Авторська програма гуртка "Журналістика та дизайн"

Про матеріал
Авторська програма гуртка "Журналістика та дизайн" для дітей і підлітків 11-17 років
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ

НОВОМИРГОРОДСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ

 

ПОГОДЖЕНО

Протокол засідання ради

районного методичного

кабінету відділу освіти

Новомиргородської районної

державної адміністрації

від  «27» серпня 2020р. № 1

 

 

 

 

 

 

ЗАТВЕРДЖЕНО

Наказ відділу освіти

Новомиргородської районної

державної адміністрації

від  «31» серпня 2020р. № 182

 

 

 

 

 

 

 

Навчальна програма з позашкільної освіти

гуманітарного напряму

 

«Журналістика та дизайн»

 

4 роки навчання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Новомиргород 2020

Автор:

Ващейкіна Катерина Володимирівна – керівник гуртка «Журналістика та дизайн» Новомиргородського районного центру дитячої та юнацької творчості.

 

Рецензенти:

Сергата С.М. –директор інформаційно-ресурсного центру  відділу освіти Новомиргородської районної державної адміністрації.

 

Палій В.В. -  методист  Новомиргородського районного центру дитячої та юнацької творчості.

 

Програма схвалено на засіданні методичної ради Новомиргородського районного центру дитячої та юнацької творчості від 27.08.2020р. протокол № 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка.

Мета і основний зміст роботи гуртка юних кореспондентів «Журналістика та дизайн» полягає у формуванні і гармонійному розвитку особистості, він допомагає вихованцям розвивати творчі здібності, розширює світогляд, поглиблює інтереси та знання, пов’язані з журналістикою, розширює теоретичну підготовку з української мови та літератури.

Програма гуртка розрахована на чотири  роки навчання для дітей та підлітків віком від 11 до 17 років.

1-й рік – початковий рівень – 144 год. на рік, 4 год. на тиждень;

2-й рік – початковий рівень – 144 год. на рік, 4 год. на тиждень.

3-й рік – основний – 216 год. на рік, 6 год. на тиждень.

4-й рік – основний – 216 год. на рік,  6 год. на тиждень.

Відповідно до року навчання визначається  мета та перспективи діяльності гуртка. Між програмами І, ІІ, ІІІ і ІV рівня навчання існує тісний зв’язок наступності.

 Здобувачі освіти на заняттях  опановують азбуку журналістської майстерності.  В процесі роботи вони мають навчитися писати цікаві матеріали, збирати відповідну інформацію для підготовки та випуску власної газети, адресованої для дітей середнього та старшого шкільного віку.

 Основою діяльності гуртка є створення працездатного колективу, багатого на цікаві ідеї та творчий потенціал за принципами діяльності справжньої редакції – творчого колективу однодумців з розподілом обов’язків.

 Вивчаючи основи журналістики вихованці одночасно працюють над зростанням власного інтелектуального рівня, розвитком мови та вмінням аналітично мислити.

Новизна програми 

- елементи інтеграції журналістського, літературознавчого, дизайнового, психологічного напрямків позашкільної освіти та навчання користуванню ПК з урахуванням шкільного базового компоненту з інформатики, мовознавства, літературознавства та історії свого краю;

-  елементи психолого-педагогічної діагностики вихованців;

-  використання на заняттях трьох рівнів  навчальних завдань: репродуктивного, творчого та частково дослідницького;

- систематичне використання навчально-практичної ділової гри, у ході якої самі діти створюватимуть власну газету для дітей середнього та старшого шкільного віку;

- надання можливості бажаючим вихованцям одержати професійну підготовку за спеціальностями «репортер», «юний кореспондент», «оператор комп’ютерного набору та верстки» та «дизайнера дитячої газети».    

Навчально-тематичний план

Початковий рівень  1-ий рік навчання

Розділ, тема

Кількість  годин

 

теоретичних

практичних

усього

Вступ

2

-

2

Розділ1 Професія - журналіст

4

6

10

1.1.Журналістика і журналіст. Якості журналіста

1.2  Записна книжка журналіста

2

 

2

 

4

 

2

4

6

Розділ 2Текст. Ознаки тексту

4

12

16

2.1. Визначення поняття «текст». Ознаки тексту. Частини тексту.

2

6

8

2.2. Поділ тексту на мікротеми й абзаци.

2

6

8

Розділ 3 Творча робота

10

18

28

3.1. Поняття «творча робота» та її основні компоненти

3.2 Тема і основна думка творчої роботи

3.3 Робота над планом майбутнього матеріалу

3.4 Заголовок

3.5 Початок і кінець – важливі частини творчої роботи

2

 

2

 

4

 

2

4

6

2

4

6

2

4

6

2

4

6

Розділ 4 Цікаві факти – «цеглинки» роботи.Роль факту

4

6

10

4.1. Факт – основа будь-якого газетного матеріалу

4.2. Збирання фактів. Джерела фактів. Як з факту «знайти» тему?

2

 

2

 

4

 

2

4

6

Розділ 5 Інформаційні жанри журналістики

16

24

40

5.1. Жанри журналістики. Інформаційні жанри

5.2.  Інформація та інформаційна замітка

5.3 Інтерв’ю як інформаційний жанр журналістики

5.4 Репортаж

5.5 Звіт

2

 

4

 

6

 

4

4

8

4

6

10

 

4

 

6

 

10

2

4

6

Розділ 6 Художньо-публіцистичні жанри журналістики

12

 

22

34

 

6.1 Стисла характеристика художньо-публіцистичних жанрів

2

4

6

6.2 Нарис. Різновиди нарисів

2

6

8

6.3 Замальовка, етюд

4

6

10

6.4 Гумореска

4

6

10

Підсумкове заняття

2

2

4

Разом

54

90

144

 

 

Зміст

Вступ (2 год.)

Знайомство з вихованцями. Бесіда «Хто такий юнкор?». Права та обов’язки юнкора. Знайомство з планом роботи гуртка, метою роботи.

Розділ 1 Професія – журналіст( 10 год.)

  1. Журналістика і журналіст. Якості журналіста

Теоретична частина Журналістика і журналіст. Якості журналіста

Практична частина  Перегляд та обговорення відеороликів журналістів відомих каналів

  1. Записна книжка журналіста

Теоретична частина Уміння вести бесіду. Розвиток пильності і спостережливості. Оперативність, акуратність, пунктуальність, творча фантазія юнкора.

Практична частина Складання бесіди з однолітками на обрану тему. Мовний практикум

Розділ 2 Текст. Ознаки тексту(16 год)

2.1 Визначення поняття «текст». Ознаки тексту. Частини тексту.

Теоретична частина Текст, його основні ознаки. Будова тексту.

Практична частина Робота над деформованими текстами. Мовний практикум

2.2 Поділ тексту на мікротеми й абзаци.

Теоретична частина Поділ тексту на мікротеми й абзаци.Тематичне речення в мікротемі. Мовні засоби зв’язку в мікротемі.

Практична частина Робота із текстом. Мовний практикум

Розділ 3 Творча робота (28 год.)

3.1 Поняття «творча робота» та її основні компоненти

Теоретична частина Творча робота, послідовність кроків у її написанні. Вибір теми, збір фактів, основна думка, заголовок, наявність творчої фантазії, «родзинки» роботи.

Практична частина Мовний практикум

3.2 Тема і основна думка творчої роботи

Теоретична частина Вибір теми та основної думки для творчих робіт вихованців

Практична частина Написання творчої роботи «Яким я уявляю своє щастя?»

3.3Робота над планом майбутнього матеріалу

Теоретична частина Що таке план і його структура

Практична частина Складання орієнтовного плану майбутніх творчих робіт здобувачів освіти. Мовний практикум

3.4Заголовок – перше слово автора.

Теоретична частина Заголовок. Обумовленість його вибору

Практична частина Підбір заголовків для власних робіт.

3.5Початок і кінець – важливі частини творчої роботи

Теоретична частина Складові творчої роботи

Практична частина Практична робота щодо написання початку та логічної, несподіваної кінцівки творчої роботи. Аналіз власних матеріалів. Мовний практикум

Розділ 4 Цікаві факти – «цеглинки» роботи.Роль факту(10 годин)

4.1. Факт – основа будь-якого газетного матеріалу

Теоретична частина Факт та його функція у журналістському творі

Практична частина Мовний практикум

4.2 Збирання фактів. Джерела фактів. Як з факту «знайти» тему?

Теоретична частина Джерела фактів

Практична частина Знаходження фактів у газетних публікаціях. Мовний практикум. Написання творчої роботи на обрану тему

Розділ 5Інформаційні жанри журналістики (40 год)

5.1 Жанри журналістики. Інформаційні жанри

Теоретична частина  Поняття про інформаційні жанри. Коротка характеристика замітки, звіту, репортажу, інтерв’ю.

Практична частина Знаходження у газетах матеріалів інформаційних жанрів. Мовний практикум

5.2 Інформація та інформаційна замітка

Теоретична частина Визначення поняття «новина». Визначення понять «інформація» і «інформаційна замітка». Їх особливості: новизна, актуальність, достовірність, оперативність. Літературне оформлення замітки.

Практична частина Написання інформаційних заміток на шкільні теми.

 

 

5.3 Інтерв’ю як інформаційний жанр журналістики

Теоретична частина Визначення поняття «інтерв’ю». Інтерв’ю – один з найпоширеніших жанрів журналістики. Різновиди інтерв’ю: інтерв’ю - монолог, інтерв’ю-діалог, інтерв’ю-замальовка, прес-конференція, інтерв’ю-анкета.

Практична частина Інтерв’ю з однолітками за темами: «Для чого людина живе на Землі?», «Що вам не подобається у вашому житті?»

5.4 Репортаж

Теоретична частина Специфіка жанру. Його можливості. Особливість журналіста в репортажі. Популярність репортажів. Важливі особливості репортажу

Практична частина Визначення теми власного репортажу. Збір матеріалу для його написання. Аналіз написаних репортажів з погляду дотримання жанру, використання фактів, змісту, форми, задуму і мовного оформлення.

5.5 Звіт

Теоретична частина Звіт як докладна розповідь, інформація про якусь подію. Види звітів: стислий та розгорнутий.

Практична частина Звіт про шкільне свято.

Розділ 6Художньо-публіцистичні жанри журналістики (34год)

6.1  Стисла характеристика художньо-публіцистичних жанрів

Теоретична частина Особливості художньо-публіцистичних жанрів. Публіцистика як вид літературної творчості. Стисла характеристика художньо-публіцистичних жанрів: нарису, замальовки, етюду, гуморески.

Практична частина Написання творчої роботи «Портрет моєї родини».

6.2 Нарис. Різновиди нарисів

Теоретична частина Нарис як художньо - публіцистичний твір оповідного характеру. Різновиди нарисів: портретний, проблемний, подорожній, науково-популярний, нариси за тематикою шкільного життя тощо. Сюжетні і описові нариси. Герої нарису. Особливості написання нарису.

Практична частина Написання нарисів: «Наш видатний земляк», «Мій улюблений вчитель», «Людина – легенда». Мовний практикум

6.3 Замальовка, етюд

Теоретична частина Поняття про замальовку як жанр журналістики. Роль деталей у змалюванні героя замальовки. Пейзажна та портретна замальовки.

Визначення поняття «етюд». Етюди про природу, мистецтво.

Практична частина Написання етюдів «Ранок», «Сумний день».

6.4 Гумореска

Теоретична частина Гумореска як невеликий прозовий чи віршований твір про кумедну пригоду або рису характеру. Історія жанру. Прийоми написання. Побудова гуморески на вигаданих фактах, які мають життєву аналогію.

Практична частина Складання гуморесок зі шкільного життя.

Підсумкове заняття (4 год)

Підбиття підсумків роботи за рік. Індивідуальний звіт юнкора.

 

Прогнозований результат

Вихованці мають  знати:

  • що таке журналістика, її головні завдання; що таке редакція, термін «респондент», як спілкуватися з респондентом.
  • основні стилі літературного мовлення, культуру мовлення та письма; що таке факт, подія, новина.
  • основи безпечного користування ПК, основи користування базовими програмами ПК «MicrosoftWord», «Блокнот», AdobePhotoshop.
  • що таке рубрика, та розділ газети, первинні принципи редагування;   основи психології спілкування.

Вихованці мають вміти:

  • визначати цікаву подію чи факт та представити її як новину, осмислити факт як можливу тему допису; створити допис; замітку;
  • впроваджувати високу культуру поведінки, поважно відноситися до респондента, правдиво та точно викладати факти;
  • спілкуватися з незнайомою людиною «Респондентом;
  • використовувати основні стилі літературного;
  • самостійно відредагувати власний текст;
  • користуватися самостійно ПК;
  • додержуватися правил безпеки та збереження життя.

Вихованці мають набути досвіду:

  • спілкування з респондентом;
  • впровадження культури поведінки;
  • користування ПК;
  • додержання правил безпеки та збереження життя;
  • редагування тексту

 

 

 

 

Навчально-тематичний план

Початковий рівень  2-ий рік навчання

Розділ, тема

Кількість  годин

 

теоретичних

практичних

усього

Вступ

2

-

2

Розділ1 Основи психології та риторики

6

6

12

1.1. Психологія спілкування у групі.

1.2  Основи риторики.

1.3. Етика спілкування. Етикет.

2

2

2

2

2

2

4

4

4

Розділ 2 Основи літературної майстерності

4

8

12

2.1.Лексика української мови. Основи літературного мовлення.

2

4

6

2.2. Основи віршування. Прозові літературні твори.

2

4

6

Розділ 3 Основи журналістики

12

14

26

3.1. Класифікація ЗМІ.

3.2.«Media-калейдоскоп» (огляд друкованих ЗМІ)

3.3.Газетні жанри: інформаційні, аналітичні,художньо-публіцистичні

3.4.Новина–королева журналістики

3.5. Де «живуть» теми

2

2

4

2

2

4

4

4

8

2

2

4

2

4

6

Розділ 4 Основи газетярської справи

6

30

36

4.1. Основи користування ПК

4.2. Основи набору та верстки

4.3. Основи дизайну

2

6

8

2

10

12

2

14

16

Розділ 5 Випуск газети

6

30

36

5.1. Збір матеріалів

5.2. Комп’ютерне макетування випуску

5.3. Набір та верстка випуску

2

16

18

2

10

12

2

4

6

Розділ 6 Робота прес-клубу.

2

14

16

Підсумкове заняття

2

2

4

Разом

40

104

144

 

 

 

Зміст програми

Вступ (2год.)

Знайомство із програмою гуртка на рік. Мета та завдання. Чому створюємо газету? Правила поведінки на заняттях. Вступний інструктаж.Психологічні вправи на знайомство. Діагностування інтересів вихованців методом усного опитування.

Розділ 1Основи психології та риторики (12 год.)

1.1. Психологія спілкування у групі.

Теоретична частина Група (редакція газети) як єдиний організм. Місце  та  інтереси особи в групі. Міжособові конфлікти у групі та засоби їх вирішення.

Практична частина Визначення інтересів та тематичних пріоритетів.

Продовження прихованої діагностики психологічних особливостей здобувачів освіти. Доброзичливість, зацікавленість, уважність, урахування інтересів респондента, вміння слухати, вміння ставити питання. Ігрові тренінги. Індивідуальні бесіди. Виконання домашнього завдання «Візьми інтерв’ю у близьких людей». Індивідуальні комп’ютерні тренінги для потенційних набірників у програмі «MicrosoftWord». Додержання техніки безпеки, правильної осанки та правила перерв під час занять та при роботі з комп’ютером.

1.2. Основи риторики

Теоретична частина Основи риторики як психології усного мовлення.

Практична частина Продовження прихованої діагностики психологічних особливостей здобувачів освіти. Навіщо вміти правильно та гарно говорити. Як звучить мій голос. Як я вимовляю звуки. Чи розуміють мене слухачі. Чи однаково говорять хлопчики та дівчатка. Чи приємно мене слухати. Неквапливість, чіткість, голосність мовлення. Ігрові тренінги: «Я беру інтерв’ю для газети, для радіо, для телесюжету». Індивідуальні бесіди. Індивідуальні комп’ютерні тренінги для потенційних набірників.

1.3. Етика спілкування. Етикет.

Теоретична частина Культура спілкування. Форми комунікації, вміння встановлювати зворотній зв'язок. Жести, міміка, обличчя. Ділове та приватне спілкування. Мовна культура. Публічний виступ. Журналістська етика та етикет. Імідж журналіста, поняття стилю.

Практична частина Ігрові тренінги «Інтерв’ю на перехресті».

Розділ 2 Основи літературної майстерності ( 12 год.)

 2.1. Лексика української мови. Основа літературного мовлення

Теоретична частина Слова та їх значення. Культура мовлення та письма. Основи літературного мовлення. Стилі мовлення.

Практична частина написати замітку різними стилями з урахуванням різних виразних засобів. Три рівні завдання: закінчити текст, написати свій текст по зразку, створити власний варіант тексту.

2.2. Основи віршування. Прозові літературні твори.

Теоретична частина Основи віршування.  Прозові літературні твори.  Рима, розмір.

Практичне частина  Віршування. Три рівні: закінчити вірш, створити вірш за зразком, створити власний варіант вірша. Домашнє завдання: склади вірш про природу.

Розділ 3  Основи журналістики (26 год.)

3.1. Класифікація ЗМІ

Теоретична частина Друковані ЗМІ. Радіомовлення. Телебачення. Особливості друкованих ЗМІ.

Практична частина Ігрові тренінги«Репортер газети. Диктор радіо. Телеведучий». Індивідуальні тренінги для потенційних набірників у комп’ютерних програмах. Додержання техніки безпеки, правильної осанки та правила перерв при роботі з комп’ютером.

3.2.«Media-калейдоскоп» (огляд друкованих дитячих та молодіжних ЗМІ).

Теоретична частина З історії газет. Перші газети України. Роль преси в житті суспільства і школи. Основні «заповіді» журналіста.

Практична частина Мовний практикум

3.3. Газетні жанри: інформаційні, аналітичні, художньо-публіцистичні.

Теоретична частинаВступ до курсу теорії жанрів. Інформаційні жанри: замітка, репортаж, інтерв’ю. Інформація, її види. Аналітичні жанри: кореспонденція рецензія, відгук, стаття, коментар. Спроба пера. Художньо-публіцистичні жанри:замальовка, нарис, фейлетон, памфлет, есе, етюд. Спроба пера. Факт – наріжний камінь журналістики.

Практична частина «Знайди  в газеті інформацію».

3.4 Новина – королева журналістики.

Теоретична частина Факт та подія – головний зміст новини.

Практична частина Ігрові тренінги. Три рівні завдань: усна новина для обговорення, замітки за підказаними темами, створення власної новини. Домашнє завдання: зібрати шкільні новини. Набір найкращих новин для майбутньої газети.

3.5. Де «живуть» теми.

Теоретична частина Вибір теми. Факт – основа теми. Рубрики в газеті.

Практична частина Ігрові тренінги «Який факт важливіший», «Мої батьки – цікавий факт». Діагностика схильностей вихованців: визначення особистих тематичних інтересів. Рубрики в газеті. Бесіда «Яку рубрику я очолив би».

Розділ 4  Основи газетярської справи (36 год.)

4.1. Основи користування ПК.

Теоретична частина Комп’ютер, клавіатура, робочий стіл, мишка, файли та папки, робочі програми.

Практична частина Тренувальні вправи на комп'ютері

4.2. Основи набору та верстки.

Теоретична частина Програми «MicrosoftWord».,«Блокнот», «Publicher»

Практична частина Тренінгові програми різних рівнів. Індивідуальні заняття основного рівня : набір текстів у програмах «MicrosoftWord»., «Блокнот». Індивідуальні заняття вищого рівня: первинне редагування тексту – авторське скорочення та дописування; перше знайомство з програмами «Publicher» . Додержання техніки безпеки, правильної осанки та правил перерв під час занять та при роботі з комп’ютером.

4.3. Основи дизайну.

Теоретична частина Знайомство з програмою AdobePhotoshop

Практична частина Практичні заняття у програмі AdobePhotoshop та «Publicher».  Уміння правильно сфокусувати та відзняти необхідний для газети матеріал, дібрати цікаві малюнки, які б доповнювали зміст матеріалу. Розробка тематики, стилю газети, дизайну. Практичні заняття по створенню макету газети.

Розділ 5  Випуск газети(36 год.)

5.1. Збір матеріалів.

Теоретична частина Визначення провідної теми газети. Збір, відбір шляхом обговорення

Практична частина  Набір та редагування текстових та наочних матеріалів за допомогою головного редактора газети (керівника гуртка).  Додержання техніки безпеки при роботі з комп’ютером.

5.2. Комп’ютерне макетування випуску

Теоретична частина Макетування випуску

Практична частина Розробка тематики, дизайну чергового номера комп’ютерне макетування випуску.

5.3. Набір та верстка випуску

Теоретична частина Поняття верстки у журналістській справі

Практична частина Підготовка до друку.

Розділ 6  Робота прес-клубу (16 год.)

Теоретична частина Поняття прес-клубу в Україні

 Практична частина Творчі вечірки. Участь у журналістських та літературних конкурсах. Індивідуальне спілкування.

Підсумкове заняття  (4 год.)

Теоретична частина Аналіз та обговорення газети, як наочної колективної творчості та індивідуальних зусиль кожного.

Практична частина Анкетування читачів відносно ставлення до газети, кращих матеріалів та репортерів, рубрик та елементів оформлення. Вручення дипломів у різних номінаціях: «Кращий репортер», «Кращий фотокор», «Кращий редактор», «Кращий художник», «Кращий юнкор», «Кращий дизайнер», тощо.

Прогнозований результат

Вихованці мають знати:

  • мету роботи власної редакції;
  • основні принципи журналістської етики;
  • основи безпечного користування комп’ютером;
  •  класифікацію сучасних ЗМІ, типи та особливості інформаційних жанрів, види джерел інформації;
  • основи набору та верстки, граматичної правки; основи макетування та дизайну;
  •   поняття джерела інформації;

Вихованці мають вміти:

  • дотримуватися правил такту під час обговорення, зустрічей;
  • володіти  своїми  емоціями під час роботи з респондентами; вміти обґрунтовувати свої точку зору на етичну проблему та відстоювати її;
  • самостійно користуватися комп’ютером, знаходити необхідну програму та працювати в ній, набирати тексти, вмонтовувати фотографії до тексту;
  • добре володіти ознаками жанрів і вміти правильно застосовувати їх на практиці, працювати з диктофоном, набирати та редагувати особистий текст і текст товаришів.

Вихованці мають набути досвіду:

  • користування принципами журналістської етики;
  • безпечного користування комп'ютером;
  • розрізнення сучасних ЗМІ;
  • редагування тексту, роботи з диктофоном.
  • збирання матеріалу для випуску газети.

 

 

 

Навчально-тематичний план

Основний рівень1-й  рік навчання

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

Практичних

усього

Вступ

4

-

4

Розділ 1 Складові журналістської діяльності

8

8

16

1.1. Морально-етичні принципи журналістської етики.

1.2.Фактори, що впливають на вибір теми.

1.3. Заголовки у газеті, рубрики.

1.4. Якості, необхідні журналісту у роботі. Принцип «Не зашкодь».

2

 

2

 

4

 

2

2

4

2

2

4

2

2

4

Розділ 2 Мультимедійні та комп’ютерні системи

2.1.Розвиток комп’ютерних технологій у галузі ЗМІ та масових комунікацій.

2.2. Особливості роботи з текстовим редактором, принтером, сканером.

2.3. Обробка інформації

6

 

10

 

16

 

2

4

6

2

4

6

2

2

4

Розділ  3Основи журналістики

16

22

38

3.1. Основні види сучасних ЗМІ

3.2.Класифікація мес-медіа:

друковані видання, преса, фотографія, звукозапис, радіо, телебачення, кінематограф, ІНТЕРНЕТ.

3.3. Групи жанрів за специфічними ознаками: інформаційні, аналітичні, художньо-публіцистичні.

3.4. Ознаки жанрів.

3.5.Інформаційні жанри журналістики: інформація, замітка,  інтерв’ю, звіт, репортаж.

2

2

4

4

4

8

4

6

10

2

4

6

4

6

10

Розділ 4 Основи газетярської справи

10

22

32

4.1. Розширення знань з основ користування ПК.

4.2. Макетування та дизайн журналу. Відмінність між макетуванням газети та журналу

4.3. Світова інформаційна мережа ІНТЕРНЕТ. Створення Web – сторінки гуртка

2

 

6

 

8

4

6

10

4

10

14

Розділ 5 Випуск газети

12

68

80

5.1. Збір матеріалів

5.2.Розробка тематики, дизайну чергового номера (комп’ютерне макетування випуску)

5.3. Набір та верстка випуску

4

20

24

4

26

30

4

22

26

Розділ 6 Робота прес-клубу.

4

24

28

6.1.Правові основи журналістики

2

8

10

6.2 Творчий відпочинок здобувачів освіти

2

16

18

Підсумки

-

2

2

Разом

60

156

216

 

Зміст програми

Вступ(4 год.)

Обмін враженнями літа: нові теми, цікаві факти канікул. Діагностування змін інтересів вихованців шляхом усного опитування, бесіди. Завдання та мета роботи гуртка. Створення редакції газети. Обговорення: якою повинна стати газета у поточному році: дизайн, наповнюваність, матеріали, нові рубрики.

Розділ 1Складові журналістської діяльності (16год.)

  1.        Основні морально-етичні принципи журналістської етики.

Теоретична частинаДотримання міжнародних правових актів і законів своєї країни, дотримання прав людини. Дотримання загальноприйнятих норм моралі, стандартів культури взаємин. Людська порядність, вихованість, повага до честі та гідності особи. Свідоме, чесне, ретельне виконання всіх професійних дій, сумлінність і наполегливість.

1.2. Фактори, що впливають на вибір теми.

Теоретична частина Фактори, що впливають на вибір теми: особистість автора та характер навколишніх подій. Уміння вибрати головне з безлічі деталей, які стосуються певного явища.

Практична частина Мовний практикум

1.3. Заголовки у газеті, рубрики.

Теоретична частина Принцип вибору заголовка до певного матеріалу, відповідність його жанру. Особливості вибору заголовка до теми. Необхідність рубрик у газетному та журнальному виданні, їх значення.

Практична частина Мовний практикум. Ділова гра «Якщо я б був редактором»

1.4. Якості, необхідні журналісту у роботі

Теоретична частина Якості, необхідні журналісту у роботі: ініціатива, організованість, цілеспрямованість, правдивість, ерудиція, комунікабельність. Принцип «не зашкодь».

Практична частина Мовний практикум. Підготовка усного журналу «Журналіст – це професія чи покликання»,

Розділ 2 Мультимедійні та комп’ютерні системи (16 год.)

2.1. Розвиток комп’ютерних технологій у галузі ЗМІ та масових комунікацій.

Теоретична частина Значення інформаційних технологій для навчання, створення власного видання, здобуття додаткової інформації через мережу ІНТЕРНЕТ.

2.2. Особливості роботи з текстовим редактором, принтером, сканером.

Теоретична частина Основи користування ПК.

Практична частина Перший рівень – тренінгові вправи, набір текстів у програмах «Блокнот» та «Word» та основний рівень – основи верстки у програмі «Publicher», робота в  AdobePhotoshop. Індивідуальні заняття вищого рівня: знайомство з програмами-ілюстраторами. Додержання техніки безпеки, правильної осанки та правила перерв під час занять та при роботі з комп’ютером. Робота з текстовим редактором, вивчення основних правил роботи.  Опанування роботи зі сканером при копіюванні старовинних документів, фотографій, тощо. Виведення інформації на принтер.

2.3. Обробка інформації

Теоретична частина Основи макетування шпальт, первинне редагування тексту. Скорочення, дописування, необхідні зміни та додатки.

Практична частина Редагування текстів. Мовний практикум

Розділ 3 Основи журналістики (38 год.)

3.1. Основні види сучасних ЗМІ

Теоретична частина Основні види сучасних ЗМІ та їх особливості. Роль ЗМІ у житті людини.

Практична частина Круглий стіл на тему: «Хто володіє інформацією, той володіє світом».

3.2. Класифікація мес-медіа: друковані видання, преса, фотографія, звукозапис, радіо, телебачення, кінематограф, ІНТЕРНЕТ.

Теоретична частина Творчі професії мас-медіа: дизайнер, репортер, верстальник, коректор, сценарист, аташе, художній редактор, тощо.

Практична частина: перегляд та обговорення найпоширеніших ЗМІ, через які здобувачі освіти черпають основну інформацію. Чому дані ІНТЕРНЕТ часом необхідно перевіряти.

3.3. Групи жанрів за специфічними ознаками: інформаційні, аналітичні, художньо-публіцистичні.

Теоретична частина Групи жанрів за специфічними ознаками: інформаційні, аналітичні, художньо-публіцистичні. Необхідність розрізнення жанрів за ознаками та використання їх у практиці написання матеріалів.

Практична частина Написання та оформлення творчих робіт різних жанрів.

3.4. Ознаки жанрів

Теоретична частина Композиція, структура, сюжет, образні засоби, творчі прийоми, мова і стиль викладу.

Практична частина Знаходження у газетах матеріалів різних жанрів.

3.5. Інформаційні жанри журналістики: інформація, замітка,  інтерв’ю, звіт, репортаж.

Теоретична частина Інформаційні жанри журналістики. Самовизначення жанрів з використання відповідної методичної літератури та періодичної преси.Методи та правила фіксації інформації: блокнот, диктофон, фотоапарат (відеокамера), пам'ять.

Практична частина Індивідуальні комп’ютерні тренінги. Збір матеріалів для допису. Практичні вправи з диктофоном.

Розділ 4 Основи газетярської справи (32 год.)

4.1. Розширення знань з основ користування ПК.

Теоретична частина Розширення знань з основ користування ПК.

Практична частина Створення папок, файлів. Робочі  програми «Блокнот»,  «Word»  та  «Publicher», AdobePhotoshop.   Основи набору та верстки, граматична правка, стильова та літературна правка. Дотримання техніки безпеки при роботі з комп’ютером. 

4.2.  Макетування та дизайн журналу. Відмінність між макетуванням газети та журналу

Теоретична частина Макетування та дизайн газети. Відмінність між макетуванням газети та журналу.Шпальта. Розташування матеріалу на шпальті. Розрахунок рядків. Кегль, основний текст, заголовковий комплекс, лід, розміщення фотографій та малюнків. Штамп у газеті, як його уникнути.

4.3. Світова інформаційна мережа ІНТЕРНЕТ. Створення Web – сторінки гуртка.

Теоретична частина Світова інформаційна мережа ІНТЕРНЕТ, використання інтернетних матеріалів для створення журналу. Можливості роботи. Поняття і принципи роботи електронної пошти  (e – mail).

Практична частина Створення Web – сторінки гуртка. Можливості спілкування через Інтернет з іншими позашкільними закладами.

Розділ 5 Випуск газети (80 год.)

5.1. Збір матеріалів

Теоретична частина Збір матеріалів

Практична частина Використання матеріалів Інтернету для підготовки окремих рубрик. Відбір матеріалів за допомогою головного редактора (керівника гуртка).

5.2.Розробка тематики, дизайну чергового номера (комп’ютерне макетування випуску).

Теоретична частина Комп’ютерне макетування випуску. Дизайн випуску.

Практична частина Ілюстративне забезпечення випуску: створення малюнків до текстів, підбір фотографій, обробка ілюстративного матеріалу у програмі AdobePhotoshop.

5.3. Набір та верстка випуску.

Теоретична частина Поняття верстки в галузі журналістики та видавничої справи

Практична частина Випуск газети у електронному вигляді. Редагування, правка, підготовка до друку

Розділ 6   Клубне життя (28 год.)

6.1 Правові основи журналістики

Теоретична частина Свобода друку. Закони про ЗМІ. Норми професійної етики журналіста.Особливості журналістської праці. Права та обов’язки журналіста.

Практична частина Ділова гра «Незалежність мас-медіа: незалежність від чого?». Мовний практикум. Написання статті «Моя школа – друга домівка».

6.2. Творчий відпочинок здобувачів освіти

Теоретична частина Ознайомлення із планом творчого відпочинку. Підготовка сценаріїв спільних свят

Практична частина . Дні народження. Спільні перегляди кінофільмів, вистав. Участь у календарних святах. Святкові вечорниці. Зустрічі з друзями (шефами) гуртка. Чаювання. Спільні свята з вихованцями інших гуртків.

Підсумки(2 год.)

 Традиційне анкетування здобувачів освіти відносно ставлення до газети, кращих матеріалів та репортерів, рубрик та елементів оформлення. Аналіз та обговорення газети, як наочного результату колективної творчості та роботи кожного вихованця зокрема.

 

Прогнозований результат

Вихованці мають знати:

  • тематичну спрямованість газети;
  • тенденції літературних процесів ХXІ століття;
  • психологію особи;
  • аналітичні, художньо-публіцистичні та сатиричні жанри журналістики, джерела інформації;
  • основні робочі програми для створення газети «Блокнот»,  «MikrosoftWord»  та  «Publicher», AdobePhotoshop;
  • принципи збору матеріалів.

 

Вихованці мають вміти:

  • визначати чітко тематичні пріоритети;
  • визначати тенденції розвитку літературних процесів, писати прозаїчний твір;
  • робити допис у аналітичних, художньо-публіцистичних та сатиричних жанрах; проводити журналістське розслідування;
  • розробляти стильову модель власної газети;
  • знаходити джерела інформації, створити власне тематичне досьє.

 

Вихованці мають набути досвіду:

  • визначення тематичної спрямованості газети;
  • написання у різних жанрах;
  • розробки стильової моделі власної газети;
  • опрацювання  робочих програм для створення газети;
  • знаходження джерел інформації.

 

 

 

 

 

 

 

Навчально-тематичний план

Основний рівень  2-й  рік навчання

Розділ, тема

Кількість годин

теоретичних

практичних

усього

Вступ

2

2

  4

Розділ 1 Журналістська етика, професійна культура

1.1Свобода слова і її законодавчі гарантії в Україні.

1.2 Інформаційна агресія

4

6

10

2

2

4

2

4

6

Розділ 2 Українська мова і культура мовлення

2.1Основні етапи розвитку української мови.

2.2 Норми літературної мови

20

 

50

70

6

20

26

14

30

44

Розділ 3 Молодіжна тематика у пресі

3.1 Молодіжні ЗМІ в Україні

4

6

10

4

6

10

Розділ 4 Загальні питання журналістської творчості та редакційно-видавничої справи.

4.1Сучасна інформаційна система

4.2 Поняття редакційно-видавничого процесу.

8

18

26

4

8

12

4

10

14

Розділ 5 Журналістика та реклама

5.1 Історія журналістики та реклами

5.2 Типологія реклами

6

16

22

2

6

8

4

10

14

Розділ 6Майстерня журналістських жанрів

6.1 Інформаційні жанри.

6.2 Аналітичні жанри

6.3 Художньо-публіцистичні жанри

12

32

44

4

10

14

4

10

14

4

12

16

Розділ 7 Випуск газети

7.1 Збір матеріалів

7.2.Розробка тематики, дизайну чергового номера (комп’ютерне макетування випуску)

7.3. Набір та верстка випуску

6

22

28

2

6

8

2

8

10

2

8

10

Підсумки

2

-

2

Разом

64

152

216

 

Зміст програми

Вступне заняття (4 години)

Теоретична частина Ознайомлення з тематичним планом і метою роботи. Практична частина Огляд звітів літніх робіт вихованців.

Розділ 1 Журналістська етика, професійна культура (10 годин)

  1. Свобода слова і її законодавчі гарантії в Україні.

Теоретична частина Утвердження свободи слова як процес підвищення рівня цивілізованості суспільства. Журналістська етика.

Практична частина Мовний практикум

  1. Інформаційна агресія

Теоретична частина Інформаційна агресія: форми прояву, наслідки і відповідальність.

Практична робота Написання творчих робіт «Сила слова», «Доброта врятує світ».

Розділ 2 Українська мова і культура мовлення (70 год)

2.1 Основні етапи розвитку української мови.

Теоретична частина Форми існування національної мови. Основні якості мови: змістовність, виразність, зрозумілість, чистота, багатство і різноманітність.

Практична частина Мовний практикум

2.2 Норми літературної мови

Теоретична частина Мовна норма. Варіантність норми. Формування норм літературної мови. Норми літературної мови. Мовний етикет.

Практична робота Вправи на розвиток культури мови.

Розділ 3 Молодіжна тематика у пресі (10 год)

3.1Молодіжні ЗМІ в Україні.

Теоретична частина Проблема висвітлення молодіжної тематики регіональними мас-медіа.

Практична частина Написання творчої роботи «Молодіжна газета: яка вона є?»

Розділ 4Загальні питання журналістської творчості та редакційно-видавничої справи (26год)

4.1 Сучасна інформаційна система

Теоретична частина Журналістика і журналіст. Завдання сучасної журналістики. Сучасна інформаційна система.

Практична частина Підготовка доповідей та рефератів

4.2 Поняття редакційно-видавничого процесу.

Теоретична частина Поліграфія та видавнича справа на сучасному етапі.

Практична робота Мовний практикум. Підготовка доповідей та рефератів

Розділ 5 Журналістика та реклама (22 год)

5.1 Історія журналістики та реклами

Теоретична частина Екскурс в історію журналістики та реклами. Соціальні функції ЗМІ. Пропаганда й реклама.

Практична частина Написання та оформлення творчих робіт різних жанрів.

5.2 Типологія реклами

Теоретична частина Типологія реклами. Зміст і форма рекламних матеріалів. Специфіка друкованої реклами. Політична реклама. Соціальна реклама. Журналіст у рекламному бізнесі.

Практична робота Ділові ігри «Створення рекламних проектів».

Розділ 6 Майстерня журналістських жанрів (44 год)

6.1 Інформаційні жанри.

Теоретична частина Замітка, звіт, інтерв’ю, репортаж.

Практична частина Написання та оформлення творчих робіт різних жанрів.

6.2 Аналітичні жанри

Теоретична частина Критична замітка, кореспонденція, стаття, коментар, рецензія, журналістське розслідування.

Практична частина Написання та оформлення творчих робіт різних жанрів.

6.3 Художньо - публіцистичні жанри

Теоретична частина Замальовка, етюд, нарис, есе, фейлетон, гумореска, пародія, епіграма.

Практична частина Написання та оформлення творчих робіт різних жанрів.

Розділ 7 Випуск газети (28год)

7.1 Збір матеріалів

Теоретична частина Визначення провідної теми газети. Збір, відбір шляхом обговорення

Практична частина  Набір та редагування текстових та наочних матеріалів за допомогою головного редактора газети (керівника гуртка).  Додержання техніки безпеки при роботі з комп’ютером.

7.2Розробка тематики, дизайну чергового номера (комп’ютерне макетування випуску).

Теоретична частина Комп’ютерне макетування випуску. Дизайн випуску.

Практична частина Ілюстративне забезпечення випуску: створення малюнків до текстів, підбір фотографій, обробка ілюстративного матеріалу у програмі AdobePhotoshop.

7.3 Набір та верстка випуску.

Теоретична частина Поняття верстки в галузі журналістики та видавничої справи

Практична частина Випуск газети в електронному вигляді. Редагування, правка, підготовка до друку

Підсумки (2 год)

Підбиття підсумків роботи групи, обмін враженнями між вихованцями

 

Прогнозований результат

Вихованці мають знати:

  • психологію особи;
  • основні етапи розвитку української мови;
  • норми літературної мови;
  • загальні питання журналістської творчості та редакційно-видавничої справи;
  • інформаційні, аналітичні, художньо-публіцистичні жанри журналістики;

 

Вихованці мають вміти:

  • визначати основні етапи розвитку української мови;
  • писати та оформлювати творчі роботи різних жанрів;
  • знати типологію реклами та специфіку друкованої продукції;
  • виконувати проектну діяльність, писати реферати та доповіді;
  • працювати в програмах AdobePhotoshop

 

Вихованці мають набути досвіду:

  • написання робіт у різних жанрах;
  • розробки власних рекламних проектів;
  • опрацювання  рекламної продукції ;
  • виконання завдань з мови різної складності;
  • редагування, правки, підготовки до друку газети

 

 

 

 

 

 

Матеріали, інструменти

Основне обладнання

Кількість, шт.

Комп’ютер

6 шт.

Ноутбук

3 шт.

Фотоапарат

2 шт.

Диктофон

2 шт.

Принтер

2 шт.

Навчально-методичні засоби

 

Науково-популярна та довідникова література

За необхідністю

Підручники з журналістської майстерності

За необхідністю

Допоміжні засоби

 

Зошити-блокноти для практичних робіт та навчання

Індивідуально

Фотокамери та диктофони (мобільні)

Індивідуально

Портфоліо діяльності гуртка

2 шт.

Зошити

За необхідністю

Папір

Ручки, олівці

Маркери

Гаджети

Гумка

Скріпки, кнопки

Папки, файли

Диски CD,  DVD

 

 

 

Література

  1.Балаклицький М. А. Есе як художньо-публіцистичний жанр: методичні матеріали для студентів зі спеціальності «Журналістика»/М. А. Балаклицький. - Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2007. - 74 с.

2.Ботнер Ю. О. Журналістська майстерність : навч. посіб. / Ю. О. Ботнер. – Тернопіль : Навч. кн.-Богдан, 2013. – 231 с.

3. Жадько В. О.Журналістика та основи редакторської майстерності : навч. посіб. / В. О. Жадько ; [рец.: Г. І. Вартанов, В. І. Шпак] ; [наук. ред. В. П. Андрущенко]. – Київ : Знання, 2012. – 271 с. – Бібліогр.: с. 260-262.

  4. Кастельс М. Інтернет-галактика. Міркування щодо Інтернету, бізнесу та суспільства/Мануель Кастельс. - К.: Ваклер, 2007. - 290 с.

  5. Кусакіна Т. Два заняття з основ журналістики: матеріал для вчителя / Тамара Кусакіна // Дивослово. – 2012. – № 1. – С.20-23.

  6. Лаврик О. В. Основи журналістики: навчально-методичний посібник для студентів зі спеціальності «Журналістика»/О. В. Лаврик. - Х.: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2008. - 73 с.

  7. Лизанчук В. В. Основи радіожурналістики: підручник /В. В. Лизанчук. - К.: Знання, 2006. - 628 + компакт-диск.

8. Михайлин І. Л. Основи журналістики : підручник / І. Л. Михайлин. – 5-те вид., перероб. та допов. – Київ : ЦУЛ, 2011. – 494, [1] с. – Бібліогр.: с. 482-487.

  9. Потятиник Б. В. Інтернет-журналістика: навч. посіб/Борис Потятиник. - Львів: ПАІС, 2010. - 246 с.

10. Халлер М. Пошук і збір інформації: навч. посібник/Міха-ель Халлер. - К.: АУП, 2006. - 308 с.

11. Чічановський А. А., Старіш О. Г. Інформаційні процеси в структурі світових комунікаційних систем: Підручник. – К.: Грамота, 2010.

12. Шнайдер В. Новий посібник з журналістики та онлайн-журналістики / Вольф Шнайдер, Пауль-Йозеф Рауе. – Київ : Центр Вільної Преси, 2014. – 357 с. : табл., фот.

13. https://wwwДекорації та реквізит.youtube.com/watch?v=73w4Wupmx5M

14. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0062323-11#Text

15.http://informat.in.ua/tekstovij-redaktor-bloknot-znajomstvo-z-interfejsom.html

16. https://www.youtube.com/watch?v=0xlA-VStVuM

17 https://www.youtube.com/watch?v=Kg4qbnOJc_k

18 https://www.youtube.com/watch?v=0TRv5C8UrJ8

19 https://www.youtube.com/watch?v=WnecLeDzyZc

20 https://www.youtube.com/watch?v=Cez0aAuQdSs

docx
Додано
31 жовтня 2020
Переглядів
901
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку