Тема: Автоматизація звука [С] в кінці слова та при збігу приголосних.
Мета: Вчити використовувати звук [С] в активному мовленні, а саме в кінці слова та збігу приголосних, чути та виправляти неправильну вимову; формувати контроль за правильним вимовою звука в словосполученнях і реченнях, вміння складати речення за опорними словами; розвивати загальну моторику, тренувати м'язи артикуляційного та дихального апарату, мовленнєве дихання; розвивати слухову та рухову пам'ять, вміння формувати умовисновки; виховувати витривалість, підвищувати працездатність.
Обладнання: зображення предметів та артикуляційних вправ, відеоролик.
Хід заняття:
І. Вступна частина.
Виконання вправи для зосередження уваги та розвитку дрібної моторики пальців рук (погладжування та самомасаж пальців рук):
Ми долоньки розітрем,
Ще й погрієм пальчики.
Будем гратися руками ,
Як маленькі зайчики.
ІІ. Основна частина.
Дихальна вправа "Кулька"
Запропонуйте дитині уявити, що в животику у неї надувна кулька. Вдих носиком - кулька надувається і становиться велика-велика. Животик випинається. Видих - кулька здувається із звуком -с-.
Дихальна вправа "Вітер"
Як шумить вітер? А ось так! Вдих носиком. Видих ротиком, долонька торкається ротика і дитина без голосу вимовляє звук -с- - це шумить вітер.
Координація мовного видиху із звуковимовою: на видосі промовляти: [с-с-с-с-с], [са-са-са-са], [си-си-си-си], [се-се-се-се].
«Усмішка» - широко витягнути губи в сторони.
«Коник» - відкрити рот, присмоктати язик до піднебіння і різко відірвати, клацнувши ним.
«Чашечка» - відкрити широко рот, висунути язик. Кінчик і бічні краї язика підняти до верхніх зубів, але не торкатись їх.
«Кішечка сердиться» - рот відкритий, кінчик язика упирається в нижні зуби, спинка язика піднята в гору.
«Смачне варення» - рот відкрити. Язиком облизати верхню губу, виконувати рух зверху вниз, ховаючи язик вглибину рота.
Вправа 1.
Повтори склади:
АС-АС-АС – ми купили ананас;
ЕС-ЕС-ЕС – бігає великий пес;
ОС-ОС-ОС – взяли пилосос;
УС-УС-УС – гарний фокус.
Вправа 2.
Знайди та назви зображення, в яких звук [С] стоїть в кінці слова.
Вправа 3.
Повтори вірш.
Діти ходили в густий ліс.
У лісі ростуть сосни.
Над лісом простелилась веселка.
А соловей заспівує голосно пісні.
Вправа 4.
Гра «Скажи та покажи».
Дитині демонструють картинки зі зображенням тварин, комах, тощо. Завдання дитини полягає в тому, щоб показати персонаж відтворюючи звук та вказати в яких із назв наведених картинок звук [С] стоїть в кінці слова.
Вправа 5.
Відгадай загадки:
https://www.youtube.com/watch?v=ddi34J80Hsw
Фізкультхвилинка:
Раз – підняли руки вгору, два – нагнулися додолу.
Три – повернем вправо-вліво, на чотири – всі присіли.
Похитали головою, і потупали ногою.
Вправа 6.
Гра «Знайди помилку»
Логопед читає слова в яких допущені помилки. Завдання дитини – знайти помилку та назвати правильно прочитане логопедом слово.
Кіокс (кіоск), свиля (свиня), Котяс (Костя), стапи (спати), сбовода (свобода), Стокій (спокій), венса (весна).
Вправа 7.
Встав пропущений звук.
Вправа 8.
Знайди та назви картинки звука [С] у словах зі збігом приголосних.
Вправа 9.
Склади речення з поданих слів.
Сніг, сани, сніговик.
Вправа 10.
Прочитай вірш та знайди звук [С] у словах зі збігом приголосних.
Смагляву суничку-
Склювала синичка.
Суничка солодка?
Спитала сорока.
- Солодка, як сало, -
Синичка сказала.
ІІІ. Заключна частина.
Ось закінчився урок. Як швидка мить.
Дуже швидко час біжить.
Та попереду багато справи,
Багато цікавого будем вивчати.
Домашнє завдання:
1. Прочитай оповідання вставляючи пропущені букви.
«САД»
Біля будинку був …адок. У саду ро…ла велетен…ька со…на. Під со…ною …тояв о…лінчик. На о…лоні …иділа Соня. Соня побачила пе…ика. Песика Соня приго…тила ковба…ою. Ковба…а була дуже …мачною.
2. Знайди слова, де звук [С] стоїть в кінці слова.
3. Знайди слова, де звук [С] стоїть у словах зі збігом приголосних.