Мета: довести до відома батьків прозначення гри для загального розвитку дитини, дати поради щодо «домашніх» ігор; ознайомити батьків з методикою їх проведення; допомогти батькам визначити приховані здібності та задатки своїх дітей.
Форма проведення: консультаційний салон
Батьківські збори
Клас: 1
Тема. Гра – не просто забава.
Мета: довести до відома батьків про значення гри для загального розвитку дитини, дати поради щодо «домашніх» ігор; ознайомити батьків з методикою їх проведення; допомогти батькам визначити приховані здібності та задатки своїх дітей.
Форма проведення: консультаційний салон
Хід зборів
І. Значення гри для загального розвитку дитини.
Первинно гра виникла не як сама гра, а як повторення дій дорослих, наслідування побаченого у природі, як своєрідний процес навчання виживати у первісному світі. Лише із розвитком суспільства, виникненням знарядь праці у дітей з’явилася своєрідна специфічна форма діяльності у формі гри.
Діти починають гратися дуже рано. Так, немовлята до одного року повторюють рухи дорослих, звуки (лепечуть) і отримують від цього задоволення (функціональні ігри). Трохи пізніше починають розглядати, переміщати, трясти брязкальцями, намагаючись почути звук (предметні ігри). Поступово дії малят ускладнюються, в грі з’являється задум – ліплення «пиріжків» із піску, побудова «будиночків» із кубиків і т.д. (будівельні ігри). Всі ці ігри, як правило, мають індивідуальний характер. Епізодично у них беруть участь близькі: батьки, сестри, брати. З часом гра стає колективною, коли дитина стає здатною самостійно організовувати свої дії та направляти їх на досягнення якоїсь визначеної мети самої гри.
У дитинстві дуже багато ігор. Вони з’являються із самого малечку і з часом ускладнюються та змінюються. Дитячі ігри, в основному, наповнені рухом, несуть у собі багато емоцій, вимагають від дитини розвитку кмітливості, уваги, зосередженості, спритності, вольових зусиль.
Шестирічний малюк пішов до школи. Він уважно слухає вчителя, виконує його вказівки, оволодіває знаннями, але психологічно ще залишається дитиною, яка любить гратися. Тобто, зміна провідної у дошкільному віці ігрової діяльності на навчальну відбувається не одразу, а поступово. Гра допомагає школяреві включатися у навчання, оволодівати складною «професією» учня. Вона впливає на розвиток пам’яті, мислення, уяви, сприяє процесу засвоєння знань, умінь і навичок, збагачує соціальний досвід дитини. Крім того, спільна гра з дитиною має ще один важливий аспект: лише через спілкування з дитиною дорослий проникає в її душу, сприяє виникненню довіри і взаєморозуміння.
Гра сприяє всебічному розвитку дитини, тому що:
ІІ. «Домашні» ігри.
Вчені по-різному класифікують ігри:
Ми поговоримо з вами про так звані «домашні» ігри. Ви можете гратися з дітьми тоді, коли відпочиваєте чи готуєте вечерю, йдете вулицею або їдете у тролейбусі.
Ось деякі з них:
— Зараз ми з тобою будемо порівнювати слова. Я назву два слова, а ти визнач, яке з них довше. Запам’ятай: порівнювати треба самі слова, а не ті речі, які ними називаються.
Хвіст — хвостик, черв’ячок — змія, кіт — котеня, ніж — голка, річка — стрічка.
Дуб, сосна, бузок, ялина.
Капуста, слива, картопля, морква.
— Я задумала якийсь предмет. Відгадай, що я задумала. Але для цього постав мені кілька запитань, які допоможуть тобі дізнатися про це.
Позмагайтеся, хто з вас більше поставить запитань до одного і того ж об’єкта.
— Назви п’ять предметів жовтого (або іншого) кольору; п’ять предметів з пластмаси; п’ять предметів, однакових за формою…
Завдання можна ускладнювати, збільшуючи поступово кількість пар і вибираючи в пари слова з віддаленими смисловими зв’язками.
