Авторська розробка "Рухливі ігри відповідно до тем уроків ( теми дня)"

Про матеріал

В авторській розробці підібрані цікаві рухливі ігри для дітей , відповідно до тем уроків ( теми тижня)

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

                                                 Авторська розробка

             “Дібрати (створити) рухливі ігри відповідно до тем уроків( теми дня)”

 

 

 

 

                                                                             Виконала вчитель початкових  класів  

                                                                             ЗЗНВК санаторного типу “ Злагода”

                                                                              Дячко Лариса Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           Запоріжжя2020


 “У грі немає людей серйозніших, ніж малі діти. Граючись, вони не лише

                                  сміються,а й  глибоко переживають , іноді страждають”

                                                     В.О. Сухомлинський

            Як дитина бігає і грається, так її здоров’я усміхається» – говорить народна мудрість. Чим більше дитина рухається, тим краще росте і розвивається. І тому «ліками» від обмеження рухової активності – є саме рухливі ігри. Вони є універсальним засобом у фізичному вихованні дітей.

              Ігри — руханки — це рухливі веселі вправи. Які застосовуються під час проведення занять, а також, довільно протягом дня з метою профілактики втомленості участників,для концетрації їхньої уваги. При зміні виду діяльності, для створення комфортної атмосфери  в групі.

Молодший шкільний вік - найбільш сприятливий час для використання рухливих ігор у процесі виховання. Рухливі ігри різної спрямованості є дуже ефективним засобом комплексного вдосконалення фізичних якостей, які проявляються у дітей через рухові навички та вміння, а вони, у свою чергу, обумовлені достатнім рівнем їх розвитку.

Різноманітні рухливі ігри є ефективним засобом активного відпочинку

 після розумової праці, ефективно впливають на діяльність серцево-судинної, дихальної, опорно-рухової систем організму, збуджують апетит і сприяють міцному сну.

Водночас, рухливі  ігри  відіграють  важливу  роль  у  вихованні  як моральної і вольової стійкості в діях і вчинках, так і вихованню комунікативних вмінь і свідомої дисципліни: з однієї сторони – вмінню підпорядковувати свою поведінку інтересам колективу, а з іншої – керувати своїми товаришами.

                  Мета даної розробки:

сприяти формуванню фізичної активності молодших школярів, активізувати роботу вчителів на зміцнення здоров’я майбутнього покоління, забезпечити  різнобічний розвиток дітей під час занять рухливими іграми.

     Завдання: підібрати рухливі ігри, відповідно темі дня, описати зміст їх проведення, наповнення матеріалами, встановити відповідність рухливої гри саме вибраній темі, показати оздоровче, освітнє, виховне, значення гри, познайомити з методикою проведення рухливих ігор.

Серед основних нововведень для учнів 1 класу є введення інтегрованого курсу «Я досліджую світ», який включає певні освітні галузі, зокрема здоров’язбережну галузь. Окремо в розкладі будуть уроки фізкультури, але й вони будуть поєднуватися з інтегрованим курсом за допомогою міжпредметних зв’язків. Тому на початку першого уроку практикуватиметься, так зване ранкове коло, де діти зможуть проявляти також і свою рухову активність, тобто гратимуть в рухливі ігри.

Крім того, між другим і третім уроком проводитимуться рухливі ігри, зазвичай надворі.

             Щоб досягти результативності коли ми плануватимемо тематичний день, важливо пам’ятати, що обираючи тему ми записуємо все що знаємо про неї і щоб виникла цілісна картина сприйняття, позитивний, фізіологічний і емоційний вплив на дітей підбираємо рухливі ігри. Це перше правило. Вибір гри залежить і від наявності інвентарю в школі та обладнання.

        Для проведення ігор важливо підготувати місце для гри. Учитель завжди повинен пам’ятати про правила техніки безпеки учнів під час проведення рухливих ігор на свіжому повітрі. Обов’язковим є – оголошення назви гри, кількість гравців, їх розміщення, вибір ведучих (при потребі). Якщо потрібний поділ на команди вчитель це може робити різними способами.

  •              На власний розсуд;
  •              шляхом розрахунку;
  •              при виборі капітанів;
  •              за допомогою лічилок.

 Прикладами таких лічилок можуть бути

     Ниточка, голочка,
Синя соколочка,
Щука, карась,
Виходи князь.

    Покотило, покотило,
По дорозі волочило,
Сонце, місяць і зірки,
А жмурити вийдеш ти.

           Гру потрібно своєчасно закінчити. Це відбувається за сигналом вчителя, який по завершенні називає кращих, або переможців чи команду – переможця, при цьому , не забуваючи, проговорити про бажання досягти ще кращих результатів. Пропоную підбірку рухливих ігор, що можна використати обравши тему дня.

Тема дня. Погода .

    Рухлива гра . Грім- ураган- землетрус.

          Учі об'єднуються в трійки. У кожній трійці двоє учасників беруться за руки і , піднявши їх угору, утворюють “хатинку”, третій учень стає між ними — це мешканець “хатинки”

     Якщо ведучий каже” Грім “, “ мешканці хатинок “ намагаються знайти собі нові “хатинки2 й забігають усередину нової пари. Якщо він каже “Ураган”, “хатинки шкукають собі нових “мешканців”. За сигналом “ Землетрус” усі трійки розпадаються . І гравці намагаються створити нові. Завдання ведучого 6 знайти собі трійку.

        Рухлива гра Чотири стихії“

Креслиться коло, за його кордон встають гравці, а в середину - ведучий. Він кидає м'яч комусь із гравців, вимовляючи при цьому назва однієї з чотирьох стихій: „земля“, „вогонь“, „вода“, „повітря“. Гравцям, піймавши м'яч, потрібно назвати живу істоту, для якої названа стихія є домом. У відповідь на слово „земля“ має бути названа будь-яка наземна тварина або рослина. Наприклад, вовк, корова або тополя. Якщо буде названа „вода“, гравець повинен згадати мешканців річок, озер, морів, океанів і боліт. Тут доречно буде згадка і пічкура, і кита, і акули, і бугая. Ведучий крикнув „повітря“ – потрібно назвати птицю або комаху. А ось при слові „вогонь“ гравцеві нічого кричати не потрібно. Він повинен просто підняти руки вгору і повернутися навколо себе. І при цьому ворушити пальцями рук, імітуючи язики полум'я. Гравець, який помилився і в стихію води „направив“, наприклад, зайчика, вибуває з гри. Важлива деталь: не можна повторювати назви птахів, тварин і риб за іншими гравцями. Якщо вже була названа щука, то ніхто з гравців її більше називати не повинен.

 

 

    Рухлива гра .Австралійський дощ.

     Педагог пропонує учасникам стати у коло. Інструкція “ Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні ? Тоді давайте разом послухаємо . Який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи.

  • В Австралії піднявся вітер (діти труть долоні)

 


 

 

 

  •  Починає крапати дощ ( клацання пальцями)
  • Дощ посилюється (почергове плескання долонями)
  • Починається справжня злива (плескання по стегнах)
  • А ось град-справжня буря( тупіт ногвами) 
  • Але що це? Буря стихає (плескання по стегнах)
  • Дощ стихає (плескання долонями)

  • Рідкі краплі падають на землю( клацання пальцями)
  • Тихий шелест вітру( потирання долоней)
  • Сонце ( руки вгору)


Тема дня. Тварини.

Рухлива гра. Земля, Вода, Повітря, Вогонь.

Всі стають у коло, а ведучий — посередині. Він кидає кому-не будь з дітей м’яча, вимовляючи при цьому одне із слів: «земля», «вода»,«повітря», «вогонь». Якщо ведучий сказав «земля», то гравець, що впіймав м’яча, повинен швидко назвати якусь тварину. На слово «вода», треба назвати рибу, на слово «повітря» птаха. Якщо ведучий скаже «вогонь», усі, махаючи руками повинні окрутнутися на місці, не уважні вибувають із гри

 Рухлива гра „Бездомний заєць“

Гравці, крім двох, стають парами по колу (обличчям один до одного), взявшись за руки. Один з гравців — „заєць“, другий — „вовк“. „Заєць“, який тікає від „вовка“, ховається в середину пари. Той, до кого „заяєць“ став спиною, стає „бездомним зайцем“.

Тема дня. Кольори.

Рухлива гра. Що я бачу.

(Гра німецьких дітей.)

Хтось один виходить на середину утвореного гравцями кружка, якусь мить роззи­рається, а тоді голосно вигу­кує: «Жовте!» Всі намагаються відгадати, що саме під словом «жовте» малося на увазі. Здає­ться, поблизу нічого такого немає. Коли ж ні — он із густої трави ледь визирає кульбабка. Хто перший побачив її і назвав, той міняється місцем з гравцем, що стояв у центрі кружка.

Після цього гра на кольори триває.

Тема дня . Хліб.

Рухлива гра. Коровай.

У землю зернятко посадим, дуже маленьке воно.

(Діти сідають навпочіпки, згортаються грудочкою, ховають голо­ву в коліна.)



А як сонечко пригріє, проросте моє зерно.

(Дуже повільно, ніби паросток, діти починають підніматися, іміту­ючи зерна, які проростають.)

Вітер хмари пригнав і водички нам дав…

(Діти нахиляються праворуч, ліворуч, вперед і назад )

Пожне косар зерно та й змеле його.

(Діти імітують рухи косаря, махаючи руками поперед себе.)

А господиня з борошна спече нам пирогів.

(Діти «місять тісто», «печуть пироги».)


І великий коровай Нам на радість роздавай!

Тема дня «Бджілка».

Рухлива гра «Бджілка».

Для цієї гри знадобляться обручі. У ній беруть участь 6-7 дітей- «бджілок».

Кількість обручів-«хатинок» — 5—6, тобто на 1 менше. Обручі розкла­дають по колу. Бджілки йдуть по колу, промовляючи:

Бджілка літає серед квіток,

У вулик збирає добрий медок.

Промовляючи текст, діти водночас імітують рухи бджоли (так, як вони собі це уявляють). На останньому слові гравці намагаються зайняти будь-яку хатинку, в яку стають у заздалегідь визначену позицію, що відповідає правильній поставі. Бджілка, яка залишилася без хатинки, обходить усі обручі, оглядаючи гравців. Помітивши гравця, у якого неправильна постава, бджілка звертається до нього з такими словами: «Не у свій дім влетів, дружок, це мій теремок». Після цих слів госпо­дар вибігає із хатинки й біжить по зовнішньому колу в один бік, а «без­домна» бджілка — у протилежний. Той, хто першим оббіжить коло, займає хатинку й стає її господарем. Гра продовжується.

Тема дня. Їжак.

Рухлива гра «Їжак»

У гру грають на майданчику. Вибирають «їжака», в якого є футбольний чи волейбольний     м’яч. Усі інші учасники гри розбігаються по майданчику.

«Їжак» веденням і ударами ногою по м’ячу намагається влучити в когось із гравців. Той, у кого він влучив, отримує штрафну букву — «ї», вдруге — «ж» і т.д. Гравець, який набирає штраф­ні картки, з яких складається слово «їжак», стає ведучим.

Тема дня. Овочі.

Рухлива гра. Збір кавунів (гарбузів)

У гру грають 2-3 команди,  вишикувані в одну шеренгу.

Команди використовують «кавуни» (набивний м’яч масою 2-4 кг). Для кожної команди креслять лінії початку і закінчення команди. Гравці шикуються в одну шеренгу з таким інтервалом, щоб перший учасник стояв на лінії початку, а останній — на лінії закінчення (учитель кожну команду розмикає на витягнуті руки у сторони і таким чином визначає лі­нії початку і закінчення команд). Гра розпочинається з передачі «кавуна» (м’яча) з правого флангу на лівий, а потім з лівого на правий (учитель оголошує кількість разів передачі «кавуна» з одного флангу на другий).

Варіанти гри:

а) учасник з лівого флангу перебігає на правий фланг, і передача м’яча (збір кавунів) продовжується;

б) збір (передача) «кавунів» по колу (2-3 рази).

Тема дня “Осінь”

 Рухлива гра „Шишки, жолуді, горіхи“

Діти стають по троє і, взявшись за руки, утворюють коло. У кожній трійці є „шишка“, „жолудь“ і „горіх“. Один з гравців - ведучий. Він знаходиться поза колом. Вихователь проказує слово „горіхи“ (або „жолуді“, „шишки“), і всі, хто ними є, міняються місцями, а ведучий намагається зайняти чиєсь місце.

Варіанти: слова проказує не вчитель, а ведучий; гравці стоять не в колах, а в колонах; гравці стоять у шеренгах.

 

            Відповідно до вимог Державного стандарту початкової освіти Нової української школи кожен тиждень і день мають бути тематичними. Тому запропоновані теми дня можна використати розглядаючи у різних галузях, зокрема і у здоров’язбережувальній. Що дасть змогу пожвавити навчальний процес та позбавити дітей від перевтоми за допомогою рухливих ігор

    

 

                                          

Список використаної літератури та ресурсів

 

  1.     Андрощук Н. В. Рухливі ігри та естафети у фізичному вихованні молодших школярів. – Тернопіль, 2000. –
  2.     Ващенко О.М., Кудикіна Н.В., Люріна Т.І., Романенко Л.В. Рухливі ігри в початковій школі. - Київ: Навчальна книга, 2002. -
  3.     Кругляк О. Я. Рухливі ігри та естафети в школі. – Тернопіль, 2003. – 8
  4.     Кузь В. Г. Українські народні дитячі ігри: Посібник для студентів філологічного факультету, студентів дошкільного та педагогічного факультетів. – Київ: Науковий світ, 2003. – 32 с.
  5.     Ламкова О. І. Рухливі ігри та естафет для школярів. – Харків: Ранок, 2005. –
  6.     Питомець О. П., Михайлова Н. Д. Практикум з рухливих ігор. – Київ: Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова, 2008.–

 

  1.     Упор І. В., Січовик І. Г.Дитячі ігри та розваги,. – Київ: Просвіта, 2004. –

 

  1.     ЖивиАктивно [Електронний ресурс] Режим доступу: http://zhyvyaktyvno.org/
  2.     Навчально-методичний кабінет[Електронний ресурс] Режим доступу: http://ped-kopilka.com.ua
  3. Початкові класи [Електронний ресурс] Режим доступу: http://www.pochatkivec.ru

 

 

doc
Додано
17 лютого 2021
Переглядів
1887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку