Тема: Життя О.С.Пушкіна в Україні. Поема «Полтава», її історична основа та романтичний міф.
Дидактична мета: здійснити заочну екскурсію місцями України, де жив і творив О.С.Пушкін, ознайомити учнів з невідомими фактами життя і творчості великого поета, допомогти учням зрозуміти проблематику, особливості композиції, жанрову своєрідність поеми «Полтава»;
Розвиваюча: розвивати в учнів навички дослідницької роботи з додатковою літературою, вміння отримувати інформацію з глобальної мережі Internet, робити самостійні висновки і узагальнення, аргументувати свою позицію, поглиблювати свої знання та вміння систематизувати матеріал, відбирати найголовніше.; розвивати навички аналізу твору, виразного читання, усне зв’язне мовлення учнів, логічне мислення;
Виховна: виховувати інтерес до життя і творчості поета та його творів; зацікавленість історичним минулим своєї країни, любов і повагу до видатних людей свого народу, які є взірцем служіння рідному краєві.
Тип уроку: літературне краєзнавство у світовій літературі для учнів 9 класу
Форма: урок - дослідження
Обладнання та матеріали: портрет О.С.Пушкіна, виставка його книг, тексти поеми «Полтава», карта подорожі О.Пушкіна Україною, епіграф до уроку, друкована та мультимедійна наочність, репродукції портретів І.Мазепи, картки оцінювання роботи учнів на уроці.
Технічні засоби: комп’ютер.
Форми роботи: дослідницька робота в групах, літературний диктант, евристична бесіда, виразне читання, робота з репродукціями картин, психологічне спостереження за образом, інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Міжпредметні зв’язки: історія (постать Мазепи, Північна війна між Росією та Швецією 1709 р., Полтавська битва)
Епіграф: «…Пушкін для України Був, є і вічно буде.»
П.Тичина
Орієнтовний план і методи проведення уроку
Очікувані результати:
Учні знатимуть: цікаві факти з життя і творчості О.С.Пушкіна, ознайомляться з проблематикою, особливостями композиції та жанровою своєрідністю поеми О.Пушкіна «Полтава»; розширять свої знання про видатного українського гетьмана І.Мазепу.
Учні вмітимуть: працювати з додатковою літературою, виступати з повідомленнями, висловлювати власну думку, узагальнювати почуте і прочитане, аналізувати поему «Полтава», творчо переказувати фрагменти тексту, характеризувати головних героїв.
Хід уроку
В історії світової літератури є такі імена, до яких звертаються люди різного віку, уподобань та смаків. Вони супроводжують кожного з нас від колиски до самої смерті. Для багатьох поколінь росіян, та й нас, українців, саме таким поетом був і залишається О.С.Пушкін – видатний поет, прозаїк, драматург, глибокий знавець історії Росії та України, справжній Майстер, творчість якого стала взірцем для багатьох наступних митців. (демонстрація портрету О.С.Пушкіна)
1 ведучий. З раннього дитинства О.Пушкін поруч з нами. Здається, це наш давній знайомий, який увійшов у наше життя разом із казками. А потім – вірші, поеми, драми, повісті.
2 ведучий. Молодой, веселый и кудрявый –
Он таким запомнился навек…
Наша удивительная слава,
Наша гордость – этот человек.
Словно друг, живущий по соседству,
С каждым днем все ближе и родней,
Он к тебе приходит в раннем детстве
С первой песней матери твоей.
Он к тебе приходит вечно новым,
Он твой путь осветит, как звезда,
Чтобы ты, с его сдружившись словом,
С ним не расставался никогда.
И на всех наречьях горделиво
Призывает Пушкин нас с тобой
Наших душ прекрасные порывы
Посвятить Отчизне дорогой . (А.Арикеев)
( Г.Державін)
Вчитель. Про О.С.Пушкіна можна говорити багато. Я з впевненістю можу сказати, що не знайдеться жодної людини, байдужої до творчості цього геніального поета. Але сьогодні хочеться, щоб ми ширше дізнались про те, як життя О.Пушкіна було пов’язане з Україною. Ви провели величезну дослідницьку роботу з цього питання, кожна група отримала індивідуальне завдання, і настав час поділитися результатами своєї роботи з товаришами.
На уроці працюватимуть три експертні комісії :
Хотілося б, щоб після сьогоднішнього уроку кожен із вас знайшов для себе відповідь на такі питання: « Яке місце займала українська тема у творчості О.Пушкіна? Чи дійсно російський поет цікавився Україною, її історією та культурою?». Ви також повинні дати власну оцінку поемі О.Пушкіна «Полтава», проаналізувавши її.
(на екрані комп’ютера висвічуються тема уроку, портрет О.С.Пушкіна,
у зошити учні записують дату, назву теми, епіграф уроку).
При підготовці до сьогоднішнього уроку, ви опрацювали багато джерел, деякі учні працювали в мережі Internet і повинні були систематизувати цей матеріал, відібрати найголовніше, оформити свої дослідження і презентувати запропоновану вам тему.
Але перед початком презентації ваших досліджень необхідно сформулювати мету сьогоднішнього уроку. Це зробити не просто, адже кожна група працювала в якомусь одному напрямку. Тому пропоную лідерам груп визначити зараз мету, яку вони ставили перед собою, працюючи над запропонованою темою.
(Лідери груп формулюють мету, яку вони ставили під час виконання роботи над запропонованою темою.)
IV. Семінарська частина уроку.
Захист дослідницької роботи учнів І групи.
«Україна в житті О.С.Пушкіна»
(на моніторі комп’ютера висвічується тема і підготовлені групою слайди
1 учень. О.Пушкін потрапив на Україну не в кращі часи свого життя. Уряд Олександра І вислав молодого автора за волелюбні вірші, в яких він
оспівував полум’яний патріотизм, висловлював палку віру в перемогу «святой вольности «, засуджував і сатирично викривав царський уряд.
Південь Російської Імперії став місцем його заслання. Формально поет не був засланий: склалося враження, що його просто перевели по службі.
6 травня 1820 року Олександр Сергійович виїхав на південь
з Петербурга в Україну – в Катеринослав, за призначенням в канцелярію генерал-лейтенанта І.Н.Інзова.
2 учень. Лише вірний слуга - кріпак Микита Тимофійович Козлов поділяв самотність його і тільки враження від нових країв розважали поета. Проїхавши Псков і Вітебськ, звернувши з Білоруського тракту, опинився на Україні. Добрянка, Борова, Буровка, Роїще і Чернігів були першими українськими станціями, де поет, поки йому перепрягали коні, прислухався до нової мови, придивлявся до нових людей, до їх побуту. Пушкін побачив оспіваний поетами Дніпро, а він ще й розлився тієї весни великою повіддю. Дерев'яним мостом переїхав на правий берег і через переправи на річках Омельничок-Келебердянський та Омельничок-Переволочинський, проїхав Верхнєдніпровськ, Романково і Карнаухівку, а в травні прибув до Катеринослава. 1600 верст — це перша така далека мандрівка в житті... (демонструється карта подорожі О.С.Пушкіна Україною)
3 учень. Зробивши в семи напрямах 19 подорожей по Україні, проїхавши 5700 верст, О. С. Пушкін протягом 1820 — 1824 років ознайомився з Чернігівською, Полтавською, Катеринославською, Таврійською, Херсонською, Подільською, Київською і Волинською губерніями (За тодішнім адміністративним поділом). Поет проїхав через 124 населених пункти. Половину цих міст, містечок, сіл він проїхав двічі або тричі, а маршрути між Кишиневом, Одесою, Миколаєвом він повторив кілька разів. Зупиняючись кожного разу для переміни поштових коней, він перебував у селі не менше двох-трьох годин, а в деяких містах ночував. Враження від України почали оформлюватися в творчі задуми, в художні образи. Олександр Сергійович почав збирати друковані праці про Україну.
( Презентації дослідницької роботи )
Захист дослідницької роботи учнів І I групи.
«І.Мазепа – загадка української історії»
(на моніторі комп’ютера висвічується тема і підготовлені групою слайди)
1 учень. Особистість українського гетьмана Івана Мазепи протягом довгого часу викликала неоднозначне ставлення. Він був однією з найзагадковіших постатей в українській історії.
Починаючи з моменту переходу гетьмана на бік шведського короля, в Україні його вважали зрадником. Мазепу відкрито ненавиділи, читали анафему у церквах. Зараз про нього говорять як про державо творця, який все життя був вірним ідеям свободи. Сучасний дослідник С.Павленко у книзі «Міф про Мазепу» писав: «Односторонній погляд на Мазепу як на злочинця, який не потребує адвокатського захисту, сприяв підтасовці у вигідному світлі фактажу, поширенню про нього різноманітних пліток, міфів викривально-осуджуючого змісту. Всі вони стали основою, підґрунтям Міфу про Мазепу – «егоїста» і «пройдисвіта».
2 учень. Мабуть, саме загадковість постаті Мазепи привернула до нього увагу багатьох європейських письменників: Вольтера, Дж. Байрона, В.Гюго, К.Рилєєва, Ф.Булгаріна, С.Руданського, Б.Лепкого, В.Сосюру та багатьох інших.
Постать українського гетьмана зацікавила й О.С.Пушкіна, поет читав про І.Мазепу і в творах Вольтера, Дж.Байрона, В.Гюго.
3 учень. Взимку 1820/21 року Пушкін, не дивлячись на заборону, прибув до Києва. Величезне враження на поета справили Софійський собор, Києво-Печерська лавра. Побачивши в лаврі могилу Іскри і Кочубея, Пушкін зацікавився написом на надгробку: „Року 1708, месяца июля. 15 дня, посечены средь обозу войскового, за Белой Церковью на Борщаговке" і т. д. і використав його, коли писав у 1828 році «Полтаву».
4 учень. Працюючи над „Полтавою", поет користується чотиритомною роботою Д. І. Бантиш-Каменського „История Малороссии", що вийшла з друку в 1822 році. В бібліотеці Пушкіна зберігся третій том її (в другому виданні — 1830 р.) де висвітлюється період від обрання Мазепи на гетьмана до знищення гетьманства. Опис подій на Україні давала Пушкіну також „Подробная летопись от начала России до Полтавской баталии".
( Презентації дослідницької роботи)
Захист дослідницької роботи учнів ІII групи.
«Українська тема у поемі О.С.Пушкіна «Полтава»»
(на моніторі комп’ютера висвічується тема і підготовлені групою слайди)
1 учень. Ґрунтовно вивчивши Україну, в 1828 році Пушкін написав поему «Полтава», яка показує історичну обізнаність автора, знання українського фольклору і свідчить про великі враження поета від прекрасної природи України.
Декабрист К. Ф. Рилєєв своєю поемою «Войнаровський» вплинув на «Полтаву», незважаючи на протилежні тенденції обох цих творів. З повісті
Е. Аладіна «Кочубей» Пушкін запозичив ряд дрібних деталей, а також ім'я героїні - Марія.
2 учень. Художні якості «Полтави» являють собою природний і великий етап у розвитку пушкінської поезії. Сам автор в тридцятих роках уважав «Полтаву» найзрілішим із своїх творів.
Особливо яскраві в поемі картини української зоряної ночі, Дніпра, степів, високих київських тополь - чудової природи України. Тут зі всією силою виявились враження поета від 4-річного перебування на Україні.
(Презентація дослідницької роботи)
Вчитель: Я дякую вам за роботу на уроці і сподіваюсь, що ці години літературного спілкування принесли вам задоволення, адже ми з вами досягли усіх поставлених завдань. При підготовці до уроку, ви працювали групами, навчали один одного, зробили велику дослідницьку роботу. На уроці ви теж були досить активними.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
3. Оцінювання роботи учнів на уроці за допомогою картки:
Картка оцінювання
Прізвище, ім’я учня |
Підготовка до уроку, презентація дослідження |
Літературний диктант |
Рівень роботи на уроці, активність |
Оцінка за урок |
Кольц Дмитро
Кольчак Катер. |
задов. добр. відм. (1-2б) (3-4б) (5-6б)
5
6 |
(2-5 прав.відп.- 1 б., 6-9 прав.відп. – 2 б., 10-12 прав.відп. – 3б
2
1 |
задов. добр. відм (1б) (2б) (3б)
3
1 |
10 б.
8 б. |
Середній рівень: знати історію створення поеми О.С.Пушкіна
« Полтава»; вміти характеризувати образи головних героїв.
Достатній рівень ( на вибір): скласти тест на перевірку тексту поеми
О.Пушкіна «Полтава» або довести письмово, що
«Полтава» - це романтична поема.
Високий рівень (на вибір): 1. Написати відкритого листа О.С.Пушкіну або
І.Мазепі.
2. Написати монолог від імені автора поеми або
від імені одного з героїв.
Список використаної літератури
1