8. «Анаграми». Ця гра для тих, хто знає букви. Запропонуйте дитині кілька букв (наприклад: С, Н, О), попросіть скласти з них слово або декілька слів. Збільшуйте кількість букв. Потім помінялися ролями, нехай дитина гадає. Записувати нічого не потрібно, дійте в умі.
ІІІ. Загальні правила ігор.
Загальні правила ігор
(складені на основі рекомендацій Нікітіних).
1. Гра повинна приносити радість і дитині, і дорослому.
2. Зацікавте дитину, але не змушуйте її гратися, не викликайте перенасичення грою.
3. Всі завдання діти мають виконувати самостійно.
4. Завдання мусять бути посильними для дітей.
5. Більше хваліть за успіхи.
6. Не стримуйте рухову активність дитини, створюйте в грі невимушену обстановку.
7. Влаштовуйте змагання на швидкість вирішення ігрових завдань.
ІV. Не прогав вундеркінда!
Кожна дитина має свої, лише їй притаманні риси, які розпізнаються в ранньому віці, тому обов'язок батьків - виявити та розвинути приховані здібності та задатки. У цьому може допомогти такий тест.
1. Ваша дитина навчилася рано, до шестирічного віку читати:
· самостійно - 7 балів;
· за допомогою когось - 5 балів.
2. Читає багато книг, причому досить швидко - 2 бали.
3. Сама або за допомогою когось зацікавилася словниками та енциклопедіями –
2 бали.
4. Легко навчилася читати, але відчуває труднощі під час читання - 1 бал.
5. Займається, за звичай, за зачиненими дверима, а друзів має старших за себе –
2 бали.
6. Розмовляє зі старшими на рівних - 2 бали.
7. Ставить багато різних каверзних запитань, інколи заганяючи дорослих у глухий кут - 2 бали.
8. Має готові відповіді навіть на несподівані запитання - 1 бал.
9. Іноді неуважна, але завжди вміє робити цікаві повідомлення (скажімо, після перегляду кінофільму, телепередачі чи спостереження за чим-небудь) - 2 бали.
10. Із задоволенням вступає у бесіду про навколишній світ, дає власну оцінку суспільним явищам - 1 бал.
11. Одноманітні справи (миття посуду, легкі навчальні вправи, які не потребують особливих зусиль) викликають нудьгу - 1 бал.
12. Чутлива до несправедливості, навіть якщо це не стосується її особисто - 2 бали.
13. Має багатий словниковий запас і вміло застосовує під час спілкування різні терміни - 2 бали.
14. Любить складні ігри ( шахи та ін.), які вимагають кмітливості - 1 бал.
15. У ранньому віці цікавиться тим, що вивчають старшокласники - 1 бал.
16. Любить різні заняття, причому хоче робити все самостійно - 2 бали.
17. Її цікавить Всесвіт, вона цікавиться питаннями давньої історії - 2 бали.
18. У школі навчається без особливих зусиль, швидко схоплює матеріал та має власну думку з багатьох питань - 2 бали.
19. Має розвинуте почуття сприймання музики, образотворчого мистецтва, навколишнього світу і в усьому знаходить гармонію - 2 бали.
Ось і весь тест вашого "вундеркінда", якщо він таким є. А це залежить від того, скільки балів він отримає під час підрахунку. Потрібно врахувати, що об'єктивність тестування залежить від чітких відповідей на запитання.
Якщо ви набрали від 10 до 13 - це свідчить про те, що ваша дитина має певні здібності, а тому вам необхідно потурбуватися про те, щоб організувати її навчання та спрямовувати розвиток її здібностей. А в цьому йому може допомогти гра. Гра, що приносить дітям задоволення, невимушена, вільна діяльність, яка всебічно розвиває дітей.