Урок "Гідросфера. Кругообіг води в природі."

Про матеріал
Тема: Гідросфера. Кругообіг води в природі. Мета: сформувати в учнів первинні знання про гідросферу, її склад, світовий кругообіг води в природі; сприяти розвитку уміння пояснювати взаємозвязок оболонок Землі на прикладі світового кругообігу води; розвивати вміння учнів підбирати аргументи до відповіді, користуючись підручником, атласом; виховувати працелюбність.
Перегляд файлу

Тема: Гідросфера. Кругообіг води в природі.

 

Мета: сформувати в учнів первинні знання про гідросферу, її склад, світовий кругообіг води в природі; сприяти розвитку уміння пояснювати взаємозвязок оболонок Землі на прикладі світового кругообігу води; розвивати вміння учнів підбирати аргументи до відповіді, користуючись підручником, атласом; виховувати працелюбність.

 

Обладнання: фізична карта півкуль, таблиця-схема «Кругообіг води в природі», карточки із завданнями, підручник

 

Хід уроку

  1.         Організаційний момент.

 

  1. – Посміхніться вчителеві,
  2. – Гарний настрій і володіння собою допоможуть вам бути активними на уроці.
  3. – Будьте уважними і доброзичливими.
  4. – Не бійтеся помилятися, демонструвати свої знання, уміння, пам'ять, уяву.
  5. – Робіть самостійно висновки.
  6. – Я бажаю всім вам успіху.

 

  1. Актуалізація опорних знань.

 

Прийом «Бліц – опитування»

 

  1. Назвіть і дайте визначення оболонок Землі, особливості яких було вивчено на уроках географії?
  2. Яке значення має вода в житті людини?
  3. В яких агрегатних станах може знаходитися вода на Землі?
  4. За яких умов вода переходить з одного стану в інший?
  5. Про які властивості води ви дізналися під час вивчення теми «Атмосфера»?
  6. Яку роботу може виконувати вода?

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

   

Прийом «Фантастична добавка».

                            ( Учень зачитує казку про утворення води.)

  •                   Колись давно жила собі планета. Була вона молода, гаряча і дуже самотня. Інші планети Сонячної системи, такі ж молоді та гарячі, знаходились далеко, і спілкуватися з ними було важко. Дуже хотілося планеті з кимось товаришувати, про когось дбати. І от одного разу, в результаті дуже складної послідовності хімічних реакцій, у речовині мантії планети почала утворюватися вода. Поступово води утворилося так багато, що вона заповнила западини. А оскільки поверхня планети була теплою, то вода почала активно випаровуватися, утворилися хмари, а із хмар пішов дощ. Одного сприятливого моменту у воді з'явилися перші найпростіші живі організмі. Як із цих найпростіших виникли складні живі системи, поки що нікому не відомо. Але головне, наша планета відтоді перестала страждати від самотності...»

 

- Вчитель. Неважко здогадатися, про що йдеться в цій казці. Звичайно ж, про воду, про водну оболонку Землі, про взаємозв’язки водної болонки з літосферою та атмосферою. Саме водну оболонку колиску життя на наші планеті, ми вивчатимемо на уроках, присвячених темі «Гідросфера». на вас чекають простори океанів, загадкові вигини річок та таємничі озера, мальовничі водоспади та холодні льодовики.

      Вивчення водної оболонки Землі ми почнемо словами академіка Ігнатія Васильовича Петрякова-Соколова. Уважно прослухайте їх і скажете. де знаходиться вода на нашій планеті.

«Хіба вода — це тіль­ки та безбарвна рідина, що налита в склянку?

Океан, що вкриває майже всю нашу планету... Хмари, хмарин­ки, тумани, що несуть вологу всьому живому на земній поверхні,—

адже це також вода.

Безкраї крижані пустелі полярних областей, сніговий покрив, що застеляють майже половину планети,— і це вода.

Гірські хребти складені гігантськими товщами сотень різних гір­ських порід, і геологи знають, що більшість з них створена найбіль­шим будівником природи — водою.

На місці, де підносилися найвищі гори, розстилаються безкраї рівнини, їх створює великий перетворювач — вода.

Прояви життя дуже різноманітні. Воно всюди на нашій планеті. Але життя є тільки там, де є вода».

 

  • (Учні відповідають на проблемне питання)  

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

  • Отже, тема сьогоднішнього уроку «Гідросфера. Світовий кругообіг води»

 

План

  1. Поняття «гідросфера».
  2. Її основні складові частини.
  3. Кругообіг води в природі.

 

1. Ознайомлення з новим поняттям.

   -  Водна оболонка Землі називається гідросферою.

-    Сукупність усіх вод земної кулі – океани і моря, річки і озера, болота і водосховища, сніги і льодовики, підземні води і багаторічна мерзлота, а також вода, що перебуває в атмосфері у вигляді пари та хмар, - утворюють разом водну оболонку Землі – гідросферу.

 

 2. Завдання.

            Розгляньте карту півкуль і визначте:

  • Що займає більшу частину нашої планети?
  • Що входить до складу гідросфери?

 

(Відповіді учнів)

  • Давайте доповнимо вашу відповідь, розглянувши мал.73 ст.137 підручника.

 

(Аналіз малюнка)

 


 

3.Запитання.

- У якій частині гідросфери зосереджено найбільше води? (Світовий океан – 96%) 

 

4. Розповідь вчителя.

Понад 96,5% усієї води на Землі складає солона вода Світового океану, частина, що залишилася, в основному представлена водами суходолу. В атмосфері міститься водяна пара, крапельки води і кристалики льоду.

 

5. Завдання. Робота в групах.

  1. Проаналізуйте схему і визначте, яка вода і в якому агрегатному стані знаходиться в кожній з цих частин.

 І гр. – води Світового океану

     ІІ гр. - вода в атмосфері

            ІІІ гр. – води суходолу

 

6.Розповідь вчителя.

Завдяки тому, що вода легко переходить з одного стану в інший і постійно переміщується, всі частини гідросфери взаємопов’язані, і на Землі відбувається світовий кругообіг води.

    Зараз ми розглянемо таблицю – схему «Кругообіг води в природі»

(Аналіз таблиці)

 7.  Запис поняття «кругообіг води»

  1.               Світовий кругообіг води - безперервний процес переміщення води з Світового океа­ну на суходіл через атмосферу і з суходо­лу - знову в Світовий океан.

 

 8. Проблемне запитання.

  • Завдяки чому відбувається кругообіг води в природі?
  • Виділіть основні складові кругообігу води.

 

 9.   Розповідь вчителя.

З поверхні Землі, що нагрівається сонячними променями, відбу­вається випаровування води. Більша частина вологи випаровується зі Світового океану, що займає 2/3 поверхні нашої планети. Ця воло­га в атмосфері перетворюється на крапельки води і кристали льоду, утворюючи хмари. Опади з хмар випадають частково над Океаном, частково над суходолом. Опади, що випали над суходол ом,, можуть знову випаровуватися, можуть потрапити до річок, можуть просочи­тися вглиб землі, поповнюючи запаси підземних вод. Підземні води живлять річки, а річки виносять воду в Світовий океан. Таким чи­ном, вода, що випарувалася з Океану і опинилася на суходолі, знову через деякий час потрапивши до Океану. Так замикається кругообіг води в природі. Найшвидче повертаються до Океану води, що випали над ним у вигляді опадів, трохи повільніше — вода, що потрапила до річок. Набагато довше затримується на суходолі вода, законсерво­вана в льодовиках (від 10 до 120 років, в Антарктиді і Ґренландії -до 250 тис. років), і підземна вода глибоких водоносних горизонтів. Вчені вважають, що приблизно протягом 3 тис. років уся вода в Сві­товому океані здійснює повний кругообіг.1

Отже, на поставлені раніше запитання можна відповісти таким чином. Кругообіг води в природі відбувається завдяки енергії Сон-Ля: вода нагрівається і з рідкого або твердого стану переходить у га­зоподібний. Випаровуючись, вода потрапляє в атмосферу, там під впливом низької температури знову переходить в рідкий або твер­дий стан і, завдяки силі тяжіння Землі, випадає на суходіл або в Сві­товий океан у вигляді опадів — дощу, снігу, граду.

Тому світовий кругообіг води в природі представлений таким чином: Океан — атмосфера — Океан, Океан — атмосфера — суходіл - Океан.

 

  1. Розгляд схеми.
  1. Який процес, що відбувається в природі, зображений на схемі?


 

  1.  Робота в парі. Назвіть позначені цифрами процеси. (Додаток №2)

1 – випаровування зі Світового океану;

2 – випаровування з озер, річок (поверх. води);

3 – випадання опадів; 

4 – випаровування з рослин;

5 – випаровування з суходолу;

6 – просочування опадів у глиб землі;

7 – підземні води живлять річки, а річки виносять воду в Світовий океан;

8 – танення льодовиків.

    

(Доповнення вчителя про значення кругообігу води в природі).

  1. перенесення вологи на суходіл і у зворотному напрямі – із суходолу в океан;
  2. перенесення тепла;
  3. обмін речовинами.

 

  1. Закріплення вивченого.
  1. Робота в групах.

I група

Доведіть твердження, що кругообіг води зв’язав між собою літосферу, атмосферу і гідросферу.

 

II група

Існує твердження, що нашу планету правильніше було б назвати не Землею, а Океаном.

Доведіть або спроектуйте твердження.

 

III група

За підрахунками вчених обмін вологості відбувається в середньому 40 разів на рік. Обчисліть, через скільки днів цілком обновлюється атмосферна вологість.

 

2) Робота в парах

     - Заповнити таблицю ( Додаток №1)

 

- Скласти схему «Кругообіг води в природі».

 

  1. Підсумок уроку.
  1. Аналіз таблиці .


 

  1. Прийом «П’ять речень».

Скласти 5 речень, що містять головну інформацію уроку:

а) гідросфера – водна оболонка Землі;

б) гідросфера Землі складається зі Світового океану, вод суходолу, вод атмосфери;

в) вода в природі знаходиться в рідкому, твердому, газоподібному станах;

г) завдяки енергії Сонця і силі тяжіння Землі відбувається світовий кругообіг води;

д) вода має такі властивості: прозорість, щільність, вода розчинник, має температуру охолодження і нагрівання, перебуває в 3 станах, розширюється і стискується. 

 

VII. Д/З. Прочитати ст. 137.

       Скласти розповідь «Вода – мандрівниця».  

 

doc
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
5290
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку