Передмова
Гра дитини – це не просто спогади про
пережити, а творче переосмислення пережитих
вражень із яких вона складає й будує
нову дійсність, що відповідає вимогам і
захопленням самої дитини.
Л. Виготський
Одним з ефективних шляхів виховання в школярів інтересу до вивчення будь-якого предмету є ігри. Гра притаманна самій природі дитини. У процесі гри чудовий світ дитинства поєднується з прекрасним світом науки, в який вступають учні. Граючись, учень “занурюється” в ситуації, які відображають епізоди реального життя. В іграх різні знання і відомості учень отримує вільно. Тому часто те, що на уроці здається складним, під час гри легко засвоюється. “Гра, - писав видатний педагог В.О.Сухомлинський, - це шлях дитини до пізнання світу, в якому вона живе, це іскра, яка запалює вогник до допитливості”. По суті – це тренажер, на якому виробляються вміння і навички, розкривається творчий потенціал дитини, створюються умови для активного обміну знаннями. Інтерес і задоволення — найважливіші психологічні ефекти гри.
Призначення ігор – розвиток пізнавальних процесів у школярів (сприймання, увага, пам’ять, спостережливість, допитливість тощо) і закріплення знань, здобутих на уроках. Особливо цікавлять учнів ігри, побудовані на матеріалі міжпредметного характеру, матеріалі, що містить відомості з історії науки і техніки.
Включення в урок дидактичної гри або ігрових прийомів, що витікають із завдань навчання та виховання, носить навчальний характер.
Під час гри діти завжди дуже уважні, зосереджені і дисципліновані. Різноманітні ігрові дії, за допомогою яких розв'язується те чи інше розумове завдання, підтримують і посилюють інтерес дітей до навчального предмету.
Сучасна дидактика залишає за учнем повне право на гру в школі і розглядає її як один із важливих показників відповідності навчання віковим можливостям школярів. Гра є ефективним засобом навчання, але не універсальним. Ще К.Д.Ушинський застерігав проти ”потішної педагогіки”. Тому питання раціонального, свідомого, виправданого використання гри в навчанні є предметом кропітких досліджень.
Ігрова навчальна діяльність здійснюється з метою створення емоційного настрою особистої зацікавленості кожного учня в засвоєнні навчального матеріалу.
Для тренування пам'яті, уваги, сприймання використовують будь-які ігри-завдання. Ігрова діяльність розвиває фантазію. Входячи в гру, учні не бояться зробити чи сказати щось "не так". На будь-якому етапі уроку застосовується заохочення. Після вірного виконання завдання учня потрібно похвалити, вручивши йому символічну нагороду. При закінченні гри також потрібен приз. Це може бути медальйон, диплом, фотографія на пам'ять, оцінка за урок у журналі.
Використання ігрової ситуації веде до більш глибокого і швидшого засвоєння навчальної інформації.
Тема уроку: Подорож країною «Всесвіт» (підсумковий урок)
Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання, отримані учнями з астрономії в ігровій формі; удосконалювати набутті вміння і навички; показати свої інтелектуальні можливості, міжпредметні зв’язки;
розвивати загальну ерудованість, усне мовлення учнів, логіку; виховувати зацікавленість до науки, повагу один до одного, почуття прекрасного.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизація набутих знань у вигляді вікторини. (нестандартний)
Вид уроку: гра-подорож (застосування вмінь, навичок).
Методи навчання: евристична бесіда, вікторина-гра у командах, розгадування кросвордів, презентація.
Обладання: коп’ютер, мультимедійна дошка, проектор, секундомір.
Міжпредметні зв’язки: хімія, географія, фізична культура, біологія, історія.
Епіграф Гра - це завжди захоплення.
Хід уроку
Поділ групи на дві команди, оголошення складу журі.
Слово вчителя
Юні друзі! Сьогодні ми з вами вирушаємо у подорож чудовою країною Всесвіт. Для цього нам потрібний космічний корабель.
Перш ніж ми відправимось у подорож давайте пригадаємо (фронтальне опитування): (Слайд 3)
Слово вчителя
До сьогоднішнього уроку Ви готувались протягом всього курсу вивчення астрономії. Ознайомились з просторами за межами нашої планети – Земля.
Тому сподіваюсь на ваші правильні відповіді, кмітливість, дотепність, активність і головне повагу до своїх суперників.
Ну що ж запрошую усіх на борт нашого космічного корабля « Україна» (Слайд 4)
Методичний коментар
Всі завдання та відповіді у кожному місті демонструються за допомогою презентації, виводячи на екран мультимедійної дошки.
Умови проведення:
Правила проведення гри:
(Слайд 5)
№ №/пп |
Назва зупинок |
Кількість учнів |
Час, хв. |
1. |
Місто Планет |
команда |
3 |
2. |
Місто міжпредметних зв’язків. Астрономія + |
команда |
2 |
3. |
Місто Астрономія та логіка |
команда |
1 |
4. |
Місто Астрономія та міфи |
команда |
5 |
5. |
Місто Супутників |
команда |
3 |
6. |
Місто Втраченого слова |
капітани |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
А чи знали Ви що… |
група |
10 |
8 |
Місто Ерудитів |
команда |
2 |
Перше місто куди ми з вами завітаємо – місто Планет.
(Слайд 6-18)
Завдання: Командам зачитується запитання, вони повинні надати відповідь швидше за свого суперника.
Завдання виконує команда. На обдумування відповіді дається 20 секунд. За кожну вірну відповідь 1 бал.
Друге місто зупинки - місто Міжпредметних зв’язків – Астрономія+
(Слайд 19-23)
Завдання: Відповісти на запитання.
Завдання виконується командою. Кожній команді задається по черзі по запитанню міжпредметного зв’язку астрономії з іншими дисциплінами. За вірну відповідь - 2 бала, якщо відповідь була не вірною, відповісти можуть суперники за що отримують 3 бала. Перші відповідати починає команда, яка у першому місті набрала найбільшу кількість балів.
1). Астрономія + Хімія. За допомогою цього методу визначають хімічний склад сонця, зірок, галактик, туманностей (спектральний аналіз).
2). Астрономія + Історія. Яке явище допомогло встановити історикам, що на кордоні половецької землі війська князя Ігоря були 1 травня 1185 року? (Сонячне затемнення).
3). Астрономія + Фізична культура. Назва цієї футбольної команди з Санкт-Петербурга така як назва точки на небесній сфері (Зеніт).
4). Астрономія + Біологія. Замічена 11-річна циклічність в розмноженні деяких риб. З такою ж періодичністю повторюються нашестя сарани. З чим це пов’язано? (Сонячна активність).
Третя зупинка - місто Астрономія та логіка
(Слайд 24-25)
Завдання: Що зайве (виключити з ряду слово, що не підходить за логікою).
З поміж наведених слів командам потрібно відмітити слово, що на їхню думку не пов’язується однією тематикою.
За вірну відповідь 1 бал. Час виконання 1хв. Максимальна кількість балів за виконання цього завдання – 7. Відповіді передаються журі для проведення оцінювання результатів.
Четверта зупинка - місто Астрономія та міфи
(Слайд 26-32)
Завдання: Відповісти на запитання випереджаючи суперників.
Завдання виконує команда. Після оголошення запитання кожній команді дається 10 секунд на обдумування відповіді. Та команда яка перша підніме руку відповідає. Відповівши не правильно, команда суперників може спробувати надати свій варіант відповіді. Вірна відповідь 1 бал, відповідь команди суперників – 0,5 бала.
П’ята зупинка - місто Супутників
(Слайд 33-34)
Завдання: Капітан команди, яка має найбільшу кількість балів зачитує запитання команді суперників, і називає ім’я учня який буде відповідати, наступне запитання зачитує капітан команди суперників.
Кожна відповідь оцінюється у 2 бали.
1. Назвіть супутник планети Марс. (Фобос та Деймос)
2. Назвіть Галілеєві супутники Юпітера. (Іо, Європа, Ганімед, Калісто)
3. Як називається супутник Плутона? (Харон).
4. Назвіть планети, що не мають супутників. (Меркурій, Венера).
5. Як називається найбільший супутник Сатурна? (Титан).
6. Аріель, Умбріель, Тітанія, Обірон, Міранда – у якій планеті є ці супутники? (Уран)
7. У якої планети супутник називається Тритон? (Нептун).
8. Як називається супутник Землі? (Місяць).
Шоста зупинка – місто Втраченого слова (конкурс капітанів)
(Слайд 35-36)
Завдання: Розшукати втрачене слово, відповівши на всі запитання кросворда.
Завдання виконують капітани команд, які отримують одночасно завдання. Час виконання – 10 хв. Оцінюється найбільше правильних відповідей по 1 балу, знайдене слово – 2 бали. Максимальна кількість балів яку можна отримати за це завдання – 8 балів. Отримані відповіді передаються журі для підсумку.
Розв’яжи кросворд
1. Мале небесне тіло, яке при наближенні до Сонця утворює пишний
хвіст.
2. Шлях руху небесних тіл.
3. Друга назва космосу.
4. Явище повного згорання в атмосфері невеликих небесних тіл.
5. Найближча до нас зоря.
6. Наука, яка вивчає Всесвіт.
Відповіді: 1. Комета. 2. Орбіта. 3. Всесвіт. 4. Метеор. 5. Сонце.
6. Астрономія. Слово по горизонталі – космос.
Слово вчителя:
Тим часом поки капітани команд відшукують слово, ми заглянемо на наступну зупинку «А чи знали ви що?».
(Слайд 37-62)
-200 градусів Цельсія.
Слово вчителя
Наша подорож добігає завершення.
Остання наша зупинка – місто Ерудитів.
(Слайд 63-67)
Завдання: командам по черзі демонструється декілька фотографій за допомогою презентації, які пов’язані між собою одним словом. Перша відповідає команда, яка за підсумками попереднього конкурсу набрала найбільшу кількість балів. На обдумування дається 10 секунд. За правильну відповідь отримують – 3 бала. Якщо не встигають відповісти пас переходить команді суперникам за що вони отримують 4 бали.
4.Астероїд
Журі оголошує переможця за підсумками набраних балів. Переможці отримують сертифікат про те, що вони є найкращими мандрівниками країни «Всесвіт».
Мотивоване оцінювання учнів.
Підготувати доповіді на теми, які отримали на попередніх уроках.
Висновки
Провідною складовою життя людини є освіта. Кожна складова система змінюється під впливом тих чи інших чинників, передусім прогресивного педагогічного досвіду і прогресивної дидактичної теорії. Ці зміни визначають її еволюційний розвиток. Особливе значення у цьому процесі має розвиток форм навчання.
Звертаючись до ігрових форм навчання на уроці, сьогодення справедливо вбачає в них можливості ефективної організації роботи, взаємодії учителя і учня, продуктивної форми їх спілкування. Цим формам притаманні елементи змагання, вони викликають справжній інтерес учнів. В процесі гри в учнів виробляється звичка концентрувати увагу, мислити самостійно. Зацікавившись грою, учні не помічають, що вчаться, пізнають, запам’ятовують нові знання, орієнтуються у незвичайних ситуаціях. Навіть пасивні учні з великим бажанням включаються в гру і напружено працюють, не помічаючи цього напруження. Не можна сказати, що використання ігрових ситуацій на уроці дає можливість учням оволодіти астрономією “легко і щасливо”. Легких шляхів в науку не має. Але необхідно використовувати всі можливості для того, щоб учні вчилися з інтересом, щоб відчули смак фізики, її можливості в удосконаленні розумових здібностей, подоланні труднощів. Адже формальне засвоєння знань з будь-якого предмета, в тому числі і астрономії, користі не приносить.
Нестандартні уроки активізують процес навчання та розумового розвитку і використання системи дидактичних ігор дозволяє учням на більш високому рівні оволодіти астрономією. Увагу учнів потрібно постійно активізувати і заняття, що мають характер гри, можуть успішно слугувати цій меті.
Для успішної організації і проведення дидактичних ігор на заняттях з астрономії вчитель повинен систематично підвищувати свій науково-методичний рівень. Треба завжди пам’ятати, що завоювати довіру і інтерес учнів зможе лише той учитель, який буде разом з ними творчо співпрацювати.
Список використаної літератури