Урок. Материки, океани і частини світу на географічних картах

Про матеріал

Сформувати уявлення учнів про материки й океани Землі, ознайомити з їх розміщенням на глобусі і фізичній карті півкуль. Навчати користуватися картою, показувати на карті материки й океани.

Розвивати мовлення, мислення, пізнавальний інтерес. Вчити складати розповіді про природу материків і океанів, їх рослинний і тваринний світ. Виступати перед класом з підготовленою інформацією.

Виховувати інтерес до географічних знань.

Перегляд файлу

ЗОШ І-ІІІ ст. села Гірки

 

 

 

Материки, океани і частини світу на географічних картах

Урок з природознавства

4 клас

 

 

Картинки по запросу картинки школа и компьютер

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель Кузьмич Н.М.

 

2018 н.р.

 

Мета. Сформувати уявлення учнів про материки й океани Землі, ознайомити з їх розміщенням на глобусі   і фізичній карті півкуль. Навчати користуватися картою, показувати на карті материки й океани.                                                                           

            Розвивати мовлення, мислення, пізнавальний інтерес. Вчити складати розповіді про природу материків і океанів, їх рослинний і тваринний світ. Виступати перед класом з підготовленою інформацією.

 Виховувати інтерес до географічних знань.

 

Обладнання. Глобус, фізична карта півкуль,атласи, презентація на тему «Жива природа материків», підручник «Природознавство 4кл.»

 

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організація класу

- Доброго дня вам, діти. Сьогодні урок у нас незвичайний. До нас завітали гості. Давайте їх привітаємо. А ще незвичайний тим, що ми будемо подорожувати нашою планетою, познайомимося з її рослинним і тваринним світом.

- Чи знаєте ви як вона називається ? (Земля)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

- Правильно! Ми відправимося у подорож на цьому чудовому кораблі (малюнок).

 

Вітер весело вітрила надуває,

Корабель швидкість набирає,

Попереду земля…

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

 

- Як називають землю моряки ви дізнаєтесь, коли зайдете в порт «Дешифрувальники». А також познайомитесь з темою нашого уроку.

МАТЕРИКИ ТА ОКЕАНИ ЗЕМЛІ

З   Е   М   Л   І   Т   А   О   К   Е   А   Н   И   М   А   Т   Е   Р   И   К   И

17 18 19 20 21 09 10 11 12 13 14 15 16 01 02 03 04 05 06 07 08

- Як же виникла земля? Давайте пригадаємо один із міфів Стародавніх єгиптян. 

 (фільм з презентації  -  слайд №1)                                                                                                                                                          

«Коли не було ні землі, ні неба, Всесвіт нагадував безмежний океан води. Той водяний хаос мав імя Нун. Він був першим прадавнім богом – богом богів.                                                                                                                     

Якось із глибин Нуна на світ вийшли боги, яким судилося створити  землю, небо, тварин та рослини. І першим із цих богів було Сонце, яке зігріло холодний світ і дало йому життя»

 (презентація – слайд №2)

- Сучасні вчені припускають, що в прадавні часи  всі материки становили одне ціле. Це був такий собі праматерик, який отримав назву Пангея. Потім він розколовся на кілька частин, які почали дрейфувати в різних напрямках. Так утворилися Північна  та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кілька мільйонів років розташування материків може змінитися. Такі зміни можуть супроводжуватися сильними землетрусами та виверженнями вулканів.

 

 

 

 

 

 

 

- Як це, можливо було, спробуємо зараз відтворити.

 (наклеювання материків без назви на повітряну кульку ))

- Ось так, можливо, виглядала наша планета мільйони років тому!

- Такий вигляд має зараз  (демонстрація глобуса)

- Форма глобуса подібна до форми Землі. Однак глобусом не завжди зручно користуватися, н-д важко скласти детальний маршрут подорожі. Також він займає багато місця. Коли дивимося на глобус, то бачимо лише половину його поверхні. Щоб накреслити зображення Землі на папері, потрібно «розрізати» її поверхню на дві половини.

- Умовно земну поверхню поділили на дві півкулі – Західну і Східну. Крайня північна точка земної кулі наз. Північним полюсом, а крайня південна – Південним полюсом. Екватор, що означає «рівнодільний» умовно ділить земну поверхню також на дві півкулі – Північну і Південну. Його довжина становить – 40.000 км.

- Сучасне положення материків ми можемо побачити на фізичній карті півкуль та фізичній карті світу.

V. Актуалізація опорних знань

- Щоб відправитися у подорож досліджувати незвідані землі, треба обов’язково знати, що ми будемо досліджувати (дати визначення – робота в парах) 

  1пара – МАТЕРИКИ – це величезні ділянки суші,оточені водою.                                                                                                2 пара – ОСТРОВИ – це невеликі ділянки суші, оточені водою.

           3 пара – ОКЕАНИ – це великий водний простір, що займає значну ділянку земної    поверхні.

- А також треба придбати квитки – відповідаємо на питання.

  Вправа «Мікрофон»

 - Яку форму має наша планета? (Форму кулі)

 - Хто першим із мореплавців довів, що Земля має форму кулі? (Фернандо Могеллан)

 - За допомогою якого приладу можна орієнтуватися на місцевості? (Компас)

 - Що показує, у скільки разів зменшено або збільшено територію? (Масштаб)

 - Уявна лінія на глобусі чи карті, яка вказує напрям північ - південь і з’єднує Північний і Південний полюси. (Меридіани)

 - Простір землі, який можна охопити оком? (Горизонт)

 - Зображення на папері предмета зверху.(План)

 - Скільки полюсів має Земля? (Два)

 - Уявна лінія, що поділяє земну кулю на дві однакові півкулі? (Екватор)

 - Модель Землі? (Глобус)

 - Уявна лінія, що вказує напрям захід – схід.(Паралель)

- Розбираємо квитки. І дослідники нашої експедиції вирушають у подорож!

Картинки по запросу зображення глобуса на квитку

   

V. Вивчення нового матеріалу

     1. Сприймання та усвідомлення учнями навчального матеріалу.

а) знайомство з географічним положенням материків, кліматом, рослинним і тваринним світом.

- В експедиції  дослідники ведуть наукові журнали, куди записують всю важливу інформацію. Я пропоную вести такий журнал разом. Так ми будемо визначати географічне положення материка, який досліджуємо.

 (таблиця на дошці і у кожного з учнів – заповнюємо разом)

 

Материки (вписують назви за даними параметрами)

Західна півкуля   чи Східна півкуля

Північна півкуля    чи Південна півкуля

Частини світу

Євразія

Сх.півкуля

Півн. півкуля

 

 

Африка

Сх. півкуля

Півн. і Півд. півкулі

 

Північна Америка

Зах. півкуля

Півн. півкуля

 

Південна Америка

Зах. півкуля

Півн. і Півд. півкулі

Австралія

Сх. півкуля

Півд. півкуля

 

Антарктида

Зах. і Сх. півкулі

Півд. півкуля

 

 

(Дослідник показує на Фізичній карті півкуль материк і знайомить клас із цікавим повідомленням. Прикріпляє «квиток» на карту – цифрою до класу)

1-й дослідник

 Євразія – материк, на якому ми живемо, - найбільший на земній кулі. Він займає 1/3 частини всієї суші. Це єдиний материк, що омивається чотирма океанами і об’єднує дві частини світу – Європу та Азію. На території материка є три теплові пояси. Тому рослинний і тваринний світ Євразії багатий і різноманітний. Клімат – на півночі – холодний арктичний, на півдні – жаркий тропічний.

(На цьому материку є найглибше озеро Байкал, найвища в світі гора Джомолунгма. І він настільки великий – щоб пролетіти із заходу на схід потрібен цілий день.)

2-й дослідник

Африка – другий за розміром материк на Землі, з латинської означає «Той, що не знає холоду». Африка – найтепліший материк, тому що майже весь лежить у жаркому поясі. На ньому прослалася найбільша  на Землі пустеля Сахара. І найдовша на планеті річка – Ніл – 6.671 км.

( На півночі материка, в Лівії, було зареєстровано найвищу температуру на Землі - + 58С.)

3-й дослідник

Південна Америка – найзагадковіший материк на сучасній карті світу. Це найголовніший материк на Землі. Тут знаходяться найвищі на Землі вулкан та водоспад, найсухіша пустеля і найповноводніша річка Амазонка. Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, бавовни й ананасу.

(Це найдощовий материк на Землі. На західних схилах якого випадає стільки дощу за рік, що вона змогла б вкрити землю на 15 м.)

4-й дослідник

Північна Америка – третій за величиною на Землі. Природа материка дуже різноманітна. Тут найродючіші у світі грунти. Назви материків -  Північна Америка і Південна Америка, скоріш за все утворилися від імені мореплавця Америго Віспуччі .

5-й дослідник

Австралія – найменший і найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі. У перекладі з латині означає «Південний». Це материк де все «навпаки»: у липні тут зима, у січні – літо. Австралія – найсухіший материк, пустелі займають близько його половини.

(Це самий маленький материк на Землі. Його площа у 6 разів менша за площу Євразії. Тут водяться звірі, які вилуплюються із яєць – качкодзьоб і єхидна. Сумчасті – кенгуру, ведмідь коала.)

6-й дослідник

 Антарктида – в перекладі із грецької означає «протилежна північній землі».  Як її тільки не називають: «королева холоду», «безлюдний континент», «край землі»… Це велетенська льодова пустеля, вкрита крижаним 2-ометровим панцирем. Тут зареєстровані найнижчі температури на Землі. Зимою до -90С, влітку, морози менші, всього до -20С. Живуть тюлені, пінгвіни, морські котики.

(Це найвищий материк на планеті. Про його існування стало відомо порівняно недавно, близько 2 ст. тому, коли зясувалося, що під 2-окілометровою товщею льоду є корисні копалини. Справжніми господарями континенту є науковці. Антарктида не належить жодній країні. 16 держав облаштували тут свої наукові станції і ведуть дослідження цього материка.)

 

- Спасибі нашим науковцям за цікаві змістовні доповіді.

 

VI. Фізкультхвилинка

б) знайомство з частинами світу

- Весь суходіл поверхні Землі поділяють не тільки на материки, а й на частини світу. Їх часто плутають. Можливо, тому, що материків шість і частин світу , шість. Але це зовсім різні поняття. Материки – географічне, а частини світу – історичне, пов’язане із заселенням землі людьми. Отже – які частини світу виділяють знайдіть відповідь у підручнику (с. 45 – 46).

в) робота з підручником

 (показ частин світу на карті, запис у «науковому журналі»)

  2. Доповнення знань учнів учителем

- Ми з вами подорожували материками, або континентами, перетинаючи великі водні просториокеани.

- Які океани ми перетнули під час плавання?

- Від Євразії до Африки – Індійський океан – третій за розміром серед океанів. Найтепліший на Землі. Температура на поверхні води сягає 35С. Омиває 4 материки - Африку, Євразію, Австралію, Антарктиду.

- Від Африки до Південної Америки – Атлантичний океан – другий за розміром серед океанів. Найсолоніший. Названий на честь давньогрецького міфічного героя Атланта (малюнок). Омиває 5 материків – усі, крім Австралії.

- Від Південної Америки до Австралії – Тихий океан – найбільший і найглибший. Середня його глибина 4 км, а найглибша западина – 11км. Він займає майже таку територію, як усі океани разом узяті. Омиває 5 материків – усі, крім Африки.

- І океан-крихітка, який ми не перетинали – Північний Льодовитий – найменший, наймілкіший, найхолодніший. Він знаходиться на Північному полюсі планети, майже весь час вкритий кригою. Омиває 2 материки – Євразію і Північну Америку.

- Разом усі океани утворюють Світовий океан.

VII. Узагальнення і систематизація отриманих знань

 

1. Гра «Впізнай материк»

 (за номером квитка – пригадай назву материка)

       № 1. Найбільший материк, що складається із двох частин: Європи і Азії. Знаходиться у Східній півкулі. Його береги омивають всі 4 океани. (Євразія)

       № 2. Материк, знаходиться в Східній півкулі. Майже навпіл перетинається екватором.  Його береги омивають води Індійського та Атлантичного океанів. (Африка)  

       № 3. Материк знаходиться у Західній півкулі, перетинається екватором. Його береги омивають води Тихого і Атлантичного океанів. (Південна Америка)

       № 4. Третій за розміром материк, знаходиться у Західній півкулі. Його береги омивають води Тихого, Атлантичного і Північного Льодовитого океанів. (Північна Америка)

       № 5. Найменший материк, що знаходиться в Східній півкулі. Його береги омивають води Індійського і Тихого океанів. (Австралія)

       № 6. Найвищий материк на землі, знаходиться на Південному полюсі. Омивається водами 3-х океанів. (Антарктида)

2. Робота з контурною картою

    Практична робота: нанесення на контурну карту півкуль назв материків і океанів

3. Закріплення вивченого

  Бліцвікторина

     - Самий маленький материк. (Австралія)

     - Самий великий.(Євразія)

     - Самий високий. (Антарктида)

     - Материк із самим вологим кліматом.(Південна Америка)

     - Материк із самою великою пустелею. (Африка)

     - Найбільший океан. (Тихий)

     - Найменший океан. (Північний Льодовитий)

     - Океан, названий на честь міфічного героя. (Атлантичний)

     - Найтепліший океан. (Індійський)

 

VIII. Підбиття підсумків. Рефлексія

- Закінчилася наша подорож материками і океанами Землі. Науковці надали цікаві звіти. Ви дізналися багато нового і цікавого. Плідно працювали.

     Виставлення оцінок за роботу на уроці

- Вам сподобалось подорожувати?

- Що запам’ятали?

- Чи однаковий тваринний світ нашої планети?

- Від чого це залежить?

- А тепер визначте свій настрій!

     (на партах смайлики, треба вибрати відповідний до настрою на уроці)

IX. Домашнє завдання

      Ст. 45 – 47, читати; на листочках нашого бортового журналу вписати частини світу.

Додаткове завдання. «Хто кмітливий»

- На який із материків нам потрібно взяти такі речі?

Парасолька – Південна Америка (найвологіший материк)

Валянки – Антарктида (найхолодніший материк)

Літак – Євразія (найбільший материк)

Вода – Австралія (найсухіший материк)

Панама – Африка (найжаркіший материк)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Біловолова Ніна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 березня 2018
Переглядів
6175
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку