Урок "Суцвіття, їх різноманітність і біологічне значення"

Про матеріал
Ознайомити учнів з особливостями утворення суцвіть та їхньою різноманітністю; розкрити біологічне значення суцвіть у природі; закріпити знання про квітку. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, емоції, уміння спостерігати та виявляти особливості. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та рослин рідного краю.
Перегляд файлу

Урок №                                              Дата:                                     Клас: 6              Біологія

Тема: Суцвіття, їх різноманітність і біологічне значення

Мета: Ознайомити учнів з особливостями утворення суцвіть та їхньою різноманітністю; розкрити біологічне значення суцвіть у природі; закріпити знання про квітку. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу, емоції, уміння спостерігати та виявляти особливості. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та рослин рідного краю.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, картки

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Біологічні задачі.

1. Весною на одних деревах верби утворюються жовті сережки, а на інших — зелені. Із чим пов’язана ця відмінність? (Верба — дводомна рослина: на одному дереві — жіночі квітки, на іншому — чоловічі.)

2. Для озеленення вулиць саджають тополі. Ці дерева ростуть швидко й утворюють могутню крону. Але на початку літа люди не задоволені насадженнями: з дерев летить пух, який потрапляє в очі, на одяг. А на деяких вулицях ростуть тополі, але пуху немає. Як це можна пояснити?

2.7. «Четвертий зайвий».

Вибрати зайвий термін і пояснити свій вибір.

1. Чашечка, маточка, приймочка, тичинка, віночок. (Приймочка.)

2. Тичинкова нитка, пиляк, квітконіжка. (Квітконіжка.)

3. Пелюстка, приймочка, стовпчик, зав’язь. (Пелюстка.)

2.8. Виконання тестових завдань.

Вибрати одну правильну відповідь.

1. Покрив квітки, утворений чашолистиками і пелюстками, називається:

А квітконіжка В квітколоже

Б оцвітина Г маточка

2. Статеве розмноження у рослин здійснюється:

А частинами тіла

Б гаметами

В спорами

3. Квітки, які не мають тичинок, належать до:

А нестатевих В двостатевих

Б одностатевих Г неправильних

4. Проста оцвітина може бути:

А чашечкоподібною 

Б маточкоподібною

В тичинкоподібною

5. Квітка — це видозміна:

А пагона

Б листка

В кореня

6. Рослини, що містять тичинкові й маточкові квітки на одній рослині, називаються:

А дводомними В однодомними

Б одностатевими Г двостатевими

Відповіді: 1 — Б, 2 — Б, 3 — Б, 4 — А, 5 — А, 6 — В.

2.9. Навести приклади одностатевих та двостатевих квіток у рослин.

(Двостатеві: яблуня, груша, слива, суниця, жовтець. Одностатеві: коноплі, тополя, кукурудза. У кукурудзи чоловічі квітки зібрані на верхівці у волотеподібні суцвіття, а жіночі — у суцвіття початок, що, як правило, формуються в пазухах листків.)

  • 4.              Вивчення нового матеріалу

1. Поняття про суцвіття. Типи суцвіть

Технологія «Мікрофон»

Запитання для швидкого обговорення:

— Що таке суцвіття?

(Учитель записує на дошці всі відповіді учнів, а потім разом з учнями формулює визначення.)

Суцвіття — це сукупність квіток однієї рослини, розміщених певним чином близько одна біля одної на пагоні. Суцвіття утворюють здебільшого рослини, що мають дрібні квітки.

Розповідь учителя

Розрізняють прості й складні суцвіття. Простими називають суцвіття, у яких на нерозгалуженій осі в пазухах приквітників розміщені поодинокі квітки. Складні суцвіття утворюються з кількох простих за рахунок галуження головної осі.

Китиця

Соцветие кисть. Пример - ландыш

Простий колос

Соцветие простой колос. Пример - подорожник

Початок

 Соцветие початок. Пример - аир

Кошик

 Соцветие корзинка. Пример - одуванчик

Щиток

 http://dic.academic.ru/pictures/wiki/files/57/92px-Tuil.jpg http://foto.ua/uploads/photos/297/297016_2.jpeg

Простий зонтик

 http://dic.academic.ru/pictures/wiki/files/56/88px-Scherm.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/ButomusUmbellatus3.jpg

Розповідь учителя та складання опорної схеми

Прості суцвіття:

 китиця (люпин, конвалія, черемха): бічні квітки мають короткі квітконіжки й сидять на подовженій головній осі;

 колос (подорожник, вербена, заразиха): на головній видовженій осі розташовуються сидячі квітки;

 початок (білокрильник, аїр): подібний до колоса, але має м’ясисту потовщену вісь;

 сережки (верба, волоський горіх, смородина): відрізняється від колоса й китиці звисаючою головною віссю;

 зонтик (первоцвіт, вишня, цибуля): головна вісь коротка, бічні квітки ніби виходять з однієї точки на ніжках різної довжини й розташовуються куполоподібно або в одній площині;

 головка (агалик-трава, конюшина): головна вісь дуже коротка, квітки суцільно скупчені, майже без квітконіжок;

 кошик (волошка, соняшник, кульбаба): численні дрібні сидячі квітки розташовані на значно потовщеному і розширеному кінці вкороченої осі, що має увігнуту, плоску чи опуклу форму; зовні суцвіття захищене зеленим листям — обгорткою;

 щиток (груша): відрізняється від китиці тим, що нижні квітки мають довгі квітконіжки, внаслідок чого всі вони розташовуються в одній площині.

Складні суцвіття:

 складна китиця, або волоть (тонконіг, бузок, виноград): головна довга вісь є китицею, а бічні її гілочки — прості китиці;

 складний щиток (горобина, калина): головна вісь є щитком, бічні — кошики або теж щитки;

 складний колос (пшениця, жито): головна вісь галузиться на прості колоски;

 складний зонтик (морква, кріп, борщовик): бокові осі закінчуються не квітками, а простими зонтиками.

http://900igr.net/datai/biologija/Biologija-Sotsvetija/0014-026-Siren.png

http://shkola.ua/web/uploads/book/35/images/A2c7VzBo.jpg

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQLzXayNkO0jtaKD7yTDYSoTdWt0Q0rDObpA4GzztGBeetwhXP1Vg

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5YZ8xddT7_wikwAaQspMY__M40j-MaTndXlGauFS2Py7taMDr

Волоть

Складний щиток

Складний колос

Складний зонтик

Складання опорної схеми

Робота в групах (для роботи кожній групі вчитель пропонує набір гербарних зразків рослин із суцвіттями)

Завдання для груп:

— Використовуючи запропоновані гербарні зразки рослин, визначте типи їхніх суцвіть і складіть таблицю.

Суцвіття

Назва рослини

Тип суцвіття

 

 

Запитання до учнів:

— Як ви гадаєте, яка рослина в Україні має найбільше суцвіття? (Соняшник.)

Якщо учні не можуть дати правильну відповідь, то можна запропонувати їм розгадати загадки:

 Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, а під тим ковпаком сімсот козаків.

 Сімсот соколят на одній подушці сплять.

Розповідь учителя

Дійсно, найбільше суцвіття в Україні має соняшник, діаметр його кошика іноді перевищує 50 см і налічує близько 1000 квіток. Але у світі трапляються рослини, які мають ще більшу кількість квіток у суцвітті.

Повідомлення учнів

Незвичайні суцвіття

 Високо в Андах, у сухих напівпустелях, зростає неймовірна рослина — пуя. Суцвіття пуй, особливо великих видів, мають цілковито фантастичний вигляд, і їх навіть важко порівняти з якимись широко відомими речами… З розетки довгих листків вертикально вгору росте потужний стрижень завтовшки 50–90 см, від якого врізнобіч густою щіткою відходять квітконоси з квітками. Одне суцвіття, наприклад у пуї Раймонда, складається із 30 тис. квіток! Вони поступово зацвітають від низу до верху, створюючи яскраву вибухову хвилю барв. Цікавий факт: майже половина квітів у суцвітті пуї є стерильними — безплідними, вони слугують лише для приваблювання запилювачів.

 Аморфофалус титанічний, поширений на о. Суматра, має величезне суцвіття — жовтий початок заввишки близько 5 м, огорнутий білим ззовні й темно-бордовим усередині покривалом завдовжки до 2,5 м). Коли в 1937 р. аморфофалус уперше зацвів у ботанічному саду Нью-Йорка, то працівники через його жахливий запах, що нагадує запах гнилої риби, змішаний із запахом спаленого цукру, були змушені працювати у протигазах.

2. Біологічне значення суцвіть

Бесіда

Проблемне запитання:

— Яке біологічне значення суцвіть?

У ході бесіди з’ясовується значення суцвіть і складається опорний конспект.

Біологічне значення суцвіть

 збільшується ймовірність запилення квіток;

 певні біологічні переваги має порядок розпускання квіток у суцвітті — пристосування до різних чинників запилення;

 тип суцвіття пов’язаний з певним типом супліддя і з пристосуванням до розповсюдження плодів і насіння.

  • 5.              Узагальнення та систематизація знань

5.3. Фронтальна бесіда.

1. Що таке суцвіття? Які вони бувають?

2. Чим відрізняються складні суцвіття від простих?

3. Яке біологічне значення мають суцвіття?

5.4. Які типи суцвіть характерні для таких рослин: примула, морква, айстра, ромашка, капуста, подорожник, конюшина, пшениця, черемха, кукурудза?

(Зонтик: примула (простий), морква (складний); кошик: айстра, ромашка; китиця: капуста, черемха; колос: подорожник (простий), пшениця (складний); початок: кукурудза (жіноче суцвіття); головка: конюшина.)

5.5. Скласти сенкан на тему «Суцвіття».

Наприклад:

Суцвіття

просте, складне

об’єднує, приваблює, запилюється

група квіток на осі

китиця

 

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

Опрацювати параграф – 34, заповнити таблицю с. 156 в підручнику

1

 

docx
Додано
11 серпня 2019
Переглядів
4768
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку