Автоматизація звука [Ч] у словах та реченнях.

Про матеріал
У розробці пропонуються цікаві прийоми, вправи та ігри для автоматизації звука [Ч] у словах та реченнях. Запропоновані завдання сприятимуть формуванню правильного мовленнєвого дихання; розвитку артикуляційної моторики; творчої уяви; розширенню активного та пасивного словника дітей.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Автоматизація звука [Ч] у словах та реченнях.

Номер слайду 2

Привіт, ручки! Хлоп, хлоп, хлоп!Привіт, ніжки! Топ, топ, топ!Привіт, щічки! Плюх, плюх, плюх!Привіт, губки! Цьом, цьом, цьом!

Номер слайду 3

Артикуляційна гімнастика. Вправа «Лопатка»Усміхнутися, відкрити рот, широкий розслаблений язик злегка висунути із рота і покласти на верхню губу. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10. Вправа «Гойдалка»Відкрити рот і гострим кінчиком язика почергово тягнутися то до підборіддя, то до носа. Вправа «Хоботок»Витягнути губи трубочкою, а потім розслабити їх у легкій посмішці. 

Номер слайду 4

Вправа «Смачне варення»Рот відкрити. Язиком облизати верхню губу, виконувати рух зверху вниз, ховаючи язик вглибину рота. Вправа «Чистимо зубки»Відкрити рот і кінчиком язика «почистити» зуби з внутрішньої сторони верхнього і нижнього зубного ряду, виконуючи рухи зі сторонив сторону та зверху вниз. Вправа «Маляр»Відкрити рот, «побілити» язиком піднебіння, виконуючи повільні рухи від верхніх зубів у глиб рота і назад.

Номер слайду 5

Вправа «Конячка»Відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння  і різко відірвати, клацнувши ним. Вправа «Грибочок»Присмоктати язик до піднебіння, широко відкрити рот. Спинка язика – це капелюшок гриба, а підʼязикова вуздечка – ніжка. Вправа «Чашечка»Відкрити широко рот, висунути язик. Кінчик і бічні краї язика підняти до верхніх зубів, але не торкатись їх. Утримувати: 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10.

Номер слайду 6

Дихальна вправа «Гарячий чай» Уявіть, що п'єте гарячий чай. Дмухайте, щоб остудити його. Робимо вдих носом, а на видиху дуємо в чашечку, вимовляючи пошепки [Ф].

Номер слайду 7

Дихальна вправа «Задуй свічку» Зробіть короткий вдих носом, потім пауза і довгий видих через ледве зімкнуті губи з промовлянням [пф].

Номер слайду 8

Механізм утворення звука [Ч]. Губи витягнуті вперед та округлені, зуби зближені приблизно до 2 мм. За верхньої артикуляції кінчик і передня частина спинки язика піднімаються до альвеол і вище, утворюючи з альвеолами й передньою частиною твердого піднебіння змикання, але переходить у щілину. В разі нижньої артикуляції кінчик язика опущений донизу і відтягується назад, а спинка язика утворює з передньою частиною піднебіння змикання, але плавно переходить у щілину, бічні краї язика в обох випадках прилягають до верхніх бічних зубів. М'яке піднебіння закриває прохід у носову порожнину. Голосові зв'язки не вібрують. Характеристика звука [Ч]:- приголосний;- ротовий;- передньоязиковий;- зімкнено-щілинний (африкат);- глухий;- твердий.

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

ач – оч – уч – еч – ічача – ачо – аче – ачи ча – чо – чу – че – чи Прочитай склади

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Прочитай слова

Номер слайду 14

чайникчашкачайчасник

Номер слайду 15

хлопчик дівчинкаручкаквочка

Номер слайду 16

пончик печиво зайчик білочка

Номер слайду 17

Номер слайду 18

ключм'яч пічобруч

Номер слайду 19

Пальчикова гра. Спечем хлібчик. Спечем, спечем хлібчик. Дітям на обiдчик. Найбільшому — хліб місити,А тобі — воду носити,А тобі — в печі палити,А тобі — дрова рубати,А малому — замітати. Тільки хліба напекли — танцювати почали. Це робота не легка — витинати гопака.(Розгинаємо пальчики, починаючи з великого. Імітуємо пальчиками танок).

Номер слайду 20

Прочитай і запам'ятай прислів’я. Хочеш їсти калачі — не сиди на печі.

Номер слайду 21

Гра «Впіймай звук [Ч]»ЧР Л Ч Ш ДЖ ЧЗСЦ Ч

Номер слайду 22

Гра «Назви місяців» Згадай назви літніх та зимових місяців. Назви їх. У назвах яких місяців чуємо звук [Ч]?

Номер слайду 23

Впізнай казку. Назви її героїв.

Номер слайду 24

Вправа «Поїзд»

Номер слайду 25

Гра «Яке слово зайве?»1. Мочалка, гречка, чоботи, підручник.2. Трубач, м'яч, обруч, вечір. 3. Гірчиця, піч, ніч, калач.4. Чашка, річка, водичка, вудочка.

Номер слайду 26

Гра «Чутливе вушко» Згадаємо дні тижня. Плесніть у долоні, коли почуєте звук [Ч].

Номер слайду 27

Фізкультхвилинка «Зайчик»Зайчик має добрий слух: В нього пара довгих вух.(рухати руками на головою)Ще і хвостик є куценький,(присісти вправо та вліво)Зайчик скаче наш швиденько.(підстрибувати на місці)Ось прислухався пухнастий -(присісти, повернути голову вправо та вліво)Наче десь тут вовк зубастий.(показати злого вовка)Краще лиха не чекати,(піднімаємо вгору вказівний палець)А швиденько убігати!(біг на місці)

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Хлопчик читає книгу. Прочитай речення

Номер слайду 31

Червоні троянди квітнуть у саду.

Номер слайду 32

На городі ростуть кабачки.

Номер слайду 33

На снігу заячий слід.

Номер слайду 34

Глечик та чашки з молоком стоять на столі.

Номер слайду 35

Я бачу чарівні краєвиди Карпатських гір.

Номер слайду 36

Гра «Назви лагідно»яйце – яєчкоключ – ключик вода – водичкакачка - качечкапавук – павучокстрічка – стрічечкарюкзак – рюкзачокблюдце – блюдечкогоробець – горобчик

Номер слайду 37

Гра «Відгадай пташку»Загадки1. По болоту ходить птиця, Довгошия, мов цариця. Жабок і малька шукає, Бере дзьобом та й ковтає. Довгі ноги, дзьоб мов шабля, Називають птицю … . 2. Коли хвіст свій розпускає – Світло сонця закриває. Величавий, мов панич, Кольоровий птах … .3. Біля моря скеля пташок, Їх багато як мурашок. Над водичкою літають, Рибок дзьобиком хапають. Чисто-біла в неї майка. Пташку в майці звати … .4. Жовте пузо, сіра спинка, Пташеня, немов картинка. Крихти й сало їсть та птичка. Жовтогруду звуть … .5. В неї ноги — наче ласти, Дзьоб плескатий, червонястий,— Кря-кря-кря, — пливе по річці, Їсть зерно, скубе травичку… Ви вгадали цю босячку? Хто це, діти? Звісно, … .

Номер слайду 38

Перевір себе!

Номер слайду 39

Чистомовки. Ач – ач – ач – смачний калач.Іч – іч – іч – на дворі тиха ніч. Яч – яч – яч – футбольний м'яч. Уч – уч – уч – спортивний обруч. Юч – юч – юч – золотий ключ.

Номер слайду 40

Вправа «Один – багато»гачок – гачкисвічка – свічкичовен – човни чайка – чайки чохол – чохли значок – значкимочалка – мочалки черепаха – черепахипідручник – підручники

Номер слайду 41

Скоромовка. Під кущем курча гуляє,Черв’ячка собі шукає. Мати-квочка поруч з ним,З сином крихітним своїм.

Номер слайду 42

Номер слайду 43

1. Діти грають біля річки. 2. Хлопчик закинув вудочку та зловив рибу.3. Чорний кіт ганяв курчат. 4. Темної ночі кричить пугач.   Перевір себе!

Номер слайду 44

Склади речення Їжачок, грибочки, лісочку, у, зібрав.

Номер слайду 45

Молодці!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бараненкова Дар'я Cергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Логопедія, Презентації
Інкл
Додано
17 квітня 2023
Переглядів
4182
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку