Авторська розробка
на тему «Завдання з використанням кубиків LEGO на заняттях в гпд та уроках математики в 1 класі»
Виконала:
Комісарова Оксана Іванівна,
Вихователь групи продовженого дня
Карлівської ЗОШ 1-111 ст. № 1
2019
Крім традиційних методик навчання, останнім часом у психолого-педагогічному процесі все ширше використовуються LEGO-технології.
Для вчителя і вихователя 1 класу використання LEGO-конструктора є чудовим засобом для всебічного розвитку школярів, що забезпечує інтеграцію різних видів діяльності.
Такі ігри, як конструктор LEGO, є саме тими методиками, які розвивають мислення. А кубики LEGO, які містять цифри, відносяться до навчальних. Використання поверхні кубика в навчальних цілях дає прекрасний ефект, тому що в них поєднується відразу ж кілька функцій, корисних для розвитку всіх видів мислення. Розвиток конструктивного мислення дитини з раннього шкільного віку є запорукою швидкого засвоєння шкільного матеріалу в майбутньому.
Мета розробки: розкрити методику та технологію використання кубиків LEGO на уроках та заняттях в групі продовженого дня з математики в 1 класі та позитивний вплив даної технології на всебічний розвиток дітей.
Завдання:
Виконання завдань, конструювання умови задачі та пошук розв’язків за допомогою деталей LEGO (сприйняття інформації через дотик) значно полегшує розуміння та збільшує об’єм засвоєного матеріалу.
На заняттях в гпд та уроках з математики в 1 класі можна запропонувати дітям різні типи завдань з використанням конструктора.
Перед уроком дітям роздаються цеглинки 2 на 2 різного кольору по 10 штук.
Задача. На галявині росло 3 квітки. Прилетіли бджілки і сіли по одному на квітку. Двом бджілкам не вистачило квітки. Скільки було бджілок? Чого більше – квіток чи бджілок? На скільки?
За аналогією можна розв’язувати інші задачі
2. Вивчаємо цифри
Вправа «Знайди цифру»
Мета: закріпити знання цифр, вміти встановлювати відповідності
Опис: вчителю необхідно викласти перед дитиною декілька деталей LEGO® та надати картки із зображенням різних цифр. Дитина має покласти картку з цифрою, що відповідає кількості деталей.
3. Використання LEGO при вивченні складу числа
У дітей цеглинки 2 на 2 різного кольору.
Завдання. Отримати число 5 різними способами.
Так як варіанти одержання числа будуть різні, можна виконати колективне завдання і виставити на платі всі можливі варіанти.
4. За допомогою LEGO і плат можна проводити графічні диктанти
При проведенні графічних диктантів використовуємо цеглинки як одного кольору, так і різних.
Завдання. У лівому нижньому кутку покласти одну зелену цеглинку. Вверх від першої покласти чотири таких же. Вправо від останньої - 2 червоних. Від останньої покласти 1 таку ж вліво.
Аналіз фігури
5.Математичний диктант
Завдання. «Будуємо дім»
Допоможіть будівельнику Дмитрові побудувати дім:
1 поверх – 4 цеглинки
2 поверх - на 1 цеглинку менше.
3 поверх – на 1 менше, ніж другий.
4 поверх - на 1 менше, ніж третій.
6. Цеглинки можна використовувати як демонстрацію відповідей при усному рахунку.
Під час порівняння чисел за допомогою LEGO дітям можна наочно продемонструвати, чому саме певне число більше, ніж інше.
Вправа: «Яка башта вище?»
Мета: формування понять «більше», «менше», «дорівнює»
Опис: Вчителю необхідно підготувати деталі однакового розміру та картки зі знаками, що позначають «більше», «менше», «дорівнює». Далі дитині пропонується побудувати дві «башти» різного за висотою розміру, використавши певну кількість деталей для кожної (наприклад 9 і 4). Після цього, необхідно порівняти башти і знайти ту, що більша за іншу. На дошці вчителю необхідно записати відповідність (9>4), а дитині відтворити її за допомогою деталей та карток.
Результат: дитина отримує дві «башти» різного розміру та має можливість для їх порівняння.
7.Склад числа
Для того, щоб продемонструвати дітям, що певне число може складатися з декількох менших, можна використовувати цеглинки однакового розміру, але різного кольору.
Вправа «Що змінилось?» («Кольорові башти»)
Мета: формувати уявлення про склад різних чисел, підготувати до здійснення простих арифметичних дій
Опис: Розглянемо цю вправу на прикладі складу числа 5. Вчителю необхідно підготувати цеглинки різного кольору, але однакового розміру. На першому етапі дитині необхідно скласти «башту» з певною кількістю деталей однакового кольору (наприклад, синього) відповідно до числа, склад якого вивчається. Наступним кроком буде створення «башти» того ж розміру, замінивши одну деталь обраного кольору на інший (наприклад, зелений). Таким чином, дитина може побачити, що в неї 4 сині деталі та одна зелена, але їх все одно залишилось у башті п’ять. Далі конструюється башта з трьох та двох деталей різних кольорів.
Результат: Дитина отримує три «башти», які містять по п’ять цеглинок. Перша складається з 5 цеглинок синього кольору. Друга – 1 зелену та 4 синіх. Третя – 2 зелених та 3 синіх. Цю вправу також можна використовувати для пояснення дій на додавання.
8.Прямі, криві, ламані лінії
Діти вчаться: розрізняти поняття «пряма», «точка», спостерігати, аналізувати, працювати з однолітками на результат, вирішувати проблемні завдання, керувати своїми емоціями.
Основні завдання:
1. Діти разом з педагогом згадують, що вони знають про точку, лінію, які бувають лінії: прямі (горизонтальні, вертикальні, похилі), криві та ламані.
2. Діти самостійно малюють пряму та криву лінії.
3. Потім у парах викладають за допомогою цеглинок прямі (горизонтальні, вертикальні) та криві лінії.
Запитання до дітей:
• Де ми в житті «зустрічаємо» точку?
• Чи можна намалювати лінію без точок?
• Скільки прямих ліній можна провести через одну точку?
• За допомогою чого можна намалювати пряму лінію?
• Де в житті ми «зустрічаємо» пряму лінію?
• Чому лінія називається ламаною?
• Де «зустрічається» ламана лінія?
•Чи можна з цеглинок викласти пряму (вертикальну, горизонтальну) /криву/ламану лінію?
9. Завдання для розвитку просторового орієнтування, пам’яті, уваги
- Діти, слухаємо уважно моїх команди і чітко їх виконуємо. Покладіть перед собою плату вертикально. Слухаємо команди.
- Із верхнього правого кутка по горизонталі вліво покладіть 2 цеглинки.
- Від останньої цеглинки -2 цеглинки вниз по вертикалі.
-1 цеглинку - вправо по горизонталі від останньої.
- 2 цеглинки - вниз по вертикалі.
- Покладіть 1 цеглинку вліво по горизонталі.
- Яку фігуру ви отримали? (Цифру 5)
10. Використання кольорової гами LEGO-цеглинок при проведенні усного рахунку
На дошці записаний ряд чисел, які є відповідями математичних виразів. Над кожним із чисел прикріплена карточка із заданим кольором. Учні виконують усний рахунок і викладають на платі відповідь цеглинками LEGO заданого кольору.
4 5 6 7 8 9 10
черв. син. зел. коричн. жовт. біл. чорн.
Вирази для дітей можна запропонувати в 2 варіантах, причому підібрати вирази так, щоб кольори вишикувалися у зворотному порядку. Це зручно при перевірці.
1 варіант 2 варіант
3 + 2 7 – 2
6 + 1 3 + 3
7 + 2 6 – 2
5 – 1 5 + 4
2 + 4 8 – 1
7 – 2 1 + 4
На різних уроках можна використовувати гру «Вірю – не вірю», «Так - ні»: 3 +5 = 8 ? 7 – 2 = 6? 9 – 4 = 5 ? 3 + 6 = 10 ?
Якщо діти вважають відповідь правильною, то на платі в ряд викладають цеглинку. А якщо вони вважають, що відповідь неправильна, то в ряду з’являється «дірка» або «віконце».
9. Варіанти роботи, що їх можна використовувати, при вивченні складу числа до 10
10. Використання конструктора LEGO при знайомстві першокласників з числами другого десятка
Дітям легко ілюструвати двозначне число – 1 десяток – це стовпчик із 10 цеглинок і поруч стовпчик із декількох цеглинок, що показує кількість одиниць.
11. При розв’язуванні задач використовуємо LEGO-цеглинки. При цьому при короткому записі умови задачі використовуємо моделювання. Учні замінюють відомі дані в задачі LEGO-цеглинками різних кольорів. Побудована модель дозволяє учню розв’язати задачі швидко та правильно.
Отже, використання LEGO на заняттях своїм змістом, формою організації та результативністю сприяє формуванню вміння аналізувати, порівнювати, зіставляти, виділяючи характерні особливості героїв, подій і т. д., що впливає на розвиток уваги, спостережливості, пам'яті, просторових уявлень, уяви. Добре організована робота з конструктором LEGO має великий виховний потенціал: допомагає виробляти певні якості особистості – посидючість, терпіння, взаємоповагу, охайність. Все це разом узяте і дозволяє активізувати мислення, формувати стійкий інтерес до організованості. В результаті аналізу формується самооцінка й усвідомлення оцінки себе іншими людьми (рефлексія).Завдяки використанню конструктора LEGO на заняттях, діти стають активними учасниками заняття, усвідомленими стають знання учнів, більш надійними навички. Учні люблять ці заняття
Список використаних джерел
1. Олексенко Д. Як LEGO допоможе у навчанні [Електронний ресурс]. – Режим доступу :http://pro.berdyansk.biz/content.php?id=45152
2. Петегирич О., Петегирич Л. Використання LEGO-технології у вихованні учнів початкової школи [Електронний ресурс]/Матеріал розміщено в рамках проведення Форуму педагогічних ідей «УРОК».– Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/51011/
3.Чому LEGO у школі – це круто[Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://naurok.com.ua/post/chomu-lego-u-shkoli-ce-kruto
4. Як навчати першокласників за допомогою наборів LEGO[Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.pedrada.com.ua/article/2328-yak-navchati-pershoklasnikv-za-dopomogoyu-naborv-lego
1