Авангард: кубізм, футуризм, кубофутуризм

Про матеріал
Представлена робота з інтегрованого курсу «Мистецтво» 9 клас. Тема поділена на два уроки, конспект складений для першого року теми і включає в себе інформацію про кубізм. У роботі звертається увага на творчість видатних митців авангардизму. Під час уроку виконуються певні творчі та практичні завдання. Вищезазначені позиції практичної цінності матеріалів допоможуть учням якнайкраще усвідомити сутність цієї теми, а творчим учителям конструювати уроки, в яких структурним елементом слугуватиме ця розробка.
Перегляд файлу

Король Тетяна Михайлівна

учитель мистецтва

Козацького ліцею

 Звенигородської міської ради

Звенигородського району

Черкаської області

Урок №7

Тема: Митці авангарду: кубізм, футуризм, кубофутуризм

Мета уроку:  формування ключових компетентностей:

Загальнокультурна компетентність: духовно-моральні основи життя людини; роль мистецтва у житті, засвоєння художньої картини світу.

Інформаційна компетентність: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією; вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися довідковою літературою.

Соціальні компетентності: використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу.

Міжпредметні естетичні компетентності: виявлення естетичного ставлення до мистецтва; вміння давати естетичну оцінку творам мистецтва; вміння цінувати красу, створену митцями; оволодіння досягненнями світової культури; виявлення інтересу до культури, духовних і моральних цінностей.

Предметні  компетентності: ознайомити дітей з характерними рисами живопису авангардизму, особливостями авангардних явищ. Ознайомити з одним із напрямів авангардизму: кубізмом,  живописними образами Пабло Пікассо, Жоржа Брака, Фернана Леже, Хуана Гріса, О.Архипенка. Узагальнювати основні характерні риси кубізму.

Розвивати вміння учнів аналізувати та порівнювати твори живописних полотен, досліджувати характерні риси кубізму, розвивати вміння висловлювати власні мистецькі враження від живописних творів.

Виховувати інтерес до творчості Пабло Пікассо, Жоржа Брака, Фернана Леже, Хуана Гріса, О.Архипенка.

Тип уроку:  комбінований урок.

Оснащення уроку: мультимедійна дошка, мультимедійна презентація, репродукції живописних полотен Пабло Пікассо, Жоржа Брака, Фернана Леже, Хуана Гріса.

Методи і прийоми: бесіда, демонстрація наочності, випереджувальне завдання, практична діяльність учнів, педагогічне спостереження.

Форми організації: виконання творчої роботи – в групах.

Терміни і поняття:  авангардизм, кубізм,  колаж.

Твори мистецтва для аналізу:

Пабло Пікассо «Герніка».1937рр.

Музичний ряд:  Моріс Равель «Гра води»

Міжпредметні зв’язки: література, історія, образотворче мистецтво, музичне мистецтво

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

Епіграф до уроку

«Натхнення існує, але воно приходить під час роботи»

Пабло Пікассо

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ.  Повторення вивченого матеріалу

1.Виконання завдання «Заморочки з бочки»

Інструкція: Учні по черзі виймають із «бочки» картки з запитаннями  дають на них відповіді:

-         Що таке символізм? (Одна із стильових течій модернізму. Символісти проголосили символ основою мистецької творчості. Символісти намагалися одухотворити дійсність, глибше показати душу людини, сповнених переживань, неявних почуттів, скороминущих вражень. Живопис символістів  часто пронизаний песимістичними настроями, вони зверталися до міфологічних та релігійних сюжетів, захоплювалися містикою, використовуючи символи, алегорію, натяки, що надавало творам загадковості).

-         Назвіть відомих художників-символістів. (П’єро Пюві де Шаванн,  Елізабет Сонрель, Оділон Редон, Жан Дельвіль, Джейм Енсор, Яцек Мальчевський, Микола Реріх, Михайло Врубель,   Арнольд Беклін, Мікалоюс Чюрльоніс,  Михайло Жук, Юхим Михайлов); композиторів (Ріхард Вагнер, Франц Ліст, Сергій Рахманінов, Габріель Форе, Олександр Скрябін).

-         Що таке імпресіонізм? ( фр. impression – враження) – стиль останньої третини XІX-XX ст., представники якого прагнули  природно і невимушено відобразити  навколишній світ у його мінливості, передаючи свої враження.

-         Який метод і техніку застосовували художники-імпресіоністи? ( Дивізіонізм – метод живопису, заснований на розкладанні складного колірного тону на чисті кольори, які наносили на полотно окремими мазками;и пуантилізм – живописна техніка – нанесення фарб на полотно у вигляді маленьких крапок або квадратиків, які під час сприйняття картини з певної відстані оптично зливаються).

-         Схарактеризуйте творчість митця, який найбільше вас зацікавив.

-         Поясніть значення слова «пленер». Для яких жанрів живопису робота на пленері  найважливіша. Чому? Аргументуйте. ( Пленер – передача в картині змін кольору, зумовленого дією сонячного світла під час роботи художника на відкритому повітрі).

     2.  Музична пауза

- Доберіть картини до музики  композитора-імпресіоніста  Моріса Равеля «Гра води» для фортепіано. (У стилістиці Равеля домінують екзотичні ритми, барвиста гармонія, милування прекрасною миттю).

      3. Мистецька вікторина

 -  Назвіть автора та назви картин на презентації.

ІV. Актуалізація опорних знань

      1. Евристична бесіда

    -      Що таке авангардизм? 

Авангардизм (фр. avant-gardisme - перед і варта) загальна назва художніх напрямків XX століття, для яких характерні пошук нових, невідомих, часто штучних форм і засобів художнього відображення.

-         Які завдання авангардизму?

Завдання авангардизму – творення елітарного мистецтва, далекого від соціальних задач. Пошук принципово нових виразних засобів для передачі настроїв соціального протесту, революційного змісту. Заперечення естетичної суті мистецтва й утилітаризму (злиття мистецтва з виробництвом, побутом і політичною публіцистикою). Завдання мистецтва мислиться в тому, щоб переструктурувати простір культури, створити нові норми, цінності та ідеали не тільки в сфері мистецтва, але і, ширше, у сфері особистого та громадського життя, створити нову модель особистості, нової людини.

У живописі революцію здійснили кубісти, а довели її до логічного завершення абстракціоністи, які створили так зване нефігуративне мистецтво, цілком відмовились від традиційних способів відображення дійсності.

-         Назвіть головні ознаки авангардизму.

Головні ознаки авангардизму:

-  відмова від реалістичного змалювання світу

-  заперечення традиційних форм художнього зображення

-  суб’єктивізм

-  прагнення до застосування незвичайних, навіть антиестетичних виражальних засобів.

V. Повiдомлення теми i мети уроку

В образотворчому мистецтві, авангардизм тісно переплітається з такими поняттями: кубізм, футуризм, кубофутуризм.

Сьогоднішній наш уроку присвячено авангардній течії: кубізму.  Кубісти оголосили, що мистецтво існує заради самого себе, а не для відтворення дійсності.

VІ.  Вивчення нового матерiалу

1. Розповідь учителя

За оцінками фахівців, у світі три найвідоміших художники: геній італійського Відродження Леонардо да Вінчі, великий нідерландський постімпресіоніст Ван Гог і лідер модерністів іпанець Пабло Пакассо. 

У тісній співпраці з французьким художником Жоржем Браком  П.Пікассо заснували   новий авангардний напрям – кубізм, який відображає кардинальну  зміну  уявлень про простір у мистецтві. Художники в простих формах намагалися знайти просторові моделі речей і явищ, у яких прагнули передати складність і різноманітність світу.   Вони звернули увагу на природу зорових ілюзій. Відмова від фігуративного живопису означала радикальну революцію у мистецтві.

2. Словникова робота

Кубізм –  модерністичний художній напрям із переважанням художніх форм, заснований П.Пікассо і  Ж. Браком  на початку Першої світової війни. Митці цієї течії прагнули виявити геометричну структуру об’єму, розкладаючи предмети на плоскі грані або уподібнюючи його простим тілам – кулі, кубу, конусу.

3. Ознайомлення з творчістю Жоржа Брака

    https://uploads4.wikiart.org/images/georges-braque/antwerp-harbor-1905.jpg  https://uploads5.wikiart.org/images/georges-braque/yellow-seacoast-1906.jpghttps://uploads7.wikiart.org/images/georges-braque/houses-at-estaque-1908.jpg

       Гавань Антверпена          Жовта набережна             Будинок в Естаці

4. Еволюція розвитку кубізму

У своєму розвитку кубізм пережив  три періоди:

  •                  Сезаннівський (Під впливом живопису П.Сезанна, а також африканської скульптури, створено «Авіньйонських дівчат» П.Пікассо, що знаменували народження кубізму. Художник відмовився від світлотіні та перспективи. Він зобразив масивні, незграбні, спрощені фігури дівчат контурними, ламаними лініями, розділяючи тло на уламки різної форми).
  •                  Аналітичний (Притаманна дрібна деталізація зображеного, коли звичні об’єкти аналітично руйнують, їх ніби розкладають на окремі площини, грані, кути зору. Усе це комбінувалося в композицію натюрморту, рідше портрета чи пейзажу, а кольорова палітра свідомо обмежувалася).
  •                  Синтетичний (Художники захопилися зворотним процесом – синтезуванням і почали працювати у техніці колажу та аплікації).

Еволюцію кубізму Пікассо видно з трьох його робіт, поданих нижче:

Картина Пабло Пікассо Жінка з віялом 1909.jpg       C:\Users\User\Downloads\Картина_Пабло_Пікассо_Портрет_Канвайлера_1910.jpg          C:\Users\User\Downloads\Картина_Пабло_Пікассо_Скрипка_та_гітара_1913 (1).jpg

 Жінка з віялом             Портрет Канвайлера         Скрипка і гітара

 

5. Біографічна довідка

Пабло Пікассо

(1881-1973)

(Па́бло Діє́го Хосе́ Франсі́ско де Па́ула Хуа́н Непомусе́но Марі́я де лос Реме́діос Сіпріа́но де ла Сантісі́ма Триніда́д Клі́то Ру́їс-і-Піка́ссо)

 За 91 рік життя він написав багато картин. Творив як графік, скульптор, дизайнер, кераміст. На полотнах багатогранного митця панували реалізм, постімпресіонізм, кубізм, неокласицизм, сюрреалізм. Протягом життя Пікассо зображував себе. На цих картинах реальна зовнішність переплітається суб’єктивним сприйняттям автора. Водночас автопортрети розкривають зміну стилів у його творчості.

Pablo picasso 1.jpgКартина Пабло Пикассо. Автопортрет. 1901http://picassolive.ru/wp-content/uploads/2013/06/Pablo-Picasso_Autoportrait_1907.jpg  http://picassolive.ru/wp-content/uploads/2012/01/Pablo-Picasso_Self-Portrait_19721.jpg

 

6. Випереджувальне завдання

- Життєвий шлях  Пабло Пікассо. Ознайомлення з творчістю Пабло Пікассо (Перегляд презентації)

- Життєвий і творчий шлях Олександра Архипенка (Перегляд презентації)

Засновником кубізму в мистецтві скульптури став український та американський митець Олександр Архипенко. Формування художника розпочалося у рідному Києві. Потім він жив і творив у Москві, Парижі, Берліні,  Нью-Йорку.

 

VІІ.  Узагальнення та систематизація знань учнів

1.Твір мистецтва для аналізу Пабло Пікассо «Герніка»

Загальна сцена картини розміщується в кімнаті, де у відкритому кінці зліва стоїть бик з широко розкритими очима над жінкою, котра сумує за мертвою дитиною у неї на руках.

У центрі картини розміщується кінь, який падає в агонії від того, що пронизаний списом. Центральним фокусом картини є велика зяюча рана в боці коня.

Два «приховані» зображення сформовані конем з'являються в картині:

Людський череп на тілі в коня.

Бик, сформований нижньою частиною коня.

Голова бика сформована в основному по передній нозі коня, коліно якої стоїть на землі. Колінна чашечка ноги проявляється у формі носа голови бика, а ріг розміщений у грудях коня.

Хвіст бика схожий на полум'я з димом, у вікні створюється більш сірий, світліший відтінок, ніж у кімнаті.

Під конем лежить труп розчленованого солдата, який лежить на декількох відрубаних руках. Одна з них досі тримає меч, з якого росте квітка.

На відкритій долоні загиблого солдата є стигма, символ мучеництва.

Лампа над головою у коня зображена у вигляді ока.

У правій верхній частині коня перелякана жіноча фігура, яка, судячи з усього, запливла в кімнату через вікно. Її руки, які також плавають, несуть гасову лампу. Лампа розташована дуже близько до ліхтаря і є символом надії.

Справа з побожним страхом жінка бродить по напрямку до центру плаваючої жіночої фігури. Вона дивиться прямо на палаючу лампу.

Кинжали, якими замінені язики бика, коня та скорботної жінки.

Птах, можливо, голуб, стоїть на полиці за биком в паніці.

На правому краї фігура з піднятими руками з жахом потрапляє в пастку вогнем зверху і знизу.

Темні стіни з відкритими дверима визначають правий кінець картини.

 

2. Мистецька скарбничка «Голуб миру»

У лютому 1949 року французький письменник-комуніст Луї Арагон унадився до паризької студії Пікассо, щоб відібрати малюнок, який би міг стати плакатом-символом Світового Конгресу партизанів за мир, що мав урочисто відбутися в квітні того ж року. Малюнок синім олівцем «Голуб»  упав у око Арагону — саме йому судилося стати однією з найвідоміших робіт митця, яку всі знають під назвою «Голуб миру» .

 1950 року за цей яскравий твір антивоєнної тематики митець удостоївся міжнародної премії миру.

10287704 5 011_b

 

3. Виконання завдання «Асоціативний кущ»

Доберіть і вставте в прямокутники асоціативні слова, які співвідносяться з центральним.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтовні відповіді: Іспанія, живопис, скульптура, кубізм, авангардизм, сюрреалізм, реалізм, постімпресіонізм, колаж.

Експерименти Жоржа Брака та Пабла Пікассо спричинили такий резонанс, що до засновників кубізму приєдналися Хуан Гріс, Фернан Леже та інші художники.

D:\з робочого столу\напрями модерн\3 Кубізм\img165.jpg            D:\з робочого столу\напрями модерн\3 Кубізм\img168.jpg

  

4. Практичне завдання

Створити картину з геометричних фігур

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

                      Поділіться своїми враженнями від уроку.

                      Назвіть імена відомих митців авангардизму? Назвіть їхні твори.

                      Які риси притаманні мистецтву авангарду?

V.  Домашнє завдання.

Поцікавтесь творчістю українських художників футуризму та кубофутуризму (Д.Бурлюка та О. Богомазова)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1.  Л.М. Масол  Мистецтво: Підручник для 9 класу загальноосвітніх шкіл. – К.: Видавничий дім»Освіта»,  2017
  2. Костін В. Світ Пабло Пікассо // «Всесвіт» № 10 за 1981 рік
  3. Дмитриева Н. А. Пикассо., М., 1971 
  4. Українське мистецтво : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. : [у 3 ч.] / Д. П. Крвавич. - Л. : Світ, 2003 - 2005.
  5. О. Бур’ян Кубізм:  Дніпро. - 2011. - № 8. - С. 134-137
  6. Крючкова В. А. Кубизм. Орфизм. Пуризм. — М.: ОЛМА-Пресс. — 2000.
  7. Ковпаненко Н. Г. Архипенко Олександр Порфирович // Енциклопедія історії України : у 10 т. / редкол.: В. А. Смолій (голова) та ін. ; Інститут історії України НАН України.  К. : Наук. думка, 2003. 
  8.  Д. О. Горбачов. Архипенко Олександр Порфирович // Енциклопедія сучасної України : у 30 т. / ред. кол. І. М. Дзюба [та ін.] ; НАН України, НТШ, Координаційне бюро енциклопедії сучасної України НАН України.  К., 2003­–2016.  
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Волошінська Алла Андріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Король Тетяна
До підручника
Мистецтво 9 клас (Масол Л.М.)
Додано
17 листопада 2023
Переглядів
1084
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку