Батьківські збори з елементами тренінгу
«Як виховати дитину здоровою?».
Мета:
підвищити рівень усвідомлення батьків власної відповідальності за стан свого здоров`я та здоров`я своїх дітей; допомогти їм підготувати дітей до правильного вибору способу життя.
Обладнання:
екран, проектор, ноутбук, папір білий (формат А-4), малюнки (кольорові яблука, кошик, дерево), олівці, ручки, фломастери, маркери
Інноваційні форми та методи роботи:
«Очікування», «Знайомство», «Робота в групах», «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Кулачок», « Вода», « Терези»
Хід тренінгу
Епіграф до заходу:
Щоб зробити дитину розумною і розважливою, зробіть її міцною і здоровою: нехай вона працює, діє, бігає , кричить, нехай вона знаходиться в постійному русі!
Жан-Жак Руссо
І. Початок тренінгу
1. Вступне слово вчителя
Доброго дня, шановні батьки! Сьогодні ми проведемо нашу зустріч у формі тренінгу. Тренінг - це навчання досвідом. Я і Ви - люди, у яких різна освіта, різний характер, різні погляди на життя, різні долі, але є одне, що об’єднує нас - це наші діти. Що треба зробити, щоб ваша дитина стала для вас щастям, щоб колись можна було сказати собі: «Життя склалось!». Хочу зачитати Вам слова, які я взяла епіграфом до сьогоднішньої зустрічі.
На цьому тренінгу ми розглянемо актуальну проблему сьогодення: «Як виховати дитину здоровою?».
2. «Знайомство»
Мета:
Батьки почергово називають своє ім'я та ім'я дитини, пояснюючи, чому вони так її назвали. Деякі батьки можуть і не пригадати, чому вони так назвали свою дитину. Необхідно заспокоїти їх, кажучи, що, можливо, це було спонтанне рішення, тому і не запам'яталося.
3. Повідомлення правил участі в тренінгу
Мета:
Учитель:
Перш ніж перейти до подальшої роботи, пропоную вам прийняти певні правила, за якими ми будемо працювати протягом нашої зустрічі.
Вислуховування думок батьків та складання загальних правил роботи в колективі:
4. «Очікування»
Мета:
Учасники отримують кольорові паперові яблука і пишуть на них свої очікування; клеять на плакаті, на якому зображене дерево, а збоку кошик.
ІІ. Основна частина тренінгу
Мета: показати багатогранність факторів які зберігають і руйнують здоров’я.
Розділимося на дві групи: сонечко, хмаринка.
(На аркушах надруковані фактори, які шкодять здоров’ю (Хвороби, спадковість, шкідливі звички ін.) та фактори, які корисні для здоров’я (повноцінне харчування, загартовування, виконання фізичних вправ, ін.). Одна група (сонечко) вибирає фактори, які корисні для здоров’я і прикріплюють промінці до сонечка. Інша група (хмаринка) вибирає фактори, які шкодять здоров’я і прикріплюють хмаринки на сонечко.)
Терпіння
Підтримка
Заздрість
Любов
Повага
Алкоголізм
Бійки
Сварки
Жорстокість
Жадібність
Взаємодопомога
Вірність
Вміння прощати
Працелюбність.
Висновок:
В родині можуть статися різні ситуації. Але дитина для нас як сонечко. Ми повинні бути і терпимими, і люблячими; поважати особистість дитини. Але часто і самі не звертаємо уваги на те, що руйнуємо здоров’я дитини власними руками.
2. Запитання для обговорення:
Що таке здоров’я?
Вчитель підводить підсумки.
Інформаційне повідомлення вчителя про здоров’я та здоровий спосіб життя
«Здоров'я - це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб або фізичних вад» - загальноприйняте у міжнародному співтоваристві визначення, викладене в Приамбулі Статуту ВООЗ (1948 рік).
З позицій викладеного розуміння феномена здоров'я людини походить визначення поняття здорового способу життя (ЗСЖ): це все в людській діяльності, що стосується збереження і зміцнення здоров’я, все, що сприяє виконанню людиною своїх людських функцій через діяльність з оздоровлення умов життя - праці, відпочинку, побуту.
Складові ЗСЖ містять різноманітні елементи, що стосуються усіх сфер здоров'я - фізичної, психічної, соціальної і духовної.
3. «Робота в групах»
Мета:
Об’єднати батьків за кольоровими хмаринками.
Завдання: створити плакат на задану тематику:
Перша група: «Здорова дитина – яка вона?»
Друга група: «Що загрожує здоров’ю дітей у сучасному світі?»
Третя група: «Як зберегти здоров’я дитини?»
Демонстрація, обговорення.
4.Вправа «Лист». Зворотній зв’язок.
Мета: підсумувати роботу учасників групи, налаштувати на подальшу співпрацю.
Я вам зараз пропоную обмінятися своїми думками. Але зробити це за допомогою листів.
Лист від батьків до вчителів
Шановні вчителі! Ви багато хорошого робите для наших дітей. Але ми вважаємо, що можна ще зробити …
Лист від вчителя до батьків;
Шановні батьки! Я впевнена, що ви прикладаєте багато зусиль для того, щоб ваша дитина була і найкращою, і найздоровішою. Але на нашу думку можна ще дещо зробити.
Поради В.О.Сухомлинського
Для багатьох батьків XXI сторіччя здоров’я дитини - одне з найскладніших питань, тому рекомендації надані видатним українським педагогом В.О.Сухомлинським майже 50 років назад допоможуть загартувати дитину, виховати її здоровою. Він рекомендував звертати увагу на такі критерії здоров’я:
1. Раціональне і збалансоване харчування, здорова їжа
Відсутність апетиту – ворог здоров’я, джерело хвороб. Батькам необхідно готувати смачну і здорову їжу, давати дітям більше фруктів багатих на вітаміни.
2. Загартування
3. Свіже повітря
Дитині важливо частіше перебувати на свіжому повітрі. Завдяки цьому зростає імунітет.
4. Рухова активність
Бути в русі – одна з найважливіших умов фізичного загартування. Діти полюбляють бігати, грати.
5. Фізична праця
Фізична праця яка чергується з навчанням уявляється мені захоплюючою подорожжю дитини у світ мрії та творчості.
6. Спортивні ігри
Спорт виховує і дає здоров’я тоді, коли він – улюблене заняття кожного.
7. Спілкування з природою
Якщо дитина зачарована красою полів, блиском зірок, нескінченною піснею коників та запахом польових квітів, складає пісні, значить вона знаходиться у гармонії тіла і духу.
8. Гігієна
Турбота про чистоту тіла дуже важлива.
9. Купання
По-перше, це фізична активність, плаваючи дитина розвиває свої м’язи. По-друге, це додаткове загартовування.
10. Дотримання режиму дня
гарні умови для життя дитини, в теплі місяці гуляти босоніж, приймати душ, спати на свіжому повітрі, не одягати дуже теплий одяг.
Для дитини дуже важливі повноцінні відпочинок і сон. Якщо не дотримуватися режиму дня, то діти будуть швидко втомлюватися, частіше хворіти.
5. Вправа «Кулачок».
Батьки працюють в парах. По черзі один міцно стискає свій кулачок, інший намагається розкрити долоню напарника, використовуючи будь-які засоби (способи і методи розкриття кулачка заздалегідь не обмовляються).
Після закінчення гри кожен учасник розповідає, який спосіб він вибрав для виконання завдання.
Обговорення:
1. Які почуття ви відчували, коли до вас застосовувалося насильство (з силою намагалися розтиснути ваш кулачок)?
2. Які почуття переживали, коли ваш кулачок намагалися розтиснути вмовляннями, ласкою?
3. Чому ви вибрали цей спосіб виконання завдання?
4. Який стан людини нагадує стиснутий кулачок?
6.Вправа «Вода»
Ви всі знаєте про те, що людина на 80% складається з води. Вчені довели вплив соціуму на її структуру. Подивіться, вода набрана з одного джерела (з-під крана) у три склянки. Один стакан води відставили і не розмовляли з ним, інший постійно лаяли, третій говорили тільки хороше. Через деякий час вода, на яку не звертали увагу - зацвіла, яку лаяли - пригасла, а та, якою говорили тільки хороше, - за своїм складом схожа на воду, взяту з святого джерела.
(Чому так сталося?)
Висновок: Дослідження показали, що всі недуги і проблеми від поганих слів і образ. Слово – багато чого може!
7.Вправа «Терези»
На дошці терези з написами «Заохочення», «Покарання»
Заохочення Покарання
За що ми караємо своїх дітей? (Відповіді батьків.)
- За що ми заохочуємо дітей? (Відповіді батьків.)
- До яких наслідків може призвести покарання?
- До чого призведе заохочення?
- А чи завжди заохочення і покарання буде давати позитивні результати? Якою стане дитина? (Відповіді батьків: без похвали не буде нічого робити, перестане допомагати, і т. д.)
У висновку розповім вам чудову притчу.
Якось до мудреця прийшла молода селянка і запитала:
— Учителю, як слід мені виховувати сина: в ласці або в строгості? Що важливіше?
— Подивися, жінко, на виноградну лозу, — сказав мудрець. — Якщо ти не будеш її обрізати, не станеш, з жалю, відривати зайві пагони і листя, лоза здичавіє, а ти, втративши контроль над її зростанням, не дочекаєшся хороших і солодких ягід. Але якщо ти прикриєш лозу від ласки сонячних променів і не станеш дбайливо поливати її коріння кожен день, вона зовсім загине.
І лише при розумному поєднанні і того, і іншого тобі вдасться скуштувати бажаних плодів.
Висновок: нерозумне покарання, так само як і нерозумне заохочення завдає шкоди вихованню дитини.
ІІІ. Заключна частина тренінгу
1. Підсумкове повідомлення «Історія для роздумів»
Мета:
Учитель зачитує історію:
Батько повернувся додому з роботи.
- Тату, таточку, нарешті ти прийшов, - кинувся йому на шию син.
Але батько був настільки втомлений, що в нього не було сил обійняти свою дитину.
- Тату, подивися на вулиці вже так пізно і темно. Я так тебе чекав! Я хотів запитати у тебе . . .
- Питай . . . - сказав байдуже батько.
- Я хотів запитати, скільки ти заробляєш за одну годину на своїй роботі?
- Син, та ти егоїст! Як можна задавати такі питання? Це моя особиста справа.
- Тато, я ж не спав, я ж чекав тебе, щоб задати тобі це запитання. Скільки ти заробляєш в годину?
- 500 . . . - відповів тато. - А тепер марш в ліжко!
Син подивився на нього великими блакитними очима і попросив:
- Тато, позич мені, будь ласка, 300. Я тебе дуже прошу.
Це роздратувало батька, і він накричав на сина.
Через деякий час батько подумав: «Я стільки часу проводжу на роботі, а син вперше просить у мене гроші . . . Може йому дійсно щось потрібно» .
Тоді він прийшов у дитячу і запитав
- Сину, ти не спиш ще?
- Ні, тато, ще не сплю.
Батько присів біля сина на ліжку: - Вибач мене, я тут подумав, може тобі дійсно щось потрібно . . . Ось тримай, тут рівно 300.
- Таточку! Спасибі, тату!
Хлопчик узяв ці гроші і підняв подушку, де вже лежало кілька зім'ятих купюр. Потім він взяв усі гроші, полічив і подивився на батька.
Батько, побачивши, що в сина є гроші, розлютився:
- У тебе ж вже є гроші, а ти просиш у мене ще . . .
- Тато - перебив його син. - Я просив у тебе гроші, тому, що у мене не вистачало. А тепер тут рівно 500! Можна я куплю в тебе годину твого часу. Прийди, будь ласка, завтра раніше на годину і повечеряй з нами.
Тож, давайте більше часу проводити з дітьми. Час – це найкращий подарунок нашим дітям.
2. «Очікування»
Учитель:
Повернімось до наших очікувань, якщо вони здійснились, то кожен з вас нехай підійде до нашого символічного дерева, «зірве» своє яблучко, зачитає, що там написано і «покладе» у кошик, а якщо не здійснилося, то залишить яблуко на дереві.
3. «Прощання-побажання»
Учитель:
Пам’ятайте, що дитина – це дзеркало життя своїх батьків. Як у краплі води відбивається сонце, так і в дітях відображається духовне багатство мами і тата. Робіть усе, щоб дитинство і майбутнє ваших дітей було прекрасним. Любові та взаєморозуміння, успіхів і щастя вам і вашим дітям.
1