Урок-гра "Подорож країною Всесвіт"

Про матеріал
Дана розробка урока відповідає викладеній попередньо презентації "Подорож країною Всесвіт". Цеиурок-гра, який можна використати на останьому занятті астрономії
Перегляд файлу

Передмова

Гра дитини – це не просто спогади про

 пережити,  а творче переосмислення пережитих

 вражень із яких вона складає й будує

нову дійсність, що відповідає вимогам і

 захопленням самої дитини.

Л. Виготський

Одним з ефективних шляхів виховання в школярів інтересу до вивчення будь-якого предмету є ігри. Гра притаманна самій природі дитини. У процесі гри чудовий світ дитинства поєднується з прекрасним світом науки, в який вступають учні. Граючись, учень “занурюється” в ситуації, які відображають епізоди реального життя. В іграх різні знання і відомості учень отримує вільно. Тому часто те, що на уроці здається складним, під час гри легко засвоюється. “Гра, - писав видатний педагог В.О.Сухомлинський, - це шлях дитини до пізнання світу, в якому вона живе, це іскра, яка запалює вогник до допитливості”. По суті – це тренажер, на якому виробляються вміння і навички, розкривається творчий потенціал дитини, створюються умови для активного обміну знаннями. Інтерес і задоволення — найважливіші психологічні ефекти гри.

Призначення ігор – розвиток пізнавальних процесів у школярів (сприймання, увага, пам’ять, спостережливість, допитливість тощо) і закріплення знань, здобутих на уроках. Особливо цікавлять учнів ігри, побудовані на матеріалі міжпредметного характеру, матеріалі, що містить відомості з історії науки і техніки.
Включення в урок дидактичної гри або ігрових  прийомів, що витікають із завдань навчання та виховання, носить навчальний характер.
           Під час гри діти завжди дуже уважні, зосереджені і дисципліновані. Різноманітні ігрові дії, за допомогою яких розв'язується те чи інше розумове завдання, підтримують і посилюють інтерес дітей до навчального предмету.
Сучасна дидактика залишає за учнем повне право на гру в школі і розглядає її як один із важливих показників відповідності навчання віковим можливостям школярів. Гра є ефективним засобом навчання, але не універсальним. Ще К.Д.Ушинський застерігав проти ”потішної педагогіки”. Тому питання раціонального, свідомого, виправданого використання гри в навчанні є предметом кропітких досліджень.

Ігрова навчальна діяльність здійснюється з метою створення емоційного настрою особистої зацікавленості кожного учня в засвоєнні навчального матеріалу.
Для тренування пам'яті, уваги, сприймання використовують будь-які ігри-завдання. Ігрова діяльність розвиває фантазію. Входячи в гру, учні не бояться зробити чи сказати щось "не так". На будь-якому етапі уроку застосовується заохочення. Після вірного виконання завдання учня потрібно похвалити, вручивши йому символічну нагороду. При закінченні гри також потрібен приз. Це може бути медальйон, диплом, фотографія на пам'ять, оцінка за урок у журналі.

Використання ігрової ситуації веде до більш глибокого і швидшого засвоєння навчальної інформації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Подорож країною «Всесвіт» (підсумковий урок)

Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання, отримані учнями  з астрономії в ігровій формі; удосконалювати набутті вміння і навички;  показати свої інтелектуальні можливості, міжпредметні зв’язки;

розвивати загальну ерудованість, усне мовлення учнів, логіку; виховувати зацікавленість до науки, повагу один до одного, почуття прекрасного.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизація набутих знань у вигляді вікторини. (нестандартний)

Вид уроку: гра-подорож (застосування вмінь, навичок).

Методи навчання:  евристична бесіда, вікторина-гра у командах, розгадування кросвордів, презентація.

Обладання: копютер, мультимедійна дошка, проектор, секундомір.

Міжпредметні зв’язки: хімія, географія, фізична культура, біологія, історія.

Епіграф                                                                 Гра - це завжди захоплення.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Поділ групи на дві команди, оголошення складу журі.

  1. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя

Юні друзі! Сьогодні ми з вами вирушаємо у подорож чудовою країною Всесвіт.  Для цього нам потрібний космічний корабель.

Перш ніж ми відправимось у подорож давайте пригадаємо (фронтальне опитування): (Слайд 3)

  1. Що вивчає астрономія?
  2. На які розділи вона поділяється?
  3. Що належить до Сонячної системи?
  4. З чого складається Всесвіт?
  5. Чим особлива наша планета?

 

  1.          Основний зміст уроку

Слово вчителя

До сьогоднішнього уроку Ви готувались протягом всього курсу вивчення астрономії. Ознайомились з просторами за межами нашої планети – Земля.

Тому сподіваюсь на ваші правильні відповіді, кмітливість, дотепність, активність і головне повагу до своїх суперників.

Ну що ж запрошую усіх на борт нашого космічного корабля « Україна» (Слайд 4)

  1. Астрономічна подорож-гра.

Методичний коментар

Всі завдання та відповіді у кожному місті демонструються за допомогою презентації, виводячи на екран мультимедійної дошки.

Умови проведення:

  1. Група ділиться на 2 команди. Кожна команда обирає капітана.
  2. Кожна команда самостійно обирає  назву, емблему та девіз, які вони підготовили завчасно.
  3. Журі –  вчитель (з присутніх на вікторині) та два учні з класу.
  4. По набраним балам журі визначає переможців та нагороджує (можна додатково відмітити представників команди переможця оцінками в журналі).

Правила проведення гри:

(Слайд 5)

  1. Гра складається з кількох зупинок кожна з яких оцінюється журі повною кількістю балів. На виконання завдань відводиться певний час.

№ №/пп

Назва зупинок

Кількість учнів

Час, хв.

1.

Місто Планет

команда

3

2.

Місто міжпредметних зв’язків. Астрономія +

команда

2

3.

Місто Астрономія та логіка

команда

1

4.

Місто Астрономія та міфи

команда

5

5.

Місто Супутників

команда

3

6.

Місто Втраченого слова

капітани

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

А чи знали Ви що…

група

10

8

Місто Ерудитів

команда

2

 

 

Перше місто куди ми з вами завітаємо – місто Планет.

(Слайд 6-18)

Завдання: Командам зачитується запитання, вони повинні надати відповідь швидше за  свого суперника.

Завдання виконує команда.  На обдумування відповіді дається 20 секунд. За кожну вірну відповідь 1 бал.

  1.     Коли б ця планета була більша, то вона могла б стати зіркою. (Юпітер).
  2.     На цій планеті немає атмосфери, тому великі добові коливання температури. (Меркурій).
  3.     На цій планеті знаходиться найбільша гора сонячної системи – гора «Олімп», висотою 25 кілометрів. (Марс).
  4.     Ця планета не потоне в воді, якщо б знайшлась ванна відповідних розмірів і її можна було б туди помістити. (Сатурн).
  5. Ця планета названа на честь римської богині кохання. (Венера).
  6. Єдина планета, яка названа не на честь божества або міфічного створіння. (Земля).

Друге місто зупинки - місто  Міжпредметних зв’язків – Астрономія+

(Слайд 19-23)

Завдання: Відповісти на запитання.

Завдання виконується командою.  Кожній команді задається по черзі по запитанню міжпредметного зв’язку астрономії з іншими дисциплінами.  За вірну відповідь - 2 бала,  якщо відповідь була  не вірною,  відповісти можуть суперники за що отримують 3 бала. Перші відповідати починає команда, яка у першому місті набрала найбільшу кількість балів.

1). Астрономія + Хімія. За допомогою цього методу визначають хімічний склад сонця, зірок, галактик, туманностей  (спектральний аналіз).

2).  Астрономія + Історія.  Яке явище допомогло встановити історикам, що на кордоні половецької землі війська князя Ігоря були 1 травня 1185 року?   (Сонячне затемнення).

3).  Астрономія + Фізична культура.  Назва цієї футбольної команди з Санкт-Петербурга така як назва точки на небесній сфері  (Зеніт).

4). Астрономія + Біологія. Замічена 11-річна циклічність в розмноженні деяких риб. З такою ж періодичністю повторюються нашестя сарани. З чим це пов’язано?  (Сонячна активність).

Третя зупинка - місто Астрономія та логіка

(Слайд 24-25)

Завдання: Що зайве (виключити з ряду слово, що не підходить за логікою).

З поміж наведених слів командам потрібно відмітити слово, що на їхню думку не пов’язується однією тематикою.

За вірну відповідь 1 бал.  Час виконання 1хв. Максимальна кількість балів за виконання цього завдання – 7.  Відповіді передаються журі для проведення оцінювання результатів.

  1.     23 лютого, 21 березня, 23 вересня, 22 грудня.  (23 лютого)
  2.     Меркурій, Юпітер, Венера, Марс.  (Юпітер)
  3.     Місячне затемнення, остання чверть, повнолуніє, новолуніє. (Місячне затемнення)
  4.     Церера, Гермес, Гаспра, Харон.  (Харон)
  5.     Риби, Телець, Козерог, Кассіопея.   (Кассіопея)
  6.     Океан бурь, Море дощів, Тихий океан, Море якості.  (Тихий океан)
  7.     «Піонер», «Вега», «Вікінг»,  «Маринер».   («Вега»)

Четверта зупинка - місто Астрономія та міфи

(Слайд 26-32)

Завдання: Відповісти на запитання випереджаючи суперників.

Завдання виконує команда. Після оголошення запитання кожній команді дається 10 секунд на обдумування відповіді. Та команда яка перша підніме руку відповідає. Відповівши не правильно, команда суперників може спробувати надати свій варіант відповіді. Вірна відповідь 1 бал, відповідь команди суперників – 0,5 бала.

  1.     Назву якого сузір’я зв’язане з міфом про красуню дружину єгипетського царя, яка пожертвувала своє казково красиве волосся заради  чоловіка? (Волосся Вероніки).
  2.     Ім’я якого древньогрецького бога носить найближча до Сонця планета? (Меркурій).
  3.     Як називається сузір’я, пов’язане з міфом про здобуття голови Горгони Медузи та спасіння  ефіопської принцеси Андромеди?      (Персей).
  4.     Він був сином Посейдона, знаменитим мисливцем, але загинув від укусу скорпіона. Яке  сузір’я назване його ім’ям?      (Оріон)
  5.                   Він був сином всемогутнього Бога Зевса та простої землянки – Калісто.  Сьогодні він відомий як сузір’я……. (Аркад - Маленька Ведмедиця).
  6.                   У цьому сузір'ї дві яскраві зорі знаходяться дуже близько одна від одної. Свою назву вони отримали на честь аргонавтів Діоскурів - Кастора й Поллукса - синів Зевса, самого могутнього з олімпійських богів, і Леди, легковажної земної красуні, братів Олени прекрасної - винуватиці Троянської війни. Це сузір’я … (Близнюки).

Пята зупинка - місто Супутників

(Слайд 33-34)

Завдання: Капітан команди, яка має найбільшу кількість балів зачитує запитання команді суперників, і називає ім’я учня який буде відповідати, наступне запитання зачитує капітан команди суперників.

Кожна відповідь оцінюється у 2 бали.

1. Назвіть супутник планети Марс. (Фобос та Деймос)

2. Назвіть Галілеєві супутники Юпітера. (Іо, Європа, Ганімед, Калісто)

3. Як називається супутник Плутона? (Харон).

4. Назвіть планети, що не мають супутників. (Меркурій, Венера).

5. Як називається найбільший супутник Сатурна? (Титан).

6. Аріель, Умбріель, Тітанія, Обірон, Міранда – у якій планеті є ці супутники? (Уран)

7. У якої планети супутник називається Тритон? (Нептун).

8. Як називається супутник Землі? (Місяць).

Шоста зупинка – місто Втраченого слова (конкурс капітанів)

 (Слайд 35-36)

Завдання: Розшукати втрачене слово, відповівши на всі запитання кросворда.

Завдання виконують капітани команд,  які отримують одночасно завдання. Час виконання – 10 хв. Оцінюється найбільше правильних відповідей  по 1 балу, знайдене слово – 2 бали. Максимальна кількість балів яку можна отримати за це завдання – 8 балів. Отримані відповіді передаються журі для підсумку.

Розв’яжи кросворд

Кроссворд №91. Мале небесне тіло, яке при наближенні до Сонця утворює пишний

    хвіст.

2. Шлях руху небесних тіл.

3. Друга назва космосу.

4. Явище повного згорання в атмосфері невеликих небесних тіл.

5. Найближча до нас зоря.

6. Наука, яка вивчає Всесвіт.

Відповіді:  1. Комета. 2. Орбіта. 3. Всесвіт. 4. Метеор. 5. Сонце.

                     6. Астрономія.    Слово по горизонталікосмос.

 

Слово вчителя:

Тим часом поки капітани команд відшукують слово, ми заглянемо на наступну зупинку «А чи знали ви що?».

(Слайд 37-62)

  •              Місяць завжди повернений до Землі однією стороною.
  •              На думку вчених, Місяць раніше був частиною Землі, що відколовся після того як велике космічне тіло вдарило в Землю мільярди років тому.
  •              Найнижча температура на Місяці -164 градуси Цельсія, а найвища +117 градусів Цельсія.
  •              Найвища гора на Місяці має висоту 11500 метрів.
  •              Місяць в 400 разів менший Сонця за розмірами, але й у 400 р азів ближче до нас.
  •              Магнітні полюси Землі переміщаються.
  •              Удень на Землю осідає приблизно 27 тонн космічного пилу, за рік набирається 10 000 тонн пилу, тому за останні 500 років маса Землі збільшилась на мільярд тонн.
  •              Дослідники з Гарвардського університету встановили, що 0,67% всіх гірських порід на Землі мають марсіанське походження.
  •              Щодоби на Землю падає близько 200 тисяч метеоритів.
  •              Найбільшим що впав на Землю метеоритом  вважається 2,7 метровий «Гоба», виявлений в Намібії. Метеорит важить 60 тонн і на 86 % складається з заліза, що робить його найбільшим шматком заліза природного походження на Землі.
  •              Яскравість Сонця в останнє сторіччя збільшилась на один відсоток.
  •              Маса Сонця в 333 тис. разів більша маси Землі.
  •              Сонце обертається навколо центра нашої Галактики зі швидкістю 250 км/с.
  •              Сонцю потрібно 200 млн. років щоб облетіти навколо центру Галактики.
  •              Діаметр Сонця приблизно в 109 разів перевищує діаметр нашої планети.
  •              Сонце складається в основному з озона 70 % з водню і 30% з гелію.
  •              Сонячна речовина розміром з головку булавки, поміщена в атмосферу нашої планети, почне з неймовірною швидкістю поглинати кисень і за секунди знищить все живе в радіусі 160 кілометрів.
  •              Зігріваючи нас зараз енергія сонячних променів зародилася в ядрі Сонця більше 30 000 мільйоні років тому. Більша частина цього часу знадобилася їй на подолання щільної оболонки небесного світила і всього 8 хвилин на те, щоб досягти поверхні нашої планети.
  •              Повне сонячне затемнення за тривалістю не перевищує 7,5 хвилин, в той час як повне місячне затемнення триває 104 хвилини.
  •              Найбільш великим басейном Сонячної системи, що утворився в результаті зіткнення з космічним об’єктом, знаходиться на Меркурії. Це «Калоріс», діаметр якого становить 1,550 км. Зіткнення було настільки сильним, що ударна хвиля пройшла по всій планеті, кардинально змінивши її зовнішній вигляд.
  •               Венера, це єдина планета Сонячної системи, яка обертається за годинниковою стрілкою. Цьому існує декілька теоритических обгрунтувань. Деякі астрономи впевнені, що така доля спіткає всі планети з щільною атмосферою, яка спочатку уповільнює, а потім закручує небесне тіло у зворотний від первісного обертання бік, інші ж припускають, що причиною послужило падіння на поверхню Венери групи великих астероїдів.
  •              Гора Максвелла на Венері досягає у висоту 11 км.
  •              На Венері доба триває 117 земних діб, тоді коли рік триває 243 земних доби.
  •              Марсіанський вулкан «Олімп» (Olympus Mons) є найбільшим в Сонячній системі. Його протяжність більше 600 км, а висота 27 км, у той час як висота найвищої точки на нашій планеті, піку гори Еверест, досягає всього 8,5 км.
  •              На північному полюсі Марса товщина льоду доходить до 2,5 кілометрів.
  •              Атмосфера Марса складається на 95% з вуглекислого газу.
  •              Маса Юпітера в 318 разів більша маси Землі.
  •              Магнітне поле Юпітера настільки потужне, що щодня збагачує магнітне поле нашої планети мільярдами Ватт.
  •              На супутнику Сатурна, Іо, зафіксовано близько 400 діючих вулканів. Швидкість викидів сірки та діоксиду сірки при виверженні може перевищувати 1 км/с, а висота потоків досягає 500 кілометрової позначки.
  •              Обсяг Сатурна перевищує в 758 разів, але він настільки легкий, що якби його вдалося помістити у величезний акваріум з водою, то він став би в ньому плавати.
  •              Уран – перша планета відкрита за допомогою телескопа.
  •              Планету Уран можна побачити з Землі неозброєним оком.
  •              У 2006 році Плутон позбавили звання планети, назвавши його карликовою планетою.
  •              1 рік на Плутоні триває 248 земних років. Це означає, що в той час як Плутон робить всього один оберт навколо Сонця, Земля встигає зробити 248 обертів.
  •              Крихітний Плутон вважається найхолоднішою планетою Сонячної системи. Його поверхня покриває кірка льоду, а температура опускається до

 -200 градусів Цельсія.

  •              Церера – найбільший астероїд, діаметром 940 км, був виявлений Джузеппе П’яцци з Палермо, Сицилія, 1 січня 1801 року.
  •              З початку 1957 (рік запуску першого штучного супутника «Супутник-1») людство встигло в прямому сенсі слова засіяти орбіту нашої планети різноманітними супутниками, однак лише одному з них пощастило повторити "долю Титаніка". У 1993 році супутник «Олімп» (Olympus), що належить Європейському космічному агентству (European Space Agency), був знищений в результаті зіткнення з астероїдом.
  •              5 лютого 1843 року астрономи виявили комету якій дали ім’я «Велика» (вона ж березнева комета). Пролітаючи поруч із Землею в березні того є року, вона розділила небо на двоє своїм хвостом, довжина якого сягала 800 млн. кілометрів. Хвіст який тягнувся за «Великою кометою» земляни спостерігали більше місяця, поки, 19 квітня 1843, він повністю не зник з небосхилу.
  •              У Всесвіті нараховується мільярди галактик, що утворюють згущення, шари і ланцюжки, розділені порожнім простором.
  •              Надскупчення галактик в Діві складається приблизно з 5 тисяч галактик, об’єднаних у кілька хмар.
  •              Місцева група включає в себе три спіральні галактики: галактику Андромеди (М31), Чумацький Шлях і М33.
  •              Сонячна система знаходиться в одному зі спіральних рукавів Чумацьго Шляху, що складається із зірок, газу і пилу.
  •              Сім зірок перебувають у межах 10 світлових років від нас, і найближча до нас – слабка супутниця Проксіма Центавра з системи альфа Центавра.
  •              Якщо подивитися на найдальшу з видимих з Землі зірок, то ми побачимо її станом на 4 мільярди років тому. Саме стільки часу потрібно світлу, щоб досягти від тієї зірки до нашої планети. Адже швидкість світла становить більше 300 000 км / сек! Вдивися в минуле.
  •              Велика Ведмедиця насправді не просто сузір'я, а так званий Астеризм. Саме так називається скупчення зірок, які насправді розташовані дуже далеко одна від одної, в різних галактиках. Просто через особливе розташування Землі щодо астеризму, нам здається що вони знаходяться в одній площині.
  •              Щороку тільки в нашій галактиці з’являється близько 40 нових зірок.
  •              Сьогодні небо умовно поділено на 88 ділянок –сузір’я.
  •              Людське око може побачити на всьому нічному небі 5 тисяч зірок.
  •              Світло від зірки Денеб що входить до сузір’я Лебедя подорожує космосом до нас 800 років.
  •              Вибух (спалах) наднової зірки супроводжується виділенням гігантської кількості енергії. У перші 10 секунд вибуху зірка виробляє більше енергії, ніж Сонце за 10 мільярдів років, і за короткий період часу виробляє більше енергії, ніж усі об'єкти в галактиці разом узяті. Яскравість таких зірок з легкістю затьмарює світність галактик, в яких вони спалахнули.
  •               •Крихітні нейтронні зірки, чий діаметр не перевищує і 10 км, важать як Сонце . Сила тяжіння на цих астрономічних об'єктах надзвичайно висока і якщо, гіпотетично, на ній висадиться астронавт, то вага його тіла збільшиться приблизно на один мільйон тонн.
  •              Всупереч поширеній думці, космос - це не повний вакуум, але досить близький до нього, тому що на 88 галонів космічної матерії доводиться, принаймні, 1 атом (а як ми знаємо, у вакуумі немає ні атомів, ні молекул).
  •              Більшість важких елементів, що містяться у вашому організмі (таких як кальцій, залізо і вуглець), є побічними продуктами вибуху групи наднових зірок, який поклав початок формуванню Сонячної системи.

Слово вчителя

Наша подорож добігає завершення.

Остання наша зупинка – місто Ерудитів.

 (Слайд 63-67)

Завдання: командам по черзі демонструється декілька фотографій за допомогою презентації,  які пов’язані між собою одним словом. Перша відповідає команда, яка за підсумками попереднього конкурсу набрала найбільшу кількість балів. На обдумування дається 10 секунд. За правильну відповідь отримують – 3 бала. Якщо не встигають відповісти пас переходить команді суперникам за що вони отримують 4 бали.

 

 

  1. Обсерваторія

  1. Земля

 

 

 

  1. Спостереження

4.Астероїд

 

 

 

  1. Підведення підсумків уроку.

Журі оголошує переможця за підсумками набраних балів. Переможці отримують сертифікат про те, що вони є найкращими мандрівниками країни «Всесвіт».

Мотивоване оцінювання учнів.

  1. Домашнє завдання.

Підготувати доповіді на теми, які отримали на попередніх уроках.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

Провідною складовою життя людини є освіта. Кожна складова система змінюється під впливом тих чи інших чинників, передусім прогресивного педагогічного досвіду і прогресивної дидактичної теорії. Ці зміни визначають її еволюційний розвиток. Особливе значення у цьому процесі має розвиток форм навчання.

Звертаючись до ігрових форм навчання на уроці, сьогодення справедливо вбачає в них можливості ефективної організації роботи, взаємодії учителя і учня, продуктивної форми їх спілкування. Цим формам притаманні елементи змагання, вони викликають справжній інтерес учнів. В процесі гри в учнів виробляється звичка концентрувати увагу, мислити самостійно. Зацікавившись грою, учні не помічають, що вчаться, пізнають, запам’ятовують нові знання, орієнтуються у незвичайних ситуаціях. Навіть пасивні учні з великим бажанням включаються в гру і напружено працюють, не помічаючи цього напруження. Не можна сказати, що використання ігрових ситуацій на уроці дає можливість учням оволодіти астрономією “легко і щасливо”. Легких шляхів в науку не має. Але необхідно використовувати всі можливості для того, щоб учні вчилися з інтересом, щоб відчули смак фізики, її можливості в удосконаленні розумових здібностей, подоланні труднощів. Адже формальне засвоєння знань з будь-якого предмета, в тому числі і астрономії, користі не приносить.

Нестандартні уроки активізують процес навчання та розумового розвитку і використання системи дидактичних ігор дозволяє учням на більш високому рівні оволодіти астрономією. Увагу учнів потрібно постійно активізувати і заняття, що мають характер гри, можуть успішно слугувати цій меті.

Для успішної організації і проведення дидактичних ігор на заняттях з астрономії вчитель повинен систематично підвищувати свій науково-методичний рівень. Треба завжди пам’ятати, що завоювати довіру і інтерес учнів зможе лише той учитель, який буде разом з ними творчо співпрацювати.

Список використаної літератури

 

docx
Додано
11 лютого 2019
Переглядів
3432
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку