Урок "Складнопідрядні речення. Види складнопідрядних речень. Розділові знаки в складнопідрядних реченнях"

Про матеріал
Представлена розробка уроку допоможе узагальнити та систематизувати знання учнів про складнопідрядні речення та їх види; сприятиме розвитку пунктуаційної грамотності та вмінню застосовувати набуті знання на практиці.
Перегляд файлу

Тема Складнопідрядні речення. Види складнопідрядних речень. Розділові знаки в складнопідрядних реченнях

Мета:

навчальна –

узагальнити та систематизувати знання учнів про складнопідрядні речення та їх види, уміти знаходити в текстах, правильно вживати й пояснювати розділові знаки;

розвивальна –

розвивати вміння застосовувати свої знання практично, навички роботи з текстом, підвищувати рівень мовленнєвої культури;

виховна –

прищеплювати почуття зацікавленості та поваги до українських звичаїв і традицій.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.

Обладнання: тексти, картки з індивідуальними завданнями, комп’ютер, екран.

 

Хід уроку

  1. Комунікативна розминка.

   Наш народ має дуже цікаві звичаї і традиції, до яких ми сьогодні, на щастя, повертаємося, адже в них міститься віковічна мудрість поколінь. Чого тільки варті прикмети, за якими наші пращури визначали погоду, прогнозували наступний урожай. Сьогодні ми живемо у вік науково-технічного прогресу, то, може, і не варто звертатись до того, у що вірили наші прадіди у сиву давнину? Але інколи, збираючись на дачу і побачивши, що з неба крапотить дощик, ми вряди-годи і згадаємо народну мудрість: «Якщо дощ зранку, бери дранку і їдь в поле». Не раз уже перевірено: дощ, який почався вранці, після обіду повинен припинитися, отож можна буде працювати. Отже, досвід народу найчастіше дає нам правдиву інформацію. Тому, хотілося б почути вашу відповідь на питання: чи підтримуєте ви думку про те, що наші звичаї, повір’я і традиції – це скарб, який треба оберігати і вивчати?

  1. Етап орієнтації. Актуалізація знань.
  1. З’ясовуємо, які були труднощі під час виконання домашнього завдання, перевіряємо домашнє завдання, налаштовуємо учнів на роботу.
  2.  Повторення теми «Складносурядне речення»

 Методична ремарка. Учням пропонується завдання трьох рівнів складності і критерії їх оцінювання (завдання на картках).

Картка № 1

Початковий і середній рівень (за правильну відповідь 1 бал)

Спишіть, розставляючи розділові знаки.

  1. Сильний мороз і малий сніжок у перший день Нового року віщують добрий урожай хліба а теплий і безсніжний день вказує на поганий урожай.
  2.  Чисте і зоряне небо на Світ-вечір обіцяє сухе й врожайне літо а іней на деревах або сніг на мокре літо і врожай зернових.
  3. Міцний мороз і сніг на Маланки (13 січня) подарують в наступному році здоров’я людям і тваринам а тепло без снігу неврожай і хвороби.
  4. Туманний день на Василя (14 січня) вказує на врожай а пухнастий іней на деревах на високий медозбір.
  5. На Тетянин день (25 січня) часто буває завірюха а тому й весна тоді буде дощова й прохолодна.
  6. Подув вітер на Тетянин день і весна буде сира й холодна.

Достатній рівень (за правильну відповідь 1,5 бала)

За опорними словами пригадайте і запишіть прислів’я. Зробіть синтаксичний розбір за схемою:

  • підкресліть граматичну основу;
  • укажіть, яким є кожне з простих речень, що входить до складу складносурядного;
  • визначте, до якої групи за значенням належать сполучники сурядності.
  1. А, із, з, земля, золото, знання, добувати, черпати, книжки.
  2.  За, а, за, молодий, старий, весело, затишно, жити.
  3. А, і не, слухати, боятися, дрючок, слово, лихі, добрі, діти.
  4. Дівка, парубок, проте, гнати, не, йти, від, він (Р.в. одн.) сама.
  5. Хоч, а, кіл, на, теши, голова, своє, він, торочити.
  6. Ні, ні, а, щось, риба, м’ясо, гриб, наче.

Високий рівень (за кожне правильно виконане завдання – 3 бали)

Складіть складносурядні речення за схемами, об’єднавши їх однією темою «Народ скаже, як зав’яже».

  1. [   ], а  [   ].
  2. [   ], проте    [   ].
  3. [   ] - і  [   ].
  4. [   ], і   [   ].
  1. Оголошення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності. Планування роботи.
  2. Етап організації виконання плану діяльності.

Самодиктант

  Пригадайте, що ви знаєте про складнопідрядне речення, записавши опорні слова-терміни до теми «Складнопідрядне речення».

Робота з картками

Методична ремарка. Учні об’єднуються в групи. Кожній групі дається картка, на якій записані складнопідрядні речення. З довідки до них потрібно підібрати схеми.

Картка № 1

Завдання для 1 групи.

Підібрати схеми 1-3 речень.

Завдання для 2 групи

Підібрати схеми 4-6 речень.

Завдання для 3 групи

Підібрати схеми 7-9 речень.

  1. В українських звичаях і повір’ях дуже часто зустрічається образ верби, бо це одне з найпоширеніших і найулюбленіших дерев нашої країни, яке є символом нещасливої жінки.
  2. Про почесне місце верби у світогляді українського народцу свідчить також і те, що вона є неодмінною учасницею різних великих свят – Купала, Різдва, Великодня.
  3. Де росте верба, там буде чиста вода.
  4. І до цього часу побутує думка, що хата, біля якої росте верба, захищена від нечистої сили.
  5. З давніх-давен, як тільки з’явилась травиця, молодь влаштовувала традиційні весняні ігри, однією з яких була «Вербова дощечка».
  6. Дівчата стають у два ряди обличчям одна до одної, беруться з тою, що навпроти, за руки і творять таким чином «дощечку», по якій і пускають невеличку дівчинку, щоб вона пройшла нею.
  7. «Вербова дощечка» означає міст, яким дівчина символічно переходить з дівочого життя до заміжнього.
  8. З текстів пісень, що їх співають дівчата, зрозуміло, що дівчина повинна бути дорослою.
  9. Наші предки знали, що верба – цінне дерево, бо воно поглинає негативну енергію, швидко знімає біль, якщо притулитися до дерева хворим місцем.

Довідка

Схеми

 

А)  [ 1 ],  ( 2 ).

Б) [ 1],  ( 2 ),  ( 3 ).

В)  [1…(2)…],  (3).

Г)  [1],   (2).

Д)  (1),  [2].

Е)  [1…(2)…],  (  ).

Є)  [1…, (2),…],   (3),   (3).

Ж)  [1],  (2),  (3),  (4).

З)  [1],  (…2, (…3…)

Робота з текстом.

Прочитайте текст, випишіть з нього всі складнопідрядні речення.

1 група. Зробити синтаксичний розбір 4 і 18 речень.

2 група. Зробити синтаксичний розбір 6 і 19 речень.

3 група. Зробити синтаксичний розбір 15 і 11 речень.

Картка 2

  1. Світ рослин необхідний людині. 2. Протягом тисячоліть багато рослин використовується в найрізноманітніших сферах господарської діяльності, є незамінними продуктами харчування, цілющими оздоровчими засобами. 3. Рослини займали значне місце в широкому комплексі традиційних вірувань, звичаїв, забобонів. 4. Обряди і повір’я, що були пов’язані з деревами, травами, зіллям і квітами, доносять відгомін язичницьких уявлень наших предків про навколишню природу. 5.   З утвердженням християнства властивості рослин нерідко закріплюються ритуалом освячення в церкві. 6. Ці ритуали освячення проводились, щоб забезпечити людині здоров’я, зміцнити добробут сім’ї, посилити плодючість землі й худоби, вберегти господарство від нечистої сили. 7. Особливе місце в українській обрядовості займала верба. 8. Верба, опоетизована народом, разом з калиною і тополею не випадково заслужила на таку шану. 9. Виростаючи біля річок, ставків, природних джерел, вона є ніби позначкою води на землі. 10. Криницю завжди намагалися копати під вербою: де срібліє вербиця, там здорова водиця. 11. І насправді, верба була чудовим природним фільтром усіляких домішок, що містилися у водах. 12. Вербову лозу традиційно використовували для зведення турлучних будівель, огорож, для виготовлення меблів, кошиків та інших ужиткових речей; з вербової деревини здавна робили музичні інструменти. 13. Верба відігравала й важливу ритуально-обрядову роль. За народними уявленнями, гілочки верби, посвячені в церкві в останню неділю перед Великоднем – вербну неділю, набували магічних властивостей. 14. Освячену вербу приносили в дім і вдаряли нею членів сім’ї, найчастіше дітей, примовляючи : «Будь великий, як верба, здоровий, як вода, а багатий, як земля». 15. Коли худобу вперше виганяли на літнє пасовище, її обов’язково вдаряли вербою, щоб уберегти від хвороби та інших напастей. 16. Освячена верба зберігалася в хаті і широко застосовувалася як лікувальний засіб чи як оберег. 17. На Херсонщині її клали у воду, в якій купали хвору дитину, на Харківщині запалювали гілочку верби, щоб обкурити нею хворих на лихоманку. 18. Побутувало повір’я, що в хату, де є верба, не вдарить блискавка. 19. Вважалося також, що верба перепиняє дорогу в дім нечистій силі, особливо відьмам. 20. В українському фольклорі верба – це поетичний символ дівчини або заміжньої жінки. 21 Розлоге, похилене вербове гілля найчастіше асоціюється зі смутком і жалем :

Висока верба, висока верба

Широкий лист пускає,

Велика любов, розлука тяжка

Серденько зриває.

Технологія «Відшукай помилку»

? Який твір української літератури називають енциклопедією з народознавства?

Методична ремарка. На дошці записані речення з твору «Кайдашева сім’я» І.С. Нечуя-Левицького (епізод, де Карпо наймає музики для Мотрі). Учні повинні відшукати помилки у вживанні розділових знаків і пояснити їх.

  1. У неділю вранці перед службою Мотря Довбишівна прибиралась; щоб піти до церкви.
  2. Карпо пообіцяв найняти для неї ввечері музики і вона сподівалася побачитися з ним у церкві.
  3. Оддалеки Карпо спідлоба дивився на Мотрю, як на її плечах манячили довгі кінці стрічок як дріботіли в танцях її червоні чоботи як бряжчало на шиї добре намисто з дукачами.
  1. Контрольно-оцінювальний етап
  1. Запитання до учнів:
  • Яка різниця між складносурядним і складнопідрядним реченням?
  • На які види поділяються складнопідрядні речення?
  • Які види підрядності ви знаєте?
  • Які розділові знаки вживаються в складнопідрядному реченні?
  1. Рефлексія

Учні самостійно оцінюють свою роботу на уроці та знання про складнопідрядне речення, заповнивши таблицю.

Я вмію

Треба доопрацювати

 

 

 

Чи сподобався вам урок?

Чи задоволені ви своєю роботою та роботою своїх друзів?

  1. Домашнє завдання.
  1. Складіть речення з різними видами підрядності, дотримуючись теми «Народ скаже, як зав’яже».

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 березня 2023
Переглядів
319
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку