План-конспект уроку виконаний для учнів 7 класів з предметними компетентностями. Урок комбінований з використанням проблемного запитання. Підібрані додаткові завдання для роботи на уроці. Урок розроблений по підручнику Топузов О М., Надтока О. Ф., Вішнікіна Л. П., Шуканова А. А. і т.д.
Тема: Загальні риси клімату Північної Америки. Кліматичні пояси і типи клімату. Води суходолу.
Мета: сформувати в учнів систему знань про причини формування різних типів клімату на території материка; розвивати навички роботи та аналізу кліматичних карт, розвинути уміння складати порівняльну характеристику типів клімату на прикладі материка Північна Америка, вдосконалювати практичні навички учнів працювати з тематичними картами; розвивати навички аналізу та синтезу матеріалу, що вивчається; удосконалювати навички роботи в групі та парі; виховувати інтерес до географічної науки; сформувати знання про води суходолу Північної Америки, розкрити загальні особливості внутрішніх вод материка, показати їх залежність від рельєфу та клімату, нерівномірність розподілу на території материка.
Обладнання: фізична та кліматична карта Північної Америки, атласи, підручники.
Тип уроку: комбінований.
Предметні географічні компетенції, що мають бути сформовані на уроці:
1.Знання.
Факти: загальні риси клімату Північної Америки та типи клімату; найбільші річки та система Великих озер.
Сформувати уявлення про клімат материка та розподіл вод суходолу.
Поняття: клімат, циркуляція атмосфери, сонячна радіація, торнадо; озерна улоговина, річкова долина, водоспад, повінь, паводок, межень, безстічний басейн, озерна система – Великі озера, льодовики, каньйон.
Географічна номенклатура: річки: Міссісіпі, Маккензі, Юкон, Колорадо; водоспад: Ніагарський; озера: Великі (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері, Онтаріо), Велике Солоне;
Причинно-наслідкові зв’язки: взаємозв’язок клімату і фізико-географічного положення материка; взаємозв’язок внутрішніх вод з рельєфом та кліматом.
Закономірність: залежність клімату материка від його географічного положення; залежність внутрішніх вод материка від рельєфу та клімату.
2. Вміння і навички.
інтелектуальні: аналіз загальних рис клімату та типів клімату, а також аналіз нерівномірного розподілу на території материка внутрішніх вод.
прикладні: заповнення таблиць : «Типи клімату», «Річки Північної Америки».
картографічно-геоінформаційні: кліматична карта Північної Америки, карта океанів, де проходять межі басейнів до яких належать річки.
3. Географічне бачення світу: клімат, типи клімату, води суходолу.
4.Досвід творчої діяльності учнів з географії: нанести на контурну карту річки, озера, водоспад.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
1.Організація уваги і роботи учнів.
Інструктаж щодо організації робочого місця учня та оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці.
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Проблемне запитання.
Ви знаєте, що Гренландія на 80% вкрита потужним льодовиковим щитом. Чому ж першовідкривачі назвали її «green land» - «зеленою землею»?
На клімат південного та південно-західного узбережжя о. Гренландія впливає відгалужена від Північноатлантичної теплої течії – Західно-Гренландська течія, що дозволяє тут спостерігати ділянки вільні від льоду. Тому, коли першовідкривачі висадившись влітку на південному узбережжі побачили зелені луки, через це і назвали острів «зеленою землею».
ІІ. Контроль і корекція навчальних досягнень учнів.
1.Перевірка домашнього завдання у формі усного контролю (фронтальне опитування).
1.За яким планом характеризують фізико-географічне положення материка?
2.Показати на карті крайні точки Північної Америки.
3.Основні етапи освоєння материка.
4.Що лежить в основі материка?
5.Які складчасті системи Північної Америки Ви знаєте?
6.Які корисні копалини поширені в районі Мексиканської затоки?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.Актуалізація життєвого та почуттєвого досвіду.
Бесіда.
1) Які Ви знаєте кліматотвірні чинники?
2) Багаторічний режим погоди,називається…
3) Атмосферна волога, яка випадає у вигляді дощу, снігу або осідає на земну поверхню і всі предмети, що є на ній, у вигляді роси, інею, паморозі, називається…
4)Атмосферний вихор, який має низький тиск у центрі. З ним пов’язана нестійка хмарна погода з опадами…
5) Яке живлення можуть мати річки?
6) Як розрізняють річки за характером течії?
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Згадайте те, що вам уже відомо про атмосферні процеси над материками, які ви вже вивчили. Яке спільне слово єднає всі ці ознаки? Так, клімат. А також поговоримо про внутрішні води материка, найголовніші системи річок та озер материка.
3. Повідомлення теми й завдань уроку
Тема: Загальні риси клімату. Кліматичні пояси і типи клімату. Води суходолу.
Завдання:
1)проаналізуємо загальні риси клімату та типи клімату Північної Америки;
2)дізнаємось основні причини нерівномірності розподілу вод суходолу.
4. Сприйняття і осмислення нового матеріалу
Загальні риси клімату
Пояснення
Температури повітря Північної Америки через велику меридіональну протяжність зростають з півночі на південь. Улітку на півночі температура в середньому становить +5° С, а на півдні піднімається до +30 ° С. Ще більша різниця взимку – на півдні +20° С, а північніше полярного кола знижується до -34° С. На материку вирізняють так звану Американську «піч» та Американський «холодильник». Найвища температура на континенті і у всій Західній півкулі зареєстровано в Долині Смерті (+ 56,7 ° С), а найнижчу – у долині річки Маккензі поблизу Північного полярного кола (-78° С).
