СУТНІСТЬ ТА ОСОБЛИВОСТІ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Для того, щоб зрозуміти сутність проектної діяльності, необхідно знати, що проектування є виміром культури, яка розглядається в якості основи гармонічної взаємодії людини з природою, суспільством, світом. Проектність пронизує всі галузі нашого життя і стає значною вирішальною рисою мислення сучасних учнів. Саме проектність є однією з найважливіших ознак сучасної культури, пов’язаної з творчою діяльністю людини, з наукою, мистецтвом, психологією тощо.
Навчання проектуванню є способом формування проектного способу взаємодії із світом і необхідністю формування у школярів навичок проектної діяльності, що обумовлена сучасним етапом розвитку суспільства і виробництва. Процес створення проекту має назву - проектування.
Проектна діяльність – це процес створення нового, раніше не існуючого об’єкта, процес пошуку всебічно упродовж складних рішень та створення і розвиток деяких об’єктів
СХЕМАТИЧНО ПРОЕКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ МОЖНА ЗОБРАЗИТИ ТАКИМ ЧИНОМ:
Проект |
Проектування |
Проектна ситуація |
Проектна діяльність учнів |
Проектна діяльність |
|
Проектна задача |
Проектування завжди направлене на створення об’єктивно і суб’єктивно нового цінного продукту, який потім втілюється в реальне життя. Робота над проектом – практика особистісно-орієнтованого навчання, коли в процесі конкретної праці учня, на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів отримується конкретний результат. Головним девізом проектної діяльності школяра є: «Все, що я знаю для чого мені треба і де я можу ці знання застосувати». Для педагога це прагнення знайти розумний баланс між академічним і прагматичними знаннями, уміннями та навичками. Проектування орієнтовано перш за все на самостійну діяльність учнів: індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують впродовж визначеного відрізку часу. Технологія проектування передбачає розв’язання учнем якої-небудь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого – інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, творчості. З боку вчителя проектна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідницьких, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів.
Метод проектування для вчителя є створення таких умов під час освітнього процесу, за яких його результатом є індивідуальний досвід проектної діяльності учня, його продуктивна діяльність. Продуктивна діяльність перш за все є плідною для освіти. Вона є індивідуальною (парною, груповою) дією, в результаті якої створюється корисний, практично цінний матеріал. Отже, під час використання проектної технології вирішується ціла низка різнорівневих дидактичних, виховних, розвивальних завдань, а саме:
Основними завданнями вчителя є:
Для того, щоб розпочати проектну діяльність, вчитель повинен знати основні вимоги щодо її організації.
Вимоги до організації проектної діяльності в позаурочний час:
Проектування проходить, як і інші процеси у своєму розвитку, декілька етапів, які вчителі відокремлюють по-різному.
Етапи дивергенції: Розширення меж проектної ситуації з метою забезпечення широкого простору для пошуку розв’язання проблем |
Етапи трансформації: Створення принципів та компетенції проектної діяльності |
Етапи конвергенції: Вибір оптимального варіанта з багатьох альтернативних |
2. За визначенням В.С. Безрукова:
моделювання |
|
проектування |
конструювання |
3.За визначенням С. Пилюшна:
Підготовка планування прийняття рішення
виконання оцінка результатів захист проекту
4.За визначенням Й. Швайдера:
Етап орієнтування етап розробки етап реалізації проекту етап оцінювання проекту
5.За визначенням А. Сидоренко:
Підготовчий концептуальний (програмування) планування
практичний аналітичний коригувальний заключний етап
Етапи реалізації проекту:
Підготовчий |
|
Практико-виконавчий |
Заключний |
Розкриваючи зміст етапів проектування можна визначити загальну технологію проектної діяльності:
Етапи |
Завдання |
зміст діяльності |
Підготовчий |
Підготовка проекту Визначення теми і мети проекту |
Учні: обговорення, пошук інформації. Вчитель: заява задуму, мотивація, допомога у постановці завдань |
|
Планування проекту: а) визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації, засобів представлення результатів; б) встановлювання критеріїв оцінки результату і процесу |
Учні: формулюють завдання і виробляють план дій. Вчитель: коригує, пропонує ідеї, висуває пропозиції. |
Практично-виконавчий |
Збір інформації (спостереження, робота з літературою, анкетування,експеримент) |
Учні: збирають інформацію. Вчитель:спостерігає, непрямо керує діяльністю |
|
Аналіз інформації, формулювання висновків |
Учні: аналізують інформацію. Вчитель: коригує, спостерігає. |
|
Оформлення результатів |
Учні: виконують технологічні операції, самоконтроль. Вчитель: контроль за якістю. |
Заключний |
Підготовка проекту до захисту. Подання і оцінка результатів (усний, письмовий звіт та оцінка результатів і процесу дослідження за вчасно встановленими критеріями) Презентація проекту. Захист проекту. Оцінка проекту. Оголошення результатів. |
Учні: готують проект до презентації та захисту, подають критерії оцінки, презентують та захищають проект. Вчитель оцінює проект. |
Реалізація проекту
Система послідовних дій виконавців та керівника проекту дає можливість організувати проектну діяльність в умовах сучасної школи. Таким чином, проект – це п’ять «П»:
Шосте «П» - це портфоліо (проектна папка). Перед початком роботи над проектами вчитель повинен знати не тільки етапи організації проектної діяльності, але і класифікацію проектів.
ПЕРШИЙ ЕТАП – ПІДГОТОВЧИЙ
На цьому етапі учні разом із керівником проекту:
Враховуючи проблеми, які цікавлять і турбують дітей, визначається тема майбутнього проекту за інтересами і потребами учасників.
Технологія вибору теми:
виявлення аналіз вибір
проблем та її запропонованих теми
формулювання проблем, ідей
Учасники проекту висувають нові власні ідеї, пропозиції щодо тематики проекту. Вони осмислено і активно формулюють свої думки, обговорюють реально існуючі проблеми, що їх цікавлять, та ставлять реальні запирання, які потребують вирішення. На першому етапі діяльності керівник проекту може скористуватися методами:
Цей момент є найважливішим у підготовчому етапі. Саме визначення теми окреслює наступну пошукову, дослідницьку чи творчу діяльність учнів. Щоб визначити тему, потрібно поставити основні питання проекту: ключові, тематичні, змістовні.
Пригадаємо типи запитань, які ставлять діти в різному віці.
Вчитель ставить дітям такі запитання,які б були сутнісними для них, для їхньої вікової групи.
До уваги вчителя:
Ключове запитання – в ньому зазначається проблема майбутнього проекту, це філософське питання, найбільш широкоосяжне, воно охоплює кілька різних наукових напрямків, розділів, предметів, тому на нього немає конкретної відповіді. Ключове запитання формує тему проекту.
Тематичне запитання – це широке запитання, яке продовжує ключове, конкретизує, на яке теж немає конкретної відповіді,але воно може охоплювати окрему тему або розділ.
Із них формуються завдання проекту
Змістовні запитання – це базові, репродуктивні запитання, відповіді на які є конкретними, вони демонструють конкретні завдання.
Вони формують майбутню діяльність учнів.
Отже, учні обирають тему, а вчитель активізує діяльність, показує цікаві
аспекти досліджень.
Темою проекту може стати:
Об’єкт – це насамперед предмет проекту (сутність, річ, реалія). Учні самостійно обирають об’єкт для свого проекту. Вчитель активізує розумову діяльність учнів в певному напрямку: школа, клас, відпочинок, дозвілля, допомога батькам (людям похилого віку), шкільний майданчик, шкільна бібліотека, музей тощо.
3. Визначення мети та формулювання завдань
Метою проекту має бути його кінцевий результат. Тому, визначивши проблему та обравши тему проекту, учні формулюють ключове, тематичні та змістовні запитання, які допомагають визначити мету та завдання проекту.
Метою цього відрізка групової роботи є створення детального плану проекту. Перед початком планування діти повинні обговорити кінцевий результат проекту для того, щоб розробити моніторинг досягнення мети проекту. Планування проходить за такою схемою:
ПЛАН ПРОЕКТУ
визначення визначення обговорення установлення
джерел методів засобів критеріїв
інформації аналізу представлення оцінки
засобів інформації результатів результату і
збору процесу
Учні: формулюють завдання і виробляють план дій.
Вчитель: коригує, пропонує ідеї, висуває пропозиції.
Розглянемо детально кожен блок створення плану:
До інформаційних джерел окремо можна віднести матеріали, які збирають, а потім обробляють самі учні, це:
Учасники проекту самостійно знаходять питання складають анкети, діагностики, соціальні опитування чи користується тими, що створені кимось та підходять до виконання проекту.
Вся інформація, яку переглядають учні, підлягає аналізу. До методів аналізу можна віднести:
Наступним моментом учнівського проекту стає обговорення засобів представлення результату – презентація проекту. Презентація проекту – це передостанній етап в проектній діяльності групи, де учасники представляють результати своєї роботи. Важливою умовою презентації є коротке викладання основної теми, мети, завдань проекту та досягнень, особистих чи групових досліджень, важливості отриманих результатів. Учні обговорюють методом мозкової атаки дискусії тощо всі можливі варіанти представлення результатів роботи проектної групи. Учні обирають форму презентації, яка найбільш ефективно може доказати переконливість ідей, пропозиції, важливість обраної теми, а вчитель коригує діяльність дітей, висуває пропозиції, подає ідеї, які обговорюються в проектній групі.
4.Установлення критеріїв оцінки, результату процесу.
Для обговорення форми презентації учні повинні розробити критерії, за якими можна буде оцінити проект.
Важливо знати, що саме буде оцінюватися:
До критеріїв оцінювання презентації можуть входити:
Оголошення результатів проекту: