Батьківські збори «Навчаємо бути самостійними»
підготувала вихователь ГПД Беховська В.В.
Тема: Вчимо дітей самостійності
Мета: продовжити знайомство батьків з особливостями НУШ; роз’яснити , сформувати правильне ставлення до виховання дітей у цьому напрямку та формувати самостійність, працювати над покращення якостей читання, надати батькам рекомендації щодо формування у дітей здорового способу життя.
Обладнання: стікери, кольорові й прості олівці-, надувна кулька , прикрашена дітьми., презентація висловлювань видатних педагогів; твори О.В. Сухомлинського, анкети для батьків;
План зборів:
1. Вступне слово
2.Тренінгові вправи та тести
3. Формуємо самостійність
4. Поради батькам.
Організаційний момент: Батьки заповнюють анкети, розглядають дитячі роботи, вчитель роздає необхідні матеріали.
Вступне слово:
Доброго ранку – всіх я вітаю,
Щастя, здоров’я, добра всім бажаю!
а) Вправа1 «Весела кулька»
Підсумок: багато хороших думок щойно пролунало. І головне, що ви всі хочете бачити своїх дітей здоровими, радісними й щасливими.
б) Вправа2: «Закінчи речення» Спочатку запитую, чи знають батьки що важливе (найважливіше) для їх дітей. Потім обговорюємо тему, таким реченням, яке батьки мають продовжити: «Тепер найважливіше для моєї дитини…..» – і кожен з присутніх по черзі закінчує, висловлюючи свою думку пропоную одному з батьків узагальнити ( які думки переважають )
Батьки діляться на дві групи й кожна записує на бланку (квіточка) слова-дії, які допоможуть ( на їхню думку ) сформувати у дитини самостійність
Анкетування
3. Формуємо самостійність
а) Чи добре ми знаємо своїх дітей ?
Кожен заповнює індивідуальну анкету у вигляді малюнка Працює дві групи (можна доповнити малюнок за своїм бажанням – написати побажання для своєї дитини )
б) Пропоную дати коротку відповідь на питання:
Чи багато ви записали? Чому? ( батьки діляться враженнями.)
Часто саме своїм настроєм і своїми думками, ми формуємо навчання в школі. Тому намагайтесь продемонструвати дитині свою впевненість в тому, що все буде добре, свій спокій і віру в сина/дочку. Ні в якому разі не лякайте дитину труднощами, поганими оцінками в майбутньому, стримуйте свої побоювання і острахи. Просто вірте в свою дитину і сприймайте її такою, як вона є.
в) Вправа «Як правильно хвалити дитину» Навчитися правильно висловлювати власні емоції та хвалити дітей. ( 15 хвилин.)
Хід вправи: Хвалити дітей треба правильно, а навчитися цьому зовсім не складно. Саме для цього існує мистецтво якісної похвали. Така похвала складається з трьох частин:
Потім знову об’єдную учасників у2 групи по 5 осіб і озвучую проблемну ситуацію: «Уявіть, що ваша дитина вперше сама зробила порядок на полиці з книгами або склала свій портфель. Похваліть її саме за цією схемою. А потім подумайте: чи складно це було зробити? А що ви при цьому відчуваєте?»
Слово вчителя (Тези):
Працювати над самостійністю дитини нам допоможуть такі види діяльності, як щоденні5 (особливо : «читання для себе» й «читання з другом») Особливістю цієї діяльності є те, що учень самостійно обирає книгу чи текст для читання. Ніхто не повинен нав’язувати свою думку що обирати.
Розпочинати цю діяльність потрібно із 5–7 хв. в залежності від віку дітей і поступово збільшувати час для читання. Коли діти звикнуть, проблем із читанням у не виникатиме. У класі створимо куточок читача, де будуть відображатись успіхи дитини. Коротко характеризую особливості діяльності « читання з другом».
Пропоную також практикувати таку діяльність і вдома ( читання з татусем, бабусею і др. ) При цьому, після читання похвалити дитину, вчити розуміти прочитане – розпитати про героїв твору , враження дитини, робити малюнки.
Щоб батьки мали уявлення як це відбувається, пропонується практична вправа: самостійне читання батьками (як «читання для себе» творів В. О. Сухомлинського.)
Нагадую батькам про особливості роботи над щоденником вражень ( деякі діти ведуть його і вдома). - поважати дитину і її бажання мати свій особистий простір ( читати щоденник тільки за бажанням дитини. )
Програма молодших класів дуже насичена, й дитині важко впоратись із нею самій. Тому головне завдання батьків і вчителя – учити дитину вчитися самостійно. Якщо це не вдається, тоді у старшій школі без репетитора не обійтись. Ми повинні подбати про розвиток особистості: замість «навченої безпорадності» – плекання самостійності та незалежного мислення. Підтримка з боку батьків і вчителя розвиватиме у дітей самоповагу та впевненість у собі.
Метафора. ( діти – як квіти - власна інтерпретація )
Поради батькам
Органiзувати робоче мiсце дитини.
• Привчайте до охайностi й порядку.
• Привчайте до самостiйностi.
•Заохочуйте найменшi успiхи дитини у навчаннi й поведiнцi, використовуючи для цього слова-схвалення.
• Радiйте вашiй дитинi!
• Розмовляйте з дитиною спокiйним голосом.
• Будьте терплячими.
Зворотній зв'язок.
Пропоную учасникам обмінятися враженнями від тренінгу.
Вправа «Карта вражень». На стікерах-сердечках написати свої враження (коротко) і прикріпити до контурної карти (у вигляді силуету дитини)на дошці.
Підсумкова вправа «Відкритий мікрофон»
( з метою отримати зворотний зв'язок від учасників). Пропоную учасникам почергово висловити свої враження
додатки:
ДЕСЯТЬ «ЗАПОВІДЕЙ»
ДЛЯ БАТЬКІВ ПЕРШОКЛАСНИКА
1. Починайте “забувати" про те, що ваша дитина маленька. Давайте їй посильну роботу вдома, визначте коло її обов'язків. Зробіть це м'яко: "Який ти в нас уже великий, ми навіть можемо довірити тобі …".
2. Визначте загальні інтереси. Це можуть бути як пізнавальні інтереси (улюблені мультфільми, казки, ігри), так і життєві (обговорення проблем).
3. Залучайте дитину до економічних проблем родини. Поступово привчайте порівнювати ціни, орієнтуватися в сімейному бюджеті (наприклад, дайте гроші на хліб і на морозиво, коментуючи суму ).
4. Не лайте, а тим більше - не ображайте дитину в присутності сторонніх. Поважайте почуття й думки дитини. На скарги з боку навколишніх, навіть учителя відповідайте: "Спасибі, ми обов'язково поговоримо на цю тему".
5. Навчіть дитину ділитися своїми проблемами. Обговорюйте з нею конфліктні ситуації, що виникли з однолітками і дорослими. Щиро цікавтеся її думкою, тільки так ви зможете сформувати в неї правильну життєву позицію
6. Постійно говоріть з дитиною. Розвиток мовлення - запорука гарного навчання. Були в, кіно (театрі , цирку) - нехай розповість, що більше всього подобалося. Слухайте уважно, щоб дитина почувала, що це вам цікаво.
7. Відповідайте на кожне запитання дитини. Тільки в цьому випадку її пізнавальний інтерес ніколи не вгасне.
8. Постарайтеся хоч іноді дивитися на світ очима вашої дитини. Бачити світ очима іншого - основа для взаєморозуміння.
9. Не будуйте ваші взаємини з дитиною на заборонах. Погодьтеся, що вони не завжди розумні. Завжди пояснюйте причини ваших вимог.
10. Повага до дитини зараз - фундамент шанобливого ставлення до вас тепер і в майбутньому.
Висновок: Психологічна підтримка дитини батьками – одна з основних і важливих умов позитивного періоду становлення самостійності.
Поради батькам:
1) Приймайте свою дитину такою, якою вона є.
2) Активно слухайте її переживання, думки.
3) Якнайчастіше спілкуйтеся з нею, займайтеся, читайте, грайте, пишіть один одному листи та записки.
4) Не втручайтесь у її заняття, що їй по плечу.
5) Допомагайте, коли просить.
6) Підтримуйте та відзначайте її успіхи.
7) Вирішуйте конфлікти мирно.
8) Використовуйте у спілкуванні фрази, що викликають позитивні емоції. Обіймайте та цілуйте один одного не менше чотирьох разів на день.
У школі і вдома дії дитини постійно оцінюють. І часто, намагаючись допомогти виправити помилки й недоліки, дорослі нерідко зловживають критикою, забуваючи, що оцінювання має не лише відображення реального стану справ, а й надихати дитину на подальшу напружену працю.Щоб допомогти дитині впоратись з труднощами, зберегти віру в свої сили та зміцнити бажання “добре вчитися” хочу дати декілька порад.
Порада 1 : “Не бий лежачого”. Суть цієї поради в тому, що ви, батьки розуміли, що “двійка”- це достатнє покарання для дитини. Тому не варто двічі карати за одні й ті самі помилки. Оцінку своїх знань дитина вже одержала, а вдома від батьків очікує спокійної допомоги. А як часто одержує нові і несправедливі докори.
Порада 2 : “Знайте міру” Суть : щоб позбавити дитину недоліків, робіть не більше, як одне зауваження на хвилину. Інакше, дитина не зрозуміє, чого ви від неї чекаєте.
Порада 3 : “За двома зайцями поженешся, ні одного не впіймаєш” Суть : порадьтеся з дитиною і почніть з ліквідації тих труднощів, які для неї більш значущі. Якщо ви візьметесь за все разом, у дитини просто не вистачить сил та енергії справитись з таким навантаженням.
Порада 4 : “Хвалити – виконавця, критикувати виконавця”
Суть : при аналізі виконання якогось завдання наголошувати на неправильне виконання, не на каліграфічне письмо, неохайне письмо, але ні в якому разі не називати дитину неохайним, нерозумним.
Порада 5 : “Такий єдиний «Суть : оцінюючи успіхи дитини, не порівнюйте її з іншими дітьми. Адже кожна дитина – індивідуальність ; одне і те саме завдання кожний виконує по своєму . Щось робить краще, щось гірше. В цьому і є неповторність кожної дитини.
Порада 6 : “Похвала ”Суть : не скупіться на похвалу. Хвалити дитину треба весь час, навіть за невеликі успіхи. Дитина завжди чекає похвали, а коли її отримує у неї з`являється впевненість в своїх силах, здібностях, виникає бажання зробити краще і більше.
Порада 7 : “Острівець успіху”
Суть : виділяйте в морі помилок острівець успіху. Навіть, якщо ви бачите, що завдання або прохання виконано погано , знайдіть, за що можна подякувати або похвалити дитину.