Материк витягнутий з півночі на південь на кілька тисяч кілометрів, тому лежить у всіх кліматичних поясах крім екваторіального.
Узимку на Центральних рівнинах стикаються арктичні, помірні й тропічні повітряні маси. На фронтах утворюються циклони і антициклони. Південно – східна частина перебуває під впливом пасатів, що несуть вологу з Атлантичного океану. На решті території формується західний перенос. Але перешкодою є Кордильєри. Долаючи гори, циклони залишають всю вологу на навітряних схилах. Тому за рік тут випадає 2000-3000 мм опадів. Але східні схили Кордильєр, а також прилеглі ділянки Великих рівнин отримують мало опадів. Дуже мало опадів на південному заході та у міжгірних улоговинах Кордильєр. Великі за площею рівнини середньої частини, які обмежені горами з заходу та сходу, утворюють своєрідний «коридор», по якому рухаються холодні повітряні маси з півночі, а теплі з півдня,вільно,проникаючи углиб материка.
На особливості клімату впливають течії. Так, на Тихоокеанському узбережжі помірного поясу, яке перебуває під впливом теплої Аляскинської течії, випадає більше опадів. Тут значно тепліше, ніж на Атлантичному узбережжі, де проходить холодна Лабрадорська течія. Південніше 40-ї паралелі характер течій міняється. Південний схід омивається теплими водами Гольфстріму, південний захід – холодною Каліфорнійською течією. Тому субтропічне узбережжя Атлантичного океану тепліше, ніж Тихоокеанське, а кількість опадів більше.
Кліматичні пояси та типи клімату.
Пояснення
Учні діляться на 6 груп. Користуючись атласом та підручником, групи складають характеристику кліматичного поясу й заповнюють таблицю «Кліматичні пояси Північної Америки».
Кліматичні пояси Північної Америки
Назва кліматичного поясу та області |
Середні температури (січня, липня) |
Річна кількість опадів |
Тип клімату |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Група 1 – субекваторіальний пояс.
Група 2- тропічний пояс.
Група 3 – субтропічний пояс.
Група 4 – помірний пояс.
Група 5 – субарктичний пояс.
Група 6 – арктичний пояс.
Через 5-7 хв. Представники груп біля карти характеризують особливості клімату своїх кліматичних поясів.
Пояснення
В арктичному й субарктичному кліматичних поясах кліматичні області не виділяються. У межах помірного розрізняють три кліматичні області: морську, континентальну і мусонну. Субтропічний кліматичний пояс має три області: середземноморську, континентальну, мусонну. У тропічному поясі виділяють дві кліматичні області: морську, континентальну.
Води суходолу
Пояснення
Північна Америка багата на внутрішні води. Тут протікає одна з найбільших річок земної кулі – Міссісіпі, розташоване найбільше прісноводне озеро Землі – Верхнє.
Річки відносяться до басейну внутрішнього стоку – південний захід материка. Більшість річок відносяться до басейнів Атлантичного (Міссісіпі, Міссурі, Огайо) і Північно – Льодовитого океану (Маккензі). Річки басейну Тихого океану беруть початок у Кордильєрах. Вони короткі і бурхливі (Колумбія, Юкон, Колорадо).
За допомогою атласу та тексту підручника заповніть таблицю «Річки Північної Америки» (учні працюють по варіантах: 1 варіант – Міссісіпі; 2 варіант – Маккензі; 3 варіант – Колорадо; 4 варіант – Юкон.)
Річки Північної Америки
Назва річки |
До якого басейну належить |
Витік |
Гирло |
Характер течії |
Режим річки |
Міссісіпі |
|
|
|
|
|
Маккензі |
|
|
|
|
|
Колумбія |
|
|
|
|
|
Юкон |
|
|
|
|
|
Пояснення
На континенті виділяється 5 значних озер за розмірами – Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері, Онтаріо. Це – Великі озера, улоговини яких утворились в тектонічних прогинах, а потім були поглиблені давнім льодовиком. Вони є важливим джерелом прісної води. Вони ніколи не замерзають, тому цілий рік придатні до судноплавства. На північному заході материка озера мають льодовикове походження. Є кілька безстічних залишкових озер, які стали солоними – Велике солоне озеро.
Озера Ері та Онтаріо з’єднує річка Ніагара, яка дала назву відомому водоспаду Ніагарському.
Великі запаси води законсервовані у льодовиках Гренландії та Канадського Арктичного архіпелагу.
IV.Коментоване пояснення домашнього завдання.
1.§41-43 (ст.171-181).
2.Закінчити таблиці.
3.Нанести на контурну карту: річки: Міссісіпі, Маккензі, Юкон, Колорадо; водоспад: Ніагарський; озера: Великі (Верхнє, Мічиган, Гурон, Ері, Онтаріо), Велике Солоне.
V. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
Бесіда
1)Яку роль відіграв рельєф Північної Америки у формуванні її клімату?
2)До яких басейнів відносяться річки Північної Америки?
VI. Підбиття підсумків уроку.
Оцінювання навчальної діяльності дітей
Література: