Зарубіжна література Бернард Шоу «Пігмаліон» Літературний диктант
9 клас
1)З яким давньогрецьким міфом перегукується і назва, і зміст п’єси Б.Шоу ? (З античним міфом про Пігмаліона і Галатею .)
2)Де й коли вперше зустрічаються головні герої п’єси? (Біля церкви під час дощу. )
3)Що допомогло Хігінсу визначити місце і проживання людини ? (Її мова ,діалект. )
4)Чому присвятив своє життя професор Хігінс?(Дослідженню фонетики англійської мови.)
5) Хто взяв на себе витрати за навчання квіткарки і чому ?(Пікерінг,тому що склав парі.)
6) У чому полягало парі ? (Професор Хігінс за кілька місяців зробить з неосвіченої квіткарки герцогиню .)
6)Хто закохався в Елізу ?(Фреді.)
7)Чому Еліза почувалася нещасною?(Дівчина не знала,що їй тепер робити ,куди себе подіти. )
8)Що Еліза говорить про себе ,дискутуючи з Хігінсом,і в чому вона бачить сенс свого життя? (Вона хоче ,щоб її поважали ,любили .Дівчина говорить : «Я теж людина ,а не бруд під вашими ногами».)
9)Хто був батьком Елізи ?( Був сміттярем,став буржуа.)
10)Що обрала для себе Еліза ?(Стати вчителем правильної вимови.)
11)Чому Еліза приїхала до професора Хігінса? (Щоб брати приватні уроки правильної вимови .)
12) Чим було для Хігінса і Пікерінга навчання дівчини на «герцогиню»? (Експериментом.)
Зарубіжна література
Б.Шоу «Пігмаліон»,9 кл.
Тема.Дж.Б.Шоу «Пігмаліон .Проблематика й художні особливості твору ,його філологічний конфлікт і соціально –виховна спрямованість
Мета : допомогти учням глибше зрозуміти проблематику й художні особливості п’єси,її «філологічний конфлікт» та спрямованість ;розвивати образне ,аналітичне мислення ,вміння характеризувати героїв та ситуації,давати їм оцінку,аргументувати свої твердження ;виховувати людську гідність,милосердя та відповідальність за свої вчинки ,почуття гумору ,естетичний смак .
1.Мотивація навчальної діяльності
Учитель.Героїня п’єси Б. Шоу «Пігмаліон»Елайза Дулітл зробила фантастичний «міжкласовий стрибок». Дівчина змінилася ...А це відповідальність за її подальше життя,вчинки ,поведінку тих ,хто вніс ці зміни.Усі ми пам’ятаємо слова А.де Сент –Екзюпері:»Ми несемо відповідальність за тих ,кого приручили».Цю ж думку висловив і Б. Шоу у своєму творі .Ця тема залишається актуальною і донині.Про соціальнуо –виховну спрямованість п’єси ми сьогодні поговоримо.
2.Оголошення теми і мети уроку
Слово вчителя
Б. Шоу створив новий ,особливий тип драми –«драму ідеї»,коли конфлікт твору полягав не лише у зіткнені інтересів і пристрастей персонажів ,але й у сфері ідеології,це передусім конфлікт ідей. Конфлікт ідей присутній у п’єсіБ.Шоу «Пігмаліон» як специфічний «філологічний конфлікт» ,у якому письменник втілює ідею розв’язання важливих соціальних проблем, зокрема ,соціальної нерівності шляхом опанування всіма прошарками суспільства правильної вимови. Соціаліст Б.Шоу показує шлях до справедливого устрою суспільства ,де всі без винятку громадяни (як аристократи, так і простий люд) матимуть різні шанси реалізувати своє право на освіту й гідне життя ,де не буде «пасажирів третього класу та запанує всезагальна рівність».
Завдання :
Покажіть схематично учасників конфліктів «зовнішніх « та «внутрішніх»і суть їхніх суперечок.
«Зовнішній конфлікт»
-Бідна квіткарка-багаті громадяни ;
-Неосвічена дівчина з жахливою вимовою-професор фонетики ;
-Людина ,яка захищає свою гідність ,-людина ,яка принижує гідність інших чи байдужа до цього .
«Внутрішній конфлікт»
-Хігінсу подобається своє «творіння»,результат свого експерименту ,але він байдужий до ньго як до людини;
- Еліза бідна, але почувається незалежною,- отримавши освіту ,зовнішню привабливість, почувається приниженою.
3 Скласти словничок Елізи .
-Чому п’єсу було важко перекладати ?(Через фонетичні особливості англійської мови та її діалектів)
4. Поєднайте художні засоби з їх визначення.
Ось ,лучче,букєтік ,тіки ,хтіла,обідить.
Три шкури здерти ;пхати носа не в свої діла ;бути під мухою.
Ой;щоб я луснув !
Бездоганний ,шляхетна ,виразного ,праведний .
Квокчете ,як та курка;обзива,як ту дівку.
Він ураз може вибухнути гнівним буревієм .
Метафора
Порівняння
Епітети
Вигуки
Фразеологізми
Діалектизми
5 .Пошуково –дослідницька робота
Простежити шлях Елізи :від малопривабливої квіткарки - до чарівної леді й далі – до людини.
Квіткарка:Погано одягнена ,із жахливою мовою та вимовою.
Дівчина ,яка навчається:
Пристойно одягнена ,але мовою ще не володіє.
Дівчина ,яка має успіхи у навчанні ,добрий слух:
Добре одягнена ,знає літературну мову ,але ще не вміє її використовувати доречно
Чудова учениця ,леді:
Прекрасно вдягнена ,має бездоганні манери й чудово володіє мовою.
Людина:
Здатна мислити ,цінує людську гідність ,бачити мету в житті й засоби її здійснення.
6.Творче завдання
Продовжіть історію Елізи ,виходячи із логіки її характеру,вчинків та сподівань.
7.Проблемні запитання
Змоделюйте сучасні ситуації ,подібні до зображеної Б .Шоу.
Доведіть ,що драматургія Шоу має інтелектуальний характер .
Складіть сучасний словничок українських «кокні».
8.Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Закінчіть речення :
-Я думаю ,що п’єса Б.Шоу для нашого часу ….
-Мені найбільше припало до душі …
-Мені хотілося б ..
-У Елізи інший шлях ,ніж у Попелюшки ,тому що ..