Артикуляційна гімнастика. Вправа «Лопатка»Усміхнутися, відкрити рот, широкий розслаблений язик злегка висунути із рота і покласти на верхню губу. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Вправа «Гойдалка»Відкрити рот і гострим кінчиком язика почергово тягнутися то до підборіддя, то до носа. Вправа «Хоботок»Витягнути губи трубочкою, а потім розслабити їх у легкій посмішці.
Вправа «Смачне варення»Рот відкрити. Язиком облизати верхню губу, виконувати рух зверху вниз, ховаючи язик вглибину рота. Вправа «Чистимо зубки»Відкрити рот і кінчиком язика «почистити» зуби з внутрішньої сторони верхнього і нижнього зубного ряду, виконуючи рухи зі сторонив сторону та зверху вниз. Вправа «Маляр»Відкрити рот, «побілити» язиком піднебіння, виконуючи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота і назад.
Вправа «Конячка»Відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння і різко відірвати, клацнувши ним. Вправа «Грибочок»Присмоктати язик до піднебіння, широко відкрити рот. Спинка язика – це капелюшок гриба, а підʼязикова вуздечка – ніжка. Вправа «Чашечка»Відкрити широко рот, висунути язик. Кінчик і бічні краї язика підняти до верхніх зубів, але не торкатись їх. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.
Механізм утворення звука [Ч]. Губи витягнуті вперед та округлені, зуби зближені приблизно до 2 мм. За верхньої артикуляції кінчик і передня частина спинки язика піднімаються до альвеол і вище, утворюючи з альвеолами й передньою частиною твердого піднебіння змикання, але переходить у щілину. В разі нижньої артикуляції кінчик язика опущений донизу і відтягується назад, а спинка язика утворює з передньою частиною піднебіння змикання, але плавно переходить у щілину, бічні краї язика в обох випадках прилягають до верхніх бічних зубів. М'яке піднебіння закриває прохід у носову порожнину. Голосові зв'язки не вібрують. Характеристика звука [Ч]:- приголосний;- ротовий;- передньоязиковий;- зімкнено-щілинний (африкат);- глухий;- твердий.
Пальчикова гра. Спечем хлібчик. Спечем, спечем хлібчик. Дітям на обiдчик. Найбільшому — хліб місити,А тобі — воду носити,А тобі — в печі палити,А тобі — дрова рубати,А малому — замітати. Тільки хліба напекли — танцювати почали. Це робота не легка — витинати гопака.(Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).
Фізкультхвилинка «Зайчик»Зайчик має добрий слух: В нього пара довгих вух.(рухати руками на головою)Ще і хвостик є куценький,(присісти вправо та вліво)Зайчик скаче наш швиденько.(підстрибувати на місці)Ось прислухався пухнастий -(присісти, повернути голову вправо та вліво)Наче десь тут вовк зубастий.(показати злого вовка)Краще лиха не чекати,(піднімаємо вгору вказівний палець)А швиденько убігати!(біг на місці)
Гра «Відгадай пташку»Загадки1. По болоту ходить птиця, Довгошия, мов цариця. Жабок і малька шукає, Бере дзьобом та й ковтає. Довгі ноги, дзьоб мов шабля, Називають птицю … . 2. Коли хвіст свій розпускає – Світло сонця закриває. Величавий, мов панич, Кольоровий птах … .3. Біля моря скеля пташок, Їх багато як мурашок. Над водичкою літають, Рибок дзьобиком хапають. Чисто-біла в неї майка. Пташку в майці звати … .4. Жовте пузо, сіра спинка, Пташеня, немов картинка. Крихти й сало їсть та птичка. Жовтогруду звуть … .5. В неї ноги — наче ласти, Дзьоб плескатий, червонястий,— Кря-кря-кря, — пливе по річці, Їсть зерно, скубе травичку… Ви вгадали цю босячку? Хто це, діти? Звісно, … .