Програма розрахована для учнів 10 класу. Оскільки програма має екологічне спрямування, то залучення дітей цієї вікової категорії сприяє кращому виконанню поставлених цілей, згуртовує школярів і дає змогу забезпечити якісне проведення дослідницької роботи та природоохоронних заходів.
Авторська програма
Факультативу «Збалансований розвиток»,
10 клас, 35 годин
Програму склала вчитель біології,географії
Зайцівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Маликова Є.Г.
Пояснювальна записка
Програма розрахована для учнів 10 класу. Оскільки програма має екологічне спрямування, то залучення дітей цієї вікової категорії сприяє кращому виконанню поставлених цілей, згуртовує школярів і дає змогу забезпечити якісне проведення дослідницької роботи та природоохоронних заходів.
Основна мета:
стан довкілля.
Основні завдання:
ОСВІТНІ:
РОЗВИВАЛЬНІ:
ВИХОВНІ:
Навчально –тематичний план
№ З/п |
Назва розділу |
|
Кількість годин |
|
Теорія |
Практика |
Разом |
||
1 |
Вступ |
1 |
- |
1 |
2 |
Екологія як наука |
2 |
2 |
4 |
3 |
Біосфера як об’єкт вивчення екології |
3 |
4 |
7 |
4 |
Вивчення основних екологічних проблем своєї місцевості ( Донбасу) |
6 |
3 |
9 |
5 |
Надзвичайні ситуації - загроза людству |
4 |
- |
4 |
6 |
Організація та проведення природоохоронних заходів у своєму населеному пункті |
3 |
6 |
9 |
7 |
Підсумкові заняття та масові заходи |
1 |
- |
1 |
|
РАЗОМ |
20 |
15 |
35 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
№ з/п |
К-ть годин |
Тема |
Зміст |
Досягнення учнів |
1 |
1 |
Вступ |
Знайомство з планом роботи, правилами поведінки в природі. Обговорення проблеми співіснування людини та навколишнього середовища. |
Учень: - називає правила безпечної поведінки в природі; - називає основні джерела екологічної загрози. |
2 |
4 |
Екологія як наука |
Екологія як наука. Методи екологічних досліджень. Поняття та терміни науки екології. Практичні роботи№1-2 1. Правила проведення експерименту, спостереження, моніторингу. 2. Оформлення результатів спостереження |
Учень: - називає об’єкт вивчення курсу ; - знає та вміє застосовувати методи екологічних досліджень; - знає правила: безпечної поведінки в природі.
|
3 |
7 |
Біосфера як об’єкт вивчення екології |
Природа. Біосфера і ноосфера. Взаємодія людини та природи. Шляхи вирішення сучасних екологічних проблем. Практичні роботи № 3-6 3.4 – Обстеження стану криниць на території села. 5,6 – Складання екологічного звіту стан води в криницях села.
|
Учень: - називає основні шлях вирішення екологічних проблем; - складає екологічну характеристику стану криниць; - визначає основні джерела забруднення гідросфери. |
4 |
9 |
Вивчення основних екологічних проблем своєї місцевості ( Донбасу) |
Стан природи Донбасу та свого району. Вивчення основних екологічних проблем. Екологічні проблеми атмосфери. Забруднювання грунтів та його наслідки. Екологічні проблеми гідросфери. Теоретичний тренінг « Я в природі». Практична робота 7-8 «Річка Бахмутка на весні» ( ознайомлення з екологічним станом річки: стан берегів, схилів, колір води, забруднення, стан джерел,) |
Учень: - пояснює, яких змін зазнала природа краю під впливом господарської діяльності людини; - називає джерела забруднення повітря, водойм, грунтів; - виявляє наслідки впливу людини на природу; - дотримується правил природоохоронної поведінки.
|
5 |
4 |
Надзвичайні ситуації - загроза людству |
Екологічні кризи ( природні та антропогенні).НС екологічного характеру ( атмосфера, гідросфера, літосфера, біосфера). Причини виникнення техногенних НС і шляхи зниження забруднення навколишнього середовища. Охорона навколишнього середовища. |
Учень: - характеризує екологічні кризи; - називає причини потепління клімату; - називає шляхи зниження забруднення навколишнього середовища. |
6 |
9 |
Організація та проведення природоохоронних заходів у своєму населеному пункті |
Вивчення території поширення рослин Червоної книги. Створення Червоної книги свого населеного пункту. Обстеження території населеного пункту з метою вивчення екологічної ситуації ( виявлення стихійних звалищ та смітників); складання екологічної карти населеного пункту. Екскурсії. Вивчення видового різноманіття рослин і тварин рідного краю. |
Учень: - називає найхарактерніші для місцевості види рослин і тварин; рослини і тварини краю, які занесені до Червоної книги України; - уміє складати екологічну карту населеного пункту; - знає правила поведінки у природі, які спрямовані на охорону природи. |
7 |
1 |
Підсумкові заняття та масові заходи |
Захист учнівських проектів «Стан довкілля Донбасу» |
Учень: - уміє доповісти про етапи виконання свого проекту, особливості обраної теми, результати; - намагається надати оцінку своєї роботи та робіт однокласників. |
Література:
1.Булкін С.П. Книга о Донбассе. Природа. Люди. Дела. – Донецк: Донбас, 1978
2. Білявський Г.О. Основи екологічних знань: Підручник. – К.: Либідь, 1997
3.Лужанский С.С. Зеление трасси: Научно-поп. очерки. – Донецк: Донбас, 1982.
4 .Дидова А.З. Заповедная природа Донбасса:Путеводитель. – Донецк: Донбасс, 1983.
5. Денисова Е.Д. География родного края: учебное пособие для 5 класса. _ Донецк:
Новий мир, 2002.
6.Лисенко С.Г., Галдун Т.И., Савченко В.А., «Безопасность жизнедеятельности.
Луганськ:ООО «Виртуальная реальності». – 2010.- 418с.
7. Романова Л.С. Цікаве про тварин. – К.: Наукова думка, 1970
8.Яришева Н.Ф. основи природознавства. Природа України: Навчальний посібник._
К.: Вища школа, 1995
9. Червона Книга України. - К., 1980