ТЕМА УРОКУ: АТМОСФЕРНИЙ ТИСК: ПРИЧИНИ І НАСЛІДКИ ЙОГО ЗМІНИ У ТРОПОСФЕРІ.
Мета уроку. Сформувати знання учнів про атмосферний тиск, причини його зміни та прилади, яким вимірюється атмосферний тиск; формувати вміння визначати зміну тиску з висотою, простежувати зв’язок між тиском та станом погоди, географічною широтою та поясами атмосферного тиску; виховувати зацікавленість у вивчені географії через дослідницький експеримент.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу
Обладнання. Підручник, атлас, прилади для дослідів, комп’ютер , відео сюжети на дану тему.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Складіть із трьох слів формулу щастя.
МРІЯ, ПРАЦЮВАТИ, ПОТРІБНО.
Яке із цих слів повинно бути на першому місці? На другому? На третьому?
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.
Повторення . - Які були уявлення людей про Землю в давні часи?
Задача 1. Визначте температуру повітря на висоті 2061 м, якщо біля підніжжя вона становить 16 градусів
Задача 2. На якій приблизно висоті в горах з"явиться зона снігів та льодовиків, якщо біля підніжжя середня річна температура становить +16 С?
А. 2 км.; Б. 2,6 км.; В. 3 км.; Г. 3,6 км.
Задача 3.Січнева температура повітря на вершині гори у середньому дорівнює -4°С, а біля її підніжжя на висоті 400м над рівнем моря +2°С. Визначити абсолютну висоту гори.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні ми розглянемо ще одне явище яке пов’язане з атмосферою.
Дослід.
Склянку з водою накрити аркушем паперу, перевернути.
Евристична бесіда.
Чому не виливається вода зі склянки?
Про яку властивість повітря будемо говорити?
Оголошення теми уроку.
Щоб ви хотіли дізнатися про це?
( Разом з учнями визначити мету та завдання уроку).
Завдання уроку:
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Мозковий штурм.
- За одну хвилину назвіть слова , які у вас асоціюються з поняттям атмосферний тиск.
Сформулювати визначення поняття „атмосферний тиск”, співставити з визначенням у підручнику.
4. Прилади для вимірювання атмосферного тиску.
- Як назвали прилад для визначення тиску, що створив Е. Торрічеллі ?
- Чи буде зручним цей прилад у користуванні?
Вчені створили інший барометр – безрідинний
5. Зміна атмосферного тиску.
- Чи завжди тиск дорівнює 760 мм рт. ст..?
- Чому він може змінюватись?
Тиск змінюється з висотою та при зміні температури повітря.
Визначте: за малюнком яка закономірність зміни тиску з висотою?
З висотою – на кожні 1000м тиск знижується на 100 мм рт. ст. (барична ступінь).
Цю закономірність виявив Руані Блез Паскаль, що дало можливість визначати висоту місцевості.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Розв’язування задач на визначення атмосферного тиску та висоти місцевості.
Який атмосферний тиск вважається нормальним для Києва, що він має абсолютну висоту 180 м?
hабс=180 м
Р норм -?
РОЗВ’ЯЗОК:
1000м – 100 мм рт ст
180м - Х
Х=(180 х 100) / 1000
Х= 18 мм рт ст
2) 760 мм рт ст – 18 мм рт ст = 742 мм рт ст
Відповідь: 742 (мм рт ст)
А тепер самі!
- Коли повідомляють прогноз погоди говорять про показники атмосферного тиску. Але не всі розуміють значення цих показників. Адже між тиском і погодою існує залежність.
- Давайте проаналізуємо календарі погоди, подивимося, що відбувалось з її показниками.
- Які висновки можна зробити?
- Якщо тиск змінюється зі зміною температури повітря, а температура повітря залежить від географічної широти то і атмосферний тиск змінюється залежно від географічної широти.
(Аналіз зміни атмосферного тиску зі зміною географічної широти за малюнком підручника. )
6. Вплив атмосферного тиску на організм людини.
Цікаво, чи впливає зміна атмосферного тиску на людину.?
Відеоповідомлення учнів.
V. Закріплення знань і умінь учнів.
Вправа « Проекти за 5 хвилин»
1. Проткнути картоплину соломинкою для коктейлю.
2.Вода тримається в склянці
На склянку надягніть фільтр із марлі та зафіксуйте його гумкою. Налийте в склянку воду , натягніть добре фільтр та переверніть склянку. Вода не виливається.
Покладіть лінійку на парту так, щоб один її кінець звисав, різко вдарьте по лінійці, вона впаде. Тепер зробіть те саме, тільки на лінійку покладіть розгорнуту газету.
Розгорніть газету на столі та за допомогою динамометра спробуйте повільно її підняти, запам’ятайте показання динамометра . Тепер підніміть газету стрімко. Порівняйте покази динамометра.
VІ. Підсумок уроку.
Оцінювання роботи учнів на уроці, аналіз досягнення мети та завдань уроку.
Нагородження учнів сертифікатами .
VІІ. Рефлексія
На уроці я…
VІІІ. Домашнє завдання.
та 1-2 на с.115.