Біологія 6 клас
Тема: Бактерії – найменші одноклітинні організми.
Будова, поширення, розмноження бактерій.
Мета: розширити знання учнів про різноманітність представників живої природи; сформувати поняття про бактерії як прокаріотичні організми; ознайомити з будовою бактерій, особливостями їх живлення, розмноження та поширення, з’ясувати різноманітність форм; розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: таблиця «Будова бактеріальної клітини», зошити, підручники, зображення різних бактерій за морфологічними ознаками.
Основні терміни й поняття: прокаріоти, еукаріоти, аероби, анаероби, автотрофи, гетеротрофи, ціанобактерії, коки, бацили (палички), вібріони, спірили, спірохети.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Що є найменшою одиницею життя?
2.Які основні частини клітини ви знаєте? (Слайд 2.)
Бліц-опитування (Слайд 3.)
3.Які органели керують роботою клітини та забезпечують передачу спадкової інформації наступним поколінням?
4.Які особливості життєдіяльності клітини?
5.Чи всі клітини є однаковими за будовою?
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь (Слайд 4.)
Згадайте з курсу природознавства, на які Царства поділяються всі живі організми? Які особливості притаманні представникам Царства Бактерії? (Учні дають відповіді, вчитель за потребою коректує їх.)
ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння
Прийом «Проблемне питання». (Слайд 5.)
У Мюнхені під час капітального ремонту однієї з будівель робітники знайшли в стіні запечене стегенце, що було приготовлено для споживання більш ніж 200 років тому. Воно чудово збереглося та фактично було готовим до вживання. Чому? (Тому що не було доступу повітря та бактерій.)
Як ви вже здогадались мова сьогодні піде про бактерії. Бактерії є скрізь: в краплині навіть самої чистої джерельної води, в найдрібніших грудочках ґрунту, на високих скелях, в полярних снігах, в пісках пустель та в гарячих джерелах. Бактерії переносять висушування, сильний холод, нагрівання до 90 градусів, не втрачаючи при цьому життєздатності.
Що ж це за такі витривалі організми? Яка їх будова? Яке значення вони відіграють в природі та житті людини? На ці та інші питання ми будемо з вами відповідати протягом сьогоднішнього та наступних уроків.
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу (Слайд 6.)
План.
1. Відкриття бактерій. Форма і розміри їх клітин.
Поглиблення теми.
Більшість бактерій мають сферичну форму — це так звані коки, або паличковидну — так звані бацили (або палички). Деякі паличковидні бактерії дещо зігнуті – мають назву вібріони, а інші формують спіральні завитки (спірили). Вся ця різноманітність форм бактерій визначається структурою їх клітинної стінки та є важливою для функціонування бактерій, оскільки впливає на здатність отримувати поживні речовини, прикріплятися до поверхонь, рухатися і рятуватися від хижаків.
2.Особливості будови клітин бактерій.
Визначення: Клітини організмів, які мають ядро називають ядерними, або еукаріотами. (Наприклад, рослини, тварини, гриби.) Клітини організмів, які ядра не мають називають доядерними, або прокаріотами (бактерії).
Цікаво знати.
Частина бактерій рухаються завдяки виділенню слизу (тобто демонструють "реактивний" рух). Деяким бактеріям властиві поступальні, маятнико-, штопоро-, хвилеподібні рухи.
3.Особливості процесів життєдіяльності бактерій. (Слайд 11.)
4.Розмноження та спороутворення.
V. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань
Вибірковий диктант. (Вибрати номери правильних тверджень, та пояснити.) • (Слайд 16.)
1.Бактерії – еукаріоти.
2.Вивченням бактерій займається наука – мікробіологія.
3.Більшість бактерій може обходитись без кисню.
4.Бактерії можна побачити неозброєним оком.
5.Зовні бактерія вкрита клітинною стінкою.
6.Серед бактерій є автотрофи.
7.В основному бактерії розмножуються поділом навпіл.
8.Бактерії кулястої форми називаються вібріони.
9. Спороутворення – це спосіб розмноження бактерій.
10. Бактерії поглинають поживні речовини всією поверхнею клітини
11. Ціанопрокаріоти здійснюють фотосинтез
12. Паразитизм – це взаємовигідне співіснування організмів.
Відповіді: 2,3,5,6,7, 10,11.
VІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання: (Слайд 17.)
а) Опрацювати матеріал: § 11, 14.
б) Знайти цікаві факти про представників Бактерій.