Анотація
Методична розробка уроку спрямована на опрацювання інтерактивних методів та прийомів на уроці, а також розширення погляду людини через призму доленосних подій Бабиного Яру. Урок має допомогти учням усвідомити важливість прав і свобод кожної людини на прикладі подій в Бабиному Яру.
Мета: освітня: показати роль людського фактора в створені трагедії ХХ ст. – Бабиного Яру; донести до здобувачів освіти об’єктивну інформацію про хід доблесних подій в Києві упродовж 1941 – 1943 рр., визначити, які права людини були порушені й до яких наслідків це призвело; розвиваюча: розвивати бажання стати гідними громадянами своєї держави, вдосконалювати навички аналізу, синтезу, критичного оцінювання історичних подій, формування толерантного ставлення до людей іншої національності, спонукати учнів замислюватись над тим, що кожна людина має право на життя; виховна: виховувати в учнів інтерес до національної
історії та повагу до історичного минулого своєї держави, методична: поглиблювати впровадження інноваційних
педагогічних технологій інтерактивного навчання.
Форма уроку: урок пошуку істини.
Міжпредметні зв’язки: громадянська освіта, правознавства, мистецтво, українська література, історія України.
Методи та прийоми навчання: тренінгові вправа «я вільна людина», прийом ЗХД, асоціативний кущ, інтерактивний прийом «так чи ні», карусель, коло думок, шкала самооцінки.
Форми навчання: робота в малих групах, індивідуальна, колективна.
Тривалість: 45 хвилин.
Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:
ü об’єктивно оцінювати проблему , що пов’язана з Бабиним Яром;
ü робити аргументовані висновки щодо даної трагедії;
ü оцінювати доленосні події.
Навчально-методичне забезпечення: презентація, відеофрагменти, таблиці, шкала оцінювання.
Обладнання: ноутбук, мультимедійна дошка, проектор, макети. Хід уроку:
І. Оргмомент
Загальний закон – це свобода, яка закінчується там, де починається свобода іншого. (Віктор Гюго).
Перевірка готовності до уроку.
Тренінгова вправа «Я - вільна людина»
Ви всі особистості, у кожного є своя власна думка. Кожний робить свій вибір в різних життєвих ситуаціях. Зараз я вас прошу дещо зробити. Ви можете робити, можете не робити, це ваш вибір. Кожен з вас – вільна людина. Але я вас дуже прошу зараз встати біля парт в три ряди і витягнути руки вперед. А тепер витягніть, будь ласка, руки в різні сторони і оберніться навколо себе не опускаючи рук.
Бесіда з учнями
Ø Чому ти зробив цю вправу? (до тих, хто виконував)
Ø Чому ти не зробив цю вправу? (до тих, хто
не виконував)
Ø Чи зачепили ви когось під час виконання вправи?
Ø А чи могли не зачепити?
Ø Чи сподобалось вам чіпляти інших людей?
Чому?
Ø Чи сподобалось вам, коли вас чіпляли?
Висновок. Звернення до епіграфа
Так і в нашому житті, є дуже невеличкий простір між вашою свободою, вашими правами та правами й свободами іншою людини. Ми живемо в суспільстві, тому хочемо ми того чи ні, але постійно натикаємося на права інших людей, які ми також маємо поважати. Говорять, мої права закінчуються там, де починається кінчик носа іншої людини. Чи як сказав Віктор Гюго: «Загальний закон – це свобода, яка закінчується там, де починається свобода іншого». На жаль, в роки Другої світової війни права людини залишилися на «смітнику», а життя відбирали лише за те, що ти іншої національності.
ІІ. Мотивація освітньої діяльності:
Робота з відео фрагментом
https://www.youtube.com/watch?v=CC7sBnM6v- 4&feature=youtu.be
(повністю відео http://memory.kby.kiev.ua/film.html)
Колективне обговорення:
Ø Про що йде мова в цьому сюжеті? Наведіть приклади.
Ø Яка проблема показана в цьому сюжеті?
Ø Яка тема сьогоднішнього нашого уроку?
Оголошення теми та завдань уроку:
(Тема уроку: Бабин Яр: криваві сліди радянської та нацистської влади).
Викладач: Що ми знаємо про Бабин Яр?
«Знаємо |
Хочемо дізнатися |
Дізналися» |
ІІІ. Основна частина.
Вивчення нового матеріалу, формування освітніх вмінь та навичок.
Колективне складання «Асоціативного куща»
Слово викладача.
Якщо ми звернемося до подій Бабиного Яру, то побачимо скільки прав людини було порушено і до чого це призвело. Але, щоб зрозуміти всі причини і наслідки цієї трагедії, щоб простежити хід всіх подій, згадаймо як це було.
1.Бабин Яр розташований в межах Києва (Так) 2. У Бабиному Ярі розстрілювали лише євреїв (Ні).
3. Масові розстріли в Бабиному Ярі почалися 28 вересня 1941 р. (Ні).
4. Поруч з Бабиним Яром знаходився Сирецький концтабір (Так).
5. Найбільше серед загиблих людей похилого віку, жінок, дітей (Так)
6. Німці, відступаючи знищили всі докази своїх злочинів (Так).
7. Населення Києва співпрацювало з окупантами під час розстрілів в Бабиному Ярі (Так).
8. Голокост - політика знищення єврейського населення (Так)
9. У Бабиному Яру розстріляно близько 200 тисяч осіб (Ні)
10. Радянський уряд намагався приховати розстріли в Бабиному Яру (Так)
11. Бабин Яр – це братська могила (Так) https://learningapps.org/display?v=pm4bmr89c20
Інтерактивна вправа «Карусель»
Слово викладача:
Простежимо проблему Бабиного Яру. Поміркуємо про те, що саме призвело до цих трагічних подій чи можна було їх уникнути. Хто в даному випадку повинен нести покарання.
Отже, тема міні-дослідження: «Бабин Яр: суд над злочинами радянського та нацистського уряду.
Для всебічного розгляду ця тема поділена на 3 підтеми:
Підтема 1. Визначити особливості злочинної політики радянського керівництва в Бабиному Яру.
Підтема 2. Визначити особливості злочинної політики нацистського керівництва в Бабиному Яру.
Підтема 3. Визначити особливості політики сучасного українського уряду щодо Бабиного Яру.
Ми з вами розділимось на 3 групи. Кожна група має обрати секретаря, який буде записувати думку всієї групи. Кожна група отримує маркер певного кольору (синій, червоний, зелений) і має заповнювати таблицю лише ним. Кожна група отримає по черзі усі таблиці з підтемами. І, з огляду на відповіді інших груп, має записати свою відповідь. Повторювати думки інших забороняється. На заповнення кожної таблиці ви маєте 4-5 хвилин, потім таблиця передається іншій групі. Ми зможемо закінчити тоді, коли до кожної групи повернеться перша таблиця, яку вони заповнювали. Тоді ви маєте прочитати те, що додали до вашої таблиці інші групи і домовитись зі своєю групою, чи згодні ви чи ні з іншими думками учнів. Потім представник групи має виступити з повною відповіддю на підтему.
Тема 1 |
Особливості злочинної політики радянського керівництва в Бабиному Яру. |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
Тема 2 |
Особливості злочинної політики нацистського керівництва в Бабиному Яру. |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
Тема 3 |
Особливості політики сучасного українського уряду щодо Бабиного Яру. |
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
(для допомоги можна використати матеріали віртуальної
виставки
http://memory.kby.kiev.ua/main.html#ua:P,pan,1,0,0:node1,- 52)
Ø Що призвело до скоєння злочинів в Бабиному Яру різний період правління?
Ø Чи можна виправдати вчинки, здійснені людьми в Бабиному Яру?
Ø Чи маємо ми щось зробити для збереження пам’яті про меморіальний комплекс?
ІV. Контрольно-корекційний етап
1. Підбиття підсумків.
2. Рефлексія Шкала самооцінки
Оціни свою роботу на уроці відповідними позначками на шкалі від 1 до 10
3. Домашнє завдання (на вибір)
1. Підібрати матеріал про Праведників світу, які були пов’язані з Бабиним Яром.
2. Написати есе на тему: «Бабин Яр: мій погляд на трагедію»