Правильний вибір професії

Про матеріал

Допомогти батькам та учням у виборі майбутньої професії. Тема вибору професії актуальна, тому що праця завжди була, є і буде основою життя. І від того як людина працюватиме, буде залежати майбутнє не тільки сім'ї, а й держави.

Перегляд файлу

«Правильний вибір професії – важливий крок у житті»



Професіоналізм – це гарантія працевлаштування на роботу.    Сьогодні ми живемо в країні, яка відкриває перед молоддю  необмежені можливості для набуття будь-якої професії. А людина  в  свою чергу може звеличити будь-яку професію, освітлюючи її вогнем своєї творчості, свого дерзання та майстерності. Саме тому потрібно добре усвідомлювати як важливо обрати професію до душі, щоб вона не стала тягарем, а задоволенням. «Якщо ви вдало оберете  професію і докладете до нього душу, то щастя  саме знайде вас» .                                                                                                                                                                                           Ч.Дарвін.


 Хід виховної справи

Учитель. Шановні учні, батьки! Сьогодні ми про­водимо батьківські збори з професійної орієнтації на тему: «Правильний вибір професії – важливий крок у житті». Вона актуальна, тому що праця завжди була, є і буде основою життя. І від того як людина працюватиме, буде залежати майбутнє не тільки сім'ї, а й держави. Як ви вже здогадалися, сьогодні мова піде про вибір професій.

А почну я з притчи.

Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало ясно, що вони про­грають битву, вояки вже не вірили своєму воєначальнику, пішла паніка, тоді люди обер­нулися до Господа і попросили: «О, Господи, допоможи нам, покажи, де та людина, яка поверне військо і надихне його на перемогу над ворогом!» Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця. Отже, людина, яка могла бути генералом, шила не дуже гарне взуття, а бездарний ге­нерал вів військо до поразки.

У чому ж суть притчи?  Правильний вибір професії.

Так! Одним із найважливіших кроків у житті є вибір професії. Адже зай­матися тим, що тебе цікавить, приносить радість - одна з найважливіших умов відчуття життєвої повноцінності. Вибір навчального закладу, а згодом професії, значною мірою впливає на все наступне життя молодої людини. Тут не можна покладатися на випадковість, квапитися. Необхідно найсерйозніше став­итись  до цієї проблеми.
Не менш важлива обставина - людина повинна робити те, до чого має хист і здібності. Таку працю вона виконуватиме залюбки і найкраще. Це принесе користь людині і всьому суспільству. Звичайно, свої таланти і нахили можна успішно виявити, застосувати в багатьох професіях, а не тільки в одній, як часом помилково уявляють батьки та діти. Щоб дійти правильного рішення, треба бути добре проінформованими. І хоча в цьому плані школи, підприємства, державні та громадські ор­ганізації проводять значну роботу, необхідно са­мим виявити ініціативу і шукати належну інфор­мацію. Багато зла може привести прагнення батьків за всяку ціну «пробитися» до певної шко­ли, до певної спеціальності, якщо дитина не вияв­ляє до цього ані хисту, ані бажання. Багато людей й досі дуже обмежено уявляють собі коло про­фесій, які можна здобути в різноманітних навчальних закладах. Якби суспільство виходило з таких уявлень, то ми б мали повно продавців, ку­харів, перукарів, шоферів, юристів, співаків та акторів, а для решти професій, а їх переважна більшість, людей би не вистачило.

Отже, основним завданням і вчителів, і батьків є підготовка дітей до свідомого вибору майбутньої професії. Існує багато цікавих, творчих, необхідних професій, але ж потрібно вибрати саме ту, яка найбільше до душі.
Якщо ти з дитинства мріяв стати лікарем або космонавтом, і дотепер не сумніваєшся в правильності свого вибору - у тебе немає проблем. Що б не говорили мама й бабуся, ти із завзятістю фанатика штудіюєш підручники з хімії або біології, або відвідуєш гурток "юний фізик" і добре уявляєш собі, що будеш робити по закінченні школи.

Якщо це так, то ти - щасливчик. Тому що, багато хто з учнів зовсім не уявляють собі, "ким бути" і куди вступати й чи вступати взагалі, коли продзвенить довгоочікуваний останній шкільний дзвінок.
Тож, для початку визначимося: з чого необхідно починати вибір професії?
Насамперед, потрібно розібратися в собі, це ваші діти вже спробували зробити, проходячи тест на визначення профорієнтації.

Отже, у нас сформувалося п’ять груп :
1 «людина – людина»;
2 «людина – техніка»;
3 «людина – природа»;
4 «людина – знакова система»;
5 «людина – мистецтво».
Будь-яка професія вимагає, щоб у людини були присутні так звані "професійно важливі якості" - наприклад, для коректора важлива увага, для художника - образне мислення тощо. Тому, вибираючи певну професію, важливо усвідомити, чи є в тебе здібності, що відповідають професійно важливим якостям.
Від здібностей залежить якість виконання роботи. Кожній людині незалежно від її професії треба розвивати свій "окомір” або, як кажуть у народі, вміти визначати "на око” вагу, ширину або інші властивості предметів, які вона часто використовує у своїй професії.

Трудова діяльність людини має декілька видів:

- фізична праця (пов'язана з навантаженням на м'язи та опорно - руховий апарат людини) легка, середня, важка;

- розумова праця (пов'язана з нервово-емоційним напруженням) - мало напружена, помірно напружена, напружена;

-механізована праця (вимагає менших ви­трат енергії та м'язових навантажень, ніж ручна, проте характеризується великою швидкістю і монотонністю рухів людини, що призводить до швидкої втомленості та зниження уваги).Пра­ця на конвеєрі характеризується ще більшою швидкістю та одноманітністю рухів. Людина пра­цює тут у ланцюжку людей, які виконують інші операції, тому час виконання операцій суворо рег­ламентовано, а це вимагає великого нервового напруження і призводить до швидкого нервового виснаження та втоми. При виборі майбутньої професії необхідно обов'язково враховувати деякі фактори.

1. Слід перш за все брати до уваги фізичний та психологічний стан людини, стан здоров'я. Так, небажано обирати будівельні професії, якщо організм схильний до застудних захворювань і реакцій алергійного характеру; тим, хто має дефекти зору, не рекомендуються професії водія автотранспорту та електронника (доводиться працювати з дрібними деталями), кравчині і закрійника, в'язальниці і гаптувальниці; тим, хто має слабкий вестибулярний апарат – обирати професії, пов'язані з мореплавством та керуванням літака.

2. Крім стану здоров'я, при виборі професії важливо враховувати темперамент людини. Людині з темпераментом холерика протипоказана робота, пов'язана з посидючістю, монотонністю (бухгалтера, оператора, референта і т. д.) і тривалою нервовою напругою.

У той же час флегматику і меланхоліку не можна обирати професії водія або шахтаря.
 

  1. Має значення здатність людини до адаптації (для професій геолога, шахтаря, підводника, водолаза та ін.).
  2. Людина, яка обирає професію, повинна мати повну інформацію про існуючі професії, які мож­на одержати в центрі зайнятості населення, під час проведення днів відкритих дверей у навчаль­них закладах, ярмарок професій, у довідковій літературі тощо.


Учитель. А зараз ми помандруємо у світ професій і поз­найомимо вас із класифікацією спеціальностей за п'ятьма типами. Назвіть їх.

(Людина – людина, людина – техніка, людина – природа, людина - знакова система, людина - художній образ.)

До першого типу належать такі професії: педагог, лікар, продавець... Той, хто хоче обрати професію такого типу, повинен роз­вивати свої організаторські здібності, уміння спілкуватися з людьми, мати терпіння, врівно­важеність.

До другого типу можна віднести такі професії: інженер, водій, електрик, слюсар... Щоб оволодіти цими, професіями, треба серйозну увагу приділяти геометрії, фізиці, урокам трудового навчання, технічній праці.
Третій тип об'єднує професії ветери­нара, агронома, геолога...
Четвертий тип включає такі про­фесії, як програміст, економіст, коректор, менед­жер, бухгалтер.
І нарешті, до п'ятого типу вчені відносять професії музиканта, актора, письменни­ка, художника, архітектора, дизайнера, мо­дельєра, косметолога...

Учитель. При виборі професії молодим людям необхідно враховувати всі обставини, пов'язані з майбутньою трудовою діяльністю, вміти правиль­но порівнювати стан свого здоров'я і негативні фактори професії. Це дозволить їм надовго зберег­ти свої життєві сили і досягти великих успіхів у житті та кар'єрі.

За загальним правилом, допускається прийняття на роботу осіб, що досягли 16-ти років. Як виняток, допускається прийняття осіб, які досягли 15-річного віку, а також прийняття на роботу осіб, що досягли 14-річного віку (cm. 188 КЗпП). Прийняття на роботу 15-річних повинно відбуватися лише за згодою одного із батьків або осіб, що їх замінюють (опікунів). Прийняття на роботу 14-річних повинне відповідати таким умовам:

- робота, на яку приймається неповнолітній, повинна бути легкою, не завдавати шкоди здо­ров'ю;
 

  •   робота неповнолітнього не повинна порушува­ти процес навчання і має виконуватися у вільний від навчання час;
  •   необхідна згода одного із батьків або осіб, що їх замінюють (опікунів).


Згідно з Конституцією України (ст. 43), кожний мав право на працю, що включає можливість зароб­ляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку він вільно погоджується. При цьому ко­жен має право на безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату не нижче за ту, яка визначена зако­ном. Конституційні гарантії права на працю поляга­ють у тому, що держава створює умови для повного здійснення громадянами права на працю, гарантує рівні можливості у виборі професії і роду трудової діяльності, реалізує програми професійно-технічно­го навчання, підготовки і перепідготовки кадрів відповідно до суспільних потреб. Функції держави щодо створення умов для максимально безпечної праці визначені в Законі України «Про охорону праці» і Кодекс заковів про працю (КЗпП).

 


Учитель. 
Підбиваючи підсумки, хочу сказати: зробити правильний вибір – значить обрати таку професію, яка потрібна суспільству, тобто затребувана на ринку праці. Крім того, вона повинна бути доступною для вас, відповідати вашим природним здібностям, знанням і вмінням. І найголовніше – обрана професія має приносити радість, достаток, задоволення.

2. Бесіда з батьками. 
Можливі варіанти запитань. 
- Чи обговорювали ви з дитиною його професійне майбутнє?
- Чи ви говорили з ним про можливі шляхи продовження освіти?
- Чи ви довіряєте дитині самостійно зробити професійне самовизначення? 
- Чи вважаєте ви, що вибір майбутньої професійної діяльності вашої дитини практично повністю залежить від вас (вашої думки, ваших можливостей)?
- Чи знаєте ви, які професії у найближчому майбутньому будуть затребувані на ринку праці?

3.Существенную роль у виборі професії відіграє психологічний тип людини, про яких я вам, шановні батьки, зараз нагадаю. Слухаючи мене, постарайтеся визначити тип вашої дитини.

Отже, психологічні типи людини
Сангвінік 
Врівноважений, рухливий тип. Його нервова система відрізняється великою силою нервових процесів, їх рівновагою і значною рухливістю. Сангвінік - людина швидкий, легко пристосовується до мінливих умов життя. Його характеризує висока опірність труднощам життя.
Холерик 
Неврівноважений тип з переважанням збудження. Його нервова система характеризується, крім великої сили, переважанням збудження над гальмуванням. Відрізняється великою життєвою енергією, але йому не вистачає самовладання; він запальний і нестриманий.
Флегматик 
Врівноважений, інертний тип. Його нервова система також характеризується значною силою і рівновагою нервових процесів поряд з малою рухливістю. Флегматик - спокійний і повільний людина, не схильний до зміни свого оточення; добре чинить опір сильним і тривалим подразникам.
Меланхолік 
Люди, які належать до цього типу, характеризуються слабкістю обох процесів - збудження і гальмування, погано пручаються впливу сильних позитивних і гальмівних стимулів. Меланхоліки легко поранити, він гостро реагує на зовнішні події та глибоко їх переживає. Йому складно стримати ці переживання, вони ніби вихлюпуються назовні. Меланхоліки дуже (іноді навіть надмірно) вразливі і емоційно вразливі. 

Анкета «5 основних напрямків професійної діяльності».
  
Людина - людина - всі професії, пов'язані з вихованням, обслуговуванням, навчанням людей, спілкуванням з ними. До цієї групи належать усі педагогічні та медичні професії, професії сфери послуг офіціант, продавець, лікар, секретар, педагог загального профілю, вихователь.
Якості: товариськість, емоційна стійкість, організаторські здібності 

Людина - людина
Перукар, Продавець, Інженер-організатор виробництва, Лікар, Вчитель, Судово-медичний експерт, Лікарсько-трудової експерт, Соціолог, Педагог, Тренер, Майстер виробничого навчання, Інженер-педагог, Екскурсовод. Вихователь, Організатор-виробництва, Організатор торгівлі, Слідчий. Адвокат, Дізнавач, Хірург, Інспектор міліції, Психолог, Менеджер з продажу, Торговий представник, Няня, Офіціант.  


Людина - техніка - всі професії, пов'язані з утворенням, обслуговуванням і експлуатацією техніки. Це такі професії як: інженер-конструктор, автослюсар, системний адміністратор, автослюсар, верстатник, електрик, слюсар, оператор, токар, монтажник конструкцій, радіомеханік, інженер-технолог, водій.
Якості: здібності до геометрії, фізики, просторову уяву, технічний склад мислення, схильність до практичної праці.

Людина - техніка
Слюсар-складальник, Технік-механік, Технік-технолог громадського харчування, Електрослюсар, Інженер-механік, Інженер-електрик. Майстер-діагност техніки, Слюсар-ремонтник, Токар,Оператор прокатного стану, Раскройщик верху взуття, Розкладальник лекал, Інженер-конструктор, Водій, Водолаз, Радіотехнік, Швачка, Зв'язківець   


Людина - художній образ" - всі професії, пов'язані з створення, копіювання, відтворення і вивченням художніх образів. До цієї групи відносяться такі професії як: художник, актор, співак, реставратор, мистецтвознавець, диктор, архітектор, швачка-модельєр, маляр, копіювальник малюнків, композитор, письменник.
Якості: наочно-образне уявлення, яскрава уява, схильність до творчості, гнучкість почуттів, розвиненість функціональних здібностей (слух, зір, мова, смак тощо).

Людина - художній образ
Художник-декоратор, Художник-ресторатор, Настроювач музичних інструментів, Концертний виконавець, Артист балету, Артист театру. Мистецтвознавець. Музикознавець, Театрознавець, Квітникар-декоратор, Живописець по порцеляні, Ліпник архітектурних деталей, Дизайнер інтер'єру, Композитор, Іміджмейкер, Бренд-менеджер, Спеціаліст з реклами, Маляр, Гравер, Фотограф, Склодув, Шліфувальник каменів    

Людина - природа" - всі професії, пов'язані з вивченням, охороною і перетворенням природи. До цієї групи відносяться такі професії як: ветеринар, садівник, агроном, еколог, лісник, рільник, тваринник, ветеринарний лікар, геолог, агроном, зоотехнік.
Якості: спостережливість, стійкість уваги, схильність до обліку спостережень, потреба в руховій активності.

Людина - природа
Мікробіолог, Агроном, Зоотехнік, Майстер-плодоовощевод, Ветеринар,Контролер-приймальник фруктів, Майстер-тваринник, Аппаратник вирощування дріжджів, Агроном по захисту рослин,

Зооінженер, Льотчик-спостерігач рибного господарства, Єгер, Біолог-дослідник, Флорист, Садівник, Геолог, Бджоляр, Ґрунтознавець

Людина - знакова система - всі професії, пов'язані зі створенням і використанням знакових систем (цифрових, буквених, нотних). До цієї групи відносяться перекладачі художніх та технічних текстів, аналітики, фінансист, економіст, плановик, кресляр, коректор, складач, стенографістка, друкарка, програміст, бухгалтер, вчений-теоретик.
Якості: здатність до алгебри (абстрактне мислення), стійкість уваги, схильність до узагальнень, до малорухомої роботи (посидючість).

Людина - знакова система
Програміст, Кресляр-картограф, Математика, Редактор видавництва, Мовознавець, Фінансист, Оператор фотоскладального автомата, Коректор, Бухгалтер-ревізор, Контролер продукції поліграф ній, Стенографістка, Телеграфіст, Нотаріус, Радіооператор. Фотограф, Поштовий працівник, Діловод, Логіст, Маркетолог, Спеціаліст з оподаткування, Аудитор, Радист. Плановик

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Пам'ятка для батьків щодо вибору професії
Шановні татусі й мами!
1. Дайте дитині право вибору майбутньої професії. 
2. Обговорюйте разом з ним можливі «за» і «проти» обраної ним професії. 
3. Розглядайте вибір майбутньої професії не тільки з позиції матеріальної вигоди, але і з позиції морального задоволення. 
4. Враховуйте у виборі майбутньої професії особистісні якості дитини, які необхідні йому в даній спеціальності. 
5. Якщо виникають розбіжності у виборі професії, використовуйте можливість порадитися з фахівцями-консультантами. 
6. Не тисніть на дитину у виборі професії, інакше це може обернутися стійкими конфліктами. 
7. Підтримуйте дитину, якщо у нього є терпіння і бажання, щоб його мрія збулася. 
8. Якщо ваша дитина помилилася у виборі, не картайте його за це. Помилку можна виправити. 
9. Якщо ваша дитина рано захопилася якоюсь професією, дайте йому можливість підтримувати цей інтерес з допомогою літератури, заняття в гуртках і т. д. 
10.Пам'ятайте, що діти переймають традиції ставлення до професії своїх батьків!

 

 

 

 

 

Оцінки та відгуки
docx
Додано
1 лютого 2019
Переглядів
10462
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку