Авторська розробка на тему «Фрагменти уроків з використанням стратегій «Дискусія», «Читання з позначками», «Мікрофон»

Про матеріал

Авторська розробка, фрагмент уроку з використанням стратегій критичного мислення "Дискусія", "Читання з позначками", "Мікрофон", на уроках початкової школи.

Перегляд файлу

1

 

Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради

Кафедра «Початкова школа»

 

 

 

 

 

Авторська розробка

на тему «Фрагменти уроків з використанням стратегій «Дискусія»,

«Читання з позначками», «Мікрофон»

 

 

 

 

 

 

 

                                                              Виконала:

                                                              Матвієнко Анна Вікторівна

                                                              вчитель початкової школи

                                                        Запорізького навчально-виховного                          комплексу «Вибір»

 

 

 

 

 

Запоріжжя

2018

 

Вступ

 Формування у Україні нової системи освіти, зорієнтованої на входження в новий освітній простір, супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії та практиці навчально-виховного процесу. Саме в цьому полягає актуальність впровадження в процес навчання сучасних технологій, спрямованих на розвиток критичного мислення, співпраці, комунікативних здібностей та креативності.

 В роботі представлені приклади використання інтерактивних стратегій навчання, таких як «Дискусія», «Читання з позначками», та «Мікрофон», які не порушують принципів класно-урочної системи та водночас направлені на реалізацію особистісно-зорієнтованого навчання. 

 Мета роботи – розкрити основні вимови до організації інтерактивного навчання на уроках грамоти через використання стратегій «Дискусія», «Читання з позначками», «Мікрофон».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основна частина

Стратегії дискусії (теоретична частина)

 Який учень має кращі результати навчання? Той, який правильно та швидко відповідає на буквальні запитання, чи той, який уміє висловлювати власну думку під час дискусії ?

 Дискусія – публічне обговорення спірного питання. Є кілька стратегій, які допомагають організувати дискусіє в класі.

Стратегії дискусії:

  1. Т-схема;
  2. Дискусійна шкала Елвермана;
  3. Шкала ставлень «ТАК - НІ».

Т- схема -  це багатоцільовий графічний організатор для запису аргументів з обговорення бінарного запитання (так- ні, за- проти).

Дискусійна сітка Елвермана – це стратегія використання графічної схеми для організації дискусії в класі.

Шкала ставлень – це стратегія, яка допомагає зясувати ставлення учнів до певної проблеми та організувати дискусію в класі. В роботі представлений зразок використання даної стратегії.

Шкала ставлень (практична частина)

Приклад використання стратегії «Шкала ставлення « ТАК - НІ» на уроці в 1 класі» (фрагмент уроку).

Читання оповідання В. Сухомлинського «Скажи людині: «Доброго дня!»

Учитель. Це оповідання стосується проблеми вживання вітальних слів та слів ввічливості по відношенню до малознайомих людей. Йдучи вулицею ви зустрічаєте багатьох людей. Деякі з них знайомі вам, а деякі – ні. Чи не виникало у вас питання, з ким і коли треба вітатися? Позначте свою думку на Шкалі ставлення.

Чи привіталися б ви з незнайомою бабусею?

НІ 1____2____3___4___5___6___7___8___9___10 ТАК

Учитель викликає кількох учнів, щоб вони пояснили свою думку.

Читання з позначками (теоретична частина)

 Стратегію «Читання з позначками» використовують для читання наукових та науково-популярних текстів. Мета стратегії заклечається в стимуляції оцінювальної діяльності учнів у процесі сприйняття та обдумування інформації під час читання.

 Час від часу, читаючи якийсь твір, як дорослі так і школярі роблять у книгах помітки, виділяють певну інформацію з метою кращого запам’ятовування, щоб звернути увагу ще раз на певний фрагмент.

Читання з позначками (практична частина)

Фрагмент уроку. Робота над текстом «Ліси народне багатство» з використанням стратегії «Читання з позначками».

Алгоритм роботи:

  1. Читання тексту вчителем;
  2. Ознайомлення учнів з умовними позначками, якими вони мають позначати прочитане ( «V» - я знав це; «-» - це суперечить тому, що я знаю; «+» - я не знав цього; «?» - в мене з’явилося запитання стосовно цієї інформації);
  3. Розміщення плакату з позначками на видному місці;
  4. Пояснення учням завдання (оцінюванню має підлягати не кожне слово, а ціле речення);
  5. Демонстрація прикладу ставлення позначок у тексті;
  6. Визначення часових меж;
  7. Самостійне читання тексту учнями, створення таблиці позначок;

 «V» - я знав це

 «-»-це суперечить тому, що я знаю

«+» - я не знав цього

«?» - в мене зявилося запитання стосовно цієї інформації

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.Обговорення результатів. Зосередження на суттєвих ідеях тексту.

Мікрофон (теоретична частина)

 Різновидом загально-групового обговорення є технологія «Мікрофон», яка надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію. Основна мета вправи – розвиток асоціативного та креативного мислення, уяви. Особливістю прийому являється те, що вчитель не коментує і не оцінює подані відповіді

Мікрофон (практична частина)

 Вчитель ставить запитання до класу, надає слово лише тому учню, який тримає уявний мікрофон. Учень має говорити лаконічно та швидко (0,5-1 хв.).

Зразки питань:

  • Уявіть, що Дюймовочка звичного розміру. Якою була б казка?
  • Назвіть сині та червоні слова.
  • Уяви,що ти ельф і живеш у квітці. Розкажи про свій ранок та друзів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки

 Запропоновані стратегії рекомендовано використовувати на уроках грамоти та в позаурочний час. Практичне спрямування даної роботи – показати, як представлені технології допомагають вчителеві розвивати творчий потенціал особистості учня, формувати вміння критично мислити та самостійно приймати рішення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

1.Варзацька Л. Інтерактивні методи навчання: лінгводидактичні засади// Дивослово. – 2005.-№1-С.5-7.

2.Вашуленко М.С., Науменко В.О., Захарійчук М.Д. Післябукварик, 1клас. – 2012. – С. 14, 76.

3.Онлайн-курс для вчителів початкової школи [Електронний ресурс]/Educational Era.- Режим доступу: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-EDERAOSVITORIA+ST101+st101/about

docx
Додано
16 листопада 2018
Переглядів
4631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку