Розробка навчального заняття з української мови з використанням інтерактивних та мультимедійних технологій навчання ( 8 клас)
Тема. Речення з однорідними членами. Однорідні члени речення із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв'язком. Кома між однорідними членами речення.
Мета: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення та визначити їх вид, аналізувати зв'язок між ними, а також смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні; виховувати любов до рідного слова.
Міжпредметні зв'язки: однорідні члени речень як засіб художньої виразності (література).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами проблемного навчання та мультимедійною підтримкою.
Розробка навчального заняття з української мови з використанням інтерактивних та мультимедійних технологій навчання ( 8 клас)
Тема. Речення з однорідними членами. Однорідні члени речення із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком. Кома між однорідними членами речення.
Мета: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення та визначити їх вид, аналізувати зв’язок між ними, а також смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні; виховувати любов до рідного слова.
Міжпредметні зв’язки: однорідні члени речень як засіб художньої виразності (література).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами проблемного навчання та мультимедійною підтримкою.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель: Добрий день, діти!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Я рада вітати всіх присутніх на зустрічі з його величністю Словом.
Чи готові ви до спілкування, до співпраці?
Подаруйте посмішку собі,
Один одному,мені.
Я дарую посмішку і вам,
Радість допоможе у житті всім нам.
Працюємо дружно, плідно, сумлінно, щоб вивчити тему на відмінно.
IІІ. Повідомлення теми, мети уроку
Учитель: Тема ця і не нова, та для всіх цікава.
Будуть в нас нові слова, буде і забава.
І в скарбничку вашу власну до цієї теми
Мовних скарбів пребагато
Ми з вами зберемо !
Тож будьте всі уважні, діти !
У зошит тему й дату запишіть !
Запис у зошити дати та теми уроку.
1. Оголошення епіграфа уроку:
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
А.Малишко
IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок восьмикласників
1. Експрес-опитування.
1.Які члени речення називаються однорідними?
( слайд)
2. Які члени речення можуть бути однорідними?
( слайд)
3.Як можуть поєднуватися між собою однорідні члени речення?(За допомогою сполучників та інтонації)
( слайд)
4.З якою інтонацією вимовляються однорідні члени речення? ( слайд)
(З інтонацією переліку та протиставлення)
5.Які сполучники використовуємо для поєднання однорідних членів речення? (Сполучники сурядності)
Як називається такий вид зв’язку ? Робота зі схемою(слайд)
6. А як називається вид зв’язку , коли сполучники відсутні?
(безсполучниковий)
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
1.Проблемне завдання.
Порівняйте речення. Чим вони відрізняються?
Поспішай не словами, а ділами.(Народна творчість).
Поспішай не гучними словами, а добрими ділами.(Народна творчість).
Висновок: однорідні члени речення бувають поширені(мають при собі пояснювальні слова) й непоширені(не мають при собі пояснювальних слів)
2.Робота над виразністю читання речень з однорідними членами.
Вправа 255( усно)
Яка роль однорідних членів речення?(надають образності і виразності мовленню)
3.Повідомлення вчителя.
Сьогодні ми відтворимо та доповнимо знання про те, коли ставиться й не ставиться кома між однорідними членами. Спробуємо разом у цьому розібратися.
Та перш , ніж ми почнемо працювати, відгадайте загадку(Слайд)
Слайд
Кома між однорідними членами речення ставиться за наявності:
Повітря було чисте, прозоре(П.Мирний);
Любіть тваринку, і травинку,і сонце завтрашнього дня…(Л.Костенко);
У житті потрібно думати не тільки про себе,але й про навколишній світ;
І соловейко на калині то щебетав, то затихав(Т.Шевченко);
Ясна смуга на воді все ширшає,більшає та довшає.(І.Нечуй-Левицький)
Кожен ряд отримує групу речень,з яких потрібно виписати речення:
1 група – із безсполучниковим зв’язком(1,2)
2 група – із сполучниковим зв’язком(3,4)
3 група – із змішаним зв’язком(5,6)
Калина – символ України
1.Кожний народ має свої святині,свої символи, опоетизовані образи дерев,квітів,рослин,птахів,тварин.
2.Є вони і в нашого українського народу - калина, верба, тополя, дуб,чорнобривці...
3. «Без верби і калини нема України», - каже народне прислів’я.
4.Садять калину біля хат,щоб весною білим цвітом милувала,а зимою від застуди лікувала.
5.Нею лікували застуду, гіпертонію, кровотечі й ангіну.
6.Посадімо біля своєї оселі кущ калини на щастя, на добро, на любов і славу нашої України, на наше безсмертя.
Кома не ставиться
Голублять душу людини свіжі й ніжні запахи степу…(Г.Тютюнник).
Хлопці та дівчата;учні або вчителі
Піди допоможи товаришу. Візьми однеси книжки.
VI. Формування практичних умінь і навичок шляхом виконання системи завдань і вправ
1.Робота біля дошки з картками
Картка 1
Уведіть подані групи слів у ролі однорідних членів до самостійно складених речень. Речення запишіть,підкресліть у них всі члени речення,поясніть розділові знаки.
Картка 2
Уведіть подані групи слів у ролі однорідних членів до самостійно складених речень. Речення запишіть,підкресліть у них всі члени речення,поясніть розділові знаки.
Картка 3
Уведіть подані групи слів у ролі однорідних членів до самостійно складених речень. Речення запишіть,підкресліть у них всі члени речення,поясніть розділові знаки.
2.Творча робота(решта учнів)
Скласти з поданими фразеологічними словосполученнями речення
( Слайд)
1 – ий ряд – Ні пуху ні пера;
І день і ніч
2 – ий ряд – Н і сміх і гріх;
і риба ні м’ясо
3 - ий ряд - Ні світ ні зоря;
Ні за що ні про що
Перевірка записаних на дошці та складених самостійно речень.
6.Творча вправа «Наслідуючи автора»(слайд)
VII. Підсумок уроку
1. Опрацювання епіграфа уроку:
Буду я навчатись мови золотої
У трави-веснянки, у гори крутої,
В потічка веселого, що постане річкою,
В пагінця зеленого, що зросте смерічкою.
А.Малишко
1.Визначити, які члени речення є однорідними.
3.Пояснити правила вживання ком у реченні.
4.Пояснити написання слів «трави-веснянки».
5.ОЧР є поширеними чи непоширеними?
2.Учитель: Ось урок наш закінчився
Добре всі ми потрудились
Дещо повторили, а чогось навчилися.
Брейн-ринг
« Брейн » - блискуча думка, ідея, відповідь
« Ринг » - майданчик для змагань, арена
О.Герцен зазначав: «Пусті відповіді вбивають справедливі запитання»
1. Однорідними членами речення називаються ……
2. Які типи зв’язку між однорід.чл.речення ?
4. Для зв’язку одн.чл. речення використовуються будь-які сполучники. ----
5. Сполучники сурядності поділяються на 3 групи.
6. І сміх і гріх – це однор.підмети ? ( Ні - це фразеологічні сполучення! )
7. Для вимови однор.чл.речення характерна інтонація зіставлення ( Ні – протиставлення або переліку)
Учитель: Вам вдячна, діти, за увагу,
За вашу щирість, доброту,
Я зичу всім умінь, наснаги.
Знання хапайте на льоту
VIII. Домашнє завдання
Завдання маєте додому,
Всі у щоденник запишіть:
§ 22 вивчить
І вправу 254 зробить.