26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Урок на тему : "Лірика китайського поета Ду Фу."

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури для 8 класу з теми: "Лірика китайського поета Ду Фу"
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Лірика китайського поета Ду Фу.

Мета. Ознайомити з життям і творчістю поета Ду Фу; навчати аналізувати  поетичний текст; розвивати образне мислення; виховувати співчуття, доброту, патріотизм.

Обладнання.

                                                            Епіграф. Вірші Лі Бо і Ду Фу живуть, і                         

                                                          сяйво їх поширюється на десять тисяч                                              

                                                                                                              джанів.

                                                                                                         Хань Юань

                                           Хід уроку.

I. Актуалізація опорних знань.

1. Перевірка домашнього завдання.

- Назвати основні особливості китайської лірики епохи Тан.

- Розповідь на тему « Цей дивак Лі Бо».

- Довести , що вірш « Жартома присвячую моєму другові Ду Фу» .

II.Мотивація навчальної діяльності .

- Яке місце в китайській поезії Лі Бо?

- Як ставиться поет до ДУ Фу?

III. Оголошення теми , мати , епіграфа уроку.

1. Який епіграф взято до теми уроку, чому?

( Підкреслено любов народу до поета , значення його творчості).

2.Записати в зошити тему , завдання уроку і епіграф.

3.Завдання уроку :

ознайомити з життям і творчістю Ду Фу;

вчитися аналізувати вірші цього поета;

визначити особливості поезії Ду Фу.

 

 

 

 

 

IV. Засвоєння нового матеріалу.

 

  1. Учні – актори ( Лі Бо і Ду Фу) прямують поряд, на інтерактивній дошці з’являється пейзаж Китаю. Вони розмовляють між собою.

Учні класу отримують завдання:

  • уважно слухати розмову і записати в зошит основні етапи життя і творчості Ду Фу.

Лі Бо – Друже мій, ти молодший від мене на 11 років ( народився в 712 р.),але слава твоя поширюється країною швидше світла. Якби могли це знати твої відомі пращури.

Ду Фу – Так, за походженням я нащадок старовинного роду. Були серед моїх пращурів і видатні вчені і поети , військові , державні діячі. Та батько мій був бідний , працював чиновником у провінції.

Лі Бо – Все життя твоє – мандри. Чому ж ти не став чиновником у провінції?

Ду Фу – Я чекав посади 15 років , ще 10 років мандрував країною. Скільки я побачив горя, несправедливості. До глибини душі вразило мене лихо війни . Тоді я зрозумів , що не можу мовчати . Мене бентежив внутрішній світ людини, її радощі і страхи. Я співчував знедоленим і скривдженим; засуджував війну і її наслідки в своїх віршах.

Лі Бо – ( говорить , звертаючись до класу) Я схиляю голову перед великим поетом Ду Фу. Служба у війську , полон, сухоти, бідність обсідали його з усіх боків. Тільки творчість давала йому змогу вистояти. Не було у нього теплої домівки , хоча мріяв про неї . Помер поет на воді , у вутлому човні . Він залиш нам близько 1, 5 тисячі віршів , які піднесли китайську поезію до найвищих вершин.

Учитель. Прочитайте, які записи ви зробили в зошиті. А зараз відкрийте підручник на стор. 120. Доповніть свої записи.

  • Що нового ви дізнались , познайомившись зі статтею в підручнику.
  • Які теми, на вашу думку, розкриваються в поезіях?
  • Зараз поділимось на групи, які будуть досліджувати кожну поезію.

Завдання:

  • виразне читання вірша ,
  • пояснити тему, ідею, образи поезії,
  • художні особливості твору,
  • почуття, які викликає вірш.
  1. Приблизні відповіді.

« При місяці згадую брата».

Тема. Зображення війни в країні, яка розлучає рідних людей , обрікає на поневіряння в чужих краях.

Ідея. Засудження війни, протест проти неї.

Серце героя твору переповнено тугою за батьківщиною ( виражена метафорою «а в ріднім краю місяць світло яскравіше несе»), за братом                  (риторичне запитання « і брат мій далеко, розлучені ми – чи навіки?»)

Тривога, сум, біль в усьому : ( епітети «втомлена пісня гусей», метафори       « тривожно гримлять барабани»).

Пора року – осінь, бо саме вона сіє смуток, нікому не цікаво, що думає і переживає ліричний герой ; навіть «ніхто не питає, чи помер я давно, чи живу».

Отже, поет проти війни , що робить людину нещасною, людина народжена , щоб бути щасливою.

      «Пісня про хліб і шовк»

Тема. Антивоєнна тематика цього вірша. Всім відомий біблійний вислів       « перекувати мечі на орала». Цією метафорою автор заперечує війну і стверджує мир.

Чому «славиться воїнів могутність у Піднебесній»?

( скрізь заколоти, бунти, військові дії стали нормою життя для китайців)

Ідея. Поет оспівує мирне життя жителів Піднебесної   (« чоловіки б із піснею орали, жінки наткали б з шовку полотна»), прагне повернути до нього свою Батьківщину( символи мирного життя – хліб і шовк).

Отже, вірш – мрія поета про мирне майбутнє батьківщини.

« Повертаються дикі гуси».

  1. Виразне читання поезії.
  2. Аналіз твору.

Тема. Повернення диких гусей на батьківщину весною , споглядання за ними ліричного героя.

Ідея. Сум за рідним краєм, прагнення повернутись на батьківщину.

Ліричного героя доля закинула далеко від батьківщини, « за тисячі лі», коли потрапить додому , не знає ( риторичне запитання « як уляжеться бунт , повернуся якої весни ?»).

Поет використовує психологічний паралелізм:

Сум на душі героя, який теж прагне на батьківщину, і гуси теж летять додому. Птахи щасливіші за нього.

Отже, Ду Фу – майстер психологічної лірики.

«Самотній лелека»

  1. Виразне читання поезії.
  2. Аналіз вірша.

Тема. Спостереження за лелекою і зграєю польових круків .

Ідея. Самотність і смуток в природі і на душі людини, тяжкі роздуми.

Цей твір – схвильована розповідь ліричного героя, тому автор використовує багато незакінчених речень, риторичне запитання.

Використаний психологічний паралелізм : самотній лелека – самотній ліричний герой; безладна метушня польових круків – безлад думок героя.

Отже, це поезія самотності і смутку.

  1. Учитель. Запишіть в зошит особливості поезії     Ду Фу.

Приблизна відповідь .

- Увага до внутрішнього світу людини.

- Співчуття до знедолених і скривджених.

- Викриття війни і несправедливості.

6. Заповніть таблицю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Підсумки уроку.

1. Звернемось до епіграфа.

Поясніть, чому саме ці слова взяті епіграфом уроку?

 2.Яке проблемне запитання поставлене на початку уроку?

Дайте на нього відповідь.

  1. «Мікрофон»

Доведіть, що почуті поезії належать перу Ду Фу.

Домашнє завдання:

  1. Проаналізувати вдома « Чотири вірші» , стор. 122, підручник,
  2. Уявіть, що ви середньовічний китайський чиновник. Складіть звіт про стан справ у країні за мотивами лірики Лі Бо і Ду Фу.

 

Використана література.

1. Лі Бо — Вікіпедія

 

2.Особливості середньовічної китайської поезії (на прикладі ...

parta.at.ua/publ/z_zarubizhnoji...na.../154-1-0-2808

 

3.Біографічна основа поезії Лі Бо і Ду Фу | Сочинение по ...

www.parta.com.ua › Краткие пересказы, школьные сочинения

 

4.Хорошилова А. В. « Усі уроки зарубіжної літератури. 8 клас»

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Щербіна Ольга
Додано
2 вересня
Переглядів
44
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку