Варіант 1
ПЕЛЮСТКА ТА КВІТКА
У садочку на грядочці виросла гарна квітка жоржини. Біла, як мармур, духмяна. Літають над квіткою бджоли й джмелі, беруть чудовий нектар. У білій квітці жоржини сорок дві пелюстки. І ось одна з цих сорока двох пелюсток загордилася:
— Я найкраща. Без мене й квітка не квітка. Я найголовніша.
Ось візьму та піду — що мені?
Промовила це Пелюстка, напружилася й вилізла з квітки жоржини, скочила на землю. Сіла вона в кущі шипшини й дивиться:що ж квітка робитиме? А квітка байдужки собі. Біла, духмяна,усміхається сонцю, згукує до себе бджіл і джмелів.
Пішла собі Пелюстка. Довго ходила, аж зустрічає Муравлика.
— Ти хто?
— Я Пелюстка. Найкраща. Найголовніша. Без мене й квітка неквітка,— пояснює.
— Пелюстка? Знаю пелюстку я у квітці, а на двох тоненьких лапках не знаю,— відповідає Муравлик.
Ходила бідна Пелюстка, ходила до вечора та й засохла. А квітка все цвіте, біла, духмяна, усміхається сонцю, і літають над нею, які раніше, бджоли й джмелі. Ось така, бачте, казка. Квітка й без однієї пелюстки квітка. А пелюстка без квітки — ніщо! (182 слова)
За В. Сухомлинським
Оберіть правильну відповідь на запитання.
Яка квітка виросла на грядочці?
а) рожева троянда;
б) біла жоржина;
в) біла лілея.
Чому квітку покинула одна із її сорока двох пелюсток?
а) захотіла помандрувати;
б) із цікавості до навколишнього світу;
в) тому що загордилася.
Що сталося з квіткою?
а) усе цвіла й згукувала бджіл і джмелів;
б) змарніла, і бджоли та джмелі забули про неї;
в) образилася на Пелюстку й страшенно злостилася.
Кого зустріла Пелюстка?
а) Коника;
б) Муравлика;
в) Жучка.
Що сказав Муравлик Пелюстці?
а) визнав Пелюстку та побажав їй веселих мандрів;
б) визнав Пелюстку та привітав її вчинок;
в) сказав, що знає пелюстку в квітці, а на двох лапках —не знає.
Що довела ця історія з Пелюсткою?
а) що квітка та пелюстка можуть існувати одна без одної;
б) що пелюстка без квітки — ніщо;
в) що горда Пелюстка здатна на сміливий крок.
Оцінка ____________
Варіант 2
ГРУШІ — ДВІ І ОДНА
Якось ми з Оксаною сиділи на лаві у сквері. Повз нас стежкою пройшла бабуся. В одній руці вона несла кошик з грушами, другою спиралася на сухувату палицю.
Спіткнулася бабуся і мало не впала. А кошик не втримала, випустила з рук, і груші розсипалися.
— От лихо! — скрутно зітхнувши, мовила бабуся й заходилася збирати груші.
Тільки їй, старенькій, дуже важко було нахилятися.Та вона ще й не добачала: мацає, мацає рукою навколо себе, аж поки знайде якусь грушу.
Я підійшов до бабусі і почав показувати, де вони лежать.
— Ось… ось… — тикав пальцем.
А коли бабуся мацала не там, куди показував, то аж сердився: —Та не там! Ось тут!
До нас підбігла Оксана. Але вона не стала підказувати. Присіла навпочіпки, швиденько зібрала груші у фартушок і висипала в кошик.
— Всі? — спитала бабуся.
— Всі! — дружно відповіли ми.
— Спасибі, дітки, що допомогли,— подякувала вона і простягнула нам груші.
— Це тобі, дівчинко,— бабуся дала Оксані дві здоровенні з рум’яними боками груші
—А це тобі хлопчику…
У руці у мене опинилася одна груша, також велика й рум’яна. Бабуся ще раз подякувала, попрощалася й пішла далі.
Ми раді були. Одразу ж побігли додому розповісти мамі, як допомогли старенькій і які гарні груші вона дала нам. Мама теж раділа, що в неї такі виховані та чемні діти.
— Молодці, молодці! — хвалила. А потім помітила, що в Оксани дві груші, а в мене одна.
Вона з подивом дивилася на мене.
— Ти вже встиг з’їсти другу?
— Ні, не їв,— відповів я.— Бабуся дала Оксані дві, а мені тільки одну.
— Чого ж це? — не зрозуміла мама.
— Не знаю… Може, тому, що Оксана дівчина, або тому, що мала?
Я здвигнув плечима.
— Та ні, тут щось не те,— не погодилась мама.— Ану розкажіть докладніше, як ви допомагали бабусі.
І ми розповіли.
— От тепер мені зрозуміло, чому вона тобі, Володе, тільки одну грушу дала,— сказала мама,— а могла б зовсім не дати.
— Чому? — зніяковів я.
— А ти сам добре поміркуй,— відповіла мама.
Б. Комар
Тестування
Назвіть головних дійових осіб оповідання.
а) Володя, бабуся;
б) Володя, Оксана, бабуся, мама;
в) Бабуся, Володя, Оксана.
Що сталося з бабусею?
а) вона впала й не могла піднятися;
б) вона розсипала груші;
в) вона не могла нести важкий кошик.
Як допоміг бабусі Володя?
а) він показав, де лежать розсипані груші;
б) він зібрав груші і поклав у бабусин кошик;
в) він узяв кошик і поніс.
Як допомогла бабусі Оксана?
А )сказала, скільки груш ще не зібрано;
б) швиденько зібрала груші у фартушок і висипала в кошик;
в) покликала на допомогу брата.
Як бабуся віддячила дітям?
а) дала Володі й Оксані по одній груші;
б) дала Володі одну грушу, а Оксані — дві;
в) віддала дітям усі груші.
Чому бабуся по-різному віддячила дітям?
а) бо Оксана — мала дівчинка;
б) бо Володя не заслужив подяки;
в) у бабусі було всього три груші.
Оцінка ________