Урок та презентація на тему: "Емоції та спілкування. Причини виникнення та природа конфліктності. Шляхи ліквідації конфліктів".

Про матеріал

Папка містить методичну розробку уроку та презентацію до неї, можливе використання психологами у свіїй діяльності, та просто вчителями не тільки ПТНЗ, як допомога у виховному заході "Причини виникнення конфліктів, та шляхи їх виходу".

Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: Емоції та спілкування.
Причини виникнення та природа конфліктності.
Шляхи ліквідації конфліктів.

Мета:
ознайомити з поняттям "конфлікт" і "конфліктна ситуація ", зі способами попередження конфліктів;
сприяти формуванню позитивного ставлення до людей, бажання оволодіти навичками спілкування і соціальної взаємодії;
спонукати до співпраці і взаєморозуміння;
навчити раціонально і послідовно діяти в конфліктних ситуаціях; позитивно впливати на опонентів; краще контролювати власні дії.
Форма проведення: спілкування з елементами тренінгу.

Хід тренінгу.

 Епіграф уроку:

Конфлікти — це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс.                Ч. Ліксон

  1. Організаційний момент. Посміхніться один до одного. І на  ватмані намалюйте смайлики.
  2. Перевірка дом. завдання.  Учні з попередньої теми готують по 2-3 питання. Учень який відповів на перше запитання обирає того,  хто буде відповідати на наступне запитання.
  3. Актуалізація опорних знань.

Всі зжали кулачки, і вам потрібно у товариша з права розкрити кулак.

Як ви зазвичай поводитеся в конфліктній ситуації?
Погрожую або б'юся.
Намагаюся прийняти точку зору супротивника, зважаю на неї як на свою.
Шукаю компроміси.
Припускаю, що не правий, навіть якщо не можу повірити в це остаточно.
Уникаю противника.
Бажаю, у що б то не стало добитися своїх цілей.
Намагаюся з'ясувати, з чим я згоден, а з чим - категорично ні.
Іду на компроміс.
Здаюся.
Міняю тему.
Наполегливо повторюю одну думку, поки не доб'юся свого.
Намагаюся знайти джерело конфлікту, зрозуміти з чого все почалося.
Трішки поступлюся і підштовхну тим самим до поступок іншу сторону.
Пропоную мир.
Намагаюся звернути все на жарт.

  1. Вивчення нового матеріалу у формі спілкування з основами  тренінгу.

Вчитель. Отже сьогодні ми розглянемо, причини виникнення конфліктів, шляхи їх ліквідації. І дізнаємось чи справді у вашому житті виникають конфліктні ситуації, і якщо виникають то який стиль виходу із ситуації ви застосовуєте.

Слайд – 5, 6

Учні  по черзі розповідають, як у них виникають конфліктні ситуації.

Та дають відповіді на тести. Тест Томаса «Звірюшки»

 Розгляд слайдів.

Підсумок уроку. Чому на початку  уроку вам не вдалося розкрити кулак? Які емоції ви при цьому відчули? Що потрібно було зробити щоб товариш з права відкрив кулак? (Відповідь: Треба було його просто попросити зробити це).

Обговорення епіграфу до  уроку. Чи погоджуєтеся ви з епіграфом.

Під час розмови вчитель запалює свічку. (якщо ж у вас стався конфлікт, то прийшовши до дому запаліть свічку, полум’я має здатність відволікати від негативних думок, і наші думки поринають у прекрасне)

  1. Домашнє завдання. На протязі неділі, якщо у вас виник конфлікт, запишіть ситуацію у зошит, причину і який вихід із конфлікту ви обрали.

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Емоції та спілкування. Причини виникнення та природа конфліктності. Шляхи ліквідації конфліктів.

Номер слайду 2

Мета: ознайомити з поняттям "конфлікт" і "конфліктна ситуація ", зі способами попередження конфліктів; сприяти формуванню позитивного ставлення до людей, бажання оволодіти навичками спілкування і соціальної взаємодії; спонукати до співпраці і взаєморозуміння; навчити раціонально і послідовно діяти в конфліктних ситуаціях; позитивно впливати на опонентів; краще контролювати власні дії. Форма проведення: спілкування з елементами тренінгу.

Номер слайду 3

ЕПІГРАФ УРОКУ: Конфлікти — це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів, перевірте, чи є у вас пульс. Ч. Ліксон

Номер слайду 4

Питання до учнів: Як ви зазвичай поводитеся в конфліктній ситуації? Виберіть варіант відповіді. Погрожую або б'юся. Намагаюся прийняти точку зору супротивника, зважаю на неї як на свою. Шукаю компроміси. Припускаю, що не правий, навіть якщо не можу повірити в це остаточно. Уникаю противника. Бажаю, у що б то не стало добитися своїх цілей. Намагаюся з'ясувати, з чим я згоден, а з чим - категорично ні. Іду на компроміс. Здаюся. Міняю тему. Наполегливо повторюю одну думку, поки не доб'юся свого. Намагаюся знайти джерело конфлікту, зрозуміти з чого все почалося. Трішки поступлюся і підштовхну тим самим до поступок іншу сторону. Пропоную мир. Намагаюся звернути все на жарт.

Номер слайду 5

Людина живе у суспільстві, спілкуючись з іншими людьми

Номер слайду 6

Іноді під час спілкування виникають конфліктні ситуації

Номер слайду 7

Конфлікт Конфлікт — це зіткнення окремих людей чи соціальних груп, що виражають різні, часом протилежні цілі, інтереси.

Номер слайду 8

Суть конфлікту полягає в тому, що кожна сторона намагається робити все для того, щоб була прийнята їх точка зору чи досягнута їх мета і заважає протилежній стороні робити теж саме.

Номер слайду 9

Основні причини конфліктів: обмеженість ресурсів; взаємозалежність завдань; відмінності в цілях; відмінності в цінностях та уявах; відмінності в манерах поведінки; відмінності в рівнях освіти; погані комунікації.

Номер слайду 10

Стадії протікання конфлікту: стадію потенційного формування протилежних (антагоністичних) інтересів, цінностей чи норм; стадію переходу потенційного конфлікту в реальний чи стадію усвідомлення учасниками конфлікту своїх вірно чи хибно зрозумілих (уяснених) інтересів; стадію конфліктних дій; стадію зняття чи втихомирення конфлікту.

Номер слайду 11

Стадії протікання конфлікту Формування антагоністичних інтересів Усвідомлення антагоністичних інтересів Конфліктні дії! Утихоми-рення конфлікту

Номер слайду 12

Структурні елементи конфлікту

Номер слайду 13

Модель конфлікту як процесу (за М.Месконом)

Номер слайду 14

Типи конфліктів Внутрішньоособові Міжгрупові Міжособові Конфлікт між особою і групою

Номер слайду 15

Внутрішньоособистісні конфлікти. Це конфлікт у самій особистості, при якому відбувається зіткнення суб'єктивно значущих мотивів, інтересів, цінностей, ідеалів та інших особистісних утворень. Внутріособистісний конфлікт далеко не завжди видно оточуючим. Часто людина не усвідомлює його сама. Тоді говорять про приховану форму конфлікту. Внутріособистісний конфлікт відбувається у формі складних переживань людини, супроводжується станом страху, тривоги, депресії, стресу. Формою захисту від внутрішньоособистісних конфліктів є невроз.

Номер слайду 16

Міжособистісні конфлікти. Міжособистісні конфлікти найбільш поширені і охоплюють практично всі сфери людських відносин. Будь-який конфлікт, у кінцевому рахунку, зводиться до міжособистісного. Міжособистісні конфлікти відбуваються як специфічні взаємодії між людьми в процесі їх спілкування і спільної діяльності. Складаються напружені відносини, в які втягуються особистісні ресурси протиборчих сторін: потреби, цілі та цінності, мотивація, установки і інтереси, емоції і воля, інтелект. Кожен учасник прагне самоствердитися, задовольнити свої потреби, досягти своїх інтересів.

Номер слайду 17

Внутрішньогрупові конфлікти між особистістю та організацією, в яку він входить. Для конфлікту на такому рівні характерна взаємозалежність сторін, коли вибір однієї сторони впливає на результати діяльності другої. Вибір, оптимальний для першої сторони, може привести до наслідків, невигідних для іншої сторони, і спричинити конфлікт. Це найбільш поширений рівень конфліктів, які проявляються в організаціях.

Номер слайду 18

Міжгрупові конфлікти між організаціями чи групами одного чи різного статусу. Міжгрупові конфлікти значно впливають на сприйняття та поведінку людей. Діючи як члени групи, люди схильні розділяти інших на тих, хто належить до їхньої групи, і на тих, хто не належить до їхньої групи. Членами групи є всі ті, які виділились у такій якості. Зовнішнє середовище, або оточення групи складають всі ті, хто залишився поза межами внутрішнього угрупування.

Номер слайду 19

Класифікація конфліктів за причинами причини обумовлені трудовим процесом; причини обумовлені психологічними особливостями людських взаємовідносин (симпатії, антипатії, культурні та етнічні особливості людей, незадовільні психологічні комунікації, тощо); причини обумовлені індивідуальними особливостями членів групи (невміння контролювати свої емоції, агресивність, некомунікабельність, безтактність, тощо).

Номер слайду 20

За значенням для організації та способом вирішення, конфлікти розрізняють: конструктивні (для яких характерні розбрат, які зачіпають принципові сторони, проблеми життєдіяльності організації та її членів і вирішення яких виводить організацію на новий, більш високий і ефективний рівень розвитку); деструктивні (які приводять організацію до негативних, часто руйнівних дій, які переростають в чвари, сварки та інші негативні явища, які призводять до різкого зниження ефективності роботи групи чи організації.

Номер слайду 21

Типи конфліктів всередині організації (за Кареном Дженом) Конфлікт змісту Емоційні конфлікти Адміністративні конфлікти

Номер слайду 22

Конфлікт змісту пояснюється розходженням уявлень службових осіб про завдання, над яким вони працюють. У центрі цього конфлікту - розходження людей у думках щодо суті завдання, а не мети, яку вони ставлять перед собою.

Номер слайду 23

Емоційні конфлікти результат усвідомлення міжособової несумісності людей, які разом працюють над завданням. Він викликає негативні емоції та неприязнь до інших людей, причетних до конфлікту.

Номер слайду 24

Адміністративні конфлікти виникають як результат усвідомлення протилежними сторонами того, що між ними існують суперечності щодо способів виконання завдання. Розходження в уявленнях про індивідуальну відповідальність та обов'язки - приклад адміністративного конфлікту.

Номер слайду 25

Ситуація 1 Між двома співробітниками не склалися стосунки. У приватній розмові один висловився не зовсім коректно стосовно свого співрозмовника. Той образився, грюкнув дверима і написав скаргу на першого. Керівник викликав кривдника і примусив його вибачитися. «Інцидент вичерпано», — заявив керівник задоволено, маючи на увазі, що конфлікт розв'язано. Чи це так?

Номер слайду 26

Ситуація 2. Рекламне агентство повинно розробити гасло до рекламованої продукції. Думки розділилися: одна половина колективу придумала своє гасло, інші не погоджуючись розробили своє. Зав'язалася суперечка. Пристрасті вирували... — Якими можуть бути шляхи розв'язання даного конфлікту?

Номер слайду 27

Конфлікт ↓ ↓ Конфліктна ситуація – це Інцидент - це збіг обставин, накопичені протиріччя, що є приводом для конфлікту. які пов'язані з діяльністю суб'єктів соціальної взаємодії і формують ґрунт для реального протиборства між ними. ↓ ↓ Наслідки конфлікту (вихід з конфлікту) Модель конфлікту

Номер слайду 28

Отже, вміння проаналізувати конфлікт та визначити його допоможе знайти правильне рішення конфліктної ситуації.

Номер слайду 29

Шляхи виходу з конфлікту 1. Конструктивний (гумор, поступки, компроміс, співробітництво, усвідомлення позиції сторін). 2. Деструктивний (погроза, насильство, брутальність, приниження, перехід на особистості, розрив відносин). 3. Ігнорування (відхід від розв'язання проблеми).

Номер слайду 30

1. КУЛІНІЧ І. О. ПСИХОЛОГІЯ УПРАВЛІННЯ: КУРС ЛЕКЦІЙ. – Л.: ВПВ ЛВЦНТЕІ, 2006.- 126 С. 2. ОРЛЯНСЬКИЙ В. С. КОНФЛІКТОЛОГІЯ: НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК. – К.: ЦЕНТР УЧБОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ, 2007. – 160 С. 3. СОЦІОЛОГІЯ: ПІДРУЧНИК / Н. П. ОСИПОВА, В. Д. ВОДНІК, Г. П. КЛІМОВА ТА ІН.; ЗА РЕД. Н. П. ОСИПОВОЇ. — К.: ЮРІНКОМ ІНТЕР, 2003. — 336 С. Список використаних джерел

Номер слайду 31

Чи погоджуєтеся ви з епіграфом уроку? Вчитель запалює свічку: якщо ж у вас сталася конфліктна ситуація, то прийшовши до дому запаліть свічку. Полум'я має здатність розслабляти, і думки плинуть десь далеко

zip
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
4 березня 2018
Переглядів
1718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку