Авторська розробка «Розробити фрагменти уроків математики з використанням прийомів маніпуляції з предметами»

Про матеріал
Авторська розробка «Розробити фрагменти уроків математики з використанням прийомів маніпуляції з предметами»
Перегляд файлу

1

 

Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради

Кафедра «Початкова школа»

 

 

 

 

 

 

 

 

Авторська розробка

«Розробити фрагменти уроків математики з використанням прийомів маніпуляції з предметами»

 

 

 

 

 

 

                                                                      Виконала:

                                                                      Хруслова Наталія Валеріївна

                                                                      вчитель початкової школи

                                                                      Матвіївського ЗНВК «Всесвіт»

                                                                  група № 27

 

Запоріжжя

2018

 

 

Тема: Розробити фрагменти уроків математики з використанням прийомів маніпуляції з предметами.

Вступ

Скажи мені – і я забуду,

Покажи мені – і я запам’ятаю,

Дай доторкнутися – і я зрозумію.

(Китайська народна мудрість)

      Коли ми показуємо дитині ілюстрацію, на якій зображено сім метеликів, ми не даємо поняття “сім”, а ілюстрацію з метеликами. Метелики не творять поняття “сім”. Поняття “сім” складається з семи абстрактних одиниць, які співвідносяться так, що разом творять цілість, яку ми називаємо “сім”. Хоча метелики зображають ці одиниці, вони як такі не є цими одиницями. Поняття “сім” - це співвідношення між абстрактними поняттями одиниць і тому це поняття не можна показати. Для учителя головне завдання усвідомити, що математичні співвідношення неможливо дитині показати чи пояснити. Кожне математичне поняття, яке складається з співвідношень, дитина має створити самостійно. Для цього потрібно, щоб дитина активно маніпулювала предметним матеріалом, самостійно за особистим бажанням створювала та змінювала співвідношення між ним.

Мета: маніпуляції з предметами на уроках математики вчать цілеспрямовано спостерігати за предметами і групами предметів у ході їх порівняння, розміщення у просторі, класифікації за ознаками (форма, розмір, колір), отримуючи при цьому кількісні і просторові уявлення. Відбувається розширення математичного кругозору і досвіду дітей. За допомогою прийомів маніпуляції з предметами учні засвоюють математичні уявлення і поняття, геометричні фігури і їх властивості, дроби, одиниці вартості і інш. Практичні маніпуляції з предметами допоможуть дітям краще зрозуміти суть завдання і швидко його розв’язати,  на уроках математики допомагають дитині розвивати дрібну моторику,інтерес до математики,  логічне  мислення та формують  в учнів знань й уміння прикладного характеру.

Основна частина

Фрагмент уроку № 1

Тема уроку: Склад числа 7. Складання прикладів на додавання. Назви днів  тижня.

Мета: розглянути всі варіанти складу числа 7; навчати складати, розв’язувати і записувати приклади на додавання в межах 7; вивчити назви днів тижня;

вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати мислення; виховувати старанність.

Клас:1

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Повторення вивченого матеріалу

ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом.

Учитель. Я задоволена тим, як ви засвоїли склад чисел від 1 до шести.  І вважаю, що вам вже час переходити до вивчення складу числа 7 та днів тижня.

-Дітки, який зв'язок між цифрою 7 та тижнем? (Вірно, в тижні 7 днів).

1. Робота з паличками для лічби

- Покладіть 7 паличок ліворуч. Відсуньте 1 паличку праворуч.

- Скільки паличок ліворуч? А скільки - праворуч? Як можна одержати число 7?  Діти, відкладаючи по 1 паличці вбік, називають усі випадки складу числа 7. Учитель записує приклади на дошці, а діти - в зошиті.

2. Дидактична гра «Смачненькі ягідки».

Описание: C:\Users\Юля\Desktop\игры апрель\Дидактичні ігри\Вишеньки.Склад числа\Смачненькі ягідки (склад числа)\7-8.jpg

Описание: C:\Users\Юля\Desktop\игры апрель\Дидактичні ігри\Вишеньки.Склад числа\Смачненькі ягідки (склад числа)\Ягоди2.jpgОписание: C:\Users\Юля\Desktop\игры апрель\Дидактичні ігри\Вишеньки.Склад числа\Смачненькі ягідки (склад числа)\Ягоди2.jpgОписание: C:\Users\Юля\Desktop\игры апрель\Дидактичні ігри\Вишеньки.Склад числа\Смачненькі ягідки (склад числа)\Ягоди2.jpgОписание: C:\Users\Юля\Desktop\игры апрель\Дидактичні ігри\Вишеньки.Склад числа\Смачненькі ягідки (склад числа)\Ягоди2.jpgОписание: C:\Users\Юля\Desktop\игры апрель\Дидактичні ігри\Вишеньки.Склад числа\Смачненькі ягідки (склад числа)\Ягоди2.jpgОписание: C:\Users\Юля\Desktop\игры апрель\Дидактичні ігри\Вишеньки.Склад числа\Смачненькі ягідки (склад числа)\Ягоди2.jpgОписание: C:\Users\Юля\Desktop\игры апрель\Дидактичні ігри\Вишеньки.Склад числа\Смачненькі ягідки (склад числа)\Ягоди2.jpgОписание: C:\Users\Юля\Desktop\игры апрель\Дидактичні ігри\Вишеньки.Склад числа\Смачненькі ягідки (склад числа)\Ягоди2.jpg

Учитель. Ми продовжуємо вивчати склад числа з допомогою дидактичної гри «Смачненькі ягідки». У кожного з вас на парті лежить дерево та вишні.  Наклейте на аркуш паперу дерево та пари вишень, які відповідають складу числа 7.

3. Первинне закріплення .

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Робота з геометричним матеріалом

Гра „Складемо візерунок”

  За завданням учителя з геометричних фігур на парті в один ряд учні складають візерунок: 5 трикутників, під трикутниками – кружечки, над трикутниками – квадрати. Потім учні змінюють візерунок і розповідають, як вони розмістили геометричні фігури.

Робота в парі.

-Скільки треба використати паличок, щоб скласти трикутник? (3) А для 2 трикутників? (6)Це дуже просто. Спробуйте скласти 2 трикутника з 5 паличок.

V. Підсумок уроку. Рефлексія

Фрагмент уроку № 2

Тема: Склад числа 10. Порівняння чисел у межах 10. Розпізнавання геометричних фігур.

Мета: розглянути всі варіанти складу числа 10; вправляти у складанні і розв'язуванні прикладів на додавання і віднімання в межах 10; вчити порівнювати числа в межах 10, розпізнавати геометричні фігури; розвивати мислення, навички каліграфічного письма; виховувати старанність.

Клас.1

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІI. Повторення вивченого матеріалу

 Гра „Більше, менше, порівну”

    Матеріал гри: у кожного учня на парті набір знаків: >, <, =, дрібні предмети, картки із зображенням різних речей, трикутники, кружечки .

Вчитель вивішує таблицю або відкриває дошку із заздалегідь підготовленими записами цифр.

    Учням кожного варіанта треба на своїй парті розкласти предмети так, як показано в записах, і поставити потрібні знаки. Перевірити правильність виконаних дій можна запропонувати сусідам по парті, або це робить учитель, швидко пройшовши між партами.

III. Ознайомлення з новим матеріалом

  1. Робота в парах:

(На партах у дітей монети різного номіналу)

— Які монети ви бачите?

— Які монети слід узяти, щоб отримати 10 грн ? Які варіанти можливі?

Разом з товаришем по парті викладіть ці варіанти.

2. Гра «Чарівні фігурки». Робота з індивідуальним матеріалом

— Покладіть 10 квадратиків. Відкладіть 1 квадратик убік.

— Скільки квадратиків ліворуч? А скільки праворуч? Як можна одержати число 10?

Діти, відкладаючи по 1 квадратику вбік, називають усі випадки складу числа 10.

Учитель записує приклади на дошці, а діти — в зошиті.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Робота з геометричним матеріалом

- Хто зображений на малюнку? (Колобок)

 - А поряд знаходиться його будиночок. Давайте назвемо геометричні фігури, з яких складено будиночок. Викладіть у себе на партах будиночок Колобка.

 - А тепер викладіть з геометричних фігур власний будиночок.(Танграм)

- А хто зустрівся Колобку першим? (Зайчик). За зразком викладіть із фігур зайчика.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

 

Фрагмент уроку № 3

 Тема уроку. Досліджуємо ознаки, пов’язані з величиною.

 Мета:формувати  прийоми розумових дій порівняння , узагальнення і класифікації.

  Дидактична задача: актуалізувати й уточнити уявлення учнів про                             ознаки предметів,              пов’язані              з величиною: довжина,              ширина,висота,              товщина тощо; закріпити вміння визначати спільні              та відмінні              ознаки              на основі зіставлення предметів; формувати              вміння порівнювати              предмети за величиною, позначати               певну величину              у вигляді              відрізка.

 Розвивальна задача: розвивати логічне мислення учнів шляхом формування              прийомів розумових дій: аналізу, синтезу, порівняння,              узагальнення,              класифікації.

Хід уроку

1.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

2.Актуалізація опорних знань і способів дії.

3. Закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок.

1) Практична робота з арифметичними штангами.

1) Довший — коротший. Однакові за довжиною. Порівняння  за довжиною. Серіація за довжиною. Напрямки руху: зверху вниз, знизу вверх; горизонтально.

Обладнання:  магнітна дошка, білі смужки (два набори).

— Як порівняти риски за довжиною? Можна накласти одну на одну так, щоб початки смужок збігалися. Оберіть дві будь­які смужки й накладіть одну на одну так, щоб їх початки збігалися.

Візьміть у праву руку ту смужку, що виступає далі від іншої. Ця смужка довша. У ліву руку візьміть коротшу смужку.

 А можна прикласти одну до одної так, щоб їх початки збігалися. Оберіть дві будь­які риски і прикладіть одну до одної так, щоб їх початки збігалися. Покладіть зверху ту, що виступає далі від іншої. Ця смужка довша. Іншу покладіть знизу — вона коротша від тієї, що розташована зверху. Проведіть вказівним пальцем по кожній смужці. Ви розташували смужки в горизонтальному напрямку.

 — Із другого набору смужок, доберіть до верхньої смужку ту, що з нею збігається. Ці смужки однакової довжини. Доберіть смужку, однакової довжини із смужкою, що знизу.

— Оберіть найкоротшу смужку. Пересвідчиться, що обрано саме найкоротшу, використовуючи спосіб прикладання. Викладіть в горизонтальному напрямку білі смужки за довжиною: знизу покладіть найкоротшу.

— Оберіть найдовшу смужку. Пересвідчиться, що обрано саме найдовшу смужку способом прикладання. Викладіть в горизонтальному напрямку білі смужки за довжиною: зверху покладіть найдовшу. Уявіть собі, що смужки — це зображення колод дерев; колоди лежать на землі — вони розташовані горизонтально. А якщо уявити, що ці колоди колись були деревами, а дерева ростуть вертикально відносно поверхні землі? Припустимо, що смужки ілюструють дерева… Що треба зробити, щоб розташувати смужки вертикально? Спробуйте повернути смужки так, щоб вони були розташовані вертикально.

(Можна запропонувати учням на магнітній дошці спеціальними маркерами домалювати верхівки дерев, вважаючи, що смужки є стовбурами. (Можна провести аналогію з вуличними ліхтарями, стовпами лінії електропостачання тощо).

— Полічіть смужки, торкаючись кожної з них вказівним пальцем знизу вверх; зверху вниз.

2) Вищий — нижчий. Однакові за висотою. Порівняння за висотою. Серіація за висотою. Напрямки руху: зліва направо, справа наліво; вертикально. Обладнання: магнітна дошка, білі риски.

— Якщо смужки розташовані вертикально, то їх довжина сприймається як висота. Як порівняти смужки за висотою? Можна накласти одну на одну, так щоб початки смужок збігалися. Оберіть дві будь­які смужки і накладіть одну на одну так, щоб їх початки збігалися. Візьміть у праву руку ту, що виступає далі від іншої. Ця смужка довша — вища. У ліву руку візьміть коротшу смужку — нижчу. А можна  смужки, розташовані вертикально, прикласти одну до одної так, щоб їх початки збігалися. Оберіть дві будь­які смужки й прикладіть одну до одної так, щоб їх початки збігалися. Покладіть зліва ту, що виступає далі від іншої. Ця смужка довша — вища. Іншу покладіть справа — вона коротша — нижча від тієї, що розташована зверху. Проведіть вказівним пальцем по кожній смужці. Доберіть із другого набору смужок  смужки однакової висоти з вищою; з нижчою.

 — Оберіть найкоротшу смужку. Пересвідчиться, що обрано саме найкоротшу, використовуючи спосіб прикладання. Викладіть у вертикально зліва направо  білі смужки за висотою: зліва покладіть найкоротшу смужку — найнижчу. — Оберіть найдовшу смужку. Пересвідчіться, що обрано саме найдовшу смужку способом прикладання. Викладіть в вертикальному справа наліво білі смужки за висотою: справа покладіть найдовшу — найвищу смужку.

3) Ширший — вужчий. Однакові за шириною. Порівняння за шириною. Зверху, знизу. Над, під.

 Обладнання:  магнітна дошка, кольорові риски.

— Покладіть на дошку одну червону смужку горизонтально. Зверху над нею прикладіть ще одну червону смужку, знизу під нею прикладіть ще одну червону смужку.  Проведіть вказівним пальцем по одержаній смужці. Праворуч до неї прикладіть синю смужку. Порівняйте смужки за шириною. Яка смужка ширша? Яка вужча? Зробіть, щоб синя смужка була однакової ширини із червоною смужкою.

4. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів.

 

Висновок: педагогічний світ вчителя – це світ творчості, за допомогою якого він може реалізувати будь-яку навчальну або виховну задачу, максимально наблизившись до життєвих ситуацій, а в таких умовах розвиток математичних компетентностей учнів досягає найвищого результату. Змусити дитину вчитися неможливо, навчанням необхідно захопити. Вважаю, що маніпуляції з предметами стануть  підготовкою дитини до успішного і продуктивного життя  в майбутньому.

Посилання

  1. Електронний ресурс http://www.lycem-do-dytyny.com/
  2. Електронний ресурс http://steginkamaysternosti.blogspot.com/p/1.html
  3. Електронний ресурс https://naurok.com.ua/journal
  4. Електронний ресурс https://www.lycem-do-dytyny.com
  5. Електронний ресурс https://babylessons.com.ua
  6. Математика. 1 клас. Розробки уроків : до видання : Скворцова С. О., Онопрієнко О. В. Математика. 1 клас. Навчальний зошит : У 4 ч. / С. О. Скворцова, О. В. Онопрієнко. — Харків : Видавництво «Ранок», 2017

 

docx
Додано
13 листопада
Переглядів
144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку