Авторська навчальна прогрма "Технології. 5 клас"

Про матеріал
Навчальна програма предмета «Технології» для учнів 5 класу розроблена на основі модельної навчальної програми «Технології. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ходзицька І.Ю., Горобець О.В., Медвідь О.Ю., Пасічна Т.С, Приходько Ю.М.) відповідно до законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Концепції Нової української школи (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. No 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року»), на основі Державного стандарту базової середньої освіти.
Перегляд файлу

Горошківська філія Денихівського ліцею

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Навчальна програма

«Технології. 5 клас»

для закладів середньої освіти

 

(укладач: Пущик Л.П.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розглянуто на засіданні методичного об’єднання предметів художньо-естетичного та технологічного  циклу ___

 

Протокол  № ____ від _______2022 року

 

Складено згідно з навчальною програмою, розробленою на основі модельної програми  «Технології. 5-6 класи» (автори  Ходзицька І.Ю., Горобець О.В., Медвідь О.Ю., Пасічна Т.С., Приходько Ю.М.)

 

«Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)

 

 

Вступна частина

 

Навчальна програма предмета «Технології» для учнів 5 класу розроблена на основі модельної навчальної програми «Технології. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори Ходзицька І.Ю., Горобець О.В., Медвідь О.Ю., Пасічна Т.С, Приходько Ю.М.) відповідно до законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Концепції Нової української школи (схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. No 988-р «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року»), на основі Державного стандарту базової середньої освіти.

Відповідно до Державного стандарту метою технологічної освітньої галузі є реалізація творчого потенціалу учня, формування критичного та технічного мислення, готовності до зміни навколишнього природного середовища без заподіяння йому шкоди засобами сучасних технологій і дизайну, здатності до підприємливості та інноваційної діяльності, партнерської взаємодії, використання техніки і технологій для задоволення власних потреб, культурного та національного самовираження.

Відповідно до мети технологічної освітньої галузі метою навчального предмету «Технології» є формування у здобувачів освіти життєво важливих компетентностей, необхідних у самостійному житті, розвиток творчого потенціалу, критичного мислення, духовно-моральних цінностей, реалізація здібностей та інтересів учнів у сфері проєктно-технологічної діяльності.

Програмою передбачено, що необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість.

Сучасне навчання повинно мати комплексний вплив на особистість, саме предмет «Технології» має всі необхідні для цього компоненти. Зміст предмету передбачає формування не лише знань і умінь, але й певних якостей, світогляду, ідейності, моральності особистості, громадянської позиції, підприємництва тощо.

Дана програма:

– передбачає досягнення очікуваних результатів навчального предмету;

– визначає зміст і види навчальної діяльності здобувачів освіти;

– ґрунтується на визначених Державним стандартом ціннісних орієнтирах;

– охоплює формування ключових компетентностей.

     Ключові компетентності – якості особистості, що дають змогу ефективно брати участь у різноманітних сферах діяльності (загальнокультурна, соціальна, інформаційно-комунікативна, уміння вчитися впродовж життя, обізнаність і самовираження у сфері культури).

Завдання:

  • здобуття досвіду проєктно-технологічної діяльності та партнерської взаємодії в умовах технологічної освіти;
  • засвоєння графічної грамоти, способів проєктування, виготовлення та оцінювання виробів, умінь раціонального використання найпоширеніших матеріалів, безпечного поводження з найпростішими засобами праці, застосування техніки та технологій для реалізації власних проєктів;
  • розвиток уяви, технічного, системного та критичного мислення, психомоторики, здатності гармонійно поєднувати розумову та фізичну працю;
  • формування проєктно-технологічної компетентності, творчого ставлення до праці, підприємливості й інноваційності, готовності дбати про добробут, примножувати культурні цінності, оберігати природу та раціонально змінювати довкілля засобами дизайну і технологій.

Основними принципами програми «Технології» є: системність, наступність, лінійність, інтегративність у побудові змісту. Змістові лінії реалізуються систематично й послідовно, по одній висхідній лінії, з поступовим ускладненням від класу до класу. Опанування учнями технологій в основній школі грунтується на засадах компетентнісного, особистісно зорієнтованого, діяльнісного та інтегративного підходів. Компетентісний підхід сприяє формуванню ключових, предметних і міжпредметних компетентностей, насамперед загальнокультурних і художньо-естетичних. Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних здібностей, творчого потенціалу. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжпредметних зв1язків з предметами інших освітніх галузей.

У програмі визначено вимоги до конкретних очікуваних результатів навчання; коротко вказано відповідний зміст кожного навчального модуля.

Згідно з вимогами Державного стандарту до обов’язкових результатів навчання учнів у технологічній освітній галузі передбачено, що учень/учениця:

- формулює ідею та втілює задум у готовий продукт за алгоритмом проектно-

технологічної діяльності;

- творчо застосовує традиційні і сучасні технології;

- ефективно використовує техніку, технології та матеріали без заподіяння шкоди

навколишньому природному середовищу;

- турбується про власний побут, задоволення власних потреб та потреб інших

осіб.

Крім спеціальних умінь і навичок у процесі навчання учні оволодівають

загально-навчальними уміннями і навичками, які мають відношення до всіх

предметів, наприклад, навичками роботи з книгами, довідниками, читання й письма,

бібліографічним апаратом, раціональної організації домашньої праці, дотримання

режиму дня тощо.

Програму побудовано таким чином, що її можна використовувати для різних груп – дівчат, хлопців та класів, що не поділяються на групи. 

 

Структура навчальної програми

Навчальна програма складається з чотирьох основних модулів:

1. Втілення задуму в готовий продукт за алгоритмом проєктно-технологічної діяльності.

2. Творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно-ужиткового мистецтва.

3. Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу.

4. Турбота про власний побут, задоволення власних потреб і потреб інших осіб.

Навчальна діяльність здобувачів освіти за цими модулями сприятиме найбільш ефективному досягненню мети предмета «Технології».

Зазначена мета досягається шляхом залучення здобувачів освіти на уроках технологій до проєктної діяльності, як провідного засобу розвитку і навчання учнів, формування у них здатності до самостійного навчання, оволодіння засобами сучасних технологій, умінь конструювати власний процес пізнання і на практиці реалізувати заплановане.

Зміст програми орієнтовано на формування в учнів ключових і предметних

компетентностей, які покликані наблизити процес навчання до життєвих потреб учня/учениці, його інтересів та природних здібностей.

Навчальний програмовий матеріал, призначений для засвоєння учнями, викладено в таблиці, що містить такі опцій (колонки таблиці):

Очікувані результати навчання

Зміст навчального предмета

Види навчальної діяльності

результати складають основу освітніх цілей у роботі вчителя/вчительки, орієнтують його/її на запланований навчальний результат та мають бути досягнуті на кінець навчального року. Вчителі мають планувати поетапну їх реалізацію при виконанні окремих проєктів.

вчитель/вчителька орієнтуючись на зміст навчального предмета, визначає перелік необхідних тем для вивчення в межах обраного об'єкта, формуючи теоретичну і практичну базу знань і вмінь.

покликані спрямувати вчителя/вчительку на ті види робіт, які доцільно реалізувати учням під час опанування певної теми. Це та послідовність дій, яку варто виконувати для реалізації проєктної діяль- ності.

 

Програма реалізує технологічну освітню галузь Державного стандарту і включає такі основні змістові модулі, в яких реалізується 2 проєкти, адаптуючи їх на вибір до потреб учнів:  

Кількість проєктів

Об’єкти проєктно-технологічної діяльності учнів

Основна технологія

Додаткова технологія

Кіль-кість годин

Примітка

Модуль 1. Втілення задуму в готовий продукт за алгоритмом проєктно-технологічної діяльності

Проєкт 1

Рамка для фото

Технологія виготовлення аплікації

Технологія виготовлення виробів у техніці айріс фолдінг

8

 

Проєкт 2

М’яка іграшка

Технологія  обробки текстильних матеріалів ручним способом

Технологія обробки текстильних матеріалів машинним способом

8

 

Модуль 2. Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди навкалишньому середовищу

Проєкт 3

Органайзер

Технологія виготовлення виробів з нитки.

Технологія виготовлення аплікації

10

 

Проєкт 4

Новорічний чобіток

Технологія виготовлення виробів ручним способом

Виготовлення виробів початковими, лічильними та вільними швами

6

 

Модуль 3. Творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно-ужиткового мистецтва

Проєкт 5

Оберіг

Технологія виготовлення виробів з ниток

 

10

 

Проєкт 6

Картина

Технологія ниткографії

Технологія виготовлення аплікації

12

 

Модуль 4. Турбота про власний побут, задоволення власних потреб і потреб інших осіб

Проєкт 7

Бутерброди

Технологія приго-тування їжі

Технологія придбання харчових продуктів

8

 

Проєкт 8

Домоведення

Технологія побу-тової діяльності та самообслуговування

Технологія вирощування кімнатних рослин

8

 

 8

 

 

 

70

Разом

 

Основні технології використовуються для опанування обраної проєктної діяльності, яка не повинна повторюватися більше 2-х разів на рік. Додаткові технології обираються так, щоб це відповідало навчанню та засвоєнню нових знань та умінь, та не створювало небезпеки для здобувачів освіти. Головне завдання при виборі об’єкта праці та технології до нього – реалізувати інтелектуальний і творчий потенціал учня/учениці, прищепити навички самореалізації і самоосвіти, надати свободу творчості в межах потрібних знань, орієнтуватися на досягнення сучасної науки, вмотивувати діяльність учня/учениці. 

Під час виконання практичних робіт у навчальній майстерні/класі важливо звертати увагу на дотримання здобувачами освіти правил безпечної роботи, виробничої санітарії й особистої гігієни, навчати їх тільки безпечних прийомів роботи, ознайомлювати із заходами попередження травматизму.

 

Основна частина

 

Перелік напрямів та основних технологій проєктнотехнологічної діяльності учнів.

 

Перелік напрямів проєктнотехнологічної діяльності учнів

Перелік основних технологій

Вироби до свят.

Предмети для благоустрою та організації життя та роботи.

Кулінарні вироби.

Аксесуари та прикраси.

Сувеніри та обереги.

Вироби для оздоблення інтер'єру приміщень.

Швейні вироби.

Вироби з вживаних речей.

Кімнатні, садові рослини.

Споживацькі знання.

Особистий побут (домоведення).

Корисні речі для: немовлят, дітей, дорослих, людей з інвалідністю.

Корисні речі для загального побуту

Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом.

Технологія обробки текстильних матеріалів машинним способом. Технологія обробки деревинних матеріалів (ДВП, фанера).

Технологія обробки деревини.

Технологія виготовлення аплікації (з текстильних та природних матеріалів). Технологія плетіння (лозоплетіння, соломоплетіння тощо).

Технологія виготовлення виробів у техніці «макраме».

Технологія виготовлення текстильної ляльки.

Технологія обробки тонколистового металу.

Технологія обробки дроту.

Технологія виготовлення вишитих виробів початковими, лічильними та вільними швами.

Технологія виготовлення виробів з бісеру. Технологія ліплення.

Технологія оздоблення виробів художнім випалюванням (пірографія).

Технологія ниткографії.

Технологія виготовлення писанок. Технологія ажурного випилювання.

 

 

Програма

(2 год на тиждень; всього 70 год)

 

Кіль-кість годин

№ з/п

Пропонований зміст навчального предмета

 

Види навчальної діяльності

 

Очікувані результати

навчання

 

2

Вступ

 

1

Вступ. Вступний інструктаж з БЖД та ОП. Що таке технологія.

Основні види технологічної діяльності у побуті. 

Ознайомлення з правилами внутрішнього розпорядку в кабінеті, загальними правилами безпечної праці та елементами технологічної діяльності.

 

Спільно з учителем визначає свій рівень навчальної діяльності. Ознайомлення  з правилами внутрішнього розпорядку в кабінеті, загальними правилами безпечної праці та елементами технологічної діяльності.

 

2

Проєкт. Основи проєктної діяльності.

14

Модуль 1. Втілення задуму в готовий продукт за алгоритмом проєктно-технологічної діяльності

6

Проєкт  № 1. Рамка для фото

Основна технологія: Технологія виготовлення аплікаці (з текстильних та природних матеріалів).

Додаткова технологія: Декупаж

 

3

Вибір та обгрунтування теми проєкту. Основи технології виготовлення рамки для фото.

Складання послідовності виготовленого виробу.

Планування роботи з виконання проєкту. Виконання графічного зображення виробу з використанням методу фантазування.

Добір технології виготовлення виробу.

Визначення необхідної кількості матеріалів для виготовлення виробу.

Виготовлення та оздоблення виробу.

Виготовлення  та оздоблення виробу.

Оформлення виробу.

Презентація проєктної діяльності

Здійснює пошук актуальної інформації про об’єкт проєктування і впорядковує її.

Здійснює пошук та обирає моделі-аналоги.

Планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки виконання.

Застосовує методи проєктування відповідно до індивідуальних здібностей та власних інтересів.

Виконує технічний малюнок або ескіз деталей моделі виробу.

Добирає матеріали для виготовлення виробу та розраховує витрати на них.

Визначає самостійно або за допомогою інших осіб послідовність технологіч-них операцій виготовлен-ня проєктованого виробу.

Добирає необхідні інструменти і пристосува-ння відповідно до визначеної технологічної послідовності.

 

4

Метод проектування: метод фантазування (біоформ). Графічне зображення. Добір інструментів та матеріалів.

 

 

5

Технологічна послідовність виготовлення виробу. Поняття «технологічна операція».

 

6

Технологічний процес виготовлення рамки.

 

7

Технологія виготовлення виробу. Види оздоблень.

 

8

Презентація виготовленого виробу. Вимоги до готового виробу, його практичне застосування.

8

Проєкт № 2. М’яка іграшка 

Основна технологія: Технологія  обробки текстильних матеріалів ручним способом 

Додаткова технологія: Технологія виготовлення аплікації

 

9

Вибір та обгрунтування теми проєкту. Основи технології виготовлення м’якої іграшки.

Вибір та обгрунтування теми проєкту та практичного використання виробу

Аналіз подібних виробів.

Планування роботи з виготовлення виробу.

Добір матеріалів. Виготовлення шаблонів деталей виробу. Економне використання матеріалів

Виготовлення деталей виробу відповідно до обраної технології.

З’єднання деталей виробу відповідно до обраної технології. Виготовлення та оздоблення виробу.

Оформлення виробу.

Презентація проєктної діяльності

Виконує технічний малюнок або ескіз деталей моделі виробу.

Планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки виконання.

Добирає необхідні інстру-менти, пристосування та матеріали для виготовле-ного виробу.

Використовує інструмен-ти та матеріали самостій-но або за допомогою інших, дотримуючись правил  безпечної праці та санітарних норм.

 

10

Добір та аналіз моделей-аналогів. Проєктування  виробу методом фантазування. Графічне зображення.

 

11

Добір конструкційних матеріалів, інструментів та  пристосувань. Деталь. Виготовлення шаблонів.

 

12

Способи розмічання. Розкроювання деталей. Дотримання правил безпечної праці під час виконання проєкту.

 

13

Виготовлення проєктованого виробу.

 

14

Виготовлення проєктованого виробу. Зшивання та наповнення.

 

15

Виготовлення проєктованого виробу. Оздоблення. Остаточна обробка.

 

16

Захист проєкту. Перевір свої досягнення.

16

Модуль 2. Ефективне використання техніки і матеріалів без заподіяння шкоди навколишньому середовищу

9

Проєкт № 3. Органайзер

Основна технологія: Технологія виготовлення нових речей зі старих (апсайклінг)

Додаткова технологія: Технологія виготовлення виробів з нитки

 

17

Еволюція знарядь праці. Машина як вид техніки. Відомості про механічні способи з’єднання деталей із різних конструкційних матеріалів.

Ознайомлення з видами та будовою техніки для виготовлення виробів та особливостями роботи.

Ознайомлення з конструкційними матеріалами їх видами та властивостями.

Складання технологічної послідовності виготовлення виробу.

Побудова шаблону.

Розмічання деталей.

Виготовлення виробу відповідно до обраної технології.

Економне використання матеріалів для виготовлення виробу.

Дотримання правил безпечної праці, санітарно-гігієнічні вимоги під час виконання технологічних операцій.

Оздоблення виробу.

Презентація проєктної діяльності

Осмислено наводить приклади глобалізаційних процесів, які докорінно змінили світ у ХХІ ст.

Обговорює ймовірний розвиток технологій у різних сферах діяльності  людини.

Розпізнає основні види конструкційних матеріа-лів за їх властивостями [технологічними, механічними, фізичними, гігієнічними].

 Планує послідовність дій для виготовлення моделі виробу, орієнтовні строки їх виконання.

Аргументовано і доцільно замінює природні матеріали вторинними
матеріальними ресурсами.

Виконує технічний малюнок або ескіз деталей моделі виробу, зазначає інформацію, необхідну для його виготовлення.

Дотримується правил сортування відходів під час роботи над проєктом  і в побуті.

Створює екологічні вироби з урахуванням гігієнічних властивостей матеріалів.

 

18

Види конструкційних матеріалів, які застосовуються для конструювання і виготовлення виробів та їх властивості: тканина, фанера, шпон, ДВП.

 

19

Планування роботи з виконання проекту. Проєктування виробів без
запобігання шкоди навколишньому середовищу

 

20

Добір конструкційних матеріалів та інструментів для створення  виробу. Виготовлення шаблонів. Розміри необхідні для виготовлення виробу.

 

21

Раціональне використання матеріалів. Виготовлення деталей за шаблоном. Правила безпечної праці.

 

22

Технологічна послідовність. Виготовлення проектованого виробу.

 

23

Виготовлення проектованого виробу. З’єднання  деталей.

 

24

Виготовлення проектованого виробу. Оздоблення виробу.

 

25

Презентація виготовленого виробу.

7

Проєкт № 4. Новорічний чобіток

Основна технологія: Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом

Додаткова технологія: Технологія вишитих виробів початковими, лічильними та вільними швами

 

26

Вибір та обгрунтування теми проєкту. Планування роботи з виконання проєету.

Планування роботи з виконання проекту.

Аналіз подібних виробів

Графічне зображення майбутнього виробу.

Проєктування виробів без
запобігання шкоди навко-лишньому середовищу та створення нових речей із вживаного матеріалу. Добір матеріалів натураль-ного походження.

Технологічна послідов-ність виготовлення виробу.

Виготовлення шаблонів. Організація робочого місця.

Виготовлення деталей
виробу відповідно до обраної технології. Економне використання матеріалів.

Зшивання деталей іграшки петельним швом. Наповнення іграшки ватою. Правила безпечної праці.

Презентація проєктної діяльності

Підведення підсумків.

Аналізує інформацію про матеріали і техніку, використовує її для
розв’язання практичних завдань у виконанні проєкту.

Продукує та відображає творчий задум у зручній формі.

Добирає необхідні інструменти і пристосува-ння відповідно до визна-ченої технологічної послідовності.

Із розумінням визначає
цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження
для здоров’я людини та покращення якості життя.

Демонструє в роботі зосередженість,
акуратність, обережність.

Контролює та оцінює процес і якість
виготовлення виробу, у разі потреби виправляючи недоліки.

Створює екологічні вироби з урахуванням гігієнічних властивостей матеріалів.

Виявляє повагу до власних або чужих результатів проєктно-технологічної діяльності

Оцінює і аналізу свої навички і вміння і їх практичне застосування у побуті.

 

27

Проєктування виробу методом фантазування. Графічне зображення.

 

28

Добір конструкційних матеріалів та інструментів для створення  виробу. Виготовлення шаблонів.

 

29

Виготовлення деталей аплікації та їх пришивання до проєктованого виробу.

 

30

З’єднання деталей крою виробу (використання шва «петельний», «назад голкою»)

 

31

Остаточна обробка виробу. Презентація виготовленого виробу.

 

32

Підсумковий урок за перший семестр

22

Модуль 3. Творче застосування традиційних і сучасних технологій декоративно-ужиткового мистецтва

10

Проєкт  № 5. Оберіг «Підкова»

Основна технологія: Технологія ліплення

Додаткова технологія: Технологія виготовлення аплікації з природних матеріалів

 

33

Види декоративно-ужиткового мистецтва.Технології і техніки
створення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

Ознайомлення з видами декоративно-ужиткового мистецтва.

Ознайомлення з
технологіями і техніками
створення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

Ознайомлення зі значе-нням символів традицій-них виробів декоративно-ужиткового мистецтва України.

Зображення ескізу рушника з символами притаманними традиційній вишиванці України.

Планування роботи з виконання проекту. Застосування методів проєктування для створення виробів декоративно-ужиткового
мистецтва.

Складання технологічної послідовності виготовлення та оздоблення виробу.

Добір матеріалів необхідних для виготовлення виробу.

Визначення необхідної кількості матеріалів для виготовлення виробу.

Виготовлення виробу з дотриманням народних традицій.

Виконання остаточної обробки виробу.

Догляд за виробами. Контроль якості виробу.

Презентація проекту

Презентація проєктної діяльності

Спираючись на власні знання, розпізнає матеріали та інструменти, які використовуються в основних видах декоративно-ужиткового
мистецтва.

Пояснює значення символів, зображених на виробах декоративно-ужиткового мистецтва.

Планує подальшу проєктно-технологічну діяльність на основі
набутого досвіду для реалізації власних інтересів, здібностей,
можливостей.

Застосовує методи проєктування  відповідно до індивідуальних здібностей та власних інтересів з метою втілення творчих ідей в
конструкції виробу.

Добирає самостійно або за допомогою необхідні матеріали для виготовлення виробу.

Застосовує технології і техніки декоративно-ужиткового мистецтва у процесі виготовлення та відповідно оздоблення готових виробів, естетизації власного побуту.

Спільно з учителем визначає свій рівень навчальних досягнень.

 

34

Знайомство зі значеннями символів притаманних видам декоративно-ужиткового
мистецтва, їх зображення. Традиційна  колірна гама виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

 

35

Вибір та обгрунтування теми проекту. Планування роботи з виконання проекту.

 

36

Проектування виробу методом фантазування. Графічне зображення для виготовлення виробів.

 

37

Матеріали необхідні для виготовлення виробу. Шляхи пошуку необхідних матеріалів.

 

38

Технологічний процес виготовлення виробу.

 

39

Технологічний процес виготовлення виробу.

 

40

Оздоблення проектованого виробу

 

41

Остаточна обробка виробу.

 

42

Презентація виготовленого виробу.

12

Проєкт № 6. Картина (панно)

Основна техніка: Технологія ниткографії   

Додаткова технологія: Технологія виготовлення аплікації, ліплення.

 

43

Характерні ознаки технології виготовлення та оздоблення виробів, поширені в регіоні проживання. Стилі інтер’єру.

Пошук зразків виробів декоративно-ужиткового мистецтва для проєкту.

Вибір та обгрунтування теми проєкту та практичного використання виготовленого виробу.

Розробка графічного зображення задуманого виробу.

Складання технологічної послідовності виготовлення виробу.

Добір матеріалів необхідних для виготовлення виробу. Визначення необхідної кількості матеріалів для виготовлення виробу та орієнтовної вартості виробу.

Виготовлення виробу. Виконання його оздоблення.

Добір виду оздоблення та його виконання.

Виконання остаточної обробки виробу.

Презентація проєктної діяльності

Сптраючись на власні знання, розпізнає матеріали та інструменти, які використовуються в основних видах декора-тивно-ужиткового мистецтва.

Оцінює та обгрунтовує значення декоративно-ужиткового мистецтва у власному житті.

Застосовує технології і техніки декоративно-ужиткового мистецтва у процесі виготовлення та відповідно оздоблення готових виробів, естетизації власного побуту.

Виявляє ініціативність і партнерську взаємодію у процесі спільної роботи із створення виробу техніками декоративно-ужиткового мистецтва.

 

44

Вибір та обгрунтування об’єкту проєктування. Планування роботи з виконання проєкту.

 

45

Проектування виробу методом фантазування. Графічне зображення виробу.

 

46

Добір конструкційних матері-алів (текстильні матеріали) та інструментів. Послідовність виготовлення виробу.

 

47

Способи перенесення малюнка на основу карини. Розмічання та перенесення малюнка

 

48

Технологічний процес виготовлення виробу. Організація робочого місця.

 

49

Технологічний процес. Правила безпечної праці при виконанні технологічних операцій.

 

50

Технологічний процес виготовлення картини

 

51

Орієнтовна вартість матеріалів та майбутнього виробу.

 

52

Види оздоблення відповідно до технологій та технік.

 

53

Остаточна обробка виробу. Догляд за предметами інтер’єру.

 

54

Захист проекту.

16

Модуль 4. Турбота про власний побут, задоволення власних потреб і потреб інших осіб

8

Проєкт № 7. Бутерброди

Основна технологія: Технологія приготування їжі

 

55

Приготування їжі, як турбота про себе та своїх близьких. Вибір та обгрунтування ою’єкта проєктування.

Визначення власних та чужих потреб в організації побуту.

Визначення корисних страв для себе та оточуючих.

Створення власного проекту.

Обгрунтування викорис-таних інгрідієнтів.

Добір та визначення необхідної кількості інгрідієнтів, кухонного інвентарю та посуду.

Організація робочого місця.

Добір технології приготування страви, кухонного інвентаря.

Правила безпечної праці при роботі з ріжучими та колючими інструментами.

Розрахунок орієнтовної вартості приготовленої страви.

Презентація проєктної діяльності

Визначає власні/чужі потреб в організації побуту.

Аналізує власний досвід і можливості в побутовій діяльності.

Планує трудові дії для виконання побутових завдань самостійно або у співпраці з іншими особами.

Розрізняє корисні для здоров’я елементи життєвого простору.

Оцінює споживацькі якості, естетичний вигляд і корисність для здоров’я обраного чи створеного виробу.

Провадить проєктно-технологічну діяльність стосовно самообслугову-вання.

Дотримується правил гігієни та безпеки праці під час виготовлення проєктованого виробу.

 

56

Кулінарний інвентар, посуд та обладнання.

 

57

Добір харчових продуктів, інвентарю, посуду для приготування та оздоблення страви і подавання на стіл.

 

58

Термін придатності харчових продуктів. Інформація на упаковці. Небезпечні речови- ни в продуктах харчування.

 

59

Види бутербродів. Створення власного рецепта.

 

60

Технологія приготування бутербродів. Приготування простих бутербродів. Розрахунок вартості.

 

61

Технологія приготування бутербродів. Приготування складних бутербродів.

 

62

Вимоги до якості готових страв. Презентація виготовленого виробу.

8

Проєкт № 8. Кашпо

Основна технологія: Технологія вирощування квітів

Додаткова технологія: Технологія  виготовлення нових речей зі старих (апсайклінг)

 

63

Благоустрій та організація власного житла. Зонування приміщення з метою створен- ня комфорту. Види робіт з благоустрою власного житла.

Визначення власних та потреб оточуючих в благоустрої та організації побуту.
Розробка простору приміщення різного призначення. Ознайомлення з планува-нням простору та дизайну приміщення за допомогою програмного забезпечення.

Добір квітів з урахуванням їх виду та призначення, клімату, пори року. Вирощування та догляд за
квітами.

Знайомство з основами технології вирощування рослин (квітів) та догляду за ними.

Презентація проєктної діяльності

Підведення підсумків.

Визначає власні/чужі потреби в організації побуту.

Облаштовує або вдоско-
налює власний життєвий простір з урахуванням власних потреб, потреб інших осіб.

Використовує кілька джерел інформації про види кімнатних та садових рослин, про особливості їх вирощування і догляду. Визначає  достовірність цієї інформації.

Розпізнає інструменти, пристрої, матеріали, які використовуються під час вирощування та догляду за квітами, а також знає їх призначення.

Оцінює і аналізу свої навички і вміння і їх практичне застосування у побуті.

Оцінює і аналізу свої навички і вміння та їх практичне застосування .

 

64

Озеленення як спосіб очищення та збагачення киснем приміщення.

Види кімнатних та садових

рослин, вирощування та догляд за ними.

 

65

Основи технології вирощу-вання рослин (квітів) та дог-ляду за ними. Інструменти, пристрої, матеріали, які використовуються під час

вирощування та догляду за квітами.

 

66

Виготовлення проєктованого виробу. Кашпо.

 

67

Добір рослин з урахуванням

 

68

Захист проєкту

 

69

Підсумковий урок за семестр. Перевір свої досягнення.

 

70

Підсумковий урок за рік

 

 

Компетентнісний потенціал
 

Ключові компетентності

Уміння та ставлення

Вільне володіння державною мовою

Уміння:

оперувати технологічними поняттями, фактами державною мовою в усній і письмовій формі обговорювати питання, пов’язані з реалізацією проекту державною мовою обґрунтовувати державною мовою технології проектування і виготовлення виробів.

Ставлення:

усвідомлення важливості розвитку  української технічної, технологічної термінології і номенклатури шанування державної мови під час виконання завдань у різних сферах діяльності 

Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами

Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) мовою

Уміння:  висловлювати власні ідеї, думки, коментувати та оцінювати власну діяльність і діяльності інших осіб рідною мовою шукати інформацію в технічній літературі, підручниках, посібниках, технологічній документації, періодичних виданнях, електронних, зокрема онлайн-джерелах, рідною мовою; критично оцінювати та використовувати її

Ставлення: усвідомлення важливості розвитку технічної, технологічної термінології і номенк-латури рідною мовою

Здатність спілкуватися іноземними мовами

Уміння: читати технологічні карти, розуміти технічні записи в інструкціях, відеоматеріали іноземними мовами шукати, критично оцінювати і використовувати інформацію для виконання завдань, у разі потреби презентувати проекти іноземними мовами застосовувати в разі потреби іноземні мови для ефективної діяльності

Ставлення:

усвідомлення зростання власних можливостей у роботі над проектом за умови володіння іноземними мовами

Математична компетентність

Уміння: застосовувати математичні методи для виконання технологічних завдань у різних сферах діяльності розуміти,  використовувати і будувати прості математичні моделі для розв’язання технологічних проблем

Ставлення: усвідомлення ролі і значення точності та правильності вимірювань, обчислень і розрахунків для проектування і виготовлення виробів

Компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій

Уміння: порівнювати властивості конструкцій-них матеріалів  логічно обґрунтовувати технології проектування і виготовлення виробу

виготовляти вироби, доцільно застосовуючи технології та обладнання; формулювати гіпотези, збирати дані, здійснювати експери-менти (випробування) з виготовленими виробами, аналізувати і узагальнювати результати проектно-технологічної діяльності; 

використовувати наукові відомості для досягнення мети проектно-технологічної діяльності, приймати обґрунтовані рішення чи формулювати висновки 

Ставлення:

усвідомлення значення технологій у повсякденному житті, необхідності дотримання технологічної послідовності у виготовленні виробів, використання наукового підґрунтя у процесі проектування

Інноваційність

Уміння: трансформувати здобуті знання про матеріали, технології та обладнання  у вдоскона-ленні технологічного процесу, новий чи покра-щений продукт (послугу) з новими якостями, що використовується у практичній діяльності, чи новий підхід до реалізації соціальних послуг, адаптувати їх до нагальних потреб суспільства

Ставлення: усвідомлення важливості інновацій у технологічних процесах для сталого розвитку суспільства

Екологічна компетентність

Уміння: розумно і раціонально використовувати природні ресурси, ощадливо використовувати матеріали  долучатися в доступний спосіб до безвідходного виробництва, вторинної переробки матеріалів; використовувати наукові відомості для збереження довкілля

Ставлення: свідомлення ролі довкілля для життя і здоров’я людини, розуміння важливості грамотної утилізації побутових відходів і відходів виробництва; виявлення шанобливого ставлення до природи і праці

Інформаційно- комунікаційна компетентність

Уміння: безпечно та ефективно використовувати соціальні мережі для обговорення ідей, пов’я-заних із виконанням технологічних проектів, критично застосовувати інформаційно-комуні-каційні технології для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією, етично працю-вати з інформацією з дотриманням принципів академічної доброчесності (права інтелектуаль-ної власності тощо);  використовувати цифрові технології в сучасному виробництві, зокрема робототехніці; здійснювати проектування з використанням цифрового середовища; застосовувати цифрові пристрої для презентації власних і спільних результатів

Ставлення: шанування норм авторського права, виявлення поваги до інтелектуальної власності; усвідомлення ролі сучасних інформаційних технологій у проектуванні, виготовленні та просуванні продукту на ринку

Навчання впродовж життя

Уміння: визначати власну потребу в навчанні, шукати і застосовувати потрібну інформацію для реалізації проекту; долучатися до організації освітнього процесу (власного і  групового), зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками;  визначати навчальні цілі і способів їх досягнення.

Ставлення: виявлення допитливості та наполег-ливості, самостійності, здатності долати труд-нощі та реагувати на зміни;  усвідомлення потреб у постійному самовдосконаленні, прагненні пізнавати нове, підвищенні рівня власних знань

Громадянські та соціальні компетентності

Громадянські компетентності

Уміння: застосовувати доступні стратегії ефективної і конструктивної участі в громадсь-кому житті та реалізації громадських проектів; співпрацювати, спілкуватися, взаємодіяти, приймати колективні рішення, оцінювати їх результативність і вплив на громаду, попере-джувати і залагоджувати конфлікти, досягати компромісу; працювати, виконувати різні ролі в групі, брати участь у виконанні складних завдань (реалізації проектів), розв’язанні проблем групи, прийнятті спільних рішень

Ставлення: визнання рівності прав і свобод людини, дотримання принципів колегіальності в прийнятті рішень

 

Соціальні компетентності

Уміння: виступати ініціатором і брати участь у соціально важливих проектах, спрямованих на покращення власного добробуту і  добробуту інших осіб, громади;  застосовувати технології для проектування виробів чи послуг, що покра-щують умови здорового способу життя; піклува-

тися про власний добробут;  безпечно застосо-вувати техніку в процесі життєдіяльності 

 

Ставлення:  усвідомлення важливості рівних прав і можливостей усіх учасників проекту як запоруки ефективної роботи, спрямованої на досягнення успішного кінцевого результату

Культурна компетентність

Уміння:

виражати власні ідеї, досвід і почуття через виготовлені вироби, зокрема твори декоративно-ужиткового мистецтва; популяризувати   деко-ративно-ужиткове мистецтво своєї громади, рідного краю, країни;  вивчати та популяризу-вати культуру України та світу під час виготов-лення виробів та реалізації проектів;

досліджувати технології виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва

Ставлення: шанування творчого вираження ідей, народних звичаїв, традицій, культури; збереже-

ння і розвиток традиційних технологій виготов- ння виробів декоративно-ужиткового мистецтва

Підприємливість та фінансова грамотність

Уміння: проектувати власну професійну діяльність відповідно до своїх здібностей, переваг і недоліків;  творчо мислити, генерувати нові ідеї та ініціативи, втілювати їх у життя для поліпшення власного добробуту, розвитку суспільства і держави;  формулювати цілі та завдання, розробляти плани для їх досягнення, прогнозувати і мінімізувати ризики, приймати рішення та оцінювати їх ефективність; розрахо- вувати і раціонально використовувати ресурси; застосовувати економічні знання в повсякден-ному житті, розраховувати самостійно або з допомогою інших осіб вартість матеріалів, необхідних для виготовлення спроектованого виробу, оперувати грошима під час створення продукту (виробу чи послуги), розраховувати та оцінювати (з допомогою інших осіб у разі потреби)  вартість ідеї, що передбачає проекту-вання і виготовлення виробу чи надання послуги

Ставлення: виявлення ініціативності, відкритос-ті до нових ідей, впевненості і рішучості під час реалізації власних ідей; визнання своїх талантів, здібностей, вмінь і демонстрація їх у праці і творчості; відповідальність за кінцевий резуль-тат власної і групової діяльності; усвідомлення ролі фінансів як одного з  ресурсів у роботі над проектом, потреби ощадливого та ефективного використання грошей  у побуті та під час організації проектної діяльності (власної чи групової)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Критерії оцінювання знань учнів з предмету «Технології»

 

Рівні результату навчання

Бал

Загальна характеристика

 

Початковий

1

Учень/учениця розрізняє об’єкти вивчення

2

Учень відтворює незначну частину навчального матеріалу  при виконанні проектних, графічних робіт. Має нечіткі уявлення про етапи творчого проекту, об'єкт проектування, матеріал, інструменти.

3

Учень/учениця самостійно не може визначитися з темою проекту, метою, вибором об’єкту під час складання проекту.

 

Середній

4

Учень/учениця допускає грубі помилки на конструкційному етапі; не може підібрати аналоги вибраного об’єкту; не точні маштабні виміри. Частково знає технологічний процес виготовлення об’єкта проектування.

5

Учень/учениця допускає значні помилки при проектуванні; нечітко визначає тему, мету проектної роботи. Проект оформлений частково.  

6

Учень за допомогою вчителя виконує більшу частину навчального матеріалу (графічні роботи тощо). Дотримується технології виготовлення виробу.  Допускає помилки на етапі конструювання, визначення економічної доцільності виготовлення виробу. Не вміє зробити узагальнення.

 

Достатній

7

Учень самостійно виконує всі завдання поставлені вчителем, але допускає помилки

8

Вміє самостійно вибирати конструктивні елементи виробу, призначення виробу. Правильно підбирає матеріал, інструменти

для виготовлення виробу. Проте потребує допомоги вчителя при виконанні графічних робіт.

9

Учень самостійно складає технологічну карту. Виконує креслення виробу та його деталей. Виготовляє об'єкт проєктування за допомогою вчителя.

 

Високий

10

10 Учень володіє теоретичним матеріалом, практичними уміннями та навичками при проєктуванні. Виконує всі види запланова-них робіт з частковою допомогою вчителя.

11

Учень має глибокі знання. Добре володіє практичними уміннями та навичками. Аргументує, узагальнює, робить логічні висновки при вивченні навчального матеріалу. Об'єк проєктної роботи виконує з високою якістю.

12

Учень виконує завдання на високому рівні. Вміє працювати з різними джерелами знань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 серпня 2023
Переглядів
923
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку