З народних джерел
Символи народу
Для дітей середнього та старшого шкільного віку.
Дійові особи: дівчина-калина, дівчина-верба, хлопчик-терен, хлопчик-мак, дівчина – тополя, хлопчик – барвінок, дівчина- фіалка, 2-4 свашка, 2 старости.
Ведучий: Кожний народ має свої тотеми, свої символи, опоетизовані образи дерев, квітів, рослин. Є вони і в нас. Калина, верба, тополя, дуб, чорнобривці, мальви, барвінок, червона рута, волошки…
Та скільки їх ще- наших символів-оберегів. Всіх і не перелічити.
Ведуча: Адже все, що оточує нас – сама природа нашого краю, рідні краєвиди, що хрестоматійним висловом ввійшли в історію – « ясній зорі, тихі її води»- це все наші національні обереги. Саме про деякі з них, бо всі охопити неможливо – наша сьогоднішня розповідь.
Виходить дівчина вбрана калиною( з кетягами)
Ведучий: « Без верби і калини – нема України»,- каже образне народне слово. Росте калина по тінистих лісах,в гаях , дібровах, на схилах, на узліссях і лісових галявинах.
По всій Україні.
Її і біля хат садять. Калина коло хати – здавна найперше і найзначніша ознака оселі українця.
Ведуча: Існує гарний звичай, який, на жаль , подекуди вже забувають. Біля щойно зведених осель, на примітивному місці, в першу чергу висаджують калину. І поки садять інші дерева в саду, кущі калини вже розростаються, милуючи зір білим цвітом навесні і рубіновими кетягами ягід восени.
Ведучий: Без калини не можна уявити пісенної творчості народної, а пісень про калину не злічить. Одні назви які барвисті, милозвучні : «Ой,у лузі при дорозі зацвіла калина», «Червона калинонька-деревце», «Ой зацвіла калинонька,а цвіток опав» та ін..
Ведуча: Із калиною в народній творчості пісенній дуже часто асоціюють патріотичні почуття, любов до Батьківщини.
Згадаємо відому баладу часів Хмельниччини: « Розлилися круті бережки».
Пісня «Гей у лузі червона калина»
Ведуча : А рубінові плоди калини , за народними уявленнями , здавна символізували мужність людей , які проливали кров за Батьківщину у боротьбі з ворогами .До того ж , насіння їх схоже на серце . У народі живуть легенди про сміливих дівчат , які заводили у непрохідні хащі загони завойовників Батия , прирікаючи їх на загибель . Саме в крові цих самовідданих патріоток ніби й зросли калинові кущі
Ведучий: У легенді «Дівочий ліс» , наприклад , це мужня дівчина Маринка . Завела вона турків-бусурманів у непрохідні нетрі , там вони й загинули . Але султан-турок стяв Маринці голову , заструменіла гаряча кров . І де та крівця на камінь впала – калиною стала.
Калина (учасниця): калина – це символ рідної землі , отчого краю , батьківської хати . У розлуці з цими неоціненними вартостями ми тужимо , згадуємо калину , і вона співпереживає разом з нами .
Калина – це той символ , що і пам’ять людську береже , нагадуючи про милі краї , символ безсмертя , невіддільний від життя .
Калина у народних піснях живе , їй болить , вона родиться , до неї звертаються , і вона промовляє.
« Калино-малино,чого в лузі стоїш,
Чом не процвітаєш?
Чи суші боїшся,чи дощу бажаєш?»-
« Суші не боюся , дощу не бажаю,
Стою та думаю- процвітати маю.
Процвіту біленько- всі люди узнають,
Пристигну червоно- зверху обламають»
Ведучий: Зворушливе і врочисте явище природи, коли калина цвіте. В народі кажуть: «Любуюсь калиною, коли цвіте,а дитиною , коли росте» (показує на героїню- Калину учасницю).
Та найчастіш з калиною в цвіту порівнюють дівчину.»Дівчина,як калина».
І взагалі калина- символ дівчини, жінки.
Згадаймо Шевченкове.
Вірш Т.Г.Шевченка «Зацвіла в долині…»
Ведуча: Уславлена в художній свідомості калина своєю незрівняною красою. Вона і червона , і ясна, і жарка, і красна. З вогнем співвідноситься. Недаремно ж і вся краса дівоча, зваба і принадність з рослиною порівнюється- це символ дівочості, цноти, незайманості, молодої вроди.
Як бачимо, щедро оспівана калина у творах українських письменників.
Знову у Т.Шевченка:
« Тече вода з -під явора…»
Уже у І.Франка:
« Червона калино,чого в лузі гнешся?...»
Верба( виходить учасниця в костюмі вербички).
Ведуча: Ще довкола сніги біліють, але, як тільки сонце на весну поверне і трохи потепліє, одразу ж на верболозах, біля річок, ставків, на узліссях з’являються ніжні пухнасті котики.
Ведучий: Це верба у цвіте, нагадуючи , що весна вже не за горами, що невдовзі оновлююча пора повноводного зелен цвіту. Таке буває в лютому, а інколи навіть у січні.
Цвіт верби- прекрасне і зворушливе диво природи.
Ведуча: Пухнасті вербові котики- як вражаючий символ краси. Навесні вони тішать надією і звеселяють наше серце,їх дарують коханим. «Зацвіла верба – прийшла весна» - кажуть у народі. Вербового квіту ждуть,як і самої весни, завжди з нетерпінням.
Ніжна вісниця ранньої весни зворушила вразливу і мудру поетичну думу М.Рильського
(виконує учасниця-Верба)
Вербова гілка зацвіла
І лише на столі
Як символ сонця і тепла,
Ще схованих в імлі.
Як знак зеленої весни,
Котра ще вдалині.
Як знак,що щастя-сон рясний
Даровано мені.
Вербова гілка на столі
У мене розцвіла…
Прилинуть, серце, журавлі,
А в них на кожному крилі
Дар сонця і тепла.
Ведуча: Про ніжні вербові котики інші поктові рядки:
Я натомився од екзотики,
Од хитро видуманих слів,-
А на вербі срібляться котики
І сад холодний посинів…
Ведучий: Верба- здавна, одне з найпоширеніших дерев на Україні, одне з найулюбленіших в народі.
Здавна супроводжує вона людські поселення і оселі.
Нею обсаджували ставки, береги річок, дороги. А в цьому наші предки бачили безпосередньо діяльність господарську. Адже верби укріплюють береги, стримуючи зсуви, а в посушливих місцевостях зупиняються піщані заноси.
А народна мудрість давно зауважила: де ростуть верби, там чисті джерела води.
Ведуча: «Ой у полі вербиченька- там стояла криниченька,» - співається у народній пісні. І справді, з давніх-давен криниці переважно копали під вербою. Вербм над ставом- традиційна прикмета українського села. Це дезінфікує воду. Поліпшує смакові якості , надаючи їй вербового дужу, що його утворюють смолисті речовини.
І спостережлива народна мудрість помітила. «Де верба, там і вода», « Там криниця- де вербиця», « Де вода, там верба» і т.д.
Пісня « Ой у полі вербиченька, там стояла криниченька»
Ведуча: В слов’янських народів існував звичай: навесні, на Юрія, виганяючи вперше худобу на пасовисько, вдаряли її освяченою вербою, яка зберігалось під Вербої неділі.
Дуже поетичні і символічні образи рослин в народній творчості.. В народній пам’яті живе безліч легенд .Частина з них покладено на музику… Є багато творів і віршів.. а скільки пісень, що стали народними…
І на завершення зараз у нас кілька святкових хвилин.
Наші артисти зараз розіграють весілля. Та не просте…А квіткове …
Це інсценізація вірша- алегоричного жарту Леоніда Глібова «Квіткове весілля»
Виходить читець, читає текст , слова автора , а всі учасники в костюмах квітів розігрують сценку.
(Сцена прибрана, як лужок, скрізь квіти , на сцені, одні лежать на сцені, інші з стебельцями , великі, як фон,… і тут розігрується святкове дійство)
Автор розпочинає :
У вишневому садочку,
Під вербою , в холодочку,
Щоб лихо прогнать,
І щоб долю звеселити ,
заходились наші квіти
Весілля гулять.
( Грає весільна музика, виходять Соняшник, Будячок, і Петровий Батіг- це троїсті музики,грають на бубоні, цимбалах і рублі з веретеном )
Н е було було б таких новинок,
Та хрещатенький Барвінок
Усіх здивував..
( Виходить , пританцьовуючи, Барвінок, робить коло , заходить за сцену, і виходить, ведучи за собою Фіалочку, Обоє вони, як і всі роешта, одягнені в національне вбрання, лише на головах- корони з тих квітів чи персонажів, які вони уособлюють)
Він Фіалочку Блакитну,
Наче панночку тендітну
За себе узяв.
( Барвіночок і Фіалочка роблять коло пританцьовуючи, потім стають в центрі сцени.,а всі інші приєднуються до них, по мірі того, як автор озвучує всі дії персонажів,теж пританцьовуючи, бо мелодія не стихає, лиш чуть приглушується , коли лунають слова читця)
Посередині в таночку,
У зеленому віночку ,
Танцює Будяк ( будяк дає гопака, мелодія міняється на гопак)
Кругом свашки і сусідки ,
І Фасоля, і Нагідки,
А між ними – Мак!(Мак з Будяком пускаються в танок разом)
Наче справжнії музики
Грають Півні і Індики,
Деренчить Гусак (до троїстих музик приєднуються і ці персонажі, що теж грають на народних інструментах)
А Будяк всіх потішає,
Підморгне і промовляє :
«Отак , квіти, так !
Танцювала Риба з Раком,
А Морквиця з Пастернаком
Та не краще нас!
Нуте швидко , шпарко , квіти,
Молодих повеселити-
Один тому час !
Ой козаче молоденький,
Наш Барвінку зелененький,
Потіш Будяка,
І у парі з молодою
Між своєю перезвою
Утніть тропака!
( Барвінок і Фіалка танцюють, всі аплодують, потім приєднуються після слів Будяка ):
Нехай гляне Редька в дірку,
Переверне долю гірку
Догори хвостом
І музиченьку почує,
Потанцює, пожартує
З товстим Будяком.
( Виходить Редька, бере Будяка, вони протанцьовують коло, потім Будяк з нею стають праворуч сцени, Редька пританцьовує, а Будяк продовжує свої слова, припрошуючи всіх до танцю, танцюють всі під слова Будяка):
Тільки й щастя , тільки й жити,
Поки буде сонце гріти,-
Пов’янем колись!
А ще покіль наша воля-
Гуляй! Не журись!»
Читець:
Де взялись Чижі й Синиці,
Прищебечують музиці,
Ще пристав і Шпак.
Будяк скаче, не вгаває,
Підморгне і пром овляє :
« Отак, квіти,так!» (всі танцюють «польочку», музика міняється )
Ведучий :
Бачите, яке весілля веселе у нас… А щоб вам додати теж цього запалу, запрошуємо всіх до танцю…
(Всі персонажі, крім молодят, Барвінка і Фіалки ідуть в зал до глядачів, беруть всіх до танцю, роблять велике коло, в колі танцюють Барвінок і Фіалка)
Всім мирних митей , сповнених щастям, пошвидше! І сьогодні, на нашому дійстві гарного настрою.