Як пов’язані мова та мовлення?Мова реалізується в процесі мовлення, тобто мовленнєвої діяльності. Мовленнєва діяльність включає такі види: аудіювання (одночасне слухання й розуміння), читання, говоріння, письмо. За науковими даними, час, що його людина витрачає на мовленнєву діяльність, розподіляється так: аудіювання – 45% говоріння – 30% читання – 6% письмо – 9%Як бачимо, основою спілкування є аудіювання. Саме воно забезпечує сприймання та розуміння усного мовлення.
Номер слайду 3
Фантастичний світ Марії Приймаченко. Народилася народна художниця у 1908 році в селі Болотня, що на Київщині, де і провела все життя. Батько, Авксентій Григорович, був теслею-віртуозом, майстрував дворові огорожі. Мати, Параска Василівна, була визнаною майстринею вишивання. Бабуся фарбувала і розписувала писанки. В дитинстві Марія Авксентіївна хворіла страшною хворобою. Це зробило її серйозною й спостережливою дівчинкою, загострило слух і зір. Усі предмети, що оточували дівчинку, ставали учасниками живої захоплюючої гри, інколи - сумної, частіше - яскравої і святкової. Природа наділила Марію Приймаченко красою, все дала вона їй - і "біле личко, і чорнії брови, і карії очі".
Номер слайду 4
Талант Приймаченко відкрила киянка Тетяна Флору. Популяризацію творчості Приймаченко організував журналіст Г. Мєстечкін. В 1936 році Марію Авксентіївну запрошують до експериментальних майстерень при Київському музеї українського мистецтва. Її творчість стає різноманітнішою — Марія малює, вишиває, захоплюється керамікою. У 1937 році на всесвітній виставці в Парижі Марія Приймаченко отримала золоту медаль, здивувавши своїми картинами мистецький світ … Але на деякий час їй довелося забути про творчість. Розпочалася війна і Марії Приймаченко довелось повернутися до рідного села. Тут вона пережила найстрашніші роки свого життя. Війна забрала в неї чоловіка, який так і не встиг побачити сина Федора. Однак важкі умови життя і злидні не зломили її творчий дух. Марія Авксентіївна гідно і мужньо пронесла всі життєві незгоди, пізнала щастя любові і щастя материнства: її син Федір — теж народний художник, він був її учнем і другом.
Номер слайду 5
Та вже у 1960 році художниця починає працювати над новим циклом – «Людям на радість», до якого увійшли роботи «Сонях», «Синій вазон з квітами»,«Голуб на калині», «Пава у квітах», «Лев». За цей цикл Марії Приймаченко присвоєно звання лауреата Державної премії України ім. Т. Шевченка. Як зізнавалася Марія Приймаченко, у неї не було «професійних хитрощів». Вона малювала на звичайному ватмані пензлями фабричного виготовлення, використовувала гуаш та акварель. Перевагу віддавала гуаші, бо саме ця фарба дає соковитий, декоративно виразний образ з чітким силуетом. Художниця спочатку вела лінію олівцем, якось недбало, «по-дитячому» окреслювала контури зображення, а вже потім. упевнено, вправно клала колір.
Номер слайду 6
Вона була не тільки прекрасною художницею, але й талановитою поетесою. Її. вдалі підписи до картин у вигляді коротеньких примовок дуже легко запам’ятовуються: «Веснянки - роговички – веселії птички», «Куріпочки пляшуть і хліб пашуть», «Собачка Ада не боїться гада», «Ворон дві баби мав – обох обнімав» тощо. Фантастичні звірі – це витвір геніальної уяви художниці. Таких звірів не існує у природі. А незадовго до смерті вона створила вражаючу чорнобильську серію. Рідне село Марії Приймаченко знаходиться у 30-кілометровій зоні від Чорнобиля. Тому проблеми і біди багатьох чорнобильців вона знала дуже добре. Цикл робіт, присвячений цій трагедії, розійшовся по світу. В останні роки життя недуга прикувала Марію до ліжка. Але спілкування зі світом продовжувалося – вона малювала...’’По мне не плачьте,- сказала вона одного разу, - я не пропаду на том свете. У меня тоже будет работа’’. В тім раю, який вона створила, роботи багато. ( За Л. Павленком, 453 слова).
Номер слайду 7
Тестові завдання1. Марія Приймаченко народилася а) на Черкащині;б) Київщині;в) Полтавщині;г) Чернігівщині. 2. Мати Марії була визнаною майстринеюа) розпису;б) ліплення з глини;в) вишивання;г) складання букнтів.
5. Золоту медаль у 1937 році Приймаченко отримала на всесвітній виставціа) в Парижі; б) Москві;в) Києві; г) Лондоні.6. Син Марії був її учнем і другом, а щеа) визнаним архітектором;б) народним художником;в) народним поетом; г) народним сріваком.
Номер слайду 10
7. Над новим циклом «Людям на радість» художниця починає працювати а) в 1940 р.; б) в 1970 р.; в) 1960 р.;г) 1990 р.8. Крім таланту художниці мала талант а) поетеси; б) співачки; в) режисера;г) прозаїка.
Номер слайду 11
9. Назва твору відображаєа) головну думку;б) тему; в) проблематику;г) висновок.10. Метою висловлювання є а) ознайомити з біографією художниці;б) показати дивовижний світ Марії Приймаченко, багатогранність її таланту; в) ознайомити з поетичними здобутками Марії Приймаченко;г) ознайомити з дивними назвами робіт художниці.
Номер слайду 12
11. Витвором геніальної уяви художниці булиа) дивні птахи;б) незвичайна природа;в) фантастичні звірі;г) стилізовані квіти.12. У рядках «По мнє не плачьте, я не пропаду на этом свете» ― звучить.а) оптимізм;б) невпевненість;в) загадковість;г) зневіра.