ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ
Хід проведення:
Мета: представити себе, привітати учасників та учасниць заходу, створити доброзичливу атмосферу. Час: 7 хв.
Ведучий/ведуча. Добрий день! Дякую, що ви знайшли час для спілкування. На початку нашої зустрічі пропоную кожному по колу назвати своє ім’я та продовжити речення: «Я почуваю себе комфортно, коли…»
Ведучий: Ми дізнались, коли комфортно почуває себе кожний та кожна із нас. Пропоную напрацювати правила нашої групи, які допоможуть нам не тільки комфортно себе почувати на занятті та дадуть нам можливість ефективно спілкуватись.
Відео: камінь, ножиці, бумага
Ведучий: Сьогодні ми з вами обговоримо важливу тему – тему насильства та жорстокості серед дітей. З’ясуємо, що саме називають булінгом, які його види та форми прояву. Поговоримо про роль та місце всіх учасників освітнього процесу в системі роботи з питань протидії булінгу.
Вправа «Очікування» Мета: визначення очікувань учасників та учасниць Час: 5 хв. Необхідні матеріали: ручки, стікери, плакат «Галявина весняних квітів».
Ведучий: На стікерах, вирізаних у формі тюльпанів, запишіть свої очікування від тренінгу. Потім, виголошуючи свої очікування, приклейте їх на плакаті «Галявина весняних квітів», де з двох боків поляни зображені – «Галявина надії» та «Галявина реалізованих сподівань».
Статистика
Ми прагнемо, аби наші діти були здоровими та щасливими, щоб процес їх соціалізації відбувався якомога якісніше й безпечніше. І для цього ми маємо забезпечити дотримання прав; формування поваги до прав і свобод людини, нетерпимості до приниження її честі та гідності, фізичного або психічного насильства, а також до дискримінації за будь-якими ознаками; створити атмосферу безпеки в дитячому та молодіжному колективі, забезпечити процес конструктивної комунікації учнівської молоді з оточуючими. Проте часті явища булінгу та високий рівень конфліктності серед дітей не дозволяє повною мірою досягти поставлених цілей.
Згідно з інформацією Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), з булінгом у колі однолітків в Україні стикалися близько 67% дітей. Також, за даними останніх опитувань, майже чверть українських школярів та школярок вважають себе жертвами булінгу, а близько 40% з тих дітей, хто зіткнулися з випадками булінгу, ніколи не розповідають про це своїм батькам. Також зазначено, що 44% з тих, хто спостерігав, як знущаються над їхніми однолітками, не реагували на такі факти через острах піддатися аналогічному знущанню. У травні 2018 року за підтримки ЮНІСЕФ, медіаторами Національної медіаторської мережі було проведено опитування 6780 дітей (55,2% – хлопці, 44,8 – дівчата) в закладах освіти Луганської і Донецької області. Тільки 13,5% респондентів вказали, що конфлікти між учнями взагалі ніколи не виникають; в 36,4 % конфлікти призвели до бійки, тілесних ушкоджень, а в 52,5 – до образ, приниження, цькування. Також у лютому 2019 року було опитано 895 батьків дітей та 307 педагогів закладів освіти. 54% респондентів відмітили ріст насильтсва в дитячому середовищі за останні 5 років. На думку опитаної української молоді, булінг існує через те,що дорослі ігнорують це питання. Кожному другому батьки відмовили в спілкуванні. Задумайтесь, шановні батьки, 17 хвилин у день – світова статистика спілкування батьків з дитиною. Діти не знають, що робити. Діти не знають, до кого звернутись у випадку насильства. Їх залишили з проблемою насильства наодинці. Діти, які зростають у середовищі насильства, сприймають його за норму. Тому, що їм немає з чим порівнювати. Саме тому вони беззахисні. У сприйнятті таких дітей вдарити, штовхнути, примусити – це невід’ємна частина світу і поводження з ними. Зважаючи на актуальність проблеми протидії насильству Верховна рада України прийняла закон, який визначає поняття булінгу і передбачає адміністративну відповідальність за нього. Наша спільна мета – це формування у дітей здатності протистояти булінгу, вміння реагувати на випадки булінгу, навичок ненасильницької поведінки. Булінг –це порушення прав дитини та прояв насильства.
СЛАЙД №1, 2, 3
Необхідність захисту прав дитини виникає у будь-якому випадку, коли відбувається порушення її прав. Незалежно від того, чи усвідомлює це сама дитина.
6. Булінг, види булінгу, форми прояву та наслідки. Мета: опрацювати поняття «булінг», види, наслідки, сторони/учасники булінгу, суб’єкти булінгу.
«Булінг. Види та прояви булінгу».
Ведучий: Форма насильства у вигляді травлі, бойкоту, насмішок, дезінформації, псування особистих речей, фізичної розправи – має назву булінг (від англ. Bully–хуліган, залякувати). Булінг є проявом насильства. У Законі України «Про освіту» ст.1 п.3. дано визначення булінгу: «Булінг (цькування), тобто діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, які вчиняються щодо малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою щодо інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого». Типовими ознаками булінгу (цькування) є: - систематичність (повторюваність) діяння; - наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності); - дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страх, тривога, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого. - розрізняють види булінгу: - фізичний булінг, - економічний булінг, - психологічний булінг, - сексуальний булінг, - кібербулінг.
СЛАЙД№4
Вправа «Вгадай прояв булінгу», робота в 2 групах. Завдання: Кожній групі протягом 10-15 хв. необхідно опрацювати додаток «Види та прояви булінгу» та за допомогою схематичних малюнків, намалювати (без підписів) на листі: 1 група – фізичного булінгу,
2 група – економічного булінгу,
3 група – психологічного булінгу,
4 група – кібербулінгу.
Потім кожна група презентує, а інші учасники та учасниці повинні відгадати відповідний прояв булінгу.
Ведучий/ведуча коментує відповіді. Після презентацій проводиться колективне обговорення. До уваги ведучого/ведучої! В процесі обговорення важливо привести учасників та учасниць до висновку, що усі сторони ситуації булінгу мають багато ідентичних емоцій, почуттів, потреб і мотивів.
СЛАЙД № 5
Законодавча сторона булінгу
СЛАЙД № 6
Батьки можуть запідозрити булінг
СЛАЙД № 7, 8
Заходи у закладі
Повернемося до «Галявини реалізованих сподівань»
Чи виправдалися ваші очікування , мені здається, що так! І до галявини реалізованих сподівань давайте напишимо побажання один одному на майбутнє!
Фізичний булінг – штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, небажані дотики, «сканування» тіла, нанесення тілесних ушкоджень тощо.
Економічний булінг – пошкодження, відбирання чи знищення одягу та інших особистих речей, вимагання грошей тощо.
Психологічний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж тощо.
Кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв (пересилка неоднозначних фото, обзивання по телефону, знімання на відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу Інтернет, цькування через соціальні мережі).