Батьківські збори на тему: «Корінь насильства»
Мета: аналізувати випадки тих аспектів виховання, що викликають найбільше проблем у батьків; ознайомлювати присутніх із правами дитини; доводити до відома батьків, що дитина — це особистість, яка потребує уважного ставлення, поваги та любові; формувати моральні цінності батьків і дітей.
Обладнання: анкета для батьків, тест для батьків, пам’ятка для батьків, пам'ятка для батьків, малюнки дітей.
Виступ на батьківських зборах
Доброго дня, шановні батьки. Ми раді вітати вас у нашій школі. Хто з батьків не мріє, щоб його дитина виросла найрозумнішою, найвродливішою, найсильнішою, найдобрішою і наймужнішою, хто не сподівається, що люди поважатимуть сина чи доньку за працьовитість і знання справи, за вихованість. Одним словом, ми мріємо про всебічну досконалість наших дітей.
Знаєте скільки коштує людина? Ось скільки коштуєте ви самі, ваші діти? За підрахунками одного вченого, – не більше 5 доларів. Він склав вартість металів у тій кількості, що знаходяться у нашому організмі, вартість води, якої є найбільше у нашому тілі, додав незначну кількість дорогоцінних сумішок, підсумував, і ось вийшло, що ми з вами фактично нічого не варті.
Таке повідомлення хоч-кого обурить. Але саме у такому відношенні до життя інших і криється причина насильства.
Люди не цінують життя одне одного. Декому навіть подобається бути жорстоким, і він вважає це розвагою. Подібно до злочинців, деякі, на перший погляд звичайні люди, насолоджуються стражданнями інших. Крім того, мільйони із задоволенням дивляться фільми, насичені сценами брутальності і жорстокості.
Ось буденний приклад: діти дивляться телевізор в бібліотеці передивлялися мультфільми, і знаєте які вони замовляли? Не про тварин та природу, навіть не дитячі пригодницькі, а ті в яких було більше жорстокості – про динозаврів, які одне одного розривали на шматки. Коли я запропонувала їм подивитись щось інше, не таке жахливе, вони так бурхливо почали заперечувати, кажучи, що вдома вони й не таке дивляться. Вони ніби хизувалися один перед одним, які страшненні фільми вони бачили.
Бачили б ви очі цих дітей! Я відчула свою повну безпорадність.
Я вам зараз розповім невигаданий, підкреслюю, реальний випадок. П’ятнадцятирічний підліток задушив подушкою своїх двох маленьких сестер, зарізав старшу сестру потім матір, тяжко ранив сусідку, яка прибігла на галас, а після цьго побіг до товариша і там вистрибнув з шостого поверху і розбився. Коли повернувся батько з роботи, з його великої сім’ї нікого не залишилось. Так ось, з’ясувалося, що перед цим, останні два роки, цей підліток грався у дуже жорстокі комп’ютерні ігри, і ніхто йому цього не забороняв. Хочу іще раз наголосити, цей жахливий випадок трапився не десь на так званому “дикому заході”, а у нас на Україні. А отже подібне може трапитися у будь-якій сім’ї, якщо не вдатися до завчасних запобіжних заходів.
Адже психіка дитини під впливом сучасної тале-відео продукції та комп’ютерної ігроманії не може залишатися здоровою. І питання лише у тому, коли та у якій сфері життя підростаючої людини виявляться небезпечні наслідки.
Це дуже серйозно. Тож попросіть своїх дітей показати вам, в які ігри вони грають, які мультики і фільми вони дивляться, зокрема й по мобільних телефонах, чи не культивується у них насилля.
Але як розпізнати, що є насиллям, а що ні? Це запитання не безпідставне, адже у нас є діти, які ображають інших, при цьому дуже жорстоко себе поводять. З деякими дітьми я проводила роботу. І вони розповідають, що у дома їх дуже принижують, часто бють, часто є свідками бійки між батьками. В результаті, діти переймають таку поведінку по відношенню до однолітків.
Тож чи не закладаємо ми самі у підсвідомість власних дітей, що тільки завдяки насильству і жорстокості можна вижити у цьому світі? «Виживає сильніший!» Потрібно гризтись, кусатись, рвати на шматки, не з’їси сам, з’їдять тебе. Знайомі твердження?
І ось з таким розумінням випускаються у світ наші діти зі зломленою психікою.
Як нам жити у такому світі?
Коли доводиться вести з дітьми профілактичну бесіду з цього питання, я зупиняюсь на важливій істині.
1. По-перше, розповідаю про «закон бумеранга», це такий же самий закон, як і закон земного тяжіння, знаєш про нього, чи не знаєш, а він діє.
«насильство породжує насильство».
Найжорстокішими злочинцями частіше стають саме ті, над ким знущалися. І найперше, з ким зводяться рахунки, це з тими хто довів їх до такого стану.
Насильством є не тільки бійка та вбивство. Звичайні у дитячому середовищі штовхани, прозвиська, глузування, все, що порушує права іншого, принижує його гідність – вже є таким насильством, яке може завдавати нестерпного болю.
Хочу зупинитися ще на одному виді насильства.
– Це насилля над емоціями дітей — постійне критикування і принижування дитини, її розумових здібностей та особистої гідності. Таке словесне насилля може зруйнувати дух дитини. Насильство в тій чи іншій формі здійснюється в кожній четвертій українській родині. Щорічно близько 2млн. дітей потерпають від побиття батьками. Для 10% цих дітей результатом стає смерть, самогубство.
Види насильства над дітьми в сім ї.
- фізичне
- нехтування
- психологічне
- сексуальне
Багато батьків вважає, що суворе виховання підготує дитину до суворого життя.
Тож шановні батьки! Усвідомте: насилля починається в серці й розумі; спосіб дій визначається способом мислення. Перегляньте спосіб життя вашої родини. Встановіть сувору батьківську заборону на перегляд насильницьких сцен у фільмах та комп’ютерних іграх. А щоб ця заборона була сприйнята дітьми з розумінням, то може почнемо з самих себе? І ще, не підштовхуйте дітей вирішувати свої проблеми за принципом «з вовками жити, по вовчому вити». Ви ж не хочете самі жити серед вовків, якими можуть стати власні діти по відношенню до вас?
Якщо ж ми навчимося по-справжньому любити наших дітей та мудро виявляти турботу про їхнє майбутнє, то й діти віддячать нам любов’ю та турботою.
Пам’ятка для батьків
1. Діти – основа сім’ї. У процесі виховання враховуйте індивідуальні особливості розвитку дитини.
2. Не ображайте, не бийте, не принижуйте дитину. Пам’ятайте, навчання – це радість ( негативні емоції не сприяють засвоєнню матеріалу, вбивають бажання вчитися). Криком ви нічого не зміните.
3.Знайдіть час для бесіди з дитиною. Під час спілкування не реагуйте бурхливо, не засуджуйте, а будьте тактовними, толерантними у вираженні своїх суджень, думок. Намагайтеся контролювати режим дня дитини.
4.Пам’ятайте, що дитина – це ваше відображення ( грубість породжує грубість, крик – крик, а взаєморозуміння і доброзичливість – добро і злагоду в сім’ї ). Запитайте себе: «Чи хочу я, щоб моя дитина була схожа на мене?»
5. Дитина – це цілий світ, сприймайте її як цілісну особистість, дорослу людину, яка має свої права ( на навчання, відпочинок тощо ) і певні обов’язки (вчитися, дотримуватись правил для учнів).
6. Якщо ви помітили, що у дитини «важкий» період, тоді підтримайте її.
7.Не віддаляйте дитину від себе – знайдіть час поговорити, зрозуміти, згадати себе в її віці, допоможіть, якщо потрібно, лагідним добрим словом.
8.Не шкодуйте ніжних слів, будуючи стосунки з власною дитиною.
9. Ви дали дитині життя, тож допоможіть зорієнтуватися у бурхливому морі життєвих подій.
10. Приймайте та любіть дитину такою, якою вона є.
Тест
«Які ви батьки?»
1. Визначте ті фрази, які ви часто використовуєте в спілкуванні з дітьми.
2. Скільки разів тобі повторювати?
3. Порадь, будь-ласка, як мені вчинити в даній ситуації?
4. Не знаю, що я без тебе робила?
5. І в кого ти такий (а) удався (лась)?
6. Які в тебе чудові друзі!
7. Ну на кого ти схожий (а)?
8. Ти моя опора і помічник (ця).
9. Ну що в тебе за друзі?
10. Про що ти тільки думаєш?
11. Який (а) ти в мене розумний (а)?
12. А як ти вважаєш сину (донько)?
13. У всіх діти як діти, а ти!
14. Який (а) ти в мене кмітливий (а).
«Я хочу сказати своїй дитині…»
Ключ до тесту
«Які ви батьки?»
7 – 8 балів – ви живите з дитиною душа в душу. Вона щиро любить і поважає вас. Ваші стосунки з дитиною позитивно впливають на становлення особистості.
9 – 10 балів – ви непослідовні у взаєминах з дитиною. Вона поважає вас, хоча й не завжди з вами відверта. На її розвиток впливають здебільшого випадкові обставини.
10 – 12 балів – вам необхідно бути уважним у ставленні до дитини. Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет не замінить вашої любові. Розвиток дитини залежить від випадку більшою мірою, ніж від вас.
13 балів – ви самі відчуваєте, що чините неправильно. Між вами та дитиною існує недовіра. Поки не пізно, спробуйте приділяти дитині більше уваги, враховувати її запити та інтереси.
Анкетування «Чи гарні ви батьки?»
Мета:перевірити правильність виховання батьків.
1.Чи стежите ви за статтями в часописах, телевізійними або радіопрограмами на педагогічну тематику? Чи читаєте ви час від часу книжки про проблеми виховання?
2.Чи вважаєте ви недоліки в поведінці вашої дитини результатом упущення вами якихось моментів у вихованні?
3.Чи є ви разом із чоловіком ( дружиною ) однодумцями у вихованні ваших дітей?
4.Чи приймаєте ви допомогу вашої дитини в якійсь діяльності, навіть у тому випадку,якщо справа від цього не виграє?
5.Чи забороняєте ви щось або караєте дитину тільки в тому випадку, коли це цілком виправдано і необхідно?
6.Чи вважаєте ви послідовність у вихованні одним з основних педагогічних принципів?
7.Чи вважаєте ви,що середовище й оточення – один із чинників, який істотно впливає на виховання дитини?
8.Чи вважаєте ви заняття спортом і фізкультурою чинниками гармонійного розвитку дитини?
9.Чи вважаєте ви, що краще попросити про щось свою дитину, ніж наказати це зробити?
10. Якщо вам доводиться сказати дитині:»У мене зараз немає вільного часу» або «Почекай, поки я скінчу роботу», чи буває вам від цього неприємно?
За кожну позитивну відповідь поставте собі два бали; за відповідь «інколи» -1 бал; за негативну відповідь - 0 балів.
Менше 6 балів – справи ваші кепські. Спробуйте терміново почати вивчення азів батьківської педагогіки.
Від 7 до 14 балів – поняття про батьківські обов’язки у вас є, але необхідно більше часу й уваги приділяти дітям, частіше з ними спілкуватися.
Більше 15 балів – ви справляєтесь з батьківськими обов’язками, але не заспокоюйтеся на цьому і не думайте, що ви робите все можливе – в батьківській праці не буває меж.
Підведення підсумків зборів