Багаторічні спостереження педагогів і шкільних психологів свідчать про те, що перехід з початкової школи в середню неминуче пов'язаний зі зниженням успішності, хоч би тимчасовим. Учням, які звикли до певних порядків початкової школи, потрібний час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя.
На початку навчання в п'ятому класі школярі переживають період адаптації до нових умов навчання, багато в чому схожий з тим, який був
характерний для початку навчання в першому класі:
Різка зміна умов навчання;
Різноманітність і якісне ускладнення вимог, що пред'являються до школяра різними учителями;
Зміна позиції "старшого" в початковій школі на "найменшого" в середній.
Усе це є досить серйозним випробуванням для психіки школяра.
Підрахуйте бали.
а) 3 бали, б) 2 бали, в) 1 бал.
30-39 балів.
Дитина – найбільша цінність у вашому житті. Ви прагнете не лише зрозуміти, а й пізнати її, поважаєте її, дотримуєтесь найпрогресивніших принципів виховання і постійної лінії поведінки. Інакше кажучи, ви дієте правильно і можете сподіватись на добрі результати.
16-29 балів.
Піклування про дитину для вас питання першорядне, ви маєте здібності вихователя, але не завжди застосовуєте їх послідовно і цілеспрямовано. Часом ви занадто суворі, в інших випадках – надміру м’які, крім того, ви схильні до компромісів, котрі послаблюють виховний ефект. Вам слід серйозно замислитись над своїм підходом до виховання дитини.
Менше 16 балів.
Перед вами постали серйозні проблеми стосовно виховання дитини. Вам бракує або знань, або бажання і прагнення виховати дитину як особистість, а можливо, і того, і другого. Бажано порадитись із спеціалістами - педагогами та психологами, ознайомитися з літературою з питань сімейного виховання. Не забувайте, що формування особистості дитини – дуже складний і відповідальний процес. Ось чому успішне виконання батьківських обов’язків приносить людині найвище моральне задоволення.
Батьки
Учні
Вчителі
Тест: "Які ви батьки?”
Необхідно вибрати одну з трьох відповідей:
а)можу і завжди так роблю;
б)можу, але не завжди так роблю;
в)не можу.
Чи можете ви:
1.У будь-який момент залишити свої справи і зайнятися дитиною?
2.Порадитися з дитиною, незважаючи на її вік?
3.Зізнатися дитині у помилці, яку ви допустили по відношенню до неї?
4.Вибачитись перед дитиною в разі своєї неправоти?
5.Стримати себе , якщо вчинок дитини роздратував вас?
6.Поставити себе на місце дитини?
7.Повірити хоча б на хвилинку, що ви добра фея?
8.Розповісти дитині про навчальний випадок зі свого дитинства, який показує вас в негативному світлі?
9.Завжди утримуватись від слів, здатних боляче вразити дитину?
10.Пообіцяти дитині, що виконаєте її бажання за хорошу поведінку?
11.Надати один день, коли вона робила б усе, що їй заманеться і поводила б себе так, як хоче, а ви ні в що не втручатиметесь?
12.Не відреагувати, коли дитина вдарила, грубо штовхнула або просто незаслужено образила іншу дитину?
13.Встояти проти дитячих прохань і сліз, якщо впевнені, що це – примха, скороминуча забаганка?
Ролева гра
I.Група "Батьки".
Ваше завдання відповідно до позиції батьків внести пропозиції про поліпшення адаптації дитини в 5 класі. Що ви, як батьки, можете зробити для вирішення цієї проблеми? Протягом 10 хвилин запишіть, будь ласка, усі ідеї, які прийдуть вам в голову, навіть найфантастичніші.
II.Група «Учні».
Мета вашої спільної роботи - запропонувати з позиції дітей те, що допоможе поліпшити швидку адаптацію дітей в класі, що для вирішення цієї проблеми повинні зробити самі учні. Протягом відведеного десятихвилинного проміжку часу запишіть усі ідеї, які у вас з'являться, навіть нереальні на перший погляд.
III.Група «Вчителі».
Вам необхідно відповідно до отриманої ролі назвати форми і способи поліпшення успішності учнів на уроках. Що ви, як учителі, можете зробити для вирішення цієї проблеми. Запишіть протягом 10 хвилин усі ідеї.
Після виконання завдань представники груп зачитують свої пропозиції. Листи папери, на яких записи зроблені маркером певного кольору, передаються від однієї групи до іншої. У них можуть бути внесені доповнення, які записуються маркером іншого кольору. Так триває до тих пір, поки в групу не повернеться той лист, який заповнювався її членами на початковому етапі гри. Усі листи вивішуються на класну дошку.
Класний керівник дякує батькам за активність і пропонує розглядати сформульовані ігровими групами раді з поліпшення дисципліни як рішення батьківських зборів, що відбулися.