Бактерії – найменші одноклітинні організми

Про матеріал
Ознайомити учнів з найменшими одноклітинними організмами - бактеріями, як представниками прокаріотів; розкрити будову та процеси життєдіяльності; особливу увагу звернути на особливість їхнього існування у природі. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.
Перегляд файлу

Урок №          Клас: 6             Дата:                                     Біологія

Тема: Бактерії – найменші одноклітинні організми.

Мета: Ознайомити учнів з найменшими одноклітинними організмами - бактеріями, як представниками прокаріотів; розкрити будову та процеси життєдіяльності; особливу увагу звернути на особливість їхнього існування у природі. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці

ХІД  УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Повторення знань  про дріжджі згідно зазначеного плану, порівнюючи їх з розглянутими раніше одноклітинними:

-чи є особливості будови клітини дріжджів та якогось (за вибором) одноклітинного організму;

-яке живленням одноклітинних і дріжджів;

-як пожива надходить до клітини (особливості травлення, виділення неперетравлених решток);

-розмноження одноклітинних та дріжджів;

-значення одноклітинних та дріжджів.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Поміркуйте над словами М.Заболоцького та визначте тему нашого уроку.


Чарівний прилад Левенгука

Поверхню дослідив води,

Щоб вивчила нова наука

Життя незнаного сліди.


Першим «мисливцем за бактеріями», який зазирнув у цей таємничий невидимий світ живих істот, був голландський торговець полотном, сторож судової палати Антоні Левенгук. У вільний від роботи час він шліфував лінзи, виготовляв з них лупи, які давали збільшення в 300 разів. Годинами просиджуючи зі своїми лупами та розглядаючи все, що потрапляло під руку, Левенгук на 41 році життя почав робити дивовижні відкриття. Свої спостереження він описував у спеціальних листах, що регулярно протягом 50 років відсилав до Лондонського наукового товариства, яке очолював знаменитий Роберт Гук. Здивування, яке викликали листи Левенгука, було дійсно величезним. Вони відкривали новий, фантастичний, ніким не бачений і не знаний світ живих істот. Сам Левенгук називав цих істот «живими звірятами» і писав, що в роті людини їх більше, ніж людей у всьому англійському королівстві. Ці дивовижні відкриття неука-природознавця послужили тим зародком, з якого пізніше виросла й сформувалася наука про бактерії. Саме з того часу й починається перший, морфологічний, період в історії розвитку мікробіології.

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1. Поширення бактерій

Запитання до учнів:

— Де поширені бактерії?

Очікувані відповіді учнів: у ґрунті, у повітрі, у воді, на предметах вжитку, на шкільних меблях тощо.

Доповнення вчителя

Дійсно, на планеті існує незліченна кількість бактерій. Їх можна знайти скрізь: у воді й повітрі, у льодовиках та гарячих джерелах, у стратосфері й ґрунті. Бактерії живуть навіть на висоті 30 км над Землею. Це особливий вид жовто-оранжевих бактерій, які перебувають там постійно. У повітрі, яке пронизане космічними променями, де температура нижча від –50…–55 °С, вони почуваються добре й успішно розмножуються.

Повідомлення учня

Бактерії-екстремали

Учені виявили бактерії в гарячій розплавленій земній корі під дном океану. Знахідка була зроблена випадково, коли вчені досліджували залізовмісні породи під дном Тихого океану. Нові бактерії були виявлені на глибині 280 м нижче від морського дна, коли досліджували структуру океанічних порід безпосередньо під дном. Початковий аналіз показав, що бактерії живуть за рахунок тепла, але не використовують кисень, оскільки на такій глибині його мізерно мало, а крім того в присутності кисню можуть споживати і Ферум, що бере участь в окиснювальних реакціях у клітинах.

Складання опорної схеми

Це цікаво!

В організмі людини міститься в 10 разів більше бактерій, ніж власних клітин, найбільша кількість цих бактерій знаходиться на шкірі і в травному тракті.

2. Будова бактеріальної клітини

Завдання для учнів:

Розгляньте на таблицях рослинну клітину і клітину бактерії, знайдіть риси подібності та відмінностей.

http://player.myshared.ru/377757/data/images/img10.jpg

http://collegemicrob.narod.ru/microbilogy/img/bac_cell.gif

Особливості будови бактеріальної клітини

Розповідь учителя з елементами бесіди

Бактеріальна клітина зовні вкрита щільною клітинною оболонкою.

— Яку функцію вона виконує? (Захисну й опорну.)

У деяких бактерій оболонка набрякає, утворюючи навколо клітини слизову капсулу. Під клітинною оболонкою розташована плазматична мембрана, яка відіграє важливу роль у регуляції надходження в клітину необхідних речовин та виведення назовні продуктів обміну.

— Що знаходиться у цитоплазмі? (Органели.)

У цитоплазмі розміщені різноманітні мембранні структури, що виконують функції мітохондрій, пластид та інших органел, які відсутні в бактеріальній клітині. Також у цитоплазмі помітна кільцева молекула ДНК, яка не відмежовується мембраною від цитоплазми.

— Яку функцію виконує кільцева молекула ДНК? (Відповіді учнів і корекція відповідей учителем.)

Для деяких бактерій характерною ознакою є наявність одного або декількох джгутиків.

— Яку функцію вони виконують? (Здійснення руху.)

Наприкінці уроку учні формулюють висновок і записують його в зошити.

Висновок: бактерії — примітивні доядерні організми, поширені скрізь.

3. Особливості життєдіяльності бактерій

Робота в групах

— Використовуючи текст підручника, додатковий матеріал, підготувати відповідь на запитання та скласти до неї опорну схему:

I група — Які способи живлення характерні для бактерій?

II група — Які особливості процесу дихання бактерій?

III група — Як розмножуються бактерії?

IV група — Як бактерії переносять несприятливі умови навколишнього середовища?

(Відповіді груп на поставлені запитання.)

Опорні схеми:

4. Різноманітність форм бактеріальних клітин

Бесіда

1. Як ви гадаєте, чи всі бактерії однакові? (Ні.)

2. А чим можуть відрізнятися бактерії між собою? (За зовнішнім виглядом, формою, способом і умовами життя.)

Розповідь учителя

За формою бактерії поділяють на кулясті (коки), паличкоподібні (бацили), звивисті (спірили, які мають форму зі спіральними завитками; спірохети) та вигнуті подібно до коми (вібріони). Кулясті бактерії можуть утворювати пари (диплококи), об’єднуватися в ланцюжки (стрептококи) чи грона (стафілококи).

многообразие бактерий

Форми бактеріальної клітини

 

Але, у звязку з тим, що бактерії дуже дрібні та мають відносно схожі форми, класифікація, заснована на формі, не є вдалою. Перша формальна класифікація зявилася після розробки Гансом Крістіаном Грамом методики фарбування за Грамом, що здійснює поділ бактерій за структурними характеристиками клітинної стінки.

Повідомлення учня

Фарбування за Грамом (або метод Грама) — виведений метод розрізнення бактерій за допомогою фарбування їх певним чином. Отже, ділять бактерії на дві великі групи — грам-позитивні та грам-негативні, що розрізняються за хімічними та фізичними властивостями клітинної стінки. У медицині фарбування за Грамом виконується при аналізі крові, коли підозрюється інфекція. Цей метод набагато швидший, ніж звичайні методи, й особливо важливий, коли визначення типу інфекції необхідне для прогнозу та вибору методу лікування. При аналізі, наприклад, коки і спороносні форми бактерій, а також дріжджі — грам-позитивні забарвлюються в синяво-чорний (темно-синій) колір, більшість інших бактерій — грам-негативні і забарвлюються в червоний колір, ядра клітин еукаріотів набувають яскраво-червоного кольору, а цитоплазма — рожевого.

Робота з різноманітним роздатковим та ілюстраційним матеріалом про особливості будови і життєдіяльності бактерій:

-про різноманітність бактерій у залежності від живлення (сапротрофи; симбіотрофи; паразитичні; фототрофні, хемотрофні);

-про форму їхніх клітин;

-про особливості поширення;

-про значення у житті інших живих організмів (корисне і шкідливе).

Повідомлення учнів про вчених, які внесли неперевершений вклад у мікробіологічну науку:

-у ХVІ ст. брати Ясени з Голландії сконструювали прилад із збільшувальних стекол для шліфування скла;

-у ХVІІ ст. Г.Галілей виготовив перший мікроскоп;

-у кінці ХVІІ ст. Р Гук та А.Левенгук удосконалили мікроскоп (мікроскоп Левенгука збільшував у 300 р);

-у ХІХ ст. Луї Пастер став засновником науки мікробіології.

Цікаво знати, що в 1 г ґрунту можуть існувати мільйони клітин бактерій. В 1 мл води забруднених водойм та повітря їхніх клітин налічують сотні тисяч. Спори бактерій знайдено в повітрі на висоті десятків кілометрів над поверхнею Землі. Є види бактерій, здатні оселятися навіть там, де немає кисню. Є види, поширені в гарячих джерелах, температура води в яких сягає +90 С. Деякі види бактерій виявлено в нафтоносних шарах на глибині кількох кілометрів.

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Робота в зошиті:

- малюнок із позначеннями будови клітини бактерій;

- малюнки бактерій різної форми.

V. Узагальнення та систематизація знань.

Клітини бактерій не мають ядра. У них відсутні хлоропласти, мітохондрії, а часто й вакуолі. Їхня клітина оточена клітинною мембраною, над якою розташована клітинна оболонка. У цитоплазмі є зона з молекулою ДНК. Вона виконує функції ядра. У багатьох бактерій клітина має один, кілька або багато джгутиків.

Є бактерії, здатні до фотосинтезу, інші – споживають готові органічні речовини.

Розмножуються бактерії поділом або брунькуванням, нитчасті ціанобактерії – ще й відокремленням ділянок нитки.

Несприятливі умови бактерії можуть переносити у стані спор або цист.

VІ. Підведення підсумків уроку.

Уставити пропущені слова, використовуючи довідковий матеріал.

Бактерії належать до ................... організмів. Практично немає місця на Землі, де б ................... бактерії. Особливо багато їх у .................... . Клітина бактерій не має .................... . У центральній її частині знаходиться ........................ , що містить ...................... ,
замкнуту у вигляді .......................... . У клітині відсутні органели: .................................., .............................. та інші. Значна кількість бактерій утворює .............................. .

Слова для довідки: молекулу ДНК, не траплялися, ґрунті, ядра, мітохондрії, пластиди, кільця, слизову капсулу, спадковий матеріал, одноклітинних.

1. Де поширені бактерії?

2. Яка будова клітини бактерій?

3. Як бактерії та ціанобактерії можуть переживати періоди несприятливих умов?

4. Чому ціанобактерій не можна віднести до водоростей?

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

Параграф –

Скласти сенкан «Бактерії»

 


Інструкційна картка

 

  1. «Вірю — не вірю».

Чи вірите ви, що дріжджі:

1) належать до еукаріотичних організмів?

2) є багатоклітинними організмами?

3) можуть пересуватися за допомогою джгутиків або війок?

4) можуть спричиняти захворювання у людей?

5) використовують у виноробстві?

6) розмножуються брунькуванням?

7) використовують у хлібопеченні?

8) використовують для лікування хвороб?

9) не мають ядра?

10) мають вакуолі?

 

 

 

 

І. Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Будова бактеріальної клітини

 

Розгляньте на таблицях рослинну клітину і клітину бактерії, знайдіть риси подібності та відмінностей.

http://player.myshared.ru/377757/data/images/img10.jpg

http://collegemicrob.narod.ru/microbilogy/img/bac_cell.gif

 

ІІІ. Різноманітність форм бактеріальних клітин

 

многообразие бактерий

Форми бактеріальної клітини

 

  1. Уставити пропущені слова, використовуючи довідковий матеріал.

Бактерії належать до ................... організмів. Практично немає місця на Землі, де б ................... бактерії. Особливо багато їх у .................... . Клітина бактерій не має .................... . У центральній її частині знаходиться ........................ , що містить ...................... ,
замкнуту у вигляді .......................... . У клітині відсутні органели: .................................., .............................. та інші. Значна кількість бактерій утворює .............................. .

Слова для довідки: молекулу ДНК, не траплялися, ґрунті, ядра, мітохондрії, пластиди, кільця, слизову капсулу, спадковий матеріал, одноклітинних.

 

1

 

docx
Додано
11 серпня 2019
Переглядів
1845
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку