БАСКЕТБОЛ В ІГРАХ ТА ЕСТАФЕТАХ. ДЛЯ УЧНІВ СЕРЕДНЬОЇ ТА СТАРШОЇ ШКОЛИ

Про матеріал

БАСКЕТБОЛ В ІГРАХ ТА ЕСТАФЕТАХ ДЛЯ УЧНІВ СЕРЕДНЬОЇ ТА СТАРШОЇ ШКОЛИ

Вдосконалення переміщень

Квачі

Найуніверсальніша гра для баскет­болу. Застосовуючи різні варіанти, можна розв'язувати різноманітні за­вдання. Нижче подано кілька варіантів гри «Квач» на переміщення.

Перегляд файлу

БАСКЕТБОЛ В ІГРАХ ТА ЕСТАФЕТАХ ДЛЯ УЧНІВ СЕРЕДНЬОЇ ТА СТАРШОЇ ШОЛИ

 

Вдосконалення переміщень

Квачі

Найуніверсальніша гра для баскет­болу. Застосовуючи різні варіанти, можна розв'язувати різноманітні за­вдання. Нижче подано кілька варіантів гри «Квач» на переміщення.

  1. У руках у ведучого набивний м'яч. Він намагається заплямувати одного з гравців, які втікають, тор­кнувшись до нього рукою. Запля­мований гравець отримує м'яч і сам стає ведучим. Залежно від кількості гравців, ведучих може бути кілька.
  2. Те саме, але гравці переміщають­ся спиною вперед, приставними кро­ками, стрибками.
  3. Те саме, але той, кого пересліду­ють, може звільнятися від ведучого, якщо між ними пробіжить інший гра­вець. Тоді ведучий зобов'язаний бігти за гравцем, який перетнув йому шлях.
  4. Те саме, але переслідуваний вико­нує різні особисті дії (присідання, стрибки), а ведучий повинен їх повто­рювати.
  5. Цей варіант «Квача» слід прово­дити без м'яча. Гравець, якого наздо­гналибере ведучого за руку й біжить із ним далі. Наступний заплямований приєднується до них. До кінця гри ве­дучі утворюють ланцюг, намагаючись захопити в коло гравців, які залиши­лися.
  6. Кожен гравець тримає в руках якийсь предмет (тенісний м'яч або кеглю), і лише в одного з них у руках немає нічого. Ведучий може бігти лише за тим гравцем, у якого в руках немає предмета. Якщо переслідуваний попадає в скрутне становище, йому передає предмет один із партнерів. Тепер його вже плямувати не можна, ведучий ловить іншого гравця, який залишився без предмета.

Квачі в трійках

Завдання ведучого — заплямувати гравця № 1, якого прикриває гравець № 2. Ведучий прагае обманними рухами обійти гравця № 2 і прорватися до грав­ця № 1, який не має права відходити від партнера далі ніж на 1 м. Можна реко­мендувати гравцеві № 2 тримати руки за спиною, щоб уникнути поширеної серед початківців-баскетболістів по­милки, коли захисник «тримає» напа­даючого розведеними руками.

Наздожени партнера

Гравці, розбившись на пари, роз­ташовуються вздовж лицьової або біч­ної лінії майданчика на відстані 1,5-2м у потилицю одне одному. За ко­мандою вони виконують різні вправипочаткового положення, що усклад­нює старт для ривка (у присіді, в упорі лежачи), швидким темпом. За наступ­ним сигналом гравці, які стоять пер­шими, рухаються до протилежної лінії, а другі наздоганяють їх, прагнучи за­плямувати. Якщо під час бігу лунає свисток, то партнери зупиняються за­здалегідь обумовленим способом (стрибком, двома кроками), після чого обертаються й біжать назад та міня­ються ролями. Гравець, який запляму­вав партнера, отримує 2 бали.

Повітряна куля

Поділити клас на дві команди, що розташовуються в шеренги обличчям одне до одного. За спиною в гравців кожної команди на відстані 4—5 м про­вести обмежувальну лінію. Між кож­ною парою гравців ведучий підкидає повітряну кулю, а учні в стрибку праг­нуть відбити кулю однією рукою за спину суперника, перекинувши при цьому кулю через обмежувальну лінію. Той, кому це вдається, отримає 1 бал. Переможе команда, що набере більшу кількість балів.

Третій зайвий

Тактична гра. Її слід проводити в групі гравців, які вивчили заслони. Учні розташовуються по колу парами в потилицю одне одному. Двоє грав- ців-ведучих біжать по зовнішній сто­роні кола, один утікає, а інший його переслідує (мал. 1а). Рятуючись від переслідування, перший (ведучий) і

раптово стає збоку від пари гравців, виконуючи зовнішній заслін (мал. 16). Гравець, для якого поставлено заслін, стає ведучим (утікачем).

Варіант: ведучий ставить заслін так, як це показано на малюнку 1а. У цьому випадку відбувається зміна ролей — той, хто наздоганяв, утікає в проти­лежному напрямку, а той, хто виявив­ся «зайвим», наздоганяє його. Якщо тому, хто наздоганяє, вдається запля­мувати того, хто втікає, то вони міня­ються ролями.

Ловіння й передачі м'яча

Квочка та яструби

Грають дві команди. Одна команда («яструби») утворює коло, в руках у одного з гравців баскетбольний м'яч. Друга команда («курка з курчатами») розташовуються всередині кола в ко­лоні по одному й кожен кладе руки на пояс гравцеві, який стоїть попереду. Гравці першої команди, передаючи м'яч одне одному, прагнуть запляму­вати останнє «курча».

Жива ціль

Діти діляться на дві команди. Гравці обох команд стоять через одного по колу. Кожна команда отримує один м'яч. Усередині кола ведучий — гра­вець однієї з команд. Завдання веду­чого — вивертатися від м'яча, яким його прагнуть заплямувати гравці ко­манди суперника, й одночасно ловити м'яч, який йому кидають партнери, та повертати його назад у свою команду. Як тільки заплямували ведучого, його місце займає гравець протилежної ко­манди. Так почергово в ролі ведучого мають побувати всі учасники. Переможе команда, гравці якої, краще вивертаючись від м'яча, виконають більше передач.

Примітка: спосіб передач м'яча слід заздалегідь обумовити залежно від віку й кількості учасників.

 

 

 

 

Вільне місце

Гравці утворюють коло з 6-8 осіб. В руках одного з них м'яч. Гравець із м'ячем виконує передачу будь-якому партнерові й біжить за м'ячем. Гравець, який отримав м'яч, також передає його будь-якому партнерові, але біжить уже на звільнене місце (мал. 2). Ця гра потребує великої уваги: потрібно непереплутати, коли бігти за м'ячем, а коли — на вільне місце.

 

C:\Users\1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image1.png

 

Мал. 2

Вершники

Гру виконувати на невеликому май­данчику. Поділити клас на дві команди. Гравці однієїкомацди сідають верхи на гравців другої команди. За сигналом ведучого «вершники» починають пере­кидати м'яч одне одному. «Коні» по­водяться неспокійно (роблять несподі­вані повороти, переходять із місця на місце), чим ускладнюють ловіння м'яча. При втраті м'яча гравці міняють­ся ролями. Виграє команда, що зробить більшу кількість передач.

Ловець і перехоплювач

Гравці розташовуються по колу, в руках у одного з них — м'яч. У центрі кола два гравці: ловець і перехоплю­вач. Ті, хто стоять по колу, передають одне одному м'яч і, вибравши зручний момент, роблять передачу ловцеві. Ловець прагне відкритися, щоб отри­мати передачу, а перехоплювач—при­крити ловця й перехопити м'яч. Через кожну хвилину перехоплювач зміню­ється. Гра триває, аж доки всі гравці побувають у ролі перехоплювача. Переможе той, хто допустить менше передач ловцеві.

Хто швидше

Група ділиться на дві команди, команди розташовуються в шеренги уздовж бічних ліній майданчика й розраховуються по порядку. Гру по­чинають перші номери. Вони з м'ячами виходять на середню лінію й стають обличчям у протилежних напрямках на відстані 3—4 м одне від одного. За сигналом ведучого обоє підстрибують, ноги нарізно, й у по­вітрі сильно ударяють м'ячем об під­логу під ногами за спиною, призем­ляються і виконують ривок уперед за м'ячем суперника. Гравець, який торкнеться м'яча першим, прино­сить команді 1 бал. Потім те саме за­вдання виконують другі номери, треті і т. д. Переможе команда, що набере більше балів.

Перекидання м'ячів

Група ділиться на дві команди. Одна команда довільно розташовуєть­ся на одній стороні майданчика, друга — на протилежній. Гравцям обох ко­манд слід видати однакову кількість м'ячів (3,4,5 і т. д.). За сигналом грав­ці починають перекидати м'ячі на про­тилежну сторону майданчика. Через певний час (1—2 хв) гру слід зупинити й полічити кількість м'ячів у командах. Переможе команда, в якій виявиться менше м'ячів.

Квач у трійках

Гра проводиться в трійках із м'ячем: один гравець утікає, а двоє інших, пе­редаючи м'яч одне одному, прагнуть наздогнати його й заплямувати м'ячем, не випускаючи його з рук. Той, хто за­плямував, стає тим, хто втікає.

  • Варіант 1

Плямувати можна передачею, а той, хто втікає, має право впіймати м'яч. У такому разі він не вважається запля­мованим.

  • Варіант 2

Двоє партнерів утікають, передаю­чи одне одному м'яч, а той, хто наздо­ганяє, веде м'яч, намагаючись запля­мувати одного з тих, хто втікає, пере­дачею м'яча. У цьому варіанті ті, хто втікають, не мають права затримувати в руках м'яч.

Не давай м'яч ведучому

Гру можна використовувати для вдосконалення захисних дій, а також при відпрацюванні передач. П'ятеро гравців утворюють коло, а шостий (ве­дучий) перебуває в центрі кола. Кожен із п'яти гравців має право передати м'яч будь-якому партнерові, які стоять навпроти, але тільки не сусідові право­руч або ліворуч. Ведучий щоразу на­магається перешкодити передачі або перехопити м'яч. Якщо йому це вда­лося, він міняється місцем із гравцем, від якого отримав м'яч.

Гонка м'ячів у квадраті

Розташування гравців, як на малюнку 3. У цій грі крім навичок передач м'яча отримується вміння «бачити поле». За сигналом ведучого гравці з м'ячами передають їх сусідові право­руч (ліворуч) і міняються місцями. Гравці, які стоять на кутках, зміну місць роблять по діагоналі. Через кож­ні 2—3 хв гравці міняються місцями за годинниковою стрілкою.

C:\Users\1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image2.png

Варіант: за сигналом ведучого грав­ці зупиняються, виконують три удари м'ячем об підлогу, після чого зміню­ють напрямок передачі.

Кидай — біжи

Клас об'єднується в дві команди, які шикуються в дві шеренги через одного (мал. 4). У перших гравців — м'ячі. За сигналом вони передають їх партнерам, які стоять навпроти, і бі­жать на їхнє місце. Ті виконують ана­логічні дії, аж доки м'яч досягне про­тилежного флангу. Останній гравець, виконуючи ведення м'яча, біжить за шеренгою на місце першого, і гра по­вторюється. Переможе команда, грав­ці якої раніше займуть свої місця.

C:\Users\1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image3.png

Мал. 4

 

Ведення м'яча

Виклик номерів

Поділити групу на кілька команд по 4—5 осіб. У командах гравці розрахо­вуються по порядку. Команди стають у колони за лінією старту, у направля­ючих — м'ячі. Ведучий називає будь- який номер. Названий номер вибігає, отримує м'яч від направляючого, веде його до заданої точки й назад. Гравець, який фінішує першим, приносить сво­їй команді 1 бал. Потім ведучий ви­кликає наступні номери. Переможе команда, що набере найбільше балів.

  • Варіант 1

Те саме, але кожен номер отримує завдання: після ведення — кидок у

кільце, передача м'яча в стіну, перекид тощо.

  • Варіант 2

Після першого сигналу може бути другий сигнал, за яким гравцям, які виконують ведення, слід одразу по­вернутися в шеренгу. Переможе той, хто зробить це першим.

  • Варіант З

Перед кожною командою на стіль­ці стоїть гравець із піднятим угору м'ячем. У момент виклику чергового номера гравці, які стоять на стільцях, випускають м'ячі з рук. Викликані гравці мають упіймати м 'яч до торкан­ня його підлоги. За кожен спійманий м'яч команда отримає 1 бал.

Пройди захисника

Грають дві команди — захисники й нападаючі. Команди розташовуються в шеренги вздовж лицьової лінії бас­кетбольного майданчика й розрахову­ються по порядку. Перший номер за­хисників виходить у центр майданчи­ка. За сигналом перший нападаючий вибігає з м'ячем і за допомогою дри­блінгу й хитрощів намагається «про­йти» захисника й досягти протилежної лінії. 'За вдалий прорив нападаючий приносить команді 1 бал. При пере­хопленні м'яча захисником 1 бал отри­мує інша команда. Потім виходять другі номери захисників і нападаючих, третій і т.д. Коли всі захисники й на­падаючі побувають у полі, команди міняються ролями й гра повторюється.

 

 

 

 

 

Один хвіст добре, а два — краще

Гравці з м'ячами розташовуються довільно на майданчику. У кожного ззаду прикріплено стрічку розміром 12—40 см — «хвіст». За сигналом грав­ці переміщаються з веденням, прагну­чи відірвати одне в одного хвіст. Після завершення запланованого часу зву­чить сигнал до завершення гри. Переможуть гравці, в яких виявиться найбільша кількість відірваних хвостів.

Вибий м'яч

Гравці з м'ячами розташовуються в ділянці 3-секундноїзони. За сигналом ведучого вони, не виходячи за межі об­межувальних ліній, починають веден­ня правою (лівою) рукою, прагнучи вільною рукою вибити за межі зони м'яч іншого гравця. Гравець, який утратив м'яч, вибуває з гри. Гра три­ває, аж доки на майданчику залишать­ся 2—3 найкращих гравців.

Примітка: якщо група велика, то її слід поділити на дві команди по 8— 10 осіб і провести два півфінали. У фі­налі зустрічаються по 4—5 переможців від кожної команди.

Ведення зі скакалкою

Ця естафета дає змогу відпрацьову­вати ведення зі зміною швидкості руху. Слід поділити групу на кілька команд. Команди шикуються в колони по од­ному за лінією старту. Інтервал між колонами — 2—3 м. На відстані 1,5 м навпроти кожної команди обличчям одне до одного стають по двоє учнів, тримаючи за кінці скакалку. За сигна­лом ведучого вони починають оберта­ти скакалку назустріч руху гравців, а направляючі з м'ячем починають ве­дення, прагнучи пробігти між хлопця­ми із скакалкою так, щоб скакалка їх не торкнулася. Повернувшись до сво­єї команди, направляючий передає м'яч наступному гравцеві. Гравець, який торкнувся скакалки, приносить своїй команді 1 штрафний бал.

Поєднання вивчених прийомів

Старт за м'ячем

Гравці стають на лицьову лінію під щитом у дві колони й розраховуються по порядку. Ведучий стоїть між коло­нами з м'ячем. Він кидає м'яч уперед і називає якийсь номер. Двоє гравців під цим номером біжать до м'яча, праг­нучи оволодіти ним і кинути по кіль­цю. Гравець, який не оволодів м'ячем, стає захисником і намагається пере­шкодити кидку нападаючого. За ово­лодіння м'ячем гравець отримує 1 бал, за попадання в кільце — 2 бали, за вдалі дії захисник отримує 2 бали.

Варіант: те саме, але ведучий кидає м'яч назустріч гравцям.

Наїзники

Група ділиться на дві команди. Кожна команда розраховується на перший-другий. Перші номери — «коні», другі — «вершники», які сіда­ють верхи на «коней». Гра ведеться за баскетбольними правилами, до того ж, можна застосовувати всі технічні при­йоми. Команди намагаються закинути м'яч у кільце суперників.Через певні проміжки часу гравці міняються ролями.

 

 

Швидкий прорив

Грають 2x2 або 3 х 3 на один щит. За сигналом ведучого команда, що во­лодіє в цей момент м'ячем, здійснює швидкий прорив до протилежного щита, після чого гра триває вже біля цього щита аж до нового сигналу.

Охороняй каштана

Гравці діляться на дві команди. У кожній команді - капітан і 3-4 за­хисників залишаються на своїй полови­ні майданчика, а нападаючі переходять на половину суперника. Після розігра­шу м'яча з центру команда, що оволоді­ла м'ячем, прагне за рахунок ведення й передач наблизитися до капітана коман­ди суперника й заплямувати його м'ячем. Цьому протидіють захисники, прагнучи перехопити м'яч і відправити його на половину суперника своїм на­падаючим. За попадання м'ячем у капі­тана команд а отримує 2 бали.

Примітка: захисникам не можна переходити середню лінію для допо­моги своїм нападаючим, а нападаючим повертатися на свою половину для до­помоги захисникам. За порушення цього правила команда карається втра­тою м'яча

М'яч капітанові

Гра аналогічна до попередньої, але капітан перебуває на половині май­данчика суперника під кільцем, а на­падаючі при протидії захисників праг­нуть передати йому м'яч.

  • Варіант 1

Те саме, але в зоні капітана стоїть захисник.

  • Варіант 2

Те саме, але капітан, упіймавши м'яч, намагається закинути його в кільце.

Колова естафета

Група розбивається на чотири ко­манди. Команди стають у колони, як показано на малюнку 5, по кутках басг кетбольного майданчика. В руках у направляючих — баскетбольні м'ячі. За сигналом перші номери з веденням м'яча пробігають коло й передають м'яч другим номерам, а ті, пробігши коло, передають м'яч третім номерам. Переможе команда, яка першою за­вершить естафету

  • Варіант 1

Те саме, але гравці, оббігаючи коло, виконують кидки в кільце. В цьому ви­падку при виявленні команди-пере- можниці враховується кількість вдалих кидків.

  • Варіант 2

Розташування те саме, але м'яч у других номерів. За сигналом перші номери виконують ривок і отримують передачу від других номерів, які після передачі спрямовуються вслід за пер­шими. Перші ловлять м'яч, наблизив­шись до кільця, виконують кидок, оббігають майданчик і стають у кінець своєї колони. Другі номери підбира­ють м'яч, передають його гравцям своїх команд, що стоять третіми, піс­ля чого також повертаються в колону. Щойно перша пара фінішує, вправу починає наступна пара. Переможе команда, що першою завершить ес­тафету.

   Примітка: естафету потрібно про­водити за годинниковою стрілкою і проти, використовуючи ведення пра­вою і лівою рукою.

C:\Users\1\AppData\Local\Temp\FineReader10\media\image1.png

Мал. 5

 

Зонний баскетбол

Це єдиноборство — естафетний за­сіб при навчанні техніки й тактики гри вже на початковому етапі. Грають дві команди — нападаючі й захисники. Баскетбольний майданчик слід поді­лити на 8 зон. У кожній зоні діють по одному гравцеві від команди. Вибігати із зони не можна, а переда­вати м'яч можна тільки гравцеві своєї команди, який перебуває на сусідній

Гра в зоні відбувається за прави­лами баскетболу.

  • Варіант: у кожній зоні діють по двоє гравців від команди. Головна увага приділяється взаємодії партнерів. Можна ввести правило: м'яч у наступ­ну зону прямує тільки після передачі між гравцями однієї зони.

Примітка: якщо учні добре під­готовлені,вправу можна виконувати відразу кількома м'ячами. Щойно гравці першої зони звільнилися від м'яча, вони вводять у гру другий, тре­тій м'яч і т.д. Поступово всі м'ячі переходять в останню зону. Переможе команда, біля якої опи­ниться більше м'ячів. Потім м'ячі слід так само передавати назад в іншу сторону.

Масовий баскетбол

Групу поділити на дві команди. Від кожної команди на майданчику по 5 гравців, інші розташовуються за межами обмежувальної лінії рівномір­но по всьому залу. Грають у звичайний баскетбол, але гравці в полі мають пра­во взаємодіяти передачею з гравцями за майданчиком, отримуючи зворотну передачу.

Напад п'ятірками

Грають три команди по 5 осіб. Перша і третя п'ятірки утворюють зони захисту, кожна під своїм щитом, а друга п'ятірка, перебуваючи в цен­трі майданчика, атакує певне кільце. Після забитого або перехопленогом'яча нападає на протилежне кільце вже перша п'ятірка, а друга утворює зону на місці першої і т. д.

Варіант: після забитого або втра­ченого м'яча друга п'ятірка може знову заволодіти м'ячем на своїй по­ловині майданчика, відібравши його в суперника. У такому разі вона зно­ву нападає на кільце першої п'я­тірки.

docx
Додано
17 липня 2018
Переглядів
2507
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку