Багатства вод Світового океану й людина
Мета уроку: розповісти про живі організми, що живуть в океанах і морях, формувати знання про біологічні, мінеральні й енергетичні ресурси Світового океану, дати уявлення про їх використання людиною і екологічні проблеми, що виникають у зв’язку з цим; розвивати образну пам’ять, уміння співпереживати; виховувати дбайливе ставлення до багатств Світового океану.
Обладнання: підручник, атлас, глобус, карта півкуль.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть: називати суттєві ознаки поняття «багатства Світового океану»; наводити приклади біологічних, мінеральних, енергетичних багатств Світового океану; розрізняти живі організми Світового океану, які належать до планктону, нектону й бентосу; оцінювати роль Світового океану для людини, вплив господарської діяльності на різні частини гідросфери.
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя
Океан — це колиска життя на Землі. На сьогоднішній день він забезпечує людство продуктами харчування й корисними копалинами; служить природним шляхом сполучення для морських суден; сприятливо впливає на клімат прибережних районів; є місцем відпочинку десятків мільйонів людей. Океан ділиться своїми незліченними багатствами з людиною, надає в користування свої безкрайні водні простори й мальовничі береги, відкриває таємниці морських глибин.
(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.)
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Робота з таблицею
Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер характеристики.
1. Характеризуються висотою і довжиною.
2. Відрізняються властивостями води й походженням.
3. Причина їх виникнення — тяжіння до Місяця й Сонця.
4. Це періодичні коливання рівня океану (моря).
5. Вони утворюють кільця океанічної циркуляції.
6. Їхня висота залежить від сили вітру.
7. Вони бувають холодні й теплі.
Зразок заповненої таблиці
Вітрові хвилі |
Припливи й відпливи |
Течії |
1, 6 |
3, 4 |
2, 5, 7 |
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь
Запитання
1. Які види морських риб ви знаєте?
2. Які морепродукти споживають люди?
3. Які корисні копалини добуваються на морському дні?
V. Вивчення нового матеріалу
План вивчення нового матеріалу
1. Життя в океанах і морях.
2. Багатства океану.
3. Проблеми, пов’язані з освоєнням океану людиною.
1. Життя в океанах і морях
Випереджальне завдання
Під час розповіді вчителя заповніть таблицю.
Групи організмів |
Райони перебування |
Представники |
Планктон |
|
|
Нектон |
|
|
Бентос |
|
|
2. Багатства океану
Запитання
1) Які ресурси океану належать до мінеральних?
2) У чому полягають труднощі в їх розробці?
3) Які природні процеси, що відбуваються в океані, можна використати для одержання енергії?
3. Проблеми, пов’язані з освоєнням океану людиною
Запитання
1) Яку роль відіграє океан у житті людини?
2) Чому необхідно регулювати вилов промислової риби?
3) Розкажіть, як ви уявляєте життя й роботу в підводному будинку.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Запитання
1. На які групи поділяються живі організми, що живуть у Світовому океані?
2. Які райони океану вирізняються численністю й різноманіттям різних форм життя?
3. Розкажіть про наслідки хижацького ставлення до багатств Світового океану.
VII. Підсумки уроку
Висновки
Природні багатства Світового океану поділяються на біологічні, мінеральні й енергетичні. До біологічних багатств належать живі організми, які об’єднано в три групи: планктон, нектон і бентос.
Господарська діяльність людини найчастіше призводить до негативних наслідків, особливо небезпечним для океану і його мешканців є забруднення нафтою.
VIII. Домашнє завдання
1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
2. Складіть список продуктів морського походження, які ви знайшли в найближчому магазині.
3. Творче завдання для груп.