Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки

Про матеріал
Інтегрований урок: зарубіжна література , мистецтво, українська література. Тип уроку: аукціон знань Мета: ознайомити учнів із бароко, його особливостями та ознаками ;розвивати їх аналітичне мислення ;виховувати старанність і наполегливість у навчанні.
Перегляд файлу

                                    Урок  по зарубіжній літературі у 8 класі. Учитель М.С. Саєнко.

                                        «Хіба здолать нам злигодні природні»

Тема: Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки.

Мета: ознайомити учнів із бароко, його особливостями та ознаками ;розвивати їх аналітичне мислення ;виховувати старанність і наполегливість у навчанні.

Обладнання: портрети письменників і поетів доби бароко, музичні композиції Баха ,Вівальді , Скарлатті ; фотоматеріали (презентації ): Лоренцо Берніні ; собор і площа святого Петра в Римі,  «Аполон і Дафна», Ель Греко «Вид Толедо», «Поховання графа Оргаса». Схема «Паросток духовної краси» ; атрибути аукціону : молоточок і картки з балами за виступ (цифри)

Епіграф: Сліпі мандрівці! Що вас спонукає \\ До Індії битися? Де розум ваш блукає?

                Якби ви знали ,скільки лихоліть \\ Нам світ новий віщує кожну мить!

                Вітчизну промінять на зливки золоті?!\\ І в нас є золото, ще й з лишком! Ви ж не ті…

                Отямтеся!—до нас волає рідний край.\\ Все вдома є: й скарби,і влада,і розмай.

                                                             Мартін Опіц  «Sta vіatir»,переклад В. Рогодзинського

Тип уроку: аукціон знань

                                               Правила проведення аукціону

      Продаж кожного факту з історії літератури, живопису, архітектури оцінюється :

      Вичерпна відповідь  5 умовними трикутниками, вирізаними з картону;

    Достатня відповідь      4-ма трикутниками;

    Середня відповідь        3 трикутниками;

     Погана відповідь             двома умовними трикутниками.

       Відповідають лише ті учні ,які підняли руку, викрики з місця не враховуються, одержує найвищу кількість балів  (12) той ,хто був найактивніший, відповідав правильно, змістовно. Для чіткого ведення торгів визначається вчителем лічильна комісія (з учнів класу).

                                                            Хід уроку

І  Активізація навчальної діяльності учнів.

   Розгадайте загадку.  Яке слово пропущене  в цитатах? (За творами В.Шекспіра)

Хоча від матері лице натхнення,

А не з …отримала вона.

Вона іде шляхом…

Крізь біль і сум ,крізь темряву ночей.

                         Чи чуєш ти як струни дружним ладом

                          Озвалися на ніжний звук…?

                          Гамлет. Ні, ось вам хрест!

                          Ви…, … дружина

                           І --  о ,бодай, не так! – мені  ви мати.

Коли б не …попасти після смерті

В той край незнаний, звідки ще ніхто

Не повертався?...

           2.Слово вчителя. Шляхетні уявлення про людину, що їх виробило високе відродження, наприкінці доби вступили в протиріччя з реальним життям, в якому існують далеко не досконалі люди, а безвільні, як Офелія, легковірні, як Лаерт, слабкодухі як королева, підступні і зрадливі,як Клавдій,Гільденстерн.

           3.Оголошення теми і завдань уроку.

ІІ Основний зміст уроку.

    Слово вчителя. Розпочинаємо аукціон—«продаж» цікавих фактів з епохи Бароко.

             Учень 1. Пропоную перший лот « з історії терміну»

     Поняття бароко належить до найскладніших понять літературно -естетичної думки. Його здавна застосовували до пластичних мистецтв (архітектури, скульптури, малярства) в Західній Європі кінця ХVI-XVIIст. Це слово італійською мовою означає  «примхливий, вибагливий, химерний, португальською « perrola barroca» --перлина неправильної форми ,один із видів висновку, що характеризується складністю. Слід пам’ятати,щоБарокко –багатозначний термін. По-перше, це самостійна,цілісна,самобутня доба в історії культури, яка стоїть в одному ряді з Середньовіччям, Відродженням, Просвітительством. По-друге, це напряму мистецтві   XVII-XVIII cт. До речі, це перший художній напрям спільний для всіх європейських культур. І нарешті- це домінуючий стиль однойменної культурно-історичної епохи, якому властиві такі риси ,як рухливість ,динамізм, любов  до складної кривої лінії , емблематичність, символіка, алегорії, антитези.

    Учень 2. Лот «Загальна характеристика історичної доби»

У 17ст. спалахнули війни, відбулися революції. Король—«помазаник бога на землі» -- опора для підданих, захисник своїх васалів. Але в Англії повстає народ ,і королю Карлу відрубують голову,ніби злочинцеві. Що може бути надійнішим від віри в бога, від церкви ,яка захистить нужденних,утішить нещасних ? Але німецький богослов Мартін Лютер звинувачує самого Папу Римського в аморальності й злочинності. У Швейцарії Жан Кальвін (богослов) намагається побудувати республіку. Як усе це збагнути слухняній і спокійній людині, яку привчили довіряти чужому слову: короля ,сеньора, священника?

 

 Що спричинило народження Бароко? Збентеження творчого духу, травмованого чисельними катаклізмами ,прагнення знайти вихід з безвиході, пошуки Бога ,якого почасти загубили в лабіринтах свідомості митців Ренесансу… Тридцятилітня війна (1618-1648),пошесті, зубожіння простолюду,спалахи голоду ,вогнища інквізиції…

      Учень 3. Лот «Паросток духовної краси»

І серед цього жахливого цвинтаря уламків і руїн всупереч здоровому глузду з’являється паросток духовної краси, який не чахне, не гине, що мало б бути логічним ,а розцвітає, міцніє і дивує світ фантастичними золотими яблуками, плодами незламних творчих сил і натхнення.

     

Учень 4. Бароко—це художнє світосприйняття.

 В епоху Бароко відбувається розмежування життєвих цінностей на елементарні, «нижчі» («земний хліб») і вищі, що задовольняють духовні потреби. Це налаштувало людину на самообмеження і самоконтроль.

  Ідеологічно-філософська основа бароко дуже складна і суперечлива: це відмова від гуманізму доби Відродження і водночас спроба зберегти його.

   Література бароко відображає відчуття трагічної роздвоєності гуманістичними мріями і релігійним благочестям ,гострого збентеження та відчаю від усвідомлення людського безсилля. Вона сповнена гірких роздумів про недосконалість і трагізм життя людини, зображує боротьбу добра ї зла, боротьбу демонічного з Богом. У ній посилюються релігійні мотиви, велике місце посідає тема людських страждань і смерті ,мінливості та марності буття. Література бароко стає чутливою до різних станів людської душі.

       Учень 5 . Лот «Химерні художньо-поетичні засоби»

Характерними особливостями бароко є також пишність ,барвистий декор, контрастність, метафоричність ,алегоричність, антитезовість . Метою таких вибагливих художніх засобів є бажання здивувати, вразити читача особливим поєднанням слів, мовними протиставленнями, незвичайними співзвуччями, дивовижними, дуже складними образами. Поети відкривають для себе і для читача спільне між словом і музикою ,словом і живописом.

        Учень 6. Лот «Лірична хвилинка»

Марк-Антуан де Сент-Аман (французький поет)

                              Люлька

Присівши на дровах, із люлькою в руці,

На пічку спершися , в душевнім неспокої

Гадаю про терни моєї долі злої,

Спустивши очі вниз, з печаллю на лиці.

Надія загляда в гіркі хвилині ці

У завтрашній мій день дороги життьової,

Угору десь веде із дійсності сумної,

Де й римський володар не сяяв у вінці.

Та тільки мрія ця ледь проростає з праху,

Як дійсний стан речей спускає в них невдаху.

Де знову злигодні встають в житті моїм.

Ні ,не вбачаю я ніякої різниці

Поміж надією і тютюном,-- дурниці!

Вона ,мов люлька та ,лише пускає дим.

            Переклад Миколи Терещенка

Учень 7. Лот «Золота доба живопису»

    Стиль бароко зародився в Італії. Художники, які працювали в цьому стилі, намагались створити чарівну ілюзію, вразити розум і почуття глядача пишністю та граційністю. Блискучим представником стилю бароко  був Лоренцо Берніні (показ  слайдів площі).

    Лоренцо Берніні був наділений талантом скульптора. З небувалою сміливістю і винахідливістю він передає рух в скульптурній групі «Аполлон і Дафна» (медіа підтримка).Бог Аполлон наздогнав Дафну, але німфа, молилася про спасіння, перетворюючись на лаврове дерево .

   Золоту добу іспанського живопису відкриває Доменіко Ель Греко. Справжнє ім’я художника,грека по національності, Доменіко Теотокопулі. Він  жив у Італії ,вчився у Тіціана , в 35 років приїхав в Іспанію ,яка стала для нього другою батьківщиною. Більшу частину життя провів у Толедо, місті, яке прославив

На своїх полотнах ( «Вид Толедо» 1610-1614р.р.)

    Картини Ель Греко схожі на видіння або сни. Він був віруючою людиною, і сюжетами його картин часто ставали біблійні мотиви . У полотнах Ель Греко немає спокою і благодаті,в них відчувається драматизм, напруга. У його героїв тонкі обличчя, великі виразні очі. Ель Греко ,як ніхто інший, вмів зобразити стан душі людини, її настрій . Простір ,для художника, умовний, персонажі часто розміщені один над іншим, як у іконі. Герої сповнені великої великою внутрішньою енергією, як у картині «Молитва про чашу»,де зображена розмова Христа з ангелом. В урочистій композиції «Поховання графа  Оргаса» представлені дві сцени: одна земна, інша—небесна. Ель Греко хотів показати, що обидва світи у єдності.

      (Демонстрація творів видатних малярів 17 ст. – Караваджо, Веласкеса,Рембрандта)

 

 

 

        Учень . Лот «Лірична хвилинка»

          Луїс Гонгора -і Арготе (іспанський поет)

                           Сонет

Вже тричі Аквілон несамовитий

Зелених нив незайманість терзав,

І тричі Феб оновлений  вставав

Колхідське золоте  руно зігріти,

Відколи йду я--намертво пробитий

Стрілою –скрізь, де голос твій лунав,

О наймиліша, де по морю трав

Німими знаками палають квіти.

В траві не видно крапелин рудих

Моєї крові. Твій політ – із тих,

Що в небі грають диво -кольорами.

Аж на останку пастухи за нами,

Слідами йдуть, що на землі ми їх

Лишаємо. Я--кров’ю, ти – квітками.

                   Переклад Михайла Москаленка

       Словничок: Аквілон—північний вітер, Феб—бог сонця.

  Поети оспівували красу життя як скороминущу,  а відтак – ще привабливішу, таким побачив світ у своєму сонеті іспанець Луїс Гонгора -і – Арготе, відтворював свою епоху в образі морської бурі англієць Джон Донн, астрономія підказувала його співвітчизникові Джону Мільтону незвичайні поетичні образи, із захватом і острахом заглядав в безкінечний всесвіт російський поет і вчений Михайло Ломоносов.

   Учень 8. Лот « Відмінність шедеврів Бароко від творів Ренесансу»

« Існує краса цілком ясної ,вповні сприйнятої форми, й поряд з нею краса, що грунтується якраз на неповному сприйнятті ,на таємничості , яка ніколи цілком не розкриває свого обличчя, на загадковості ,яка щомиті набуває іншого вигляду»--така думка німецького мистецтвознавця Генріха Вельфіна у книзі «Ренесанс і Бароко» (1888р.)

        Співвідношення цих понять спробуємо подати у вигляді таблиці:

Ренесанс

Відродження античної культури

Антропоцентризм

(людина-центр Всесвіту)

Культ сильної людини, митця

Намагання визволити людину від соціальних пут і релігійних норм

Простота, прості лінії ,півкола

Бароко

Відродження античної культури і спроба з’єднати їх з християнством 

Теоцентризм (природа і Бог –два полюси Бароко)

Культ «вищої» людини ,яка виховується для служби  Богові

Посилення ролі церкви і держави

Готика, складна крива лінія

   Учень  9. Лот « Різновиди і течії Бароко»

                         Метафізичне ,або релігійне бароко

                          (Англія, Італія, Іспанія, Франція)

Особливості :заглиблення у світ метафізики, містики, відреченості від земного життя, т.ч.навернення людини на релігію.

                          Преціозна література

                            (Франція)

Особливості: « precieux» --дорогоцінний ;вирізнялися вишуканістю, галантністю, поєднанням античних міфологічних персонажів з героями середньовічних рицарських романів.

                           Маньєризм, або марінізм

                              (Англія)

  Особливості: головною темою була розповідь про кохання з деякою іронією і витонченістю, використанням несподіваних метафор ,поєднання понять, що взаємовиключаються  (багатий жебрак, радісний біль, німий оратор).

                             Гонгоризм ,або культеранізм

                           (Іспанія)

Особливості: поєднання ясного і темного стилів, поезія характеризувалася витонченою вишуканістю мови, Гонгора «затемнював» думку ,вимагаючи читати вірш кілька разів, щоб проникнути в його зміст ,доступний не всім, а лише обраним.

                   Філософське бароко, або кальдеронівське (від імені творця П.Кальдерона де ла Барки)

                            (Іспанія)

Особливості: властивий трагізм, філософське осмислення мінливого і марного життя, що ототожнюється зі сном, примарною фата морганою, пройняте ідеєю любові  до людини і до Бога.

      Учень 10. Лот  « Українське  бароко. Географія і хронологія»

У різних країнах Бароко розвивається не синхронно. У  17-18 ст. воно утверджується в Італії та Іспанії . У 18 ст. цей напрям досягає розвитку в країнах Західної Європи і функціонує разом з класицизмом і просвітительським реалізмом.

      У православно-слов’янських країнах бароко сформувалося пізніше під впливом західноєвропейського та через посередництво Візантії. Завдяки їй українське бароко вирізняється своєю благочестивою і глибокою релігійністю, особливо виразним теоцентризмом ,тобто зверненістю до Бога, шаною до Діви Марії.

        Джерелом українського бароко є національний колорит ,що особливо позначився на жартівливих та пародійних різдвяних і великодніх віршах, бурлескних творах, вертепній драмі,творчості окремих поетів.

         Барочні риси наявні уже в творах Івана Вишенського та Мелетія Смотрицького, у віршах Касіяна Саковича (« Вірші на жалісний погреб») і Кирила Транквіліона Ставровецького. Особливого розвитку українське барко набуло завдяки Києво-Могилянській академії, заснованій у 1632 році. Барочний стиль завдяки академії був визначальним для Лазаря  Барановича, Димитрія Туптала, Івана Величковського, Стефана Ярославського. Українське бароко справило значний вплив на розквіт духовності,високої моральності всього українства.

        ІІІ Звернення до епіграфу уроку.

            Що хотів сказати Мартін Опіц у своєму вірші?

        ІV  Бесіда -закріплення (розпродаж здобутих на аукціоні лотів)

 Що ви знаєте з історії терміну бароко?

 Як перекладається це слово з різних мов світу?

 Що спричинило народження Бароко?

 Назвіть: засади бароко ,естетичні принципи, жанри і твори, написані в цей період?

          Як сприймають світ люди в епоху бароко?

          Чому художньо-поетичні засоби в літературі цієї доби називають химерними?

           Назвіть художників, музикантів, поетів, письменників, які працювали в цьому стилі.

         Перерахуйте відмінності шедеврів Бароко від творів Ренесансу.

         Які течії та різновиди бароко ви запам’ятали? Назвіть їхні особливості.

          У чому особливість українського бароко?

        V Підбиття результатів.

Підсумовує роботу вчитель, коментує кількість набраних трикутників, виставляє оцінки у журнал .Найактивніші учасники аукціону отримують призи.

        VI Домашнє завдання:

    1.Написати твір-мініатюру, продовжуючи думку : «Бароко--стиль дуже складний…»

    2. Опрацювати конспект сьогоднішнього уроку.

    3.  Створити власний проект або презентацію « Шедеври бароко».

 

 

 

 

docx
Додано
30 серпня
Переглядів
113
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку