Батьківські збори на тему «Адаптація п’ятикласників до навчання в середній ланці школи».

Про матеріал
Розробка присвячена проблемам адаптації п'ятикласників до навчання в середній ланці школи і буде корисною психологам, класним керівникам та батькам.
Перегляд файлу

Батьківські збори на тему «Адаптація п’ятикласників до навчання в середній ланці школи».

Упродовж усього життя нам (і дорослим, і дітям) доводиться адаптуватись до різних ситуацій. Переступаючи поріг школи, дитина також увесь час адаптується: до дітей, до вчителів, до уроків, до нового режиму дня. Одним зі складних адаптаційних періодів є навчання у 5-му класі. Адаптація дитини до навчання в середній школі відбувається не одразу. Не день, і не тиждень потрібні, щоб звикнути до нових умов навчання. Це досить тривалий процес, пов'язаний зі значним навантаженням на всі системи організму.

Адаптація – від лат. Пристосовую – це пристосування органів чуття та цілого організму до нових, змінених умов існування.

 

Адаптація включає три етапи:

Перший – час ейфорії (після літа прилив нових сил, радість, зустрічі, високий рівень психологічного комфорту).  Два-три тижні вересня.

Другий – розчарування (стрімко знижується позитивна наполегливість, давить рутина повсякдення, вичерпується літній запас позитивних емоцій). 2-3 тижні.

Третій – стабільність (узгоджено розклад, розподілено ролі, сформовано уявлення один про одного, встановлено контакт з батьками).

П’ятий клас, як стверджують фахівці, -- наступний проблемний клас після першого. Десять років – початок фізіологічного дозрівання й одночасно перехід до іншої системи навчання та нових вимог.

Зміна життєвої ситуації і життєвого статусу є стресом для будь-якої людини, але дітей це стосується особливо. Адже при переході в середню школу не просто змінюються стосунки між учнем і вчителями. За роки навчання в молодшій школі дитина встигла звикнути до педагога, учитель пристосувався до спілкування з ним, детально вивчивши його індивідуально-психологічні особливості. Тобто вони адаптувалися один до одного. А тут – усі нові й незнайомі спілкування з багатьма людьми різного (що теж важливо) віку.

П’ятикласнику потрібно не лише пристосуватися до зовсім різних і «чужих» людей, а й подати їм себе. У педагога молодшої школи діти вже мали певний статус, і, як правило, дуже комфортно почувалися в ньому. Дитина виробила свої прийоми психологічного захисту проти певних некомфортних взаємостосунків. З новим вчителем ці прийоми не працюють. І якщо п’ятикласник до того ж дуже залежить від зовнішніх обставин, то, безумовно, адаптаційний період буде надзвичайно болючим  і тривалим. Може виникнути страх до школи (ще нічого не сталося, ще немає жодних проблем, але страх вже є) і вплинути на соматику. Тобто в дитини може виникнути головний біль, розлад шлунку, безсоння чи, навпаки, постійна сонливість, загальмованість або гіперактивність.

Звичайно йдеться про крайні випадки, оскільки до десятирічного віку діти вже мають певні знання про школу, вимоги. Однак, батьки часто самі загальмовують соціальний розвиток своєї дитини, приймаючи її соціальні ролі на себе. Не привчають до самостійності, самі з’ясовують його стосунки з вчителями, однокласниками, друзями. Безперечно, перейматися шкільними справами дитини необхідно, але не менш важливо навчити її саму будувати взаємостосунки в класі й за його межами.

 

 

Учні 5-х класів - це діти молодшого підліткового віку. В цей час відбувається інтенсивне формування особистості, розпочинається перехід від дитинства до юності у фізичному, психічному і соціальному відношенні.

У молодшому підлітковому віці відбуваються такі зміни:

  • зростає контроль кори головного мозку над інстинктами та емоціями відбувається гальмування) можливість управління своїми емоціями;
  • зникають попередні дитячі інтереси, з'являються нові;
  • виникає прагнення до самостійності й властивих дорослим форм поведінки;
  • виникає потреба особливої уваги до себе.

Труднощі у вихованні зникають, коли батьки, вчителі враховують нові потреби і запити дитини.

Молодший підліток - допитлива, активна, різка, діяльна, галаслива й емоційна дитина, яка прагне до всього нового й незвичного.

Під впливом складнішого змісту навчання, в 5-му класі відбуваються зміни в навчальній діяльності підлітків. Вони частіше висловлюють сумніви, ставлять запитання, висувають гіпотези, вступають у суперечки, вимагають додаткових доказів, їхній інтелектуальний (розумовий) розвиток значно випереджає їхній досвід.

Абстрактне мислення (мислення термінами, поняттями) п'ятикласника перебуває у стадії свого становлення, тож учні відчувають труднощі в абстрагуванні понять. Найкраще засвоюється молодшими підлітками матеріал, що спирається на адекватно (вдало) підібрані наочні образи.

Пізнавальні інтереси спрямовуються на пізнання явищ природи і громадянського життя. Вони розвиваються переважно в процесі вивчення навчальних дисциплін. Велике значення у розвитку чи зникненні інтересу до вивчення тієї чи іншої дисципліни мають успіхи, досягнення чи, навпаки, невдачі дитини у вивченні предмета. Успіхи, пов'язані з позитивними емоційним станом, підвищують інтерес, а невдачі (особливо часті) - значною мірою знижують його. Інтереси п'ятикласника стають більш широкими, стійкими, проте, підвищена допитливість у цьому віці може призвести і до розсіяності інтересів.

Учні 5-х класів зустрілись з багатьма проблемами, а саме:

  • різні вчителі, до яких діти ще не пристосувались та й вчителі не вивчили ще дітей;
  • збільшилась кількість навчальних предметів і уроків;
  • змінився склад класу;
  • відбувається перехід з кабінету в кабінет;
  • чергування тощо.

 

У випадку труднощів адаптації можуть свідчити такі ознаки:

  1. Втомлений зовнішній вигляд дитини.
  2. Небажання дитини ділитися своїми враженнями про проведений день.
  3. Прагнення відвернути дорослого від шкільних подій, переключити увагу на інші теми.
  4. Небажання виконувати домашнє завдання.
  5. Негативні характеристики на адресу школи, вчителів, однокласників.
  6. Скарги на ті чи інші події, пов’язані зі школою.
  7. Неспокійний сон.
  8. Труднощі ранкового пробудження, млявість.
  9. Постійні скарги на погане самопочуття.

Ознаки успішної адаптації:

задоволеність дитини процесом навчання;

дитина легко справляється з програмою;

ступінь самостійності дитини при виконанні нею навчальних завдань, готовність вдатися до допомоги дорослого лише ПІСЛЯ спроб виконати завдання самому;

задоволеність міжособистісними стосунками з однокласниками і вчителем.

 

Проблему адаптації 5-класників до нових умов навчання доцільно розв'язувати спільними зусиллями сім'ї та школи.

Роль сімї в адаптації школярів

Родина - це те місце, де дитина повинна відчувати себе затишно і впевнено. Головний мотив у стосунках в родині - це любов батьків до своїх дітей. У цей складний для дитини період, батьки повинні бути поруч, у будь-який час готові прийти на допомогу (підтримати, розрадити, заспокоїти). Вони повинні бути терплячими й уважними.

Але батьки по-різному розуміють і визначають любов до дитини. Ось як нерідко виглядає спілкування люблячих батьків з дитиною: "Знову ти плутаєшся у мене під ногами!", "Займись чим-небудь", - обурюється мама готуючи обід.

"Не чіпляйся до мене, не бачиш, що я зайнятий," - бурчить батько, збираючись на недільну рибалку.

"Господи, от звалився на мою голову! - вигукує бабуся, якій на вечір "підкинули" онука, зруйнувавши її власні плани. - 3 таким неслухом як ти одна морока!"

"Такий шибеник росте! - скаржиться дідусь сусідові в присутності онука. - Батьків зовсім замучив та й нас з бабусею з світу зживає!".

Згадайте, як часто ви самі чи ваші знайомі у свої сімейних стосунках вживали подібні заборонені висловлювання:

  • Я тисячу разів говорив тобі, що...
  • Скільки разів треба повторювати...
  • Про що ти тільки думаєш...
  • Невже тобі важко запам'ятати це...
  • Невже тобі незрозуміле, що...
  • Ти такий самий (така сама), як і...

А тепер порівняйте наскільки рідше звучать бажані висловлювання:

  • Ти в мене найрозумніший.
  • Ти в мене найкраща.
  • Ти мене завжди правильно розумієш.
  • Я нікому так не вірю, як тобі.

Як же може оцінити ставлення до себе дитина, у якої аналітичні здібності тільки розвиваються і яка звикла вірити тому, що бачить і чує? Дитина потребує, щоб батьки (і в першу чергу мати) приділяли їй багато уваги. Вона не може знайти пояснень їхній нервовості і небажанню спілкуватися.

3. Поради батькам щодо виховання дитини та подолання проявів дезадаптації у п’ятикласників

Критерієм успішної адаптації до нових умов є, насамперед, ступінь збереження психічного і фізичного здоров'я. Тому важливо, щоб батьки слідкували за дотриманням режиму дня школяра. Основними елементами режиму дня є різні види розумової ї фізичної діяльності, відпочинок з максимальним перебуванням на свіжому повітрі, раціональне харчування, повноцінний сон та вільний час, що призначений для задоволення індивідуальних нахилів й інтересів.

Під час виконання домашніх завдань дитиною варто контролювати дотримання санітарних вимог.

Важливою якістю батьків є чутливість до дитини. Недостатньо бути постійно з дитиною, потрібно сприймати її як рівноправного учасника спілкування.

Будьте уважними до дитини, чуйними та чутливими. Те, що ви вважаєте несуттєвим, неважливим, для вашої дитини може значити дуже багато. Звичайно, легше відмахнутися від проблеми, ніж розв'язати її.

Щоб установити довірливі стосунки з дитиною та зберегти їх потрібно:

  1. Не переривати дитину, не казати, що ви все зрозуміли, не відвертатися, поки дитина не закінчила розповідати, інакше кажучи, не давати їй приводу тривожитись через те, що вона вас мало цікавить;
  2. Не ставити забагато запитань;
  3. Не примушувати дитину робити те, до чого вона не готова;
  4. Не примушувати дитину робити що-небудь, якщо вона втомилась, засмучена;
  5. Не вигадувати для дитини багато правил - вона перестане звертати на них увагу;
  6. Не виявляти підвищеного занепокоєння з приводу неочікуваних стрибків у розвитку дитини чи деякого регресу.

7.   Не порівнювати дитину з іншими дітьми.

 

Тест "Які Ви батьки?"

Відмітьте ті фрази, які Ви часто використовуєте у спілкуванні з дітьми:

  1.   Скільки разів тобі повторювати?
  2.   Порадь, будь ласка, як мені вчинити у даній ситуації?
  3.   Не знаю, що б я без тебе робила(в)?
  4.   І в кого ти такий(ка) удався(лася)?
  5.   Які в тебе чудові друзі?
  6.   Ну на кого ти тільки схожий(а)?
  7.   Ти моя надія і опора!
  8.   Ну, які в тебе друзі?!
  9.   Про що ти думаєш?
  10. Який(а) ти в мене розумний(а)?!
  11. А як ти вважаєш, сину(доню)?
  12. У всіх діти як діти, а ти?!
  13.           Який(а) ти у мене чемний(а)!

 

Аналіз результатів. Відповіді: 1,2,4,6,8,9,12-2 бали; 3,5,7,10,11,13-1 бал.

7-8 балів - ви живете з дитиною душа в душу. Вона щиро любить і поважає вас. Ваші стосунки з нею благотворно впливають на становлення її як особистості.

9-10 балів - ви дещо непослідовні у взаєминах з дитиною. Вона поважає вас, хоча й не завжди з вами відверта. На її розвиток часто впливають випадкові обставини.

11-12 балів - вам необхідно бути уважнішим у ставленні до дитини. Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет не замінить вашої любові. Розвиток вашої дитини залежить від випадку більшою мірою, ніж від вас

13-14 балів - ви й самі відчуваєте, що дієте неправильно. Між вами і дитиною існує недовіра. Поки не пізно, постарайтеся приділяти їй більше уваги, враховуючи її запити та інтереси.


ПАМ’ЯТКА БАТЬКАМ П’ЯТИКЛАСНИКІВ

  • У ваших дітей  переломний період, тому будьте особливо спостережливі, уважні та терплячі.
  • У 5-у класі розширився обсяг матеріалу з основних предметів, зросла кількість предметів, тому збільшується час підготовки до уроків.
  • Забезпечте своїм дітям вдале поєднання відпочинку, фізичної праці та роботи над уроками.
  • Програми включають більше теоретичного матеріалу, тому слід привчити дітей міцно завчати окремі правила з математики, української мови, природознавства.
  • Уважно стежте за рівнем виразного читання ваших дітей. Нехай удома вони виразно читають усі тексти, що задані з різних предметів.
  • Заведіть дітей у бібліотеку, читальний зал не силою, але привчайте до повсякденного читання художньої літератури, просіть їх переказати прочитане.
  • Стежте за порадами вчителів, записаними у щоденниках і робочих зошитах ( уникайте критичних зауважень вчителеві при дітях).
  • Дбайте про те, щоб дитина була охайною в усьому, включаючи бережне ставлення до підручників.
  • Ніколи не поспішайте з висновками ані про дитину, ані про вчителя - прийдіть до школи, поспілкуйтеся з учителем.
  • Намагайтесь придбати для сімейної бібліотеки різноманітні словники та додаткову літературу.
  • Пам’ятайте, клас, де навчається ваша дитина, - одне ціле трьох колективів: дітей, батьків, учителів. Чим дружніші, цілеспрямованіші будуть ці колективи, тим у кращій атмосфері буде формуватись ваша дитина. Це залежить від кожного.
  • Не забувайте: дитину не можна карати за невміння, а терпляче вчити, підказувати, радити, допомагати, підтримувати.
  • Керуйтесь у спілкуванні з дитиною правилом: найдієвіший засіб виховання - особистий приклад.
  • Дбайте про всебічний розвиток своєї дитини.
  • Умійте ставити себе на місце дитини.
  • Пам’ятайте: праця, зокрема навчальна, не завдає шкоди вихованню дитини, а бездіяльність - її перший ворог.

 

 

docx
Додав(-ла)
Кравец Ольга
Додано
6 жовтня 2022
Переглядів
1116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку