Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського
Авторська розробка
на тему «Інтелект-карти, фрагменти уроків навчання грамоти та інтегрованого курсу «Я досліджую світ» з їх використанням»
Виконала:
Соколова Світлана Володимирівна,
вчитель початкових класів
опорного закладу
«Скороходівська загальноосвітня школа
І – ІІІ ступенів»
Полтавської області
Полтава
2018
На даному етапі розвитку суспільства потік інформації в світі постійно збільшується. Завдання нової школи – навчити дітей не губитися в цьому потоці, а фільтрувати, систематизувати, класифікувати почуте і побачене. Досить ефективною в цьому плані є технологія інтелект-карт. Вираження думок за допомогою схем, давно не новий, але дієвий спосіб конспектування, запам’ятовування і впорядкування інформації. І навчати дітей цій технології необхідно вже з молодшого шкільного віку.
Завдання вчителя – навчитися оптимізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів завдяки унаочненню послідовності пошуково-орієнтувальних дій; встановленню взаємозв’язків різноманітних понять; залучати до активної участі дітей у створенні карти знань, коли вони у процесі обговорення, полілогу обмінюються думками, міркуваннями, висловлюють пропозиції, варіанти відповідей.
Карти знань можна створювати з учнями на всіх уроках.
Урок навчання грамоти
Тема: звуки голосні і приголосні.
Мета: формувати поняття «звуки», вчити розрізняти голосні і приголосні звуки, орієнтуватися в звукових схемах слів, розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов до природи, бережливе ставлення до всього живого.
Етап уроку – вивчення нового матеріалу.
На дошці заготовка інтелект- карти з ключовим словом «Звуки»
– Діти, ми вирушаємо з вами у країну звуків. Господиня цієї країни королева Фонетика. Вона запрошує нас пограти у гру «Відгадай, хто так вимовляє?» (Звучить запис голосів свійських тварин і птахів). Діти відгадують назви тварин і птахів, відшукують їх зображення серед запропонованих вчителем малюнків і прикріплюють на карту.
– Що допомогло вам правильно відгадувати тварин і птахів? (Звуки)
– А тепер закрийте очі і уявіть, що ви у такому куточку природи, де немає ні машин, ні людей, ні тварин. Що ви можете почути? (Шелестіння листя, шум вітру, дощу та ін.).
Прикріплюємо малюнки, листочків чи дерев, дощу.
– Звуки, які подають тварини, птахи, явища природи – це природні звуки.
А ще є звуки, за допомогою яких ми вимовляємо слова. Це мовні звуки.
Учитель називає звуки, а діти повторюють. Королева Фонетика всі звуки за способом вимовляння поселила у два будиночки, різні за кольором: один червоний, а другий голубий. У червоному будиночку живуть звуки, які вимовляються легко, без перешкод, їх навіть можна проспівати: [а], [о], [у], [и], [е], [і]. Ці звуки називаються голосні. На звукових схемах такі звуки позначаються кружечками.
о |
- - |
А решта звуків вимовляються важче, бо під час вимовляння з'являються перешкоди: язик, зуби, горлечко стискається. (Вимовляємо такі звуки). Ці звуки називаються приголосні. На звукових схемах вони позначаються рисочками.
Королева Фонетика приготувала для вас малюнки і схеми. (Демонструємо схеми, учні підбирають відповідні малюнки).
Фрагмент уроку з інтегрованого курсу «Я досліджую світ»
Тема. Птахи
Мета: ознайомити учнів з істотними ознаками птахів; розповісти про важливість пір’яного покриву в житті птахів; розширювати знання про перелітних та осілих птахів; виховувати бажання піклуватися про птахів.
Етап уроку – сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Групи птахів розміщені на дошці зліва і справа.
– Назвіть птахів, зображених на малюнках на дошці зліва. Де вони живуть? Чим вони харчуються? Це свійські птахи.
– Назвіть птахів, зображених на малюнках на дошці справа. Де вони живуть? Чим вони харчуються? Це дикі птахи.
Весною, влітку і на початку осені пташкам вдосталь їжі. Та ось настає похолодання, ховаються комахи, зібрані врожаї зернових, фруктів, ягід, їжі для птахів стаєвсе менше і менше. Одні птахи (перелітні) збираються в зграї і відлітають у теплі краї, інші можуть протягом зими прогодуватися біля людських жител – розсипаним ненароком зерном, крихтами хліба, насінням соняшника, дикорослих рослин, ягодами горобини, калини, шипшини та ін.
– Назвіть, яких перелітних птахів ви знаєте.
– Які птахи зимують у нашій місцевості?
За допомогою презентації діти знайомляться з іншими птахами, які є в даній місцевості.
На дошці є малюнки з зображеннями зайця, мурашки, ведмедя, сови, дятла, щуки, рака, індика, крокодила, ящірки.
– Назвіть серед усіх тварин птахів.
– За якими ознаками ви впізнали птахів, чим птахи відрізняються від інших тварин? А ви знаєте для чого птахам пір'я? (Пір’я захищає птахів від охолодження і перегрівання, допомагає літати. Пір’я вкриває все тіло птаха, як луска — тіло риби, воно утворює обтічну поверхню, полегшуючи політ птаха).
– Для чого птахам крила? Чи можна сказати, що коли в тварини є крила, то це птах? Хто ще літає, але птахом назвати його не можна? Чому метелика, комара, муху, бджолу не можна назвати птахом? Яка ознака птахів відсутня в цих тваринок?
У ході уроку учні заповнюють інтелект-карту.
Отже, використання інтелект-карт дає змогу дітям розвивати асоціативне мислення, поповнювати та активізувати словниковий запас, зв’язне мовлення, фантазію.
Більше того, розвиваються вміння слухати вчителя і товаришів по групі, формується бажання бути активним, проявляти ініціативу, виховуються лідерські якості і разом з тим повага до інших. Тобто колективна робота з картами знань сприяє формуванню мотивації до навчання, емоційно вольової сфери, вмінню працювати в колективі, уваги, посидючості, наполегливості.
Карта-схема орієнтує педагога і дітей на засвоєння не відокремленого, теоретизованого знання, а на життєву ситуацію, освоєння якої надає дитині життєвих компетенцій.
Список використаних джерел та посилань:
osvita.ua› Середня освіта› Форум педагогічних ідей›/edu_technology/48586
http://viakiev.blogspot.com/
https://bubbl.us/9124802
http://www.mindmeister.com
http://poradu.pp.ua/
1