Розробка урока з теми "Вода-розчинник",мета якого є продовжити формувати поняття вода, сформувати уявлення про розчин, розчинник, розчинні та нерозчинні речовини, продовжувати розвивати дослідницькі та графічні навички, логічне мислення, формувати пізнавальний інтерес учнів
Тема уроку для 4 класу « Вода-розчинник» (природознавство)
Мета: продовжити формувати поняття вода, сформувати уявлення про розчин, розчинник, розчинні та нерозчинні речовини, продовжувати розвивати дослідницькі та графічні навички, логічне мислення, формувати пізнавальний інтерес учнів.
Обладнання: досліди минулого уроку, цукор, сіль, крейда (по одній чайній ложці у сірникових коробочках), три банки з водою, палички, пісок, кристалики марганцівки, сода питна (одна чайна ложка), маленькі скляночки з водою (по дві на кожну парту).
Тип уроку. Комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
Пролунав дзвінок веселий,
Дружно всіх він кличе в клас.
Стали , дітки . всі рівненько,
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли
Працювати почали
Цікаві дії на уроці
Пропоную я для вас.
II. Актуалізація опорних знань учнів
1.Перевірка домашнього завдання . Фронтальне опитування.
— Яку тему вивчали вдома і на минулому уроці?
— Де знаходиться вода в природі?
— У яких трьох станах перебуває вода на Землі?
— Чи подібні молекули води-рідини, води у твердому стані та води в газоподібному стані?
— Чим відрізняються відстані між молекулами води-рідини, снігу
або льоду, водяної пари?
— Як відрізняється швидкість руху молекул води у різних станах?
— Чому так говорять: «Без води не було б життя на Землі*?
— Які властивості має вода-рідина?
2. Індивідуальне опитування.
Завдання 1. Доведи за допомогою дослідів, що вода-рідина
текуча і прозора.
Завдання 2. Доведи за допомогою досліду, що вода не має запаху. Як довести, що вода не має кольору?
Завдання 3. Доведи за допомогою досліду, що вода не має своєї форми.
Завдання 4. Розкажи за малюнками на с. 85 підручника, що вода розширюється при нагріванні й стискається при охолодженні.
Завдання 5. Розкажи, яку особливу властивість вода має при замерзанні. Чому взимку під час сильних морозів можуть лопнути водопровідні труби.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми і мети уроку
Створення проблемної ситуації за допомогою демонстраційного досліду.
— Що знаходиться в склянках? («Чиста вода» в першій і другій склянках, а в третій — крейда.)
Завдання (для двох учнів). Підійдіть і покуштуйте цю «чисту воду» з першої, а потім другої склянки.
Проблемне запитання
Чому сіль і цукор не видно у воді, а крейда дуже помітна?
Цукор та сіль розчиняються в воді
Глина, крейда,пісок не розчиняються у воді
IV. Вивчення нового матеріалу
1.Фронтальна практична робота пошукового характеру. Демонстрація дослідів вчителем.
Дослід 1. Кинути в склянку з водою 2—3 кристалика марганцівки, розмішати паличкою, спостерігати за зникненням кристаликів.
— Куди зникли кристалики марганцівки?
— Чому вода набула рожевого кольору?
— Чому кристаликів марганцівки не видно у воді?
— Що означає: кристалики марганцівки розчинилися у воді?
— Як назвати таку властивість води?
— Яке значення має ця властивість води розчиняти деякі речовини в природі та в побуті людей?
— Як назвати речовини, які розчинилися у воді (сіль, цукор, марганцівка)?
— Яка на смак вода, якщо в ній розчинені сіль або цукор?
— Чи є у води свій смак? Від чого залежить смак води?
Дослід 2. Насипати в склянку з водою трохи піску, розмішати паличкою. Що спостерігаєте? Як назвати речовини, які не розчиняються у воді, а осідають на дно склянки (крейда, пісок)?
— Зробіть загальні висновки про властивість води, яку спостерігали в дослідах.
— Так чому ж сіль і цукор не видно у воді, а крейду дуже помітно?
2. Розповідь учителя з елементами бесіди.
План розповіді
1) Речовини розчинні. Тверді: сіль, цукор, марганцівка, питна сода, мінеральні добрива. Рідкі: спирт, оцтова кислота (оцет). Газоподібні: кисень, вуглекислий газ, аміак (нашатирний спирт).
— Як називається вода з розчиненою в ній речовиною? (Розчином.)
— Чим вода є для речовин, які розчинюються у воді? (Розчинником.)
2) Природні розчини: солона вода в морях і озерах, вода в мінеральних джерелах, кров людей і тварин, сік рослин.
3) Речовини нерозчинні: пісок, глина, крохмаль, олія, нафта, гас, бензин.
— Чому кристалики марганцівки, цукру і солі непомітні у розчині?
— Чому чай набуває солодкого смаку, а суп — солоного? (Кристалики цих речовин розпалися на солодкі та солоні молекули і перемішалися з молекулами води; це означає, що цукор і сіль розчинилися, у воді.)
3. Фізкультхвилинка.
Наберем з криниці
(Нахили тулуба вперед.)
Чистої водиці.
Будем умиватись,
(Імітація умивання.)
Будем промовляти:
— Водичко, водичко,
Умий діткам личка,
Рожеві та білі, мов яблучка спілі.
Хлюп, хлюп, водиченько,
Хлюп, хлюп на личенько,
І на ручки і на ніжки
(Імітують миття рук та ніг.)
Хлюп, хлюп, хлюп!
V.Систематизація,узагальнення знань,умінь і навичок
1. Робота в зошиті (ст. 10).
Підкресли назви речовин, які розчиняються у воді.
Цукор, пісок, олія, сіль, спирт, кисень, крейда, ґрунт, оцтова кислота.
2. Бесіда.
— Чому вода має різний смак у колодязях, річках, морях, мінеральних джерелах, у водопроводі?
— Які речовини розчиняються у воді?
— Яке значення має ця властивість води для підвищення врож.-і й ності рослин?
— Чому плями від олії, масла не змиваються водою?
3.Складання схеми на дошці.
Вода-розчинник
Речовини Речовини Речовини
тверді рідкі газоподібні
марганцівка спирт кисень
цукор оцтова кислота вуглекислий газ
сіль аміак
сода питна
мінеральні добрива
Примітка. Коло дошки працюють три учні, решта доповнює, коментує їх роботу.
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати статтю «Вода-розчинник» на с. 93 підручника, звернути увагу на запитання і завдання на с. 94.
2. Спостерігати, чи розчинюється у калюжах бензин, дізнатися у дорослих, чи розчинюється у воді нафта. Поміркувати, яке значення це має для живої природи.
VIII.Підсумки уроку