Карти пам'яті, інтелект-карти, карти розуму, карти мислення - ці слова позначають порівняно новий спосіб графічного запису інформації. Інтелект-карта – це спосіб зображення процесу мислення за допомогою схем і образів, а також це засіб для вирішення завдань та підвищення якості навчання.
1
Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної
педагогічної освіти» Запорізької обласної ради
Кафедра початкової освіти
Авторська розробка
на тему « Розробити Інтелект карти, фрагменти уроків математики та досліджую світ з їх використанням»
Виконав:
Омельяненко Олена Василівна
вчитель початкової школи
КЗ « Мелітопольська загальноосвітня санаторна школа -інтернат І-ІІІ ст.» ЗОР м.Мелітополь
група №8
Запоріжжя
2018
Вступ
Новий стандарт освіти вимагає, щоб учень міг сам ставити і вирішувати проблеми, розуміти, для чого він вчиться, вміти знаходити інформацію, розмірковувати над нею: аналізувати, узагальнювати і систематизувати, а ще вміти спілкуватися, оцінювати себе та інших.
Одним з таких ефективних способів, на наш погляд, є технологія інтелект-карт, заснована на зображенні асоціативних зв'язків.
Mind maps (карта пам’яті, ментальна карта, карта думок, інтелект-карта тощо) – спосіб організації інформації так, щоб мозку було максимально легко працювати з нею. За допомогою цієї технології, можна навчитися мислити .
Карти пам'яті, інтелект-карти, карти розуму, карти мислення - ці слова позначають порівняно новий спосіб графічного запису інформації. Інтелект-карта – це спосіб зображення процесу мислення за допомогою схем і образів, а також це засіб для вирішення завдань та підвищення якості навчання.
При складанні інтелект-карти працюють обидві півкулі головного мозку, так як в процесі їх побудови бере участь більшість каналів сприйняття. Коли ми працюємо зі схемами, аналізуємо інформацію – у нас працює ліва півкуля, яка відповідає за логіку. Якщо починаємо підбирати малюнки (графічні образи) відповідні до слів, розміщених на гілках інтелект-карти, то активізуються нові розумові процеси, які до цього моменту не були задіяні. До роботи лівої півкулі мозку підключається права півкуля, що відповідає за образи. Так зв'язується робота обох півкуль - від асоціацій до логіки і назад. У цьому важлива перевага технології інтелект-карт.
ІК дають змогу у стислій, вербально-образній формі глибоко й міцно засвоювати навчальний матеріал, тому використовувати цю технологію в початкових класах можна на різних етапах уроку при вивченні усіх навчальних предметів.
Так під час ознайомлення учнів з новим матеріалом (подаючи його блоком) ми на дошці створюємо ІК на протязі уроку, додаючи нові «гілки», малюнки, символи. Такий колаж слугуватиме своєрідним планом і дасть змогу учням легко зробити висновки під час підведення підсумку уроку.
При закріпленні матеріалу учні колективно чи самостійно створюють на дошці інтелект-карту із готових елементів і розміщують малюнки, виконуючи завдання до кожної з підтем. При повторенні матеріалу діти малюють ІК, працюючи в групах.
При перевірці знань з теми, під час самостійних робіт можна дати сильнішим учням завдання зобразити вивчений матеріал у вигляді карті-пам’яті.
МЕТА: пошук нових форм роботи з дітьми молодшого шкільного віку по ознайомленню я досліджую світ та математикою; ознайомлення із способом складання та використання інтелектуальних карт ; забезпечення реалізації засад інтегрованої освіти у закладі початкової освіти .
ЗАВДАННЯ:
сприяти розвитку пізнавальної, мовленнєвої, художньо-продуктивної діяльності дітей шляхом використання інтелект-карт; формувати життєву компетентність кожного учня ; збагачувати досвід активної участі дитини у взаємодії з однолітками та дорослими у навчальній діяльності.
РОЗРОБИТИ ІНТЕЛЕКТ КАРТИ, ФРАГМЕНТИ УРОКІВ МАТЕМАТИКИ ТА ДОСЛІДЖУЮ СВІТ З ЇХ ВИКОРИСТАННЯМ
- Сьогодні на уроці на закріпимо знання отримані на попередніх уроках. А про що ми будемо говорити ви дізнаєтесь відгадавши загадку , яку я отримала у телеграмі. Авторка телеграми невідома.
Чудо-сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає,
Сріблом все вкриває. (Зима)
2.Робота із текстом (зразок читання учителем тексту-опису під музику Вівальді).
- Побіліли міста та села, та природа перетворилася на чудову казку. Всі дерева вкрилися щільним шаром пухнастого снігу. Їх тонкі гілочки блищать на сонці й радують око, як ніби вони зроблені з дорогого кришталю. Маленькі витончені ялинки стоять вкриті сріблястим інеєм, красуючись новим гарним вбранням. Великі сосни одягнені в довгі діамантові сукні. Всі дерева виглядають ошатно й тихо радіють змінам, які з ними відбулися. З першого погляду зрозуміло, що зима принесла із собою свято.
Блищить під льодом замерзла річка, ваблячи дітвору оновити ковзани. А сніжинки-пустунки, виблискуючи новими шубками, затіяли свою чарівну гру. Лукаво заглядаючи в обличчя дітей, вони припорошують їх носи й щічки білим сріблом.
3.Поділ на групи . Динамічна пауза.
4. « Мозковий штурм ».
5. Створення загальної ІК по групах.
Діти повинні розробити 4 частини загальної ІК , а потім поєднати її у загальну.
-У вас в конвертах є вся необхідна інформація-загадка від Зими. Вона хоче з’ясувати , чи добре ви її знаєте. В групах ви повинні установити зв’язок між словами, картинками, цифрами тощо.
1 група - « Місяці+свята»
2 група - « Зміни у житті рослин взимку»
3 група- - « Зміни у житті тварин взимку»
4 група – «Календар та числа»
Діти працюють у групах, учитель допомагає за необхідності. По закінченю роботи діти об’єднують свої міні-ІК у загальну ІК.
6. Творча робота.
- Спробуйте створити маленькі ІК на одну із названих вами тем.
- Складіть всі можливі приклади на додавання та віднімання із числами у ІК. Порівняйте їх.
Висновок.
Досвід доводить, що створення інтелект – карт підходить для дитини з будь-яким типом сприйняття (аудіальний, візуальний, кінестетичний). Різниця лише в способі складання карти та поводженню з нею. Адже можна займатися створенням ІК сидячи за партою, працюючи біля дошки чи пересуваючись по класу, застосовувати малювання чи проговорювати зміст карти вголос під час роботи в групах, споглядати створену карту і милуватися нею, чи слухати підготовлену презентацію групи, що створила ІК. Головне, аби учні зрозуміли, усвідомили і глибоко запам’ятали навчальний матеріал, а потім змогли скористатися набутими знаннями.
Використання цього методу дає позитивний результат і приносить задоволення від праці усім учасникам освітнього процесу.
Список використаних джерел та посилань:
Додаток .
4 12
4 7
Тижнів
у місяці
Днів у
тижні
Святий Миколай Новий рік
Різдво День Святого Валентина
Грудень Січень
Лютий