна речовина |
|
|
|
5. Опишіть характеристики Активних Галактик
Галактики зі слабоактивними ядрами |
|
Галактики з активними ядрами |
|
N - галактики |
|
Квазари |
|
Домашнє завдання: підготувати презентацію з доповіддю на тему:_________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________ _____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
__________________________________________________ Література
1. Основна література
1.1. Климишин І.А., Крячко І.П. Астрономія: Підручник для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Знання України, 2002.
1.2. Воронцов – Вельяминов Б.А. Астрономия: Учеб. для 10 кл. – М.: Просвещение, 1987
1.3. Воронцов – Вельяминов Б.А. Сборник задач по
астрономи. – М.: Просвещение, 1980
2. Додаткова література
2.1.Маров М.Я. Планеты Солнечной системы. М.: Наука, 1986
2.2. Шевченко В.В. Луна и ее наблюдение. М.: Наука, 1983 2.3. Чурюмов К.И. Кометы и их наблюдение. М.: Наука, 1980.
2.4. Симоненко А.Н. Астероиды. М.: Наука, 1985.
2.5. Голдсмит Г., Оуэн Т. Поиски жизни во Вселенной. М.: Мир, 1983