Тема: Гідросфера. Кругообіг води в природі.
Мета: сформувати в учнів первинні знання про гідросферу, її склад, світовий кругообіг води в природі; сприяти розвитку уміння пояснювати взаємозвязок оболонок Землі на прикладі світового кругообігу води; розвивати вміння учнів підбирати аргументи до відповіді, користуючись підручником, атласом; виховувати працелюбність.
Обладнання: фізична карта півкуль, таблиця-схема «Кругообіг води в природі», карточки із завданнями, підручник
Хід уроку
Прийом «Бліц – опитування»
Прийом «Фантастична добавка».
( Учень зачитує казку про утворення води.)
- Вчитель. Неважко здогадатися, про що йдеться в цій казці. Звичайно ж, про воду, про водну оболонку Землі, про взаємозв’язки водної болонки з літосферою та атмосферою. Саме водну оболонку колиску життя на наші планеті, ми вивчатимемо на уроках, присвячених темі «Гідросфера». на вас чекають простори океанів, загадкові вигини річок та таємничі озера, мальовничі водоспади та холодні льодовики.
Вивчення водної оболонки Землі ми почнемо словами академіка Ігнатія Васильовича Петрякова-Соколова. Уважно прослухайте їх і скажете. де знаходиться вода на нашій планеті.
«Хіба вода — це тільки та безбарвна рідина, що налита в склянку?
Океан, що вкриває майже всю нашу планету... Хмари, хмаринки, тумани, що несуть вологу всьому живому на земній поверхні,—
адже це також вода.
Безкраї крижані пустелі полярних областей, сніговий покрив, що застеляють майже половину планети,— і це вода.
Гірські хребти складені гігантськими товщами сотень різних гірських порід, і геологи знають, що більшість з них створена найбільшим будівником природи — водою.
На місці, де підносилися найвищі гори, розстилаються безкраї рівнини, їх створює великий перетворювач — вода.
Прояви життя дуже різноманітні. Воно всюди на нашій планеті. Але життя є тільки там, де є вода».
IV. Вивчення нового матеріалу.
План
1. Ознайомлення з новим поняттям.
- Водна оболонка Землі називається гідросферою.
- Сукупність усіх вод земної кулі – океани і моря, річки і озера, болота і водосховища, сніги і льодовики, підземні води і багаторічна мерзлота, а також вода, що перебуває в атмосфері у вигляді пари та хмар, - утворюють разом водну оболонку Землі – гідросферу.
2. Завдання.
Розгляньте карту півкуль і визначте:
(Відповіді учнів)
(Аналіз малюнка)
3.Запитання.
- У якій частині гідросфери зосереджено найбільше води? (Світовий океан – 96%)
4. Розповідь вчителя.
Понад 96,5% усієї води на Землі складає солона вода Світового океану, частина, що залишилася, в основному представлена водами суходолу. В атмосфері міститься водяна пара, крапельки води і кристалики льоду.
5. Завдання. Робота в групах.
І гр. – води Світового океану
ІІ гр. - вода в атмосфері
ІІІ гр. – води суходолу
6.Розповідь вчителя.
Завдяки тому, що вода легко переходить з одного стану в інший і постійно переміщується, всі частини гідросфери взаємопов’язані, і на Землі відбувається світовий кругообіг води.
Зараз ми розглянемо таблицю – схему «Кругообіг води в природі»
(Аналіз таблиці)
7. Запис поняття «кругообіг води»
8. Проблемне запитання.
9. Розповідь вчителя.
З поверхні Землі, що нагрівається сонячними променями, відбувається випаровування води. Більша частина вологи випаровується зі Світового океану, що займає 2/3 поверхні нашої планети. Ця волога в атмосфері перетворюється на крапельки води і кристали льоду, утворюючи хмари. Опади з хмар випадають частково над Океаном, частково над суходолом. Опади, що випали над суходол ом,, можуть знову випаровуватися, можуть потрапити до річок, можуть просочитися вглиб землі, поповнюючи запаси підземних вод. Підземні води живлять річки, а річки виносять воду в Світовий океан. Таким чином, вода, що випарувалася з Океану і опинилася на суходолі, знову через деякий час потрапивши до Океану. Так замикається кругообіг води в природі. Найшвидче повертаються до Океану води, що випали над ним у вигляді опадів, трохи повільніше — вода, що потрапила до річок. Набагато довше затримується на суходолі вода, законсервована в льодовиках (від 10 до 120 років, в Антарктиді і Ґренландії -до 250 тис. років), і підземна вода глибоких водоносних горизонтів. Вчені вважають, що приблизно протягом 3 тис. років уся вода в Світовому океані здійснює повний кругообіг.1
Отже, на поставлені раніше запитання можна відповісти таким чином. Кругообіг води в природі відбувається завдяки енергії Сон-Ля: вода нагрівається і з рідкого або твердого стану переходить у газоподібний. Випаровуючись, вода потрапляє в атмосферу, там під впливом низької температури знову переходить в рідкий або твердий стан і, завдяки силі тяжіння Землі, випадає на суходіл або в Світовий океан у вигляді опадів — дощу, снігу, граду.
Тому світовий кругообіг води в природі представлений таким чином: Океан — атмосфера — Океан, Океан — атмосфера — суходіл - Океан.
1 – випаровування зі Світового океану;
2 – випаровування з озер, річок (поверх. води);
3 – випадання опадів;
4 – випаровування з рослин;
5 – випаровування з суходолу;
6 – просочування опадів у глиб землі;
7 – підземні води живлять річки, а річки виносять воду в Світовий океан;
8 – танення льодовиків.
(Доповнення вчителя про значення кругообігу води в природі).
I група
Доведіть твердження, що кругообіг води зв’язав між собою літосферу, атмосферу і гідросферу.
II група
Існує твердження, що нашу планету правильніше було б назвати не Землею, а Океаном.
Доведіть або спроектуйте твердження.
III група
За підрахунками вчених обмін вологості відбувається в середньому 40 разів на рік. Обчисліть, через скільки днів цілком обновлюється атмосферна вологість.
2) Робота в парах
- Заповнити таблицю ( Додаток №1)
- Скласти схему «Кругообіг води в природі».
Скласти 5 речень, що містять головну інформацію уроку:
а) гідросфера – водна оболонка Землі;
б) гідросфера Землі складається зі Світового океану, вод суходолу, вод атмосфери;
в) вода в природі знаходиться в рідкому, твердому, газоподібному станах;
г) завдяки енергії Сонця і силі тяжіння Землі відбувається світовий кругообіг води;
д) вода має такі властивості: прозорість, щільність, вода розчинник, має температуру охолодження і нагрівання, перебуває в 3 станах, розширюється і стискується.
VII. Д/З. Прочитати ст. 137.
Скласти розповідь «Вода – мандрівниця».