Урок на тему:
"Бактерії—прокаріотичні одноклітинні організми. Будова, різноманітність, розмноження бактерій." містить теоретичний та практичний матеріал по вивченню бактерій як примитивних прокаріотичних клітин. На уроці використовується різноманітні форми роботи, такі як: тестові завдання з однією відповіддю, відгадування кросворду, самостійна робота з підручником, а також самостійне підрахування учнями результатів, урок ілюстрований, містить багато слайдів, а також учні розглядають під мікроскопом грунтові бактерії та описують іхню будову.
Тема:Бактерії—прокаріотичні одноклітинні організми. Будова, різноманітність, розмноження бактерій.
Мета: Освітня. Ознайомити учнів з найменшими одноклітинними організмами - бактеріями, як представниками прокаріотів; їхньої різноманітністю, розповсюдженістю у природі; розкрити будову та процеси життєдіяльності; на основі даної теми сформулювати такі поняття, як прокаріоти, спори, нуклеоїд, біосинтез білка.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, наукове усне мовлення, навички роботи з мікроскопом; розвивати вміння роботи в малих групах; розвивати вміння складати та захищати міні-проекти;
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів; Продовжувати реалізовувати наступні аспекти виховання: патріотичне, екологічне, санітарно-гігієнічне.
Очікувані результати: учні називають середовища існування бактерій, ознаки бактеріальних клітин, використовуючи історичні факти, описують будову бактеріальної клітини; характеризують прояви життєдіяльності бактерій; розпізнають бактерії на мікропрепаратах.
Обладнання та матеріали: Таблиці, малюнки , схеми, мікроскопи, предметні скельця, забруднена вода у пробірках.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, мікроскопи, грунтовий розчин, предметні скельця, ноутбук, проектор.
Основний зміст, структура та методи роботи
І. Організаційний етап
Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій. Клас поділений на 4 групи по 6 учнів в кожній групі.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів . Розповідь учителя з елементами бесіди.
Учитель. Я запрошую вас у світ найцікавіших відчуттів і спостережень, які тільки існують на нашій планеті Земля. Живий світ! Скільки в ньому таємниць, скільки форм життя!
Існує Царство Тварин, Рослин, Грибів, Вірусів. Сьогодні наш урок буде присвячений мешканцям паралельного світу - бактеріям. Першим «мисливцем за бактеріями» був голландський вчений Антоні Ван Левенгук, який побачив і описав бактерії у далекому 1683 році, а про внутрішню будову бактеріальної клітини дізналися набагато пізніше, у 30-х роках 20 ст., із появою електронного мікроскопа. В той саме час виникає окрема наука - мікробіологія, що вивчає мікроорганізми.
_____Тож пропоную вам відвідати царство з характерною назвою «Дроб’янки» та дізнатися про ……
А про щоб ви хотіли дізнатися?
На які питання отримати відповіді?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів
Що вам відомо про бактерії ?
Важко знайти місце на Землі, де б не було бактерій. Вони зустрічаються в таких місцях: - в атмосфері, - на дні океанів, - у вічній мерзлоті; - в парному молоці; - в ядерних реакторах; - в кратерах вулканів; - в швидкоплинних річках; - в живих організмах, але найбільше їх в грунті.
У верхньому шарі грунту містяться мільйони бактерій на 1 г, тобто приблизно 2 тонни на гектар.
Бактерії – найдрібніші з організмів, що мають клітинну будову. Їхні разміри складають від 0,1 до 10 мкм. На одній типографській крапочці можна размістити сотні тисяч бактерій середнього разміру. Побачити бактерії можна тільки в мікроскоп, тому їх називають мікроорганізмами. Наука, що їх вивчає називається мікробіологією. Галузь мікробіології, що вивчає бактерії, називають бактеріологією.
ІV. Засвоєння учнями нового матеріалу
Загальна характеристика бактерій.
В лабораторіях бактерій вирощують на спеціальному поживному середовищі. Мільйони бактерій утворюють колонії різного кольору та форми.
Виконання лабораторного дослідження. Вивчення під мікроскопом грунтових бактерій.
Форми бактеріальних клітин
Бацили -палочковидної форми
Спірили - форма спіралі
Рух бактерій
Більшість бактерій рухаються пасивно, за допомогою водних або повітряних течій.
Але деякі з них мають джгутики. Вони неначе вгвинчуютсья в середовище, рухаючи клітину вперед.
5.1. Узагальнення та систематизація знань.
1. Робота з дидактичним матеріалом. Кожному учню видається роздруківка с завданнями.
1) робота з тестами ( за кожну правильну відповідь по 0,2 балів, усього 1 б.
1) Прокаріотичні організми-це:
А) пріони;
Б) віруси;
В) бактерії;
Г) водорості.
2. Бактерії гниття за способом живлення є:
А) паразитами;
Б) хемотрофами;
В) фототрофами;
Г) сапротрофами;
Кросворд
3. Бактерії, що живляться органічними речовинами живих істот, належать до:
А) паразитів
Б) хемотрофів;
В) фототрофів;
Г) сапротрофів.
4. Бактерії – паразити-це:
А) стафілококи;
Б) сінна паличка;
В) бактерії гниття;
Г) грунтові бактерії.
5. Спиралеподібні бактерії-це:
А) коки;
Б) спірили;
В) вібріони;
Г) бацили.
|
1. |
|
|
|
|
|
||||||
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
3. |
|
|
|
|
|
|||||||
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
6. |
|
|
|
|
|
|||||||
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|||||
За кожну правильну відповідь учень виставляє по 1 б. ( 7 б.)
5.Робота з підручником
5.2 .Дописати речення (за кожну правильну відповідь по 0,5 б.
1.За формою розрізняють бактерії: кулясті, паличкоподібні, звивисті, вигнуті подібно до коми тощо.
2.За несприятливих умов клітини бактерій укриваються товстою оболонкою, утворюючи цисти.
3.Бактерії, які живляться речовинами живих організмів, є паразитами.
4.Бактерії, які живляться рештками відмерлих організмів, є сапротрофами.
5.Основний спосіб розмноження бактерій — поділ клітини навпіл.
6.За типом дихання бактерії поділяються на аеробів та анаеробів.
7.За способом живлення бактерії поділяються на автотрофів та гетеротрофів.(3,5 б) ( усього за роботу 11,5 б.)
При оцінюванні знань учнів використовується взаємоперевірка.
6. Рефлексія. Захист міні-проектів.
1 група
Яку роль мають бактерії в природі? Використовуючи метод «Колаж», учні складають проекти, та представники груп захищають їх.
2 група. Які хвороби викликають бактерії?
3 група. Засоби боротьби з бактеріями.
4 група. Використання бактерій.
Учні виходять до дошки, захищають свої проекти. Відповідають на питання.
Список рекомендованих джерел
1. Андреева И.И., Родман Л.С. Ботаника. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Колосс, 2002. 488 с.
2. Барна М.М., Похила Л.С., Яцук Г.Ф. Біологія для допитливих. I частина. Дробянки, рослини, Гриби. Навч. посібник. Тернопіль: Навчальна книга Богдан, 2000. 88 с.
3. Биология. Современная иллюстрированная энциклопедия гл. ред. Горкин А.П. М.: Росмэн-Пресс, 2006. 560 с. (Серия: Современная иллюстрированная энциклопедия).
4. Векірчик К. М. Мікробіологія з основами вірусології: Підручник. – К.: Либідь, 2001.
5. Гудзь С. П. та ін. Основи мікробіології. – К., 1991.
6. Котик Т.С., Морозюк С.С. Біологія. Завдання, диктанти, тести, перевірочні роботи: Навч. посібник для учнів 6-х класів. Х.: Світ дитинства, 2000. 88 с.
7. Павленко Т.І. Матеріали до уроків у 7 класі. Київ, 2008
8. Соболь В.І. Біолгія. Підручник для 7 класів загальноосвіт. навч. закл. К.: Грамота, 2007. С296 с.: іл.
9. Тагліна О.В. Біологія 7 клас: Розробки уроків. Х.: Веста: Видавництво ”Ранок“, 2010. 304 с. (майстер-клас).
10. Тагліна О.В. Біологічні диктанти 7-8 класи. Х.: Видавництво ”Ранок“, 2009. 176 с. (Бібліотека творчого вчителя).
11. Тимонин А.К. Ботаника. Том 4. Систематика высших растений. Книга 2 Учебник для студ. высш. учеб. заведений. Издательский центр "Академия", 2009. 352 с.