Авторська методика «Визначення соціометричного статусу учня та адекватності його самосприйняття груповій оцінці»

Про матеріал

Авторська методика соціометричного дослідження спрямована на визначення

  • взаємного прийняття учнів у групі;
  • становища учня в групі відповідно груповій оцінці;
  • індивідуального становища кожного учня по груповій шкалі прийнятності;
  • самооцінки учнем свого становища в групі;
  • адекватності індивідуальної самооцінки учнем свого становища в групі однолітків.

Методика рекомендована для учнів підліткового та юнацького віку.

Запропонована методика дає змогу глибше розібратися у групових взаєминах та вжити практичні заходи щодо поліпшення становища окремих учнів, підвищення їх статусу та досягнення адекватності самооцінки свого становища в групі. Ці заходи сприятимуть збереженню учнями психологічного здоров'я та забезпечать певний рівень якості їхнього життя.

Перегляд файлу

АВТОРСЬКА МЕТОДИКА

ВИЗНАЧЕННЯ СОЦІОМЕТРИЧНОГО СТАТУСУ УЧНЯ

ТА АДЕКВАТНОСТІ ЙОГО САМОСПРИЙНЯТТЯ ГРУПОВІЙ ОЦІНЦІ

 

        Актуальність соціометрії

Віковою особливістю підліткового та юнацького віку є важливість оцінки особистості з боку оточуючих. Так, самооцінка підлітків безпосередньо залежить від оцінки їх з боку референтних однолітків, яка рефлексивно сприймається ними й переноситься на власну особистість. Самооцінка юнаків формується більш самостійно, проте негативно забарвлене ставлення оточуючих (як однолітків, так і дорослих) сприймається ними дуже болісно.

Таким чином, психологічне благополуччя підлітка/юнака прямо залежить від його самооцінки, яка, в свою чергу, залежить від внутрішньогрупових ставлень, переваг і, відповідно, патернів поведінки, що складаються й стереотипно відтворюються в учнівських колективах.

Саме тому важливим є відстеження паралельних процесів формування самооцінки підлітків/юнаків й оцінки їх з боку однолітків. Позитивне забарвлення цих взаємообумовлених процесів сприяє збереженню психологічного здоров’я й, відповідно, забезпечує психологічну компоненту якості життя молоді.

 

Наукові засади соціометрії

Соціометричний метод Джекоба-Леві Морено належить до інструментарію соціально-психологічного дослідження емоційно безпосередніх стосунків усередині малої групи. Серед видів соціометричного методу визначають: шкалу прийнятності (Н. Бахарева), аутосоціометричну методику (К. Данилін, Я. Коломінський), референтометрію (Є. Щедріна), комунікометрію

(Я. Коломінський).

 

           

Призначення методики

 Беручи до уваги вищезазначені методики, ми розробили авторську методику соціометричного дослідження, яка спрямована на визначення

ü взаємного прийняття учнів у групі;

ü становища учня в групі відповідно груповій оцінці;

ü індивідуального   становища кожного      учня по      груповій     шкалі прийнятності;

ü самооцінки учнем свого становища в групі;

ü адекватності індивідуальної самооцінки учнем свого становища в групі однолітків.

          Методика рекомендована для учнів підліткового та юнацького віку.

 

          Процедура проведення методики

 Учням видаються бланки, які мають такий вигляд: по центру надрукований список учнів класу/групи, справа від списку графа «Ми обираємо», зліва від списку графа «Нас обирають» (рис. 1).

Нас обирають

Прізвище, ім’я

Ми обираємо

 

Асєєв К.

 

 

Білай В.

 

 

Васіна Т.

 

 

Гірич Л.

 

 

Дейко С.

 

 

Євсеєв Б.

 

 

Жарко Р.

 

 

 

 

         Рис. 1. Бланк соціометричного дослідження

           

 Інструкція учням: «Кожний з Вас отримав бланк, на якому посередині вміщено список усіх учнів вашого класу/групи, який Ви маєте заповнити самостійно, нікому не показуючи й не розголошуючи даних. Якщо Ви зробите це максимально відверто й чесно, то матимете змогу краще усвідомити, як до Вас ставляться товариші. Після обробки даних кожний буде мати можливість отримати дані тільки відносно себе, але ніхто не буде знати, хто кому поставив які знаки».

 Надалі інструкція виконується поетапно під керівництвом практичного психолога.

1                    етап. Підкресліть своє прізвище і намалюйте прямокутники справа і зліва від нього в графах «Нас обирають» і «Ми обираємо».

2                    етап. Справа у графі «Ми обираємо» проставте навпроти прізвища кожного з учнів Вашого класу/групи знак, який виражає Ваше індивідуальне ставлення до нього, як особистості: « + », якщо ставлення позитивне; « 0 », якщо байдуже, « - », якщо негативне.

3                    етап. Загніть праву сторону бланка так, щоб проставлені знаки не було видно.

4                    етап. Зліва у графі «Нас обирають» проставте навпроти прізвища кожного з учнів Вашого класу/групи знак, який, на Вашу думку, виражає індивідуальне ставлення учня під цим прізвищем до Вас, як особистості: « + », якщо ставлення позитивне; « 0 », якщо байдуже, « - », якщо негативне.  5 етап. Загніть ліву сторону бланка так, щоб проставлені знаки не було видно.

          6 етап. Здайте заповнені бланки.

 

         Обробка та інтерпретація отриманих результатів

 На підставі заповнених бланків практичний психолог складає матрицю (рис. 2). Зліва записується список з прізвищ усіх учнів класу/групи. Потім у матрицю по вертикалі під номером відповідно прізвищу учня переносяться знаки, проставлені ним у графі «Ми обираємо» кожному з учнів класу/групи. Таким чином, по горизонталі навпроти прізвища кожного учня ми побачимо всі знаки, які він отримав від членів групи.

 Визначення взаємного прийняття учнів у групі. Психолог підраховує загальну кількість знаків « + », « 0 », « - » в матриці, виставлених всіма учнями. Переважаюча кількість « + » (більш як 70%) свідчить про добрі, дружні стосунки в групі. Відносно велика кількість « - » (більш як 30%) свідчить про можливі антагоністичні стосунки в групі. Велика кількість « 0 » (більш як 50%) свідчить або про недостатнє знання учнями один одного, або про відсутність колективістичної спрямованості, або про переважаючу кількість учнівінтровертів.

 Становище учня в групі відповідно груповій оцінці. Психолог підраховує кількість знаків « + », « 0 », « - » по горизонталі навпроти прізвища кожного учня і проставляє їх у матриці. Ці показники дають можливість зробити висновки про ставлення до учня інших учнів класу/групи.

 Індивідуальне становище кожного учня по груповій шкалі прийнятності. Аналіз і узагальнення даних стосовно становища учня в класі/групі відповідно груповій оцінці дозволяє психологу визначити його відносне індивідуальне становище за груповою шкалою прийнятності. Перші місця належатимуть учням, які мають найбільше позитивних знаків («соціометричні зірки»), а останні – учням, що мають найбільше негативних знаків («ізольовані»).

 Самооцінка учнем свого становища в групі. Психолог підраховує кількість знаків « + », « 0 », « - » у бланках кожного учня, які він проставив у графі «Нас обирають» навпроти прізвища кожного з членів групи, що, на його думку, виражає індивідуальне ставлення учня під цим прізвищем до нього, як особистості. Кількісні показники заносяться в матрицю.

 Адекватність індивідуальної самооцінки учнем свого становища в групі однолітків. Визначається шляхом порівняння даних з бланка учня в графі «Нас обирають» з даними в матриці по горизонталі навпроти прізвища цього учня. Якщо знаки збігаються, їх помічають іншим кольором або обводять. Помічений знак показує, що учень вірно відчуває ставлення до себе однокласника/одногрупника, який позначений номером по вертикалі. Чим більша кількість збігів (позначених знаків), тим більш адекватна самооцінка учнем свого становища в групі. Про адекватність самооцінки свідчить також відносний збіг кількості очікуваних знаків « + », « 0 », « - » з кількістю фактично отриманих.

 Відповідність самооцінки учнем свого становища груповій оцінці можна позначити терміном «адекватна»; очікувана самооцінка, яка вища за отриману групову оцінку, позначається терміном «завищена»; очікувана самооцінка, яка нижча за отриману групову оцінку, позначається терміном «занижена» (рис. 2).

 

Прізвище, ім’я 

Відповідний № учня за списком

Становище учня в

групі

відповідно

груповій оцінці

Самооцінка учнем

свого

становища в групі

Відповідність/ невідповідність самооцінки

учнем свого становища груповій оцінці

1

2

3

4

5

6

7

+

0

-

+

0

-

1

Асєєв К.

 

+

0

0

0

+

+

3

3

0

4

2

2

2

занижена

2

Білай В.

+

 

+

+

+

+

+

6

0

0

1

3

3

0

занижена

3

Васіна Т.

-

0

 

+

-

-

0

1

2

3

6

4

2

0

завищена

4

Гірич Л.

+

+

0

 

-

+

+

4

1

1

3

4

2

0

адекватна

5

Дейко С.

+

+

+

0

 

+

+

5

1

0

2

3

3

0

занижена

6

Євсеєв Б.

-

-

-

0

+

 

-

1

1

4

7

4

1

1

завищена

7

Жарко Р.

0

+

-

-

+

+

 

3

1

2

5

3

2

1

адекватна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 2. Матриця соціометричного дослідження

 

Запропонована методика дає змогу глибше розібратися у групових взаєминах та вжити практичні заходи щодо поліпшення становища окремих учнів, підвищення їх статусу та досягнення адекватності самооцінки свого становища в групі. Ці заходи сприятимуть збереженню ними психологічного здоров’я та забезпечать певний рівень якості їхнього життя.

 

Література

1.     Кашкарьова Л.Р. Методика соціометричного дослідження адекватності самосприйняття учнів груповій оцінці / Л.Р. Кашкарьова // Збірник тез наукових повідомлень «Шляхи піднесення ефективності морального виховання учнів». – Бердянськ : БДПІ, 1993. – С. 7–8.

2.     Кашкарьова Л.Р. Методика соціометричного дослідження статусу учня та адекватності його самосприйняття груповій оцінці / Л.Р. Кашкарьова // Актуальні прикладні та практичні проблеми психолого-педагогічної науки : Збірник наукових робіт Міжнародної науково-практичної конференції. – Бердянськ: ГО «Південно-східна українська асоціація практичних психологів та арт-терапевтів», 2016. – С. 15–19.

3.     Кашкарьова Л.Р. Визначення соціометричного статусу учня як індикатора його психологічного здоров’я / Л.Р. Кашкарьова // Conference Proceedings of the International Scientific Internet-Conference Modern Problems of Improve Living Standards in a Globalized World (December 8, 2016, Opole – Berdyansk – Slavyansk), 2016; ISBN 978-83-62683-871 (Electronic edition); pp.534, illus., tabs., bibls., Р. 476-480.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лисак Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
3 березня 2018
Переглядів
2788
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку