Авторська програма «Ментальне здоров’я в кризових умовах «How are you?»

Про матеріал
Ця програма має на меті запропонувати українським школам концепт шкільного простору, сприятливого для психічного здоров’я учнів та персоналу та надати дорожню карту з впровадження цілісної системи заходів з підтримки ментального здоров’я у школах, що дозволяє не лише повноцінно жити, а й ефективно функціонувати у суспільстві. Регулярне піклування про власний стан може наштовхнути на відкриття внутрішнього джерела сили, що допоможе пройти крізь складні часи. Тому дбати про своє ментальне здоров’я – така ж базова необхідність кожної людини, як і дбати про здоров’я фізичне. Ментальне та фізичне здоров'я – нерозривне ціле.
Перегляд файлу

«На Всеукраїнський конкурс авторських програм

практичних психологів і соціальних педагогів

«Нові технології у новій школі»

 

Номінація «Корекційні програми»

 

Авторська програма

 «Ментальне здоров’я

в кризових умовах

«How are you?»

 Марія ШЕРЕМЕТ

практичний психолог

Прилбицького ЗЗСО І – ІІІ ступенів

імені Митрополита Андрея Шептицького

Новояворівської міської ради

Львівської області

тел.: +380986682850

                                           marijasheremet@gmail.com

Прилбичі 2023

                               

                                                   

   ЗМІСТ

Розділ І

1.1. Теоретичні основи корекційної програми «Ментальне здоров‘я в кризових умовах «Ноw are you?» (опис психологічної/соціальної проблематики).

Вступ

Актуальність  програми

1.2. Науково-методичне обґрунтування програми

1.2.1. Мета і завдання  даної корекційної програми:

1.2.2. Методи та технології реалізації

1.2.3. Ресурсне забезпечення для реалізації програми:

1.2.4. Особливості впровадження програми для здобувачів світи.

1.2.5. Опис вимог до спеціаліста, який впроваджує програму.

1.2.6. Вимоги до організації та проведення занять

1.2.7. Прогнозований результат

1.2.8. Опис апробації програми

Розділ ІІ

2.1. Тематика,  структура та зміст програми

2.2. Конспекти занять

Заняття №1

Заняття №2

Заняття № 3

Заняття №4

Заняття № 5

Заняття № 6

Заняття № 7

Заняття №8

Заняття №9

Заняття № 10

Заняття №11

Заняття № 12

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

ДОДАТКИ

ФОТОМАТЕРІАЛИ

 

Розділ І

 

  1.      Теоретичні основи корекційної програми «Ментальне здоров'я в кризових умовах «How are you?» (опис психологічної/соціальної проблематики).

Вступ

Актуальність  програми

В цій програмі я хочу розкрити проблему  ментального здоров'я, адже, всі ми знаємо, що  днем ментально здоров'я є 10 жовтня, проте ми повинні дбати про нього кожного дня, кожної хвилини. Ми ще досі не навчилися, не маємо конкретної відповіді на щоденне питання, яке лунає по декілька разів на день в житті кожного з нас «How are you», «ЯК Я?», «ТИ ЯК?», «ЯК У ТЕБЕ?». Ніхто не може сказати, що  «Все Ок!». Проте я багато разів задаю це питання дітям, їхнім батькам, колегам по роботі, та й просто знайомим  і не маю на нього правильної відповіді.  Завжди чую:  по різному, добре, непогано, аби не гірше, тримаюся; адже ті стани,  які вирують в нас з  початку війни, їх важко описати, але на це питання можуть дати відповідь, напевно, лише українці. Проте невпинно, кожного дня, питаємо «ТИ ЯК?».  І людина якось завмирає у пошуку відповіді. Я завжди думаю що, напевно,  кожна людина має відповідь свою, адже її немає, єдиної правильної, тому, що кожен робить вибір: або ділитися своїм станом, або тримати все в собі і ми розуміємо, що кожна з цих відповідей має бути прийнята,  тому, що кожен має право на неї. Тому ця програма присвячена ментальному здоров'ю. 

Найбільш вразливою верствою населення є підлітки від 13 до 17 років, адже так склалося, що зараз ми говоримо про військових, про матерів з маленькими дітьми,  людей похилого віку, інвалідів, а от про них, про підлітків, - зараз нам не до них. Вони сильні, в них витривала психіка, вони ще молоді, у них все життя попереду, вони справляться, впораються, все буде добре, бо в дорослих зараз дуже багато проблем.

Молоді люди уникають говорити про ментальне здоров'я з фахівцями, бо вони схильні думати що це соромно, якщо ми звернемося до досліджень ЮНІСЕФ, то ми бачимо, що 70% людей мають вразливу психіку, проте лише 30 %  звертаються до фахівців.

Бо ми українці так виховані, що ми самі вирішуємо  свої проблеми і, здебільшого, не звертаємося по допомогу, тобто ми живемо в аномальному стресі. І живемо, адже наші проблеми вони нікому не потрібні крім нас, і от те, що ми собі кажемо, невпинно веде нас до проблем зі здоров'ям. 

Тому давайте знову повернемося до підлітків (13 – 17), бо їм дуже хочеться, щоб говорили про них, і говорили з ними. Хоча молодь наша насправді дуже сильна, і коли ми чуємо отакі важкі страшні новини, коли ми бачимо негаразди, які діються з нашою Батьківщиною,  дивлячись на цих молодих людей, я наповнююся відчуттям сили і віри, яка певною мірою зникає після поганих новин, а от вони дають нам цю віру .

Здебільшого молодь прагне навіть не спілкування, а напевно більше розуміння їхнього життя, розуміння їхнього бачення світу, і коли ми їм заперечуємо і говоримо що так не варто робити, а  краще робити отак, вони зневіряться, розвернуться і більше до вас не прийдуть, напевно, буде кращим в той момент просто їх обняти і помовчати, або сказати «Я в тебе вірю, все в тебе буде добре!». Бо не завжди і не всі підлітки готові ділитися своїми історіями, своїми емоціями, своїми враженнями, напевно для того, щоб вони це робили, треба щоб вони довіряли нам, і це найголовніше. І тут доречним буде, напевно, навіть запитати: «Чи потрібна тобі моя допомога?», «Чим я можу тебе підтримати?»,  або «Як  я можу тобі допомогти?»,  «Хочеш поділитися своїми хвилюваннями? Може я зможу щось порадити?», «Я побуду з тобою?», «Хочеш, просто помовчимо? А я буду поряд», «Чи можу я тебе обійняти?», і тоді вже допомагаємо, якщо є в цьому потреба…

Нашим підліткам, як ми їх називаємо, ми можемо дуже сильно їм позаздрити, адже вони в свої 13 - 17 вже стали дорослими, вони вже відповідають за свої вчинки, свої дії, вони допомагають своїм рідним, і не просто допомагають, виконуючи якусь роботу, вони допомагають  їм пережити горе, яке нас спіткало…  Вони стають отим вогником, який дає нам, дорослим, натхнення, вони є отим живчиком, який наповнює нас і ми стаємо більш свідомими, і, можливо, десь повертаємося до реальності життя, бо розуміємо, що заради них ми живемо, що заради них ми маємо пережити все і залишитися не просто живими,  а залишитися в першу чергу стійкими. На жаль стійкість - це така річ, яка з'являється лише тоді, коли є випробування, та в кожного воно своє,  але і є одна стійкість  на всіх - це випробування війною, де дуже хочеться, щоб всі ми дійшли до перемоги, а не розпалися по дорозі. Ми якось завжди вчимося на історіях інших, в когось є історія яку він пережив, він надихнув нас своєю ментальністю, своєю силою, але дуже велика цінність є тоді, коли ми самі намагаємося знайти в собі свою силу, свої цінності, свої хороші моменти в житті і шляхи  подолання труднощів, і коли ми їх знайдемо, це для нас буде найбільшим досягнення в житті.

Нам потрібно питати один одного: «Як ти?», нам треба вміти слухати, що відповідає людина, треба взяти паузу і подихати для того, щоб зрозуміти її відповідь, а не одразу давати пораду чи розповідати свою історію. Всі дрібниці, на які ми ніколи не звертали увагу в спілкуванні з іншими, є дуже важливі,  адже важливо вміти поділитися, важливо бути почутим, важливо вміти чути інших людей!!!  Наше єднання, наша віра в перемогу - це і є наша сила! Наша сміливість! Адже смілива людина - це не та, яка не боїться, а це та, що боїться але іде і робить свою справу.

Потрібно знаходити силу в тому, що ти любиш, заради тих, кого ти любиш, і заради того, за для чого ти живеш. В чому твоя сила? В чому твоя надія? В чому твоя віра? Та й взагалі, в чому сенс твого життя!!!

За результатами соціального дослідження британської компанії Alligators Digital, яке відбулося в 11 країнах, зокрема і в Україні, виявили, що кожен другий українець почувається емоційно гірше, ніж три роки тому; 86% опитаних вважають, що люди, які пережили війну, можуть мати ментальні порушення та проблеми. Цей показник зростає до 91% серед тих, хто має власний досвід війни, де 44% з них молоді люди 13-17 років. Вони уникають розмов про ментальне здоров’я з фахівцями, бо вважають, що це соромно, 38% вважають, що це може вплинути на репутацію сім’ї.

Наша нервова система пластична, а особливо дитяча. Нові нейрони та зв’язки між ними з’являються безперервно. Тому, якщо людина усвідомлює, які події на неї вплинули, працює з фахівцем, або навіть просто має добру підтримку друзів – вона зможе змінити способи мислення, поведінку та відновити своє ментальне здоров’я.

Цим і зумовлена актуальність програми

  1. Науково-методичне обґрунтування програми

 

  1.   Мета і завдання  даної корекційної програми:

     Розповісти учням про те, що таке ментальне здоров’я, та як вони можуть піклуватися про нього;

     навчити учнів розпізнавати свої емоції та пояснити, що робити, якщо вони не можуть впоратися з ними;

     навчити учнів деяких вправ та практик, щоб допомогти впоратись зі страхом, тривогою, опанувати злість, заспокоїтися, почуватися впевненіше;

     дати вчителям інструменти допомоги для психічної стабілізації дітей, які вони можуть використовувати у подальшій роботі;

     сприяти формуванню в суспільстві культури піклування про ментальне здоров'я, дати розуміння та показати інструменти, які допоможуть українським дітям  дбати про свій внутрішній стан;

     сприяти підвищенню стресостійкості;

     формування позитивного мислення, сприйняття стресу як ресурсу для самовдосконалення;

     допомогти знайти внутрішнє джерело сили на рівні усвідомлення й визнання власного психічного стану та хоча б приблизної оцінки ступеня його кризовості.

    Піклування про ментальне здоров’я має стати звичною відповідальністю кожного. Тому для цього необхідно створити систему  послуг, які зможуть різними техніками та дієвими механізмами підтримати людину, коли вона не справляється самостійно та донести інформацію про них до усіх учасників освітнього процесу.

Тому ця програма має на меті запропонувати українським школам концепт шкільного простору, сприятливого для психічного здоров’я учнів та персоналу та надати дорожню карту з впровадження цілісної системи заходів з підтримки ментального здоров’я у школах, що дозволяє не лише повноцінно жити, а й ефективно функціонувати у суспільстві. Регулярне піклування про власний стан може наштовхнути на відкриття внутрішнього джерела сили, що допоможе пройти крізь складні часи. Тому дбати про своє ментальне здоров’я – така ж базова необхідність кожної людини, як і дбати про здоров’я фізичне. Ментальне та фізичне здоров'я – нерозривне ціле.

 

  1.   Методи та технології реалізації

 

В реалізації програми я застосовувала такі методи:

 «Ресурсні вправи та рухливі ігри». Ресурсні вправи давали необхідні сили/ресурси для виконання складних вправ, можливість самозахисту від неприємних спогадів та переживань. Також ці вправи допомагають групі максимально швидко відновитися. Вони включають вправи на підвищення самооцінки, рівня позитивізму, релаксацію, почуття взаємної підтримки. До них належать різні види знайомства, вправи на візуалізацію тощо. Для більшого динамізму під час корекційної програми завжди використовувала рухливі ігри (так звані «руханки»).

 «Інтерактивні міні-лекції» (5–20 хв.) - для передачі інформації та закріплення нових знань, що супроводжувалися  QRbot: сканер QR – коду, та відеофрагменти, щоб зробити її більш цікавими.

  «Міні-дискусія» - дає можливість висловити власні думки з досвіду, переосмислити та розширити їх, можливо змінити. Намагалась створити атмосферу довіри, щоб дискусія була  щирою, виробила певні рекомендації. Під час використання цього методу учасники толерантно і з повагою ставилися один до одного, оскільки це було проговорено у правилах роботи групи.

  «Саморегуляція» - антистресове дихання, аутогенне тренування, медитація, релаксація, візуалізація ресурсного стану, кінезіологічний комплекс. Здобувачі освіти  навчались ефективним  методам самодопомоги, знімали напруження, працювали над собою, розуміючи їх безпосередній вплив на свій  емоційний стан. Я як тренер, намагалась акцентувати на важливості цього методу, який усуває перенапруження, сприяє відновленню сил, нормалізує емоційний стан  та мобілізує  ресурси, якщо його вчасно застосовувати.

  «Мозковий штурм» - метод навчання, який  застосовувала, як для  обговорення проблемних питань з усіма учасниками,  так і  під час роботи у малих групах. Учасники  формулювали велику кількість ідей за короткий проміжок часу. Усі ідеї, які виникають в аудиторії чи малій групі записувалися на фліп-чарті - це полегшувало процес обговорення як в межах малої групи, так і в  аудиторії в цілому. Використовувала цей метод як на  початку тренінгу, для налаштування аудиторії для роботи, а також як подання навчального матеріалу  програми.

 «Метод конкретних ситуацій (кейсів)». Учасники заняття отримували текст з описанням конкретної проблеми. Інформацію, яка базувалася на реальній ситуації, учні  аналізували та надавали рекомендації. Потім учасники об'єднувалися в невеликі групи, обговорювали досягнення та недоліки запропонованих рішень і намагалися встановити найбільш оптимальне. У більшості випадків не бувало якогось одного, єдино правильного рішення. Одночасне існування декількох альтернативних рішень та можливість вибору формують гнучкість підходу до розгляду проблеми. Перед учасниками була задача не стільки знайти єдину відповідь, скільки поставити правильні та корисні питання, які можуть передбачати існування декількох альтернативних рішень.  Застосовувала такі способи  методу кейсів: діагностика проблеми,  діагностика декількох проблем, оцінка учасниками застосованих дій, спрямованих на вирішення проблеми, та їх наслідків. 

 «Рольова гра» - це така невеличка п’єса, що відображає життєві ситуації та сприяє кращому розумінню їх. Цей метод допоміг учасникам обговорити особисті питання, потренуватися, забезпечує «зворотній зв’язок». «Навчання через дію», це один з найефективніших методів навчання та отримання досвіду, де власні переживання яскраво запам’ятовуються та зберігаються надовго. «Рольова гра» давала  зрозуміти, як поводяться інші люди у певній ситуації та можливість оцінювати мотиви їхньої поведінки.

  «Творча праця» - це вправи, в яких фантазія використовувалась, як засіб тренінгу, наприклад: малювання мандали, моделювання.

 «Самодіагностика» - це метод самопізнання, усвідомлення власних переваг і ресурсів за допомогою запитань, вправ, тестів..

 «Зворотний зв’язок» - учні висловлювали те, що почули, побачили та відчули. Учасникам пропонувала продовжити фразу: « На цьому тренінгу я…». Учні аналізували свої очікування і по черзі висловлювалися чи справдилися вони, чи можливо навіть виявилися недоречними. Зробили карту вражень на аркуші паперу, де записували про те, що відчувають.

 «Підведення підсумків заняття» На заняттях використовувались різні форми організації роботи учасників: у колі, в малих групах (втягує людей у роботу, створює взаємну підтримку, об’єднує групу…), індивідуальні та ін.

 

  1.   Ресурсне забезпечення для реалізації програми:

     фліпчарт;

     аркуші паперу А4,А3;

     ватман;

     олівці, маркери;

     кольоровий папір;

     папір для нотаток з клейким шаром;

     ноутбуки;

     секундомір;

     музика для релаксації.

  1.   Особливості впровадження програми для здобувачів світи.

В кризових ситуаціях та ситуації, коли в країна знаходиться у воєнному стані, доцільним було б впровадження навичок психологічної стійкості на всіх рівнях освіти – від дошкільної до старшої ланки. Це наприклад про те, що мають бути запроваджені нові навчальні програми в школі, починаючи з перших класів, де навчатимуть як ідентифікувати свої емоції, будувати відносини, вирішувати конфлікти, управляти стресом. Певні теми можуть повторюватися, але вони розкриваються глибше, залежно від віку дитини. Тобто, глибина розуміння «зростає» разом із дитиною. Тому корекційна програма «Ментальне здоров’я в кризових умовах «How are you?»  має допомогти підліткам, які являються найбільш вразливими, навчитися справлятися з сильними перепадами настрою та  порушенням сну, з безпорадністю та невизначеністю, з відчуттям апатії та агресії, зі стресами та депресивними станами…

Психологи, працюючи на місці, вже розуміють, кому потрібний буде подальший супровід. І тут «підхопити» дитину і, так би мовити, провести її за руку до повного одужання, мають не лише вони, а й усі працівники школи, де має панувати повна співпраця та взаємодія між усіма фахівцями школи: психологами,  вчителями,  батьками, класними керівниками, соціальними педагогами. Саме тоді вдасться забезпечити повний цикл підтримки дітей, які постраждали внаслідок надзвичайної ситуації.

Діти та підлітки – особливо потребують уваги у ці складні часи випробувань. Бо не отримуючи підтримки від батьків, педагогів, навколишнього оточення – вони «втікають» у світ онлайн, який разом із перевагами має і ризики. Ось такі тривожні результати міжнародних досліджень:

       підлітки, що проводять понад 5 годин на день за гаджетами, частіше мають тривожні та депресивні розлади;

       91% підлітків відчувають, що соцмережі негативно впливають на сприйняття власного тіла та знижують самооцінку;

       понад 80% підлітків засинають з гаджетами, що призводить до порушень тривалості та якості сну;

       кожна третя дитина у світі стикалася з кібербулінгом, ризик самогубства у таких дітей вдвічі більший.

        Педагогічний працівник, шкільний психолог, батьки – нерозривне ціле у питанні психологічного добробуту дитини. Однак наразі не визначений механізм їхньої взаємодії і немає чітко розподілених ролей: хто і за яку «ділянку роботи» відповідає. Шкільних психологів фізично не вистачає, та і без включеності педагогів та батьків – зусиль фахівця замало, щоб забезпечити учасників освітнього процесу новими навичками самодопомоги та піклування про ментальне здоров'я себе і тих, що поруч, а це дає надію, що масова обізнаність призведе до подолання стигм в ментальній сфері.

  1.   Опис вимог до спеціаліста, який впроваджує програму.

Корекційну  програму  «Ментальне здоров’я в кризових умовах «How are you?» можуть впроваджувати фахівці психологічної служби, соціальні педагоги, вчителі, класні керівники,  які обізнані щодо тематики ментального здоров’я, володіють  методами його подолання та запобігання, формування стресостійкості, здатні мислити критично та креативно, аналізувати проблеми і генерувати рішення, ефективно спілкуватися і налагоджувати стосунки, попереджувати та конструктивно розв’язувати конфлікти, володіти собою і керувати іншими.  Ці спеціалісти повинні  володіти навичками ведення практичних занять, рольових ігор, мати професійну підготовку, володіти теоретичними знаннями з вікової та педагогічної психології, мати практичний досвід взаємодії з підлітками. Під час   занять особливо важлива роль спеціаліста, який стає, по суті, фасилітатором (від англ. facilitate — допомагати, полегшувати, сприяти). Він скеровує діяльність та взаємодію учасників на вивчення теми та досягнення мети тренінгу,  блогером, подкастиром або іншого роду контент-мейкером і тим самим привертає й утримує аудиторію.

В умовах воєнного стану в нашій країні сьогодні  як офлайн, так і онлайн – це  найефективніший спосіб отримання й обміну інформацією. Для психологічної служби доступ до віртуальних джерел часто виявляється порятунком, коли неможливі зустрічі офлайн.

Контент, зворотний зв'язок, формат і подача матеріалів – усе повинно ефективно працювати на стабілізацію емоційного стану учнів і приносити дієвий результат вже під час навчання.

Починаючи роботу над програмою, фахівцям необхідно усвідомити мету, завдання, етапи й методи її досягнення. Реалізовувати програму треба чітко, дотримуючись структури занять. Заняття повинні бути регулярними, не рідше одного разу на тиждень і здійснюватися у формі позакласної роботи, після навчальних занять. Краще вибирати дні, коли навантаження дітей є меншим.

У процесі взаємодії з дітьми потрібно орієнтуватися на вікові та індивідуальні особливості учасників, враховуючи їх емоційний стан.

Дуже важливим є налагодити стосунки та встановити довіру з учасниками тренінгу.

     Перша стосується тих, хто проводить тренінгові заняття із незнайомою аудиторією. Постарайтеся запам’ятати імена якомога більшої кількості учасників. На першому тренінгу попросіть усіх чітко записати свої імена на бейджиках або невеличких аркушах паперу і прикріпити їх на одяг.

     Це дуже важливо — звертатися одне до одного на ім’я (включно із психологом), хоча декому з учителів це на початку може здатися неприйнятним. Однак цей прийом значно полегшить вашу роботу, допоможе створити дружню атмосферу, усунути психологічні бар’єри і подолати відчуження, яке може існувати між вами та учнями. Якщо не можете подолати незручностей або переживаєте за свій авторитет, назвіться Тренером або умовним персонажем (Суперменом, Білосніжкою тощо).

     Намагайтеся ставитись однаково до всіх учасників. Навіть якщо дехто вам не подобається, не виявляйте до нього антипатії і не демонструйте відкритої прихильності до тих, хто вам до вподоби.

 

  1.   Вимоги до організації та проведення занять.

Проведення занять відбувається за певною структурою. Типова структура, мета та завдання занять разом слугують основою для складання плану його проведення. Такий план може мати різні форми (дискусія, робота у складі малих груп, робота з таблицями, перелік послідовних дій, схема тощо), але принципово те (і це слід добре засвоїти майбутньому тренеру), що план занять слід скласти обов'язково. Природно, це не означає, що заняття пройде повністю так, як було заплановано, проте план допоможе тренеру дотримуватися основних питань, які мають бути опрацьовані в ході роботи групи, інакше неможливо досягти поставленої мети заняття. Під час занять неодмінно виникає багато побічних тем для обговорення, і кожна з них виявляється більш чи менш привабливою для учасників, проте їх опрацювання слугуватиме іншим цілям. Тим часом термін заняття спливатиме, й обов'язкові питання можуть залишитися не розглянутими. Тож саме завчасно складений план допоможе дотримуватися обраної теми, дістатися бажаної мети.     

 Правильно організований навчальний простір дасть змогу психологу створити сприятливу для навчання психологічну атмосферу та забезпечити умови для інтерактивного заняття.  Оскільки переставляти важкі столи до і після кожного інтерактивного заняття складно, в кожному сучасному навчальному закладі доцільно обладнати так званий тренінговий кабінет

 На інтерактивному занятті учасники найчастіше працюють у колі. Однак розташування колом не розраховане на всі випадки життя. Наприклад, воно не надто зручне для демонстрації мультимедійних презентацій, відео та інших засобів наочності, що вимагають виходу ведучого за межі кола. У таких випадках краще підійде розміщення півколом або літерою «П».

   Приміщення для інтерактивних занять має бути просторим, зручним, легким у використанні і у процесі проведення занять, взаємозв’язки між ними, естетичність оформлення, наповнюваність, мобільність і якість навчальних і допоміжних компонентів (столів, стільців, техніки тощо).

   А також проведення інтерактивних занять потребує забезпечення занять канцелярським приладдям, яке має знаходитися (для зручності) на робочих столах

 

  1.   Прогнозований результат

Після проходження практичних занять за програмою «Ментального здоров’я в кризових умовах «How are you?» учасники отримують знання, необхідні для усвідомлення важливості збереження власного здоров’я, шляхом позитивної  трансформації негативних стресових впливів. Програма має сприяти:

     формуванню особистої відповідальності за власне життя, здоров’я, емоції та дії;

     підвищенню рівня стресостійкості;

     зміні внутрішньої установки щодо реагування на кризові ситуації;

     формуванню практичних навичок саморегуляції емоційного стану.

 

  Методи та прийоми, які використовуються у програмі:

     вправи на знайомство, сприяють формуванню довірливих, доброзичливих стосунків в групі, формуванню мотивації до самопізнання та навичок самопрезентації;

     інформаційні повідомлення, дозволяють у короткий термін часу надати правдиву, науково обґрунтовану інформацію, підвищити рівень інформованості здобувачів освіти з проблеми;

     мозковий штурм, сприяє мисленнєвій активності, напрацюванню власних ідей, висновків;

     самодіагностиці, яка направлена на формування мотивації до самопізнання, самоусвідомлення та самоаналізу особистості в даному напрямку;

     перегляд відео, сприяє засвоєнню інформації на метафоричному рівні;

     вправи на релаксацію (дихальні вправи, м’язове розслаблення, візуалізація), сприяють формуванню практичних вмінь та навичок;

     рефлексія, вона дозволяє учасникам проаналізувати та поділитися своїми думками, враженнями й відчуттями.

 

Наповнюваність групи: 8 – 12 чоловік

Вікова категорія: 7 -  11 класи

  1.   Опис апробації програми

Корекційна  програма «Ментальне здоров’я в кризових умовах «How are you?» апробована протягом лютого – квітня 2022 - 2023 навчального року (1 раз на тиждень)  із здобувачами освіти 7 - 9 класів Прилбицького ЗЗСО І-ІІІ ступенів імені Митрополита Андрея Шептицького Новояворівської міської ради Львівської області.

 Кількість учасників: 12

На І етапі впровадження програми з метою вивчення стану  обізнаності учнів щодо тематики ментального здоров’я, стресових станів, вміння долати та керувати своїми емоціями, стресом було проведено анкетування (додаток 1) серед даних учнів.

Після проведеного анкетування, можна зробити наступні висновки:

 

        Після проведення занять за даною програмою відбулося вихідне діагностування.

 

 

         Порівняльний аналіз вхідної та вихідної діагностики, за результатами якого можна зробити наступні висновки: обізнаність учнів щодо тематики ментального здоров’я значно зросла. Переважна більшість учнів правильно визначають поняття що таке «Ментальне здоров’я», «релаксація»,  види та фази стресу, знайомі з техніками подолання стресу.

       Отже, за результатами проведення порівняльного аналізу вхідного та вихідного діагностування, можна зробити висновки про те, що проведення профілактичних занять за програмою «Ментальне здоров’я в кризових умовах «How are you?» виявилося результативним і її можна рекомендувати для роботи з підлітками в закладах загальної середньої освіти.

Розділ ІІ

 

  1. Тематика,  структура та зміст програми
  1.               Програма розрахована для учнів підліткового віку (7 – 11 класи). Вона складається з 12 занять тривалістю до й години, які пов’язані один з одним по змісту, тому проводити їх необхідно у вказаній послідовності. Кожне заняття має свою структуру та розкриває зміст ключових понять. Крім того, в кожному занятті присутня практична частина, де представлені доступні техніки, вправи та методики для формування практичних навичок дій в стані стресу та способи саморегуляції власного емоційного стану.

 

Тематика та структура програми

 

Види робіт

Орієнтовна тривалість,  хв.

Ресурсне забезпечення

 ЗАНЯТТЯ 1 

 

 

5 хв.

Назва програми, вислів

Вправа «Знайомство.»

Вправа «Чому ми тут?»

5 хв.

Ватман, маркери

Прийняття правил групи

3 хв.

Дошка фліпчарт

Вправа «Корабель очікувань»

5 хв.

Ілюстрація береги надій і сподівань

Вправа «Вхідне опитування»

5хв.

Діагностика

 

Вправа «Квітка та свічка»

3 хв.

Зображення квітки та зірки

Дихальна вправа «Квадрат»

3 хв.

Зображення квадрата

  Вправа «Кульбабка»

3 хв.

Олівець. Зображення кульбаби

  Вправа «Почергове носове    

  дихання»    

2 хв.

 Телефон, мультимедіа

 

Енерджайзер. Руханка

«Мокрий собака».

5 хв.

Ритмічна музика

Вправа «Дихання по трикутнику»

3 хв.

Зображення трикутника

Вправа «Дихання за зіркою»

3 хв.

Зображення зірки

Вправа «Корабель очікувань»

5 хв.

Релаксаційна музика

 ЗАНЯТТЯ 2 

Вступне слово.

3 хв.

Вислів П. Брегг

Знайомство «Представлення учасників»

5 хв.

Ватман з написом

Інформаційне повідомлення

2 хв.

6 порад

Прийняття правил

2 хв.

Вислови, ватман, маркери

Вправа «Дихання по

долоньці»

3 хв.

Зображення долоньки

Вправа  «Колосок»

5 хв.

Зображення колоска

Вправа «Парасолька»

5 хв.

Зображення парасольки

  Руханка «Оплески».

5 хв.

Ритмічна музика

Вправа «Квітка - ромашка»

5 хв.

Зображення квітки

Вправа «Прапор»

5 хв.

Зображення прапора

Вправа «Дихання - «ха»

5 хв.

Телефон, мультимедіа

Підсумок. «Очікування»

5 хв.

  Зображення книги

 ЗАНЯТТЯ 3 

  Вступне слово 

   5 хв.

  Вислів Л Берне

  Прийняття правил групи

    5 хв

  Ватман з написом

 Знайомство. Вправа «Чарівний     

 ящик»

 

  Ящик, дзеркало

Мозковий штурм «Піраміда суджень»

5 хв.

Папір, ручки

Вправа «Лимони»

5 хв.

Зображення лимонів

Вправа «М’яч для зняття стресу»

5 хв.

Зображення м’ячиків - антистрес

Вправа «Черепаха»

5 хв.

Зображення черепахи,

Техніка релаксації Джейкобсона

5 хв.

  Стілець

Вправа «Пір’їнка і статуя»

10 хв.

Зображення пір’їнки і статуї

  Релаксація «Діамант»

5 хв.

Зображення діаманта

 ЗАНЯТТЯ 4  

Вступ

3 хв.

Вислів Г. Гейне

Прийняття правил

3хв.

Правила

Вправа «Знайомство»

5 хв.

Ватман з написом

Вправа «Очікування»

5хв.

Телефон, мультимедіа

Притча про склянку води

5 хв.

Телефон, мультимедіа

Руханка «Малювання на вільну тему»

7 хв.

 Ритмічна музика

Малювання на вільну тему

5 хв.

Папір А 4, олівці, чи фломастери

Вправа «Що таке техніка 54321?»

3 хв.

Телефон, мультимедіа

Вправа «Постукування «Метелик»

3 хв.

Телефон, мультимедіа

Вправа «Обійми метелика»

3 хв.

Телефон, мультимедіа

Релаксація «Я сонце»

3 хв.

Релаксаційна музика

  Рефлексія «Опиши одним  

 реченням»  

5 хв.

  Релаксаційна музика

 ЗАНЯТТЯ 5 

Знайомство.  Вправа

«Перетворення»

5 хв.

Шаблони квітів, ілюстрація будинку, кольорові олівці

Прийняття правил

3 хв.

Фліпчарт, маркери.

Вправа «Очікування»

3 хв.

Зображення дерева

Мозковий штурм «Зроби свій вибір»

5 хв.

Папір липкий для нотаток

Асоціативний кущ «Що таке здоров’я?»

3 хв.

Телефон, мультимедіа

Інформаційне повідомлення «Ментальне здоров’я учнів»

5 хв.

 

Вправа-дослід «Моє здоров’я»

3 хв.

Малюнок серця, олівці

Руханка «Австралійський дощ»

3 хв.

Ритмічна музика

 Вправа «Емоції як повітряні    

  кульки»

3 хв.

Зображення повітряних куль

Підсумок. Рефлексія.

5 хв.

3 кульки

Вправа «Острів мрій».

3 хв.

Плакат з островами

  Вправа «Дерево очікувань»

3 хв.

Зображення дерева, кошика

Вправа «Побажання»

3 хв.

 

Рефлексія. Вправа «Сонечко побажань». 

3 хв.

Зображення сонця

 ЗАНЯТТЯ 6 

Знайомство.

Вправа «Ініціали якості»

5 хв.

 Вислів Астрід Алауда 

 

Прийняття правил

3хв.

Фліпчарт, маркери.

Інформаційне повідомлення «Стресори – це…».

3 хв.

 

   Релаксаційні техніки

 Вправа «Кактус»

5 хв.

Релаксаційна музика

Вправа «Сокира»

3 хв.

 Телефон, мультимедіа

Вправа «Абетка сили»

3 хв.

Телефон, мультимедіа

Вправа «Цінності мого життя»

5 хв.

Телефон, мультимедіа, листок, ручка

  Вправа «Стрічка соцмереж»

3 хв.

 Телефон, мультимедіа

Притча «Ранкові сторінки»

5 хв.

 Телефон, мультимедіа

Вправа «Сходи успіху»

5 хв.

Телефон, мультимедіа

Підсумок. Рефлексія.

Прощання

10 хв.

  Релаксаційна музика

                                                            ЗАНЯТТЯ 7 

Знайомство. Вправа «Самопрезентація»

5 хв.

Вислів Вільям Джеймса

Прийняття правил

3 хв.

Фліпчарт, маркери.

Вправа «Колір настрою»

2 хв.

Телефон, мультимедіа

  Вправа «Вправа вдячності»

5 хв.

Блокнот, ручка

Вправа «Усвідомленість – цілюща сила»

5 хв.

 Телефон, мультимедіа

 Коуч-сесія «Рятівна сила   

 ритуалів»

5 хв.

Телефон, мультимедіа

Вправа «Тополя на вітру, або потягун»

5 хв.

 

Телефон, мультимедіа

Вправа «Хмари»

2 хв.

Телефон, мультимедіа

Вправа «Гумовий м’ячик»

3 хв.

М’яч

Підсумок.  Вправа «Три – два – один»

5 хв.

Телефон, мультимедіа

 ЗАНЯТТЯ 8  

Вступ. Інформаційне повідомлення «Способи керування стресом» 

5 хв.

Вислів М.П.Близького

Прийняття правил

3 хв.

Фліпчарт, маркери.

Вправа «Представлення однокласників»

5 хв.

Телефон, мультимедіа

Вступне слово

3 хв.

 

Анкетування «Що я знаю про стрес?»  

10 хв.

Анкетування

Релаксаційна техніка «Трамвай»

5 хв.

  Телефон, мультимедіа

Вправа «Банка щастя»

5 хв.

Банка, папір, ручка.

Вправа «Вчимося хвалити себе»

5 хв.

Релаксаційна музика, 

 

Вправа «Гора»

3 хв.

Телефон, мультимедіа

Релаксаційна вправа «Дзвін»

3 хв.

Релаксаційна музика

Вправа «Стілець»

3 хв.

Телефон, мультимедіа

Підсумок. Вправа «Рюкзак»

 

10 хв.

 

 ЗАНЯТТЯ 9  

Вступ. Інформаційне повідомлення «Позитивний рефреймінг» 

5 хв.

Вислів Ірвін Ялом

Прийняття правил

2 хв.

Фліпчарт, маркери.

Притча про життєві труднощі

5 хв.

Телефон, мультимедіа

Вправа «Витинанка»

3 хв.

  Листок

Вправа «Малюємо настрій»

10 хв.

  Листок, олівці

Вправа «Камінчик»

5 хв.

  Телефон, мультимедіа

Вправа «Самоконтроль…»

5 хв.

  Телефон, мультимедіа

Вправа «Занедбаний сад»

5 хв.

Банка, папір, ручка.

Вправа «Внутрішні й зовнішні ресурси»

5 хв.

Телефон, мультимедіа 

 

Вправа Парасолька»

3 хв.

Телефон, мультимедіа

Підсумок. Вправа «Мікрофон»

3 хв.

Релаксаційна музика

 ЗАНЯТТЯ 10  

Вступ.

3 хв.

 Вислів невідомий

Прийняття правил

3 хв.

Фліпчарт, маркери.

Вправа «Малюємо дорогу життя»

10 хв.

Телефон, мультимедіа

Вправа «Екстрена валіза»

5 хв.

 Листок, ручка

Вправа «Піджак на вішалці»

3 хв.

 Телефон, мультимедіа

Методика «Фортеця»

10 хв.

Релаксаційна музика

Притча про позитивне мислення

7 хв.

Релаксаційна музика, 

 

Вправа на релаксацію

5 хв.

Релаксаційна музика

Підсумок. Вправа «Веселка»

 

10 хв.

 

 ЗАНЯТТЯ 11  

Вступ. Інформаційне повідомлення про наш ресурс

5 хв.

  Вислів Невідомий

Прийняття правил

3 хв.

Фліпчарт, маркери.

Вправа «Очікування»

5 хв.

Телефон, мультимедіа

 Порадник підлітку «Як зберегти  

  ментальне здоров’я»

5 хв.

  Телефон, мультимедіа

Вправа «Безпечне місце»

10 хв.

Релаксаційна музика

Міні-лекція «5 простих правил для збереження психічного здоров’я» 

5 хв.

  Телефон, мультимедіа

Вправа «Стіна здоров’я»

5 хв.

Телефон, мультимедіа

Релаксаційна вправа «Давайте зберемо мішок»

10 хв.

Релаксаційна музика, 

 

Вправа «Майнфудлес»

3 хв.

Телефон, мультимедіа

Вправа «Бенгальські вогники»

3 хв.

Релаксаційна музика

Підсумок. Вправа «Світлофор знань»

5 хв.

Телефон, мультимедіа

 ЗАНЯТТЯ 12  

Вступ. Інформаційне повідом- лення «Способи відновлення та пошуку власного ресурсу» 

2 хв.

  Вислів Мерфі

Прийняття правил

3 хв.

Фліпчарт, маркери.

Вправа «Представлення учасниками групи»

5 хв.

Телефон, мультимедіа

Вправа «Коло довіри»

10 хв.

  Телефон, мультимедіа

Вправа «Аптечка. Пігулка. Ресурс»

5 хв.

  Листок, ручка

Вправа «Стирання інформації»

3 хв.

  Телефон, мультимедіа

Вправа «Релаксація на контрасті»»

5 хв.

Релаксаційна музика

 

Очікувані результати:

     Учасники програми усвідомлюють значення понять, особистої         відповідальності за власні емоції та дії в стресовому стані.

     Учасники підвищують рівень психологічної компетентності.

     Учасники здійснюють зміну в переконаннях, емоційних та поведінкових  реакціях.

     Учасники оволодівають низкою практичних вмінь саморегуляції.

     Учасники оволодівають практичними навиками роботи з уявою як ресурсом.

     Учасники усвідомлюють власний ресурс для відновлення.

     Учасники здійснюють глибокий самоаналіз.

     Учасники свідомо ставляться до власного здоров'я, до наявності стресових  ситуацій у власному житті.

 

Методичні рекомендації :

Методика проведення програми ґрунтується на принципі поетапності розвитку групи і наступності у самопізнанні та самовдосконаленні. Кожне наступне заняття  є логічним продовженням попереднього, а у змістовому плані підґрунтям наступного. Протягом занять важливо створити емоційно-комфортний, психологічно безпечний простір, щоб учасники змогли відчути на собі вплив позитивних емоцій та бажання їх в собі підтримувати і культивувати. Крім того, в кожному занятті присутня практична частина, де представлені доступні вправи, техніки та методики для формування практичних навичок діяти в стані стресу та способи саморегуляції власним ментальним здоров’ям та емоційним станом.

Організаційна підготовка до проведення тренінгу містить: вибір приміщення, в якому учасники тренінгу могли б активно взаємодіяти між собою; підготовка технічних засобів (фліпчарт, магнітофон та ін.) і необхідних для проведення конкретного заняття предметів. Склад групи: 10-12 учасників. Саме така кількість людей є, з одного боку, достатньо великою, щоб забезпечити необхідну різноманітність форм взаємодії, і, з другого боку, досить компактною, щоб кожен мав можливість особисто проявитися і водночас відчути себе невід’ємною частиною групи.


  1. Конспекти занять

 

Заняття №1

 «Здоров’я – найдорожчий скарб!»

Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, сприяти згуртованості групи, вільному висловленню думок. Ознайомити учасників групи з поняттям «ментальне  здоров’я», формувати цілісне ставлення до свого здоров’я, розвитку, самоусвідомлення, самоаналізу, самоповаги як необхідних складових здоров’я учнів в сучасних умовах сьогодення.

Обладнання: фліпчарт,  папіл А4, різнокольорові олівці, кульки. (супроводжуючий фон музичної релаксації)

І. Вступ. Привітання.

Мета: ознайомити учасників з основними компонентами програми, сприяти глибшому знайомству учасників між собою та допомогти емоційно налаштуватися на роботу, створити  невимушену атмосферу у групі, навчати прислухатися до себе, бути чуйним та чути інших.

Просвітницьке заняття з елементами тренінгу «Стрес та його вплив на  психологічну готовність здобувачів освіти до зовнішнього незалежного  оцінювання» - Білоцерківський механіко-енергетичний фаховий коледж

Хід вправи

Психолог: психолог представляється, вітає учасників і повідомляє про початок занять за програмою «Ментальне здоров’я в кризових умовах «How are you?», формування життєстійкості для учнів. Зазначає, що програма складається з тем, робота над якими дасть можливість і ми:

     навчимося ефективно спілкуватися;

     з’ясуємо і повторимо, що таке здоров’я, а що таке ментальне здоров’я,  що на нього впливає і як воно залежить від нас самих;

     навчимося керувати власними емоціями;

     навчимося запобігати і розв’язувати конфліктні ситуації;

     плануватимемо своє майбутнє.

Далі психолог повідомляє, що сьогодні відбудеться перше заняття, яке присвячене дихальним практикам, знайомству учасників, створенню основних правил роботи групи, де кожен учасник може представити себе і познайомитися  з іншими.

 

Види робіт

Орієнтовна

тривалість,   хв.

Ресурсне забезпечення

 ЗАНЯТТЯ 1 «Оціни свій стан» 

1.1.

Вступне слово психолога

 

5 хв.

Назва програми,

вислів

1.2.

Вправа «Знайомство.»

Вправа «Чому ми тут?» 

5 хв.

 

1.3.

Прийняття правил групи

3 хв.

Дошка фліпчарт

1.4.

Вправа «Корабель очікувань»

5 хв.

Ілюстрація береги надій і сподівань

1.5.

Вправа «Вхідне опитування»

5хв.

Діагностика

 

1.6.

Вправа «Квітка та свічка»

3 хв.

Телефон, мультимедіа

1.7.

Дихальна вправа «Квадрат»

3 хв.

Телефон, мультимедіа

1.8.

  Вправа «Кульбабка»

3 хв.

Олівець, або ручку

1.9.

  Вправа «Почергове носове  

  дихання»    

2 хв.

 Телефон, мультимедіа

 

1.10.

Енерджайзер. Руханка

«Мокрий собака».

5 хв.

Ритмічна музика

1.11.

Вправа «Дихання по трикутнику»

3 хв.

Телефон, мультимедіа

1.12.

Вправа «Дихання за зіркою»

3 хв.

Телефон, мультимедіа

1.13.

 

Вправа «Корабель очікувань»

5 хв.

 

Релаксаційна музика

ІІ. Організаційна частина.

1.Вправа «Знайомство»

Мета: емоційно налаштувати учасників групи на роботу, вміти працювати в команді, дотримуватися правил групи і навчитися самим справлятися із своїми емоціями і стресовими ситуаціями.

Тренінг «Знайомство. Міжособистісний простір у спілкуванні» | Полтавський  державний аграрний університет

Хід вправи.

Психолог: сі учасники встають в колом. Я пропонує познайомитися так. Кожний почергово називає своє ім’я, супроводжуючи його відповідним жестом. Після цього група повторює разом ім’я і рух учасника. ( я,  Марія, плескаю в долоні…)

 

2. Актуалізація теми.

1. Вправа «Чому ми тут? Що нас об’єднує?»

Мета: вчити розмірковувати, робити висновки, сприяти усвідомленню відповідальності за власне здоров’я.

Тренінг «Мотивація до підприємництва та визначення зовнішніх та внутрішніх  ресурсів молодого підприємця» в Херсоні – NGO "Poruch"

Психолог: як ви вважаєте, чому ми тут? (відповіді учасників).  Дійсно, все це так, у нас багато спільного, того, що нас поєднує. Давайте з’ясуємо, що це».  Об’єднайтеся у пари ( за місяцями року) і пропоную кожній парі на аркуші паперу протягом 1 хв знайти і написати, що у вас є спільного, і що вас об’єднує? Можливі відповіді учасників:

     ходимо до однієї школи;

     займаємося спортом;

     полюбляємо солодке;

     маємо домашніх тварин.

         Психолог уважно вислуховує слова учнів і дякує за те, що вони знайшли так багато спільного.

 Психолог: дійсно, крім приємних подій іноді ми переживаємо складні часи та ситуації. Наші заняття допоможуть навчитися почувати себе краще, більше діставати радості від життя і знаходити нові способи відпочинку та розвантаження. Під час наших занять ми будемо спілкуватися, діставати задоволення, а також зможемо ділитися своїми почуттями і враженнями від того, що з нами відбулося, говоритимемо про наше життя тепер і наші мрії в майбутньому.

 

2. Правила учасників заняття

Мета: обґрунтування  необхідності вироблення та дотримання певних правил роботи в групі, складання правил роботи в групі, створення  робочої та доброзичливої атмосфери під час сумісної роботи.

Правила групи: 1) Заборонено ображати учасників групи. 2) Забороненно  постити будь яку пропаганду. 3) В групі можна продавати тільки власні  речі,... | By Куплю - продам Вінниця | Facebook

Психолог: щоб співпраця була цікавою і  плідною, щоб кожний учасник у групі відчував себе комфортно і безпечно. Я пропоную прийняти правила.

Правила роботи в групі:

     Добровільна участь (право відмовитися від участі в обговоренні якоїсь проблеми);

     Конфіденційність;

     «Я» - звернення (говорити від себе);

     «Піднята рука» (не перебивати, говорити по черзі);

     Бути чесними;

     Бути толерантними;

     Не критикувати, а допомагати;

     Один говорить – всі слухають;

     Дотримуватись регламенту;

     Бути активним і позитивним;

     «Стоп» - правило (якщо подальше обговорення неприємне або небезпечне для Вас);

     Правило поваги до своєї думки  і до думки інших

     Мобільний без звуку.

Психолог: чи є необхідність дописати якесь нове правило? Правила допомагають створити атмосферу довіри та підтримки, коли кожен учасник може виражати свої почуття, висловлювати власні думки без побоювання; формувати навички спілкування, обговорення, розв’язання проблеми, участі в спільному виробленні рішень, здатність дивитися на ситуацію з точки зору іншої людини.

3. Вправа «Корабель очікувань»

Мета: налаштувати на заняття, визначити рівень знань щодо теми заняття, створити основу для більш змістовної роботи.

Психолог: учасники на стікерах - корабликах записують свої очікування від тренінгу. Потім, виголошуючи свої очікування, приклеюють їх на плакаті «Береги», де з двох боків річки зображені: – «Берег надій»,  та «Берег реалізованих сподівань». Учасники приклеюють свої стікери  до «Берега надій», вирушаючи у подорож до протилежного берега.

Тренінг «Гігієна ротової порожнини»

 

 

 

Психолог: наше сьогоднішнє заняття присвячене дихальним практикам, адже це найпростіший спосіб впоратися із сильними емоціями. Вони не займають багато часу, їх можна виконувати у будь-якому місці та адаптувати відповідно до власних потреб. Бажано звертати увагу на те, щоб при диханні використовувалася діафрагма. Варто зазначити, що дихальні практики можуть подіяти не відразу, призвести до відчуття легкого запаморочення.

     Дихальні техніки для зняття напруги і тривоги. Якість і глибина дихання відіграє важливу роль у керуванні емоціями в ситуаціях стресу і тривоги. Ще в давнину виявили зв'язок між дихальними процесами та емоціями, фізичним та розумовим станом людини. Дихальні вправи – це ефективний засіб зняття напруги і тривоги. За допомогою регуляції дихання людина здатна змінювати свій стан. Нервові імпульси з дихальних центрів мозку поширюються на кору головного мозку й змінюють її тонус. Повільний вдих і різкий видих тонізують нервову систему, підвищують рівень її функціонування.

Канадський учений Л. Персіваль запропонував використовувати дихальні вправи в поєднанні з напругою і розслабленням м'язів. Роблячи затримку дихання на фоні напруги м'язів, а потім спокійний видих, який супроводжується розслабленням м'язів, можна зняти надмірне хвилювання.

Дихальні техніки є дуже дієвим інструментом керування емоціями в ситуаціях стресу і тривоги, інструментом регуляції злості чи стишення в часі фізичного або емоційного збудження. Вони ефективні як для дорослих, так і для дітей. Такі техніки можна застосовувати в найрізноманітніших життєвих ситуаціях і протягом усього життя Вміння заспокоюватися за допомогою дихання – це дуже практична і універсальна навичка, оскільки для того, щоб дихати не потрібно особливих умов, оснащення, матеріалів. Дихання завжди з нами, ми можемо дихати будь-де, це виглядає природно і непомітно для оточуючих.

  1.      Вхідне опитування (ДОДАТОК 1)
  2.       
  3.      Звіт про результати опитування жителів Апостолівської міської об'єднаної  територіальної громади щодо якості послуги вуличного освітлення |  Апостолівська міська рада

Мета: метою анкетування було визначити рівень обізнаності підлітків  щодо проблеми ментального здоров’я, стресу та стресостійкості у сучасному світі.

ІІІ. Техніки для подолання стресу

1. Вправа «Квітка та свічка» для розслаблення та глибокого дихання.

https://youtu.be/hVTqEEVUZaw

      

Мета: поглибити та розширити поняття про стрес, стресор, з’ясувати причини стресу, вплив стресу на здоров'я, необхідність володіння методами запобі­гання стресу та найпростішими психологічними прийомами профілактики, подолання, зняття стрес – напруження.

Психолог:

     Уявіть, що у вас в одній руці приємно пахне квітка, а в іншій — запалена свічка.

     Повільно зробіть вдих через ніс й уявіть, що відчуваєте запах квітки.

     Повільно видихніть через рот, наче задуваєте свічку.

     Повторіть кілька разів.

2. Дихальна вправа «Квадрат» https://www.youtube.com/watch?v=3W1UiXZhmOU

Рекомендації психолога - МНАУ      

Мета: привернути увагу до внутрішнього стану, до відчуття свого організму, акцентувати увагу на важливості та необхідності правильних дихальних вправ.

Психолог: вправа складається з чотирьох етапів: вдих – пауза – видих – пауза, кожен з яких займає по 4 секунди. Кількість часу виконання кожного з етапів можна збільшувати відповідно до власних потреб та відчуттів.                                                Для дітей молодшого шкільного віку: під час виконання вправи дитина може водити пальцем однієї руки по долоні іншої, малюючи квадрат. На вертикальних гранях уявного квадрату робиться вдих або видих, а на горизонтальних — паузи

Картотека дихальної гімнастики у другій молодшій групі3.Вправа «Кульбабка»

 

 

 

 

Мета: формувати позитивну картину світу, акцентувати увагу бачити в інших позитивні якості.

Психолог: для виконання вправи необхідно уявити білосніжну пухнасту кульбабку в руці (можна взяти олівець, ручку, лінійку тощо). Завдання — подмухати на квітку так, щоб з неї злетіли всі пушинки. Для цього слід зробити один короткий глибокий вдих через ніс і довгий видих через рот. Здути всі пушинки з кульбабки потрібно за 1-3 рази.

4.Вправа «Почергове носове дихання»

Дихальні техніки для зняття стресу та міцного сну - Фото

Мета: вчитися звільнятися від негативних думок та емоцій.

Психолог:

     Сядьте, схрестивши ноги.

     Покладіть ліву руку на коліно, а правий великий палець – на праву ніздрю.

     Повністю видихніть, а потім закрийте праву ніздрю.

     Вдихніть через ліву ніздрю.

     Розкрийте праву ніздрю і видихніть крізь неї, закриваючи при цьому ліву.

 

5.  Енерджайзер

Мета: опанувати навики знання фізичного та емоційного напруження, навчитися усвідомлювати процеси в тілі, а також сприймати темп, ритм та енергію, створення позивного мікроклімату в групі.

Психолог: на кожному занятті ми з вами будемо робити рухові ігри та вправи для підняття тонусу, зняття напруження і  активізації уваги. Такі ігри називатимемо «енерджайзерами»».

Руханка «Мокрий собака».

Dog Shaking Water Off Clearance, SAVE 56%.

Мета: допомога учасникам заняття усвідомити особисті очікування від ознайомлення з видами і стадіями стресу, та звільнення від негативних почуттів та емоцій, створення позитивного настрою.

Психолог: а зараз  пропоную всім  учасникам утворити коло й уявити що: «Ви мокрий собака, який вийшов із води. Зараз струсіть воду з голови, тепер із плечей, з правої лапи, з лівої, із задніх лап, з усього тіла».

6. Вправа «Дихання по трикутнику»                                                              https://youtu.be/WyB9Ao9QhnQ                                                        

       

Мета: навчитися знімати внутрішнє і зовнішнє напруження, створення рецепту гарного настрою.

Психолог: рухайтеся по сторонах трикутника і дихайте по алгоритму:

     Вдих на рахунок 3

     Затримка по рахунку 3

     Видих на рахунок 3

7. Вправа «Дихання за зіркою»

Мета: вчимся звільнятися від негативних думок та емоцій..

Психолог: рухайтеся навколо зірки і дихайте по алгоритму:

     Вдих

     Затримка

     Видих

8. Вправа «Корабель очікувань»

Тренінг «Гігієна ротової порожнини»

 

 

 

 

 

Мета: отримати зворотній зв'язок від учасників, сприяти більш свідомому засвоєнню інформації учасниками.

Психолог: а зараз учасники по черзі підходять до  «Берега реалізованих сподівань». У кого з учасників реалізувалися їхні очікування, той  переклеює свої стікери  до «Берега реалізованих сподівань», а якщо є такі учасники, в яких їхні очікування не справдилися, то вони залишаються на «Березі надій.»

Заняття №2

Щоб насолоджуватися здоров’ям, потрібно працювати над собою.

 (П. Брегг)

Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, сприяти згуртованості групи, вільному висловленню думок.

І. Вступне слово 

Психолог: психолог представляється, вітає учасників і повідомляє про продовження занять за програмою «Ментальне здоров’я в кризових умовах «How are you?»

         Далі психолог повідомляє, що сьогодні ми продовжуємо  тему, яка присвячена дихальним практикам, знайомству учасників, створенню основних правил роботи групи, де кожен учасник може представити себе і познайомитися  з іншими.

 

Види робіт

Орієнтовна тривалість, хв.

Ресурсне забезпечення

 ЗАНЯТТЯ 2 

Вступне слово. Перевірка свого ментального стану

3 хв.

Вислів П. Брегг

Знайомство «Представлення інших»

5 хв.

 

Інформаційне повідомлення

2 хв.

6 порад

Прийняття правил

5хв.

Вислови, ватман, маркер

Вправа «Дихання по долоні»

5 хв.

Зображення долоньки

Вправа «Колосок»

15-20 хв.

Зображення колоска

Вправа «Парасолька»

10 хв.

Зображення парасольки

  Руханка «Оплески».

5 хв.

Ритмічна музика

Вправа «Квітка - ромашка»

15 хв.

Зображення квітки

Вправа «Прапор»

2 хв.

Зображення прапора

Вправа «Дихання - “ха”»

1 хв.

Телефон, мультимедіа

Підсумок. «Очікування»

5 хв.

  Зображення книги

 

ІІ. Організаційна частина.

1.Вправа «Представлення інших»

Мета: знайомство учасників тренінгу, мотивація  до участі в програмі, створення сприятливої атмосфери у групі, розвиток навичок презентації інщих.

 

Тренінг - новий формат спілкування з батьками у НУШетодична." (методична  розробка)

Психолог: учасники утворюють пари. Після цього кожен учасник опитує свого партнера упродовж певного часу, намагаючись зібрати якнайбільше інформації про нього. Час обговорюється заздалегідь, але не більш ніж 2-3 хвилин. Після закінчення часу відбувається зміна ролей у парах.

       Через 5 хвилин учасники повертаються в коло, і кожен представляє свого партнера, розповідаючи про те, що йому вдалося про нього дізнатися.

2. Інформаційне повідомлення

Інформаційне повідомлення | Новопсковська РДА

Психолог : часто зрозуміти свій стан буває складно. Будь-яка з реакцій сьогодні — це нормальна реакція на ненормальну ситуацію! Але важливо принаймні відстежувати зміни: відновлювати ритм життя і помічати нетипові для вас прояви емоцій. Це допоможе не втратити момент, коли час звернутися за професійною допомогою. Головні відчуття для підлітка— це захищеність та безпека, особливо під час війни. Як створити умови, щоб дитина не втрачала відчуття безпеки у стресовій ситуації, як допомогти їй стабілізувати свій емоційний стан, як впоратися з нав’язливими думками, створити умови, щоб дитина не втратила відчуття безпеки.

3. Пропоную 6 порад, як подбати про своє ментальне здоров’я: (ДОДАТОК  2)

 

Поради батькам — Мирненський опорний заклад ЗСО І-ІІІ ст. "Інтелект"

Психолог: сьогодні на занятті ми продовжуємо знайомитися з новими дихальними техніками, які можна застосовувати в найрізноманітніших життєвих ситуаціях і протягом усього життя. Щоб глибоке дихання стало звичкою, практикуйте його у випадку напруги і тривоги. Дихання необхідне для життя і лежить в основі більшості функцій організму, воно є ключем до підтримання фізичного та психічного здоров'я. Звучить надто просто, адже щодня людина у стані спокою робить від 17 280 до 21 600 вдихів. Але якщо вірити експертам, більшість із нас дихає неправильно, "надто поверхнево". Як дихати правильно, яка користь глибокого дихання для здоров'я ми розглянемо на прикладі простих технік, які є корисні для  дихальної системи. 

4. Повторення правил учасників тренінгу

Мета: обґрунтування  необхідності вироблення та дотримання певних правил роботи в групі, складання правил роботи в групі, створення  робочої та доброзичливої атмосфери під час сумісної роботи.

Правила нашої групи + правила поведінки за столом | Ілюстрації. Дошкільна  освіта

Психолог: щоб співпраця була цікавою і  плідною, щоб кожний учасник у групі відчував себе комфортно і безпечно. Я пропоную прийняти правила.

Правила роботи в групі:

     Добровільна участь (право відмовитися від участі в обговоренні якоїсь проблеми);

     Конфіденційність;

     «Я» - звернення (говорити від себе);

     «Піднята рука» (не перебивати, говорити по черзі);

     Бути чесними;

     Бути толерантними;

     Не критикувати, а допомагати;

     Один говорить – всі слухають;

     Дотримуватись регламенту;

     Бути активним і позитивним;

     «Стоп»-правило (якщо подальше обговорення неприємне або небезпечне для Вас);

     Правило поваги до своєї думки  і до думки інших

     Мобільний без звуку.

Психолог:  чи є необхідність дописати якесь нове правило?

Хід вправи.

ІІІ. Очікування учасників заняття

Мета вправи: допомогти присутнім усвідомити й проговорити свої наміри та сподівання від даного заняття.

Украинцы назвали главные ожидания от работы Зеленского - опрос – новости на  УНН | 10 июля 2019, 10:05

                 Групі пропонується на стікерах (маленьких липких аркушах) записати відповідь на запитання:

                 Яких знань та вмінь ви потребуєте?

                 Про що ви хотіли б дізнатися з оголошеної теми нашого заняття, щоб ця зустріч була для вас корисною, допомагала у подальшій діяльності?

Тоді кожна особа зачитує написане,  потім ці аркуші розміщують на першій сторінці розгорнутої книги, намальованої на ватмані. (В кінці тренінгу очікування які здійснилися, учасники переносять на другу сторінку. Це дасть можливість подивитися чи вдалося виконати очікування учасників і наскільки продуктивною була праця протягом заняття).

 

ІV. Техніки подолання стресу

 

1. Вправа «Дихання по долоньці»                                                        https://youtu.be/01TwNmy6OXg

Мета: вчити розмірковувати, робити висновки, сприяти усвідомленню відповідальності за власне здоров’я.

 

 

 

 

 

 

 

Психолог: підніміть ліву долоню догори, а вказівним пальчиком правої руки  проводьте, ніби окреслюєте долоню: вверх – вдих, вниз – видих.

 

2. Вправа «Колосок»

Мета: забезпечити психологічне розвантаження, поліпшити емоційний стан, відновити сили для подальшої роботи.

 

Картки, які допоможуть виконати дихальні вправи для стабілізації – ДУ  "Кіровоградський обласний центр контролю та профілактики хвороб  Міністерства охорони здоров'я України"

 

Психолог: А зараз дивимося на колосок, уважно рахуємо, скільки у нього є зернин на колоску (приблизно 10). Тому вдихаючи рахуємо до 5, затримуємо дихання на 3-5 – хто скільки зможе, і тоді повільно видихаємо, знову рахуємо до

 

3.Вправа «Парасолька»

Мета: формувати усвідомлення цінності психічного здоров’я, його значимості для повноцінного життя.

 

Психолог: а зараз уявімо собі, що ми розкриваємо парасольку, коли ми її розкриваємо, то вдихаємо, уважно рахуємо, (приблизно рахуємо до 2 -3), затримуємо дихання на 3-5 – хто скільки зможе, і тоді повільно видихаємо, знову рахуємо до 5. Складається парасоля довше, ніж розкладається, тому будьте уважні до частоти дихання.

 

4.Вправа – руханка «Оплески».

Мета: формувати позитивну картину світу, акцентувати увагу бачити в інших позитивні якості.

Картинки аплодисменты (100 фото) • Прикольные картинки и позитив

 

Психолог: розміщує учасників на стільцях колом, послідовно кілька разів пропонує підвестися тим, хто має певне вміння чи якість, щось любить або бажає чомусь навчитися, інші учасники групи активно аплодують тим, хто підвівся. (Наприклад: «Підведіться з місць усі ті, хто вміє вишивати». Оплески! «Дякую, сідайте». «Підведіться з місць усі ті, хто вміє кататися на гірських лижах». Оплески! «Дякую, сідайте». Далі: «Підведіться з місць усі ті, хто любить дивитися серіали...», «Підведіться з місць усі ті, хто мріє навчитися грати у великий теніс...» тощо.)

5. Вправа «Квітка - ромашка»

Мета: нейтралізація емоційної напруги, розуміння потрібності нової техніки, задіяти себе, щоб відволікти від негативних думок та переживань, розвивати відчуття вдячності.

 

 

Психолог: а зараз уявімо собі, що ми тримаємо у руках квітку, уявно піднімаємося по стеблині вверх і вдихаємо повітря (приблизно рахуємо до 5), затримуємо дихання на 5-6 – в залежності скільки є пелюсток на квітці, умовно обводимо їх пальцем, і тоді повільно видихаємо, знову рахуємо до 5.

 

6. Вправа «Прапор»

Мета: нейтралізація емоційної напруги, розуміння потрібності нової звички, задіяти себе, щоб відволікти від негативних думок та переживань, розвивати відчуття вдячності.

 

 

 

 

 

Психолог: постав палець на позначку початку: Проводь пальцем по лінії стрілки. Якщо вона зелена – роби повільний вдих. Синя – роби повільний видих. Довга лінія стрілки показує, що вдих чи видих слід зробити тривалішим. Зроби 2-3 таких кола дихання. Повністю обвівши картку, зроби рухи пальцями, наче струшуєш воду. Якщо хочеш, переходь до наступної картки

 

7. Вправа «Дихання “ха”.»

Мета: розслаблення, спонукати учасників до дій, покращити якість свого внутрішнього стану, відновлення стресостійкості.

 

Дихальні вправи здатні допомогти позбавитися алергії, якщо виконуються  правильно - Estet-Portal

Станьте, ноги поставте нарізно. Повільно піднімайте обидві руки над головою, зробіть глибокий вдих і затримайте дихання на 5-10 секунд (можна рахувати до 10-20). Після цього, різко опускаючи руки вниз, нахиліться вперед і видихніть максимум повітря із звуком “ха”.  Виконайте цю вправу декілька разів,                                                                          після цього ви відчуєте, що хвилювання зменшилось, з’явилась впевненість у собі.

8. Вправа «Очікування»

 Мета: отримати зворотній зв'язок від учасників, сприяти більш свідомому засвоєнню інформації учасниками.

Психолог: в кінці заняття очікування які здійснилися, учасники переносять на другу сторінку. Це дасть можливість подивитися чи вдалося виконати очікування учасників і наскільки продуктивною була праця протягом заняття.

BookBerry

Заняття № 3

Існують тисячі хворіб, але здоров’я буває лише одне.

 (Л. Берне) 

Мета: формувати усвідомлення цінності ментального здоров’я, його значимості для повноцінного життя.

І. Вступне слово 

Психолог: повідомляє тему заняття та налаштовує на закріплення інформації отриманої на попередніх заняттях.

      Перед початком нашого заняття   пригадаймо, що таке стрес  та назвіть життєві ситуації, які можуть призвести до стресового стану?

     Чи всі названі вами ситуації мали негативне емоційне забарвлення?

Висновок: до стану стресу можуть призвести як негативні події (втрата близьких, хвороба, конфлікт та ін.) так і позитивні (неочікувана зустріч з рідними, різкі позитивні зміни в житті та ін.). Стрес ми також можемо поділити на «хороший» та «поганий».

 

Види робіт

Орієнтовна тривалість, хв.

Ресурсне забезпечення

 ЗАНЯТТЯ 3 

  3.1.

 Вступне слово 

   3 хв.

 Вислів Л. Берне

  3.2.

 Прийняття правил групи

    3 хв

 

  3.3.

Знайомство. Вправа «Чарівний ящик»

 

 Ящик, дзеркало

3.4.

Мозковий штурм «Піраміда суджень»

5 хв.

Папір, ручки

3.5.

Вправа «Лимони»

3 хв.

Зображення лимонів

3.6.

Вправа «М’яч для зняття стресу»

3 хв.

Зображення м’ячиків - антистрес

3.7.

Вправа «Черепаха»

3 хв.

Зображення черепахи,

3.8.

Техніка релаксації Джейкобсона

3 хв.

    Стілець

3.9.

Вправа «Пір’їнка і статуя»

3 хв.

Зображення пір’їнки і статуї

3.10.

  Релаксація «Діамант»

 

8 хв.

Зображення діаманта

 

 

1. Правила учасників заняття  

Мета: обґрунтування  необхідності вироблення та дотримання певних правил                                                                   роботи в групі, складання правила роботи в групі, створення  робочої та доброзичливої атмосфери під час сумісної роботи.

 

Правила роботи в групі, правила для учнів

Психолог: щоб співпраця була цікавою і  плідною, щоб кожний учасник у групі відчував себе комфортно і безпечно. Я пропоную прийняти правила.

Правила роботи в групі:

     Добровільна участь (право відмовитися від участі в обговоренні якоїсь проблеми);

     Конфіденційність;

     «Я» - звернення (говорити від себе);

     «Піднята рука» (не перебивати, говорити по черзі);

     Бути чесними;

     Бути толерантними;

     Не критикувати, а допомагати;

     Один говорить – всі слухають;

     Дотримуватись регламенту;

     Бути активним і позитивним;

     «Стоп»-правило (якщо подальше обговорення неприємне або небезпечне для Вас);

     Правило поваги до своєї думки  і до думки інших

     Мобільний без звуку.

Психолог:  чи є необхідність дописати якесь нове правило?

ІІ. Організаційна частина.

 

1. Вправа на знайомство «Чарівний ящик»

Мета: познайомитися один з одним, розтопити лід між учасниками заняття.

Деревянная шкатулка SV ручной работы (BB-2) – фото, отзывы, характеристики  в интернет-магазине ROZETKA от продавца: SVstore | Купить в Украине: Киеве,  Харькове, Днепре, Одессе, Запорожье, Львове

Психолог:  кожен учасник підходить до коробки, дивиться всередину й каже одну хорошу річ про людину, чиє фото він бачить всередині, не відкриваючи групі секрету, хто там. Коли учасники заглядають у коробку, вони бачать там своє відображення, тобто повинні сказати щось хороше про себе. Наприкінці  вправи тренер каже, що гра має  безліч позитивних рис і в учасників буде шанс проявити ці риси під час тренінгу (навчання).

 

2. Мозковий штурм “Піраміда суджень”

Мета: оцінити значущість суджень за такими  позиціями, створити підґрунтя для подальшої роботи та визначте рівень  поінформованості учасників тренінгу з даної теми.

Піраміда логічних рівнів Ділтса! – Бізнес-UA!

Хід вправи:

Психолог:  об’єднує учасників у три групи (за словами віра, надія, любов). І група визначає позицію І - «Функції дитини», ІІ – позицію «Функції сім’ї», ІІІ – позиція «Функції школи». Усі висловлювання записуються на аркуші паперу і обговорюються в групах. Лідери груп презентують свої судження. Питання, яке ми ставимо на обговорення – це питання ментального здоров’я по відношенні до піраміди суджень.

 Після виступів лідерів груп тренер коментує всі висловлювання.

  Позиція «Функції дитини»

       може розрізняти свої емоції, керувати ними та гармонійно функціонувати;

       здатна спілкуватися і будувати стосунки з іншими;

       розвивається й навчається;

       позитивно оцінює себе, приймає та любить себе такою, якою вона є;

       приймає власні тверді рішення;

       нормально адаптується до нових умов життя;

       сама може розв’язувати проблеми;.

       дбає про режим сну;

       уникає стресових ситуацій та  адекватно на них реагує;

Позиція «Функції сім’ї»

       розвиток емоційного інтелекту в дітей: сприйняття і розуміння своїх емоцій допоможе їм у дорослому віці вправніше керувати своїми емоціями;

       організація здорової атмосфери в родині, налагодження режиму дня для дітей;

       соціальна підтримка незахищених верств населення (наприклад, матерів-одиначок, жінок, що постраждали від насильства, людей з інвалідністю);

       може розв’язувати проблеми.

Позиція «Функції школи»

     навчити підлітка не боятися труднощів, бути цілеспрямованим;

     навчити захищати себе, бути впевненим у собі;

     не завжди батьки можуть вчасно помітити зміни в поведінці своєї дитини. Особливо це стосується підлітків — вони більш замкнуті, а більшість часу проводять у школі та з друзями. Тому вчителям варто звертати увагу на поведінку своїх учнів, будувати з ними довірливі відносини, допомагати вирішувати конфлікти;

     легко адаптуватися до соціального середовища та його змін;

     стати місцем, де про психічне здоров’я не бояться говорити;

     вчать дітей дбати не тільки про своє тіло та довкілля, а і про добробут та психіку;

     ментальне здоров’я має зайняти окрему позицію в системі шкільних цінностей;

     створити психологічні простори. Кожному учневі час від часу необхідне розвантаження, можливість усамітнитися. Тому кімната, де ніхто не потурбує, допоможе заспокоїтися та зосередитися;

     навчити просити про допомогу. Цього насправді й багато дорослих не вміють робити. Зізнатися: я не ОКЕЙ, підтримайте мене, обійміть, скажіть кілька добрих слів чи дозвольте поділитися тим, що мене непокоїть. Так посилюється психологічна відновлюваність. Люди не стають стійкішими до стресових подій, але швидше повертаються в ресурсний стан;

     підтримати дітей, які вже відчувають труднощі з ментальним здоров’ям. Бо люди з розладами більше страждають від чужих недобрих вчинків, ніж самі несуть загрозу. Депресія, тривога, розлад адаптації не призводять до агресивної поведінки;

     скерувати за фаховою підтримкою. А також впевнитися, що людина дійшла туди, куди її направили, та отримала допомогу

     адаптація до нових умов.

 

ІІІ. Техніки подолання стресу

 

1. Вправа  «Лимони»  Вправа для зняття м’язового напруження.

 https://www.youtube.com/watch?v=hguSKqCOJOM

Мета: забезпечити психологічне розвантаження, поліпшити емоційний стан, відновити сили для подальшої роботи.

 

Саджанці Лимон Мейера | Каталог рослин від Літинсад      

Психолог: 

     Уявіть, ніби ви підходите до дерева та зриваєте два лимони, по одному в кожну руку.

     Сильно здавіть лимони, щоби вичавити сік – вичавлюйте, вичавлюйте, вичавлюйте!

     Киньте лимони на підлогу та розслабте руки.

     Потім повторюйте, доки соку не набереться на склянку лимонаду.

     Після останнього натискання та кидка струсіть руки, щоби розслабитися.

2. Вправа «М’яч для зняття стресу» (Вправа для зняття м’язового напруження та масажу рук).

https://youtu.be/qT6O4vCDFyY

Мета: розслаблення, спонукати до дій покращувати якість свого емоційного стану та й життя в цілому.

Мялка-антистресс для рук - 33 Поделки

Психолог: 

       Зробіть собі м’ячик для зняття стресу. Наприклад, для цього ви можете наповнити повітряні кульки сухим горохом або рисом.

       Візьміть м’яч у руку, можете взяти два в обидві руки, стисніть м’яч і розслабте руку.

       Проекспериментуйте зі стисканням м’яча. Знайдіть спосіб, який підходить саме вам, змінюйте швидкість стискання, силу та тривалість стискань так, як вам буде подобатися.

3. Вправа «Черепаха» Вправа для зняття м’язового напруження.

 https://www.youtube.com/watch?v=Ox_vERq7Gu4

Мета: формувати практичні вміння саморегуляції.

                  

 

Психолог: 

     Уявіть, що ви черепаха, яка йде на повільну, розслаблену прогулянку.

     Уявіть, ніби раптово почався дощ.

     Щільно згорніться в калачик під панциром десь на десять секунд.

     Уявіть, що знову вийшло сонце, тому можна вилазити з панцира та продовжити розслаблену прогулянку.

     Повторіть кілька разів. Переконайтеся, що завершуєте вправу прогулянкою, щоби ваше тіло розслабилося.

 

4.Вправа «Техніка релаксації Джейкобсона»

Вправи на напруження-розслаблення:

ttps://www.youtube.com/watch?v=-EZD0ZHW0BU

Мета: формувати вміння переключати свою увагу, навчати керувати своїм часом.                      

Методика Джекобсона - YouTube

Психолог: 

       стисніть кулаки і напружте руки до плечей, а потім розслабте руки, «скиньте» напруження униз;

       відтягніть плечі назад і максимально напружте їх у такому положенні, а потім розслабте;

       витягніть плечі вперед і максимально напружте у такому положенні, а потім розслабте;

       максимально втягніть живіт, а потім розслабте його;

       максимально надуйте живіт або напружте м’язи живота, а потім розслабте їх;

       сильно притисніть ноги до підлоги, а потім розслабте їх;

       підніміть вгору пальці ніг і натягніть на себе ступні, а потім розслабте ступні та пальці.

У цьому скороченому варіанті також важливо:

       стежити за тим, як напруга покидає Ваші м’язи;

       зосереджувати увагу на отримуване розслаблення;

       відчувати різницю між станом напруження і розслаблення;

       звертати увагу тільки на ті м’язи, які Ви напружуєте та розслабляєте.

В результаті постійних вправ з м’язової релаксації можна сформувати навик відстеження і зняття напруги в конкретних групах м’язів (відтоді – зниження тривоги, страху, роздратування) – у будь-який час, в будь-якому положенні тіла, навіть під час будь-якої діяльності.

Техніки релаксації в стані тривоги є «симптоматичним» засобом – вони допомагають знизити тривогу тут і зараз, але не дозволяють вирішити головну проблему – подолати схильність надмірно  тривожитися та  дратуватися.

 

5. Вправа «Пір’їнка і статуя» Вправа для зняття м’язового напруження.

Мета: знизити рівень тривоги, навчитися оволодівати своїми почуттями.

Психологічні хвилинки -підбірка вправ для стабілізації психофізіоло

Психолог: 

       Уявіть, що ви пір’їнка, що літає в повітрі приблизно десять секунд.

       Раптом ви завмираєте й перетворюєтеся на статую. Не рухайтеся!

       Потім повільно розслабтеся, знову перетворюючись на пір’їнку, що літає в повітрі.

       Повторіть кілька разів. Переконайтеся, що закінчите пір’їнкою в розслабленому стані.

 

6. Релаксація «Діамант»

Психолог:  учні по черзі висловлюються про заняття – те що на їхню думку, було найбільш цікавим і корисним, - за допомогою слів:  «Справжній діамант на занятті сьогодні – це…»


Заняття №4

Єдина краса – це здоров’я. 

(Г. Гейне)

Мета: формувати в учасників мотивацію до самовдосконалення; привернути увагу до внутрішнього стану, формувати практичні вміння саморегуляції.

 Вступ

Арт-Коучинг - СТРУКТУРНІ ВПРАВИ НА ТРЕНІНГУ ❗️                    </div>
                </div>
                                                                                                            </div>
                    

                    

                                    </div>

                <div class=

docx
Додав(-ла)
Шеремет Марія
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
1 лютого
Переглядів
540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку