Бактерії – найменші одноклітинні організми. Будова, поширення, розмноження бактерій.

Про матеріал
розширити знання учнів про царства живої природи; сформувати поняття про бактерії як прокаріотичні організми; ознайомити з будовою, поширенням, розмноженням бактерій; розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати пам’ять, увагу; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.
Перегляд файлу

Біологія 6 клас   

Тема: Бактерії – найменші одноклітинні організми.

Будова, поширення, розмноження бактерій.

Мета: розширити знання учнів про різноманітність представників живої природи; сформувати поняття про бактерії як прокаріотичні організми; ознайомити з будовою бактерій, особливостями їх живлення, розмноження та поширення, з’ясувати різноманітність форм; розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: таблиця «Будова бактеріальної клітини», зошити, підручники, зображення різних бактерій за морфологічними ознаками.

Основні терміни й поняття: прокаріоти, еукаріоти, аероби, анаероби, автотрофи, гетеротрофи, ціанобактерії, коки, бацили (палички), вібріони, спірили, спірохети.

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Перевірка домашнього завдання

1.Що є найменшою одиницею життя?

2.Які основні частини клітини ви знаєте? (Слайд 2.)

Бліц-опитування  (Слайд 3.)

3.Які органели керують роботою клітини та забезпечують передачу спадкової інформації  наступним поколінням?

4.Які особливості життєдіяльності клітини?

5.Чи всі клітини є однаковими за будовою?

ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок і вмінь (Слайд 4.)

Згадайте з курсу природознавства, на які Царства поділяються всі живі організми? Які особливості притаманні представникам Царства Бактерії? (Учні дають відповіді, вчитель за потребою коректує їх.)

ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації учіння

Прийом «Проблемне питання».  (Слайд 5.)

У Мюнхені під час капітального ремонту однієї з будівель робітники знайшли в стіні запечене стегенце, що було приготовлено для споживання більш ніж 200 років тому. Воно чудово збереглося та фактично було готовим до вживання. Чому? (Тому що не було доступу повітря та бактерій.)

Як ви вже здогадались мова сьогодні піде про бактерії. Бактерії є скрізь: в краплині навіть самої чистої джерельної води, в найдрібніших грудочках ґрунту, на високих скелях, в полярних снігах, в пісках пустель та в гарячих джерелах. Бактерії переносять висушування, сильний холод, нагрівання до 90 градусів, не втрачаючи при цьому життєздатності.

Що ж це за такі витривалі організми? Яка їх будова? Яке значення вони відіграють в природі та житті людини? На ці та інші питання ми будемо з вами відповідати протягом сьогоднішнього та наступних уроків.

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу  (Слайд 6.)

План.

  1. Відкриття бактерій. Форма і розміри їх клітин.
  2. Особливості будови клітин бактерій.
  3. Особливості процесів життєдіяльності бактерій.
  4. Розмноження та спороутворення у бактерій

 

1. Відкриття бактерій. Форма і розміри їх клітин.

  • Відкриття бактерій – А. Левенгук. Засновник мікробіології  Л. Пастер. (Слайд 7.)
  • Опанували усі середовища існування (можуть мешкати на поверхні або всередині інших організмів: людини, тварин, рослин, грибів;, живуть у ґрунті, прісних і солоних водоймах.) (Слайд 8.)
  • Розповсюдження бактерій у різних середовищах (с.50 таблиця 2)
  • Розміри клітин бактерій не більше 0,005 мм. (Слайд 9.)
  • За формою бактерії можуть бути у вигляді прямих або вигнутих паличок, кульок тощо (мал.29  с.49).

Поглиблення теми.

Більшість бактерій мають сферичну форму — це так звані коки, або паличковидну — так звані бацили (або палички). Деякі паличковидні бактерії дещо зігнуті – мають назву вібріони, а інші формують спіральні завитки (спірили). Вся ця різноманітність форм бактерій визначається структурою їх клітинної стінки та є  важливою для функціонування бактерій, оскільки впливає на здатність отримувати поживні речовини, прикріплятися до поверхонь, рухатися і рятуватися від хижаків.

 

2.Особливості будови клітин бактерій.

  • Формування поняття прокаріоти та еукаріоти. (Слайд 10.)

Визначення: Клітини організмів, які мають ядро називають ядерними, або еукаріотами. (Наприклад, рослини, тварини, гриби.) Клітини організмів, які ядра не мають називають доядерними, або прокаріотами (бактерії).

  • Будова клітини: клітинна оболонка, клітинна мембрана; цитоплазма; ділянка цитоплазми з молекулою ДНК (пригадати функції, що вони виконують.      (мал.30 с.49)
  • Клітини деяких бактерій мають один, кілька або багато джгутиків (пригадати їх функції.)

Цікаво знати.

Частина бактерій рухаються завдяки виділенню слизу (тобто демонструють "реактивний" рух). Деяким бактеріям властиві поступальні, маятнико-, штопоро-, хвилеподібні рухи.

  • Особлива група бактерій, здатних до фотосинтезу: ціанобактерії. (Поширені в прісних і солоних водоймах, у ґрунті. У клітині сформовані мембранні утвори з хлорофілом. В  клітині можуть бути пігменти синього або червоного кольору. Ззовні клітини ціанобактерій оточені щільною оболонкою зі слизом. (мал. 37 с.61). Є багатоклітинні види з ознаками колоніальності. (мал. 36.с.60)

3.Особливості процесів життєдіяльності бактерій. (Слайд 11.)

  • Дихання ( за участі (аеробні) та без участі кисню (анаеробні))
  • Живлення – поглинання поживних речовин із зовнішнього середовища та виділення продуктів життєдіяльності (гетеротрофний та автотрофний, див. мал. 35 с.59) (Слайд 12.)
  • Взаємовідносини з іншими організмами (паразитизм та симбіоз. Мал.38  с.62) (Слайд 13.)

4.Розмноження та спороутворення. 

  • Розмноження поділом клітини навпіл або брунькуванням (ціанобактерії відокремленням ділянок нитки.) (Слайд 14.)
  • Переживання періодів несприятливих умов у вигляді спор або цист.  (Слайд 15.)

V. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань

Вибірковий диктант. (Вибрати номери правильних тверджень, та  пояснити.)               (Слайд 16.)

1.Бактерії – еукаріоти.

2.Вивченням бактерій займається наука – мікробіологія.

3.Більшість бактерій може обходитись без кисню.

4.Бактерії можна побачити неозброєним оком.

5.Зовні бактерія вкрита клітинною стінкою.

6.Серед бактерій є автотрофи.

7.В основному бактерії розмножуються поділом навпіл.

8.Бактерії кулястої форми називаються вібріони.

9. Спороутворення – це спосіб розмноження бактерій.

10. Бактерії поглинають поживні речовини всією поверхнею клітини

11. Ціанопрокаріоти здійснюють фотосинтез

12. Паразитизм – це взаємовигідне співіснування організмів.

Відповіді: 2,3,5,6,7, 10,11.

VІ. Підсумки уроку

  • Бактерії — мікроскопічні організми.
  • Бактерії – прокаріоти, їх клітини не мають ядра та багатьох органел
  • Бактерії здатні до швидкого росту та розмноження
  • Бактерії — найпоширеніша група організмів.

VІІ. Домашнє завдання: (Слайд 17.)

а) Опрацювати  матеріал: § 11, 14.

б) Знайти цікаві факти про представників Бактерій.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
9 листопада 2021
Переглядів
933